Maga a figura egy
igen látványos és nem túl nehéz manőver. Bemutatókon előszeretettel alkalmazzák,
mert szinte minden modellel végrehajtható. Versenyen történő bemutatása,
ahol a pontozók árgus szemmel figyelik, már nem olyan egyszerű. Sok ugyanis a hiba lehetőség és a precíz kivitel ennek megfelelően nehéz. Kezdjük el : A modell hátszélben repül, teljes gázzal. Az ismert pályaszakaszunk középső pontján kissé túlhaladva, elkezdünk egy hátrabukfencet. Mivel hátszélben repülünk kissé energikusabban kell megemelni, majd gömbölyű íven tartani a gépet. A bukfenc felső pontján túljutva - 45 - fokos szögnél / a talajhoz viszonyítva / megnyomjuk a magasságit és egy rövid, egyenes szakasz következik, háton / természetesen tartva a - 45 - fokot! / hozzávetőleg 1 sec. egyenes repülés után egy félorsóval talpra állítjuk a háton repülő modellt. Ezután ismét rövid egyenes, majd enyhe húzással az eredeti magasságra repülünk. Figyelem: ez a repülési szakasz már egy újabb bukfenc ívén halad! A befejezés egybeolvad a második szakasz kezdetével! Fontos! A gáz maradhat végig maximumon, de elegánsabb ha a félorsó előtt kissé visszavesszük. Amikor elértük a kiinduló magasságot ismét teljes gázt adunk. Ekkor jön a figura második része, most már szembeszéllel repülve. Felhúzzuk a modell orrát és elkezdjük az újabb bukfencet. Megismételve az előbb leírtakat, ismét megvárjuk a - 45 -fokos háton helyzetet, majd a rövid egyenes szakasz után talpra csűrünk, repülünk egyenesen tovább, majd finom húzással a kiinduló magasságra helyezkedünk. Mivel itt az egyenes szakasz és a félorsó hátszélbe kerül, a gázt le kell venni a félorsó előtt! A figura végén, gáz - vissza. Ez így leírva, kissé bonyolultnak tűnik, de nem az. Kezdők előszeretettel repülik , persze hibákkal tele. A lgcsúnyább hiba az, mikor alig hogy elérte a modell a - 45- fokot, azonnal csűrés következik, a magassági még húzva van és egy elfuserált dobott - félorsó következik, sokszor az iránytól is eltérve. A figura kritikus pontjai: 1. A bukfenc legyen mindíg szép lágy, gömbölyű. Sajnos másképp kell repülni a hátszeles és a szembeszeles részét. Hátszélben erőteljes felhúzás után nem szabad hagyni elsodródni a széllel! Ez főleg erősebb szél esetén fordul elő! A szembe szeles bukfencnél pedig arra kell ügyelni. hogy ne dobja hátra a modellt a szél, mert akkor tojás alakú lesz a figura. 2. A középső egynes szakaszok 45 fokosak legyenek. A túl lapos, vagy túl meredek egyenesek lehetetlenné teszik a jó végrehajtást. 3. A félorsók, az egyenesek közepén legyenek. A csűrés idején a magassági kormány neutrális helyzetben legyen. 4.Az átmenet az egyik figura - szakaszból a másikba, lágy harmónikus szinte észrevétlen legyen, Egy gyakorlati tanács: Először szélcsendben, teljes gázzal repülve gyakoroljunk. Amikor már érezzük a pozíciókat, akkor kezdjünk a gázzal is játszani. Szeles időben mindíg szükséges a gáz korrekciója. Az viszont többlet ügyességet és odafigyelést igényel. |