"Üljön
be RC modellje vezetõfülkéjébe és élvezze a látványt !" |
Az
FPV Flight Kit forradalmi változást jelent a repülõ, autó,
hajó (stb.) modellek irányításában. Mi az FPV rövidítése
: "First Person View Flight "
A
rendszer segítségével a modellünket
úgy irányíthatjuk, mintha annak kabinjában
ülnénk. A magasból láthatjuk az alattunk
elterülõ tájat, a versenyautónk
volánja mögül élvezhetjük a verseny
forgatagát vagy éppen makett hajónk parancsnoki
hídjáról irányíthatjuk a
kikötést . A berendezés a modell
fedélzetéről közvetít élõ
képet .Hogy hogyan épül fel egy FPV szett?
Lássuk a fõbb részeit (alap szinten) :
Repülés
kész modellen : videó kamera,videó adó,a
hozzá tartozó akkumulátor.
A földön
: az irányítás közelében : videó
vevõ egység az ezt ellátó akkumulátor,megjelenítõ
pl. LCD Monitor,videó szemüveg.
Mint mindenből
nagyon széles a kínálat most egy teljesen
alap felépítésû rendszert próbálok
elmagyarázni,leírni..
|
|
|
Az
RC modell :
Szükséges
egy megfelelõ rc modell,a mi esetünkben repülõ,az
erre alkalmas modellek Easy Star,Easy Glider,Twinstar,csupa szárny
modellek és még sorolhatnánk,a fontos tényezõ
az FPV számára a stabil és nyugodt repülõ,profik
Jet-eket is be állítanak a sorba! Egy másik
lényeges dologról sem szabad meg feledkezni még
pedig a teher bírás,ha nagyon el nehezedik a modell
meg változik a repülési tulajdonsága,ezért
körül tekintõen kell eljárni egy FPV-sítés
során,milyen súlyú a videó adó a kamera
az ezeket kiszolgáló akkumulátor.
|
Videó
adó szett,ebbõl több eltérõ
frekvenciájú készleteket lehet kapni.Az elterjedtek
900Mhz,1.2Ghz,2.4Ghz,5.8Ghz. Ha a 2.4Ghz rendszert választjuk
akkor figyelembe kell venni hogy azon a frekvencián dolgozik ami
a modell irányításához szükséges ebben az esetben más
(engedélyezett) modellfrekvenciát szükséges használni (35 , 40 MHz)
a távirányításhoz. A szetthez
meg adják az adó teljesítményét,nagyban
ez határozza meg a távolságot amennyire sugározza
a kamera képét.
Pl.
Egy gyári 200mw-os szett 300-400 méterre,de jó
minõségû antennákkal a többszörösére
is növelhetõ a ható táv.(a gyári
antennák tömeg gyártásban készülnek
és nincsenek "kihegyezve" az adott frekvenciára.
Mivel a videó adó (a képen kék színben)
állítható frekvenciájú (ha pl. zavaros
a vétel 4-10 csatorna is kiválasztható) a gyári
antenna pedig egy fix. csatornára van hangolva.
|
|
Videó
vevõ modul,(a képen szürke) ez veszi
a sugárzott videó adást,a csatlakozásai
: videó jel kimenet,hang kimenet,táp ellátás
(12V).Az elõlapon található gombokkal kiválasztható
a megfelelõ videó adás csatornája(mintha
a TV csatornákat kapcsolgatnánk). Az adó és
a vevõ antennája menetes és cserélhetõ,(általában
SMA csatlakozós)
így a késõbbiek során érzékenyebb
jobb vételi készségekkel rendelkezõ
(nyereségesebb) antennák is hozzá kapcsolhatóak.
|
Fedélzeti
kamera :
Az égi látványhoz szükséges
videó kamera,ezek felbontása közel meg egyezik a
normál TV-jével,látó szögük az
optikai lencsék cserélésével
növelhetõek,pl. egy 2.1-es optikával közel 180'
látó szöget kapunk,ilyenkor már
látható a horizont görbülése,ez
zavaró is lehet. Minél jobb minõséget
akarunk annál mélyebbre kell nyúlni a
pénztárcánkba.Drágább kamerák
fényérzékenységben,kép
feldolgozásban,jobbak így tökéletesebb
képet kapunk az égbõl!
|
|

|
Videó szemüveg:
A valóságos látványhoz
szükséges egy videó szemüveg is (ebben 2 db.
micro monitor gondoskodik a megjelenítésrõl)
általában 35-40 fokos a látó
szögük és kb. 2 méter
átmérõjû virtuális képernyőnek
felelnek meg.Felbontásuk 320*240-tõl indul de ami FPV-re
ajánlott az legalább 640*480 legyen.Ha ebbõl is
minõséget akarunk akkor megint elõ kell venni a
pénztárcánkat és mélyen bele
nyúlni.Mondhatjuk nem olcsó móka az FPV-zés
ha minõséget szeretnénk.
|
Az
FPV–vel való repülés eltér a szokványos modell vezetéstõl
ezért még a gyakorlott RC pilótáknak is hozzá kell szokniuk ennek
sajátosságaihoz.
A látvány ( pl. a felszálláskor) kb. ahhoz
hasonló amikor egy akció filmet a moziban az elsõ
sorból nézünk. Kezdetben a kamerát
lassú, gyakorló modellre érdemes felszerelni (
Easy Star, Focus , Cessna 480 , Easy glider stb.) .A legjobb
megoldás az, hogy az elsõ repüléseket
oktató kábeles biztosítással
végezzük. Ilyenkor az „oktató” vezet
hagyományos módon és a „diák”
pedig fokozatosan alkalmazkodik az FPV-hez .
A
legtöbb gondot a fel és leszállás okozza,
ezért elõször biztonságos magasságban
kell rutint szerezni, majd az oktató
megpróbálkozhat a felszállási
manõver „átadásával” is,
készen állva a beavatkozásra . Eleinte
érdemes ülve vezetni mivel a gyorsan elsuhanó
táj érzékenyeknél esetleg
szédülést is okozhat. Oktató kábel
hiányában megfelel a mellettünk álló
vezetni tudó segítõ is aki tanácsokkal ,
vész helyzet esetén pedig akár a
vezérlõbotokba belenyúlva korrigálja a
modellt. A legkevésbé szerencsés változat
hogyha az elsõ videó szemüveges
repüléseket is teljesen egyedül vagyunk
kénytelenek végrehajtani. Ilyenkor marad a szemüveg
kerete feletti kilesegetés ( nem szereljük fel a
napellenzõt ). Ebben az esetben számolnunk kell azzal,
hogy idõt vesz igénybe amíg a szem alkalmazkodik
és a modellt is megtaláljuk. Ezért fontos a
lassú gyakorló modellek használata a
tanulás során. A repítés elõtt
érdemes tájékozódási pontokat
megjegyeznünk hiszen ezeket fogjuk látni
„fentrõl” és ezekhez tudunk
viszonyítani.
Vész
helyzetben a gázt levesszük és hagyományos
vezetéssel hozzuk a modellt biztonságos helyzetbe. Nagyon
fontos, hogy ennél a kockázatos tanulási
módszernél a környék megfelelõen
„kihalt” legyen hiszen így legfeljebb egy kis
kényszer leszállást kockáztatunk de nem
veszélyeztetjük mások testi
épségét ill. nem okozunk másoknak anyagi
károkat.
|
|
Az
O.S.D. ami sajnos nem nélkülözhetõ
ha már 300-400 méternél messzebb és
több idõt akarunk eltölteni a levegõben.
Fõbb funkciója hogy megjelenití a videó
adás képében a szenzorok által mért
információkat,ezek : az akkumulátorok állapota,gps
segítségével - repülési sebesség
és magasság,iránytû,(merre van a ki indulás
pont) hõmérsékelt,stb..Egyes típusok
még "haza hozó" programot is tudnak,(vezérlik
a modellt,ez akkor szükséges ha kirepülnénk
távirányítónk ható sugarából),extraként
még megjelölt gps koordinátákra is képesek
elrepülni ill. körbe járni a környezetünket.
Az
általában kapható OSD-k megjelenítése
személyre szabhatóak. A képen látható
egy egyszerû OSD felépítése,bekötése.
|
|

|
Egyes
típusok kijelzése teljesen átalakítható,a
képen az Eagle Tree OSD-je látható,fontosabb
értékek ki írathatóak de ettõl jóval
több adatot is képes ki írni,sõt a távirányító
szabad kapcsolójáról több oldalas képernyőket
lehet váltogatni vagy teljesen kikapcsolni az OSD-t.Programozása
USB-n történik,ezért
célszerû ugy beépíteni a modellbe hogy
hozzáférhetõ legyen vagy kivezetni egy usb
csatlakozást a késõbbi programozás
miatt.A sebesség,magasság,iránytû adatokat
egy apró gps szolgáltatja,ezek nem 100% -os értékek,a
pontos méréshez külön álló
szenzorok szükségesek. Az említett típus memóriába
menti a GPS koordinátákat és a repülés
befejeztével a PC-n a Google Earth-be megjeleníthetõek.
|
Ezek
után nézzük hogyan épül fel az FPV
a repülõ modellen :
A
kamera általában elõl az orr részen,(
ha a modell húzó motoros akkor a kamera elõtt
forgó propeller zavaró lehet),súly pontban elhelyezkedõ
akkumulátor(ok),GPS modul (ne legyen a videó adó
és a vevõ modul közelében,zavarok elkerülése
végett) a videó adót ajánlott minnél
távolab tenni a vevõ modultól,(1.2 Ghz-es videó
rendszernél zavaró lehet a 2.4Ghz-es irányítás
felharmonikus frekvenciái!)
A
képen látható hogy a modell vezérsíkján
van a Co-Pilot repülés stabilizáló komputere.Ez
segíti a pilóta nélküli stabilizálást.
Ha elegendjük az irányító karokat bármilyen
repülés pozícióba vízszintes helyzetbe állítja
és ott is tartja a modellt.
|
|
|
Az
igazi látvány és élményhez
hozzá tartozik a kamera mozgatása minden irányba,ezt
többféle módon lehet megoldani.A legjobb megoldás
az un. HeadTracker ,ezt
a videó szemüvegre helyezik és a fejünk
mozgását követi,az érzékelõ
modul a modell távirányítóhoz csatlakozik
és 2 csatornát foglal le. A modellen : képen
az alsó szervó a vízszintes a felsõ pedig
függõleges irányba mozgatja a kamerát
ugy ahogy a fejünket mozgatjuk.Az olcsóbb megoldás
a távirányítón egy szabad kapcsolóval
vagy szabályzóval állítani a kamera
mozgását. Futaba és Hitec távirányítókon
van lehetõség az 5 és 6-os csatornákat
egy külön gyárilag beépített oldalsó
potméterrel vezérelni!
|
Folyt.köv.
|