"Üljön be RC modellje vezetõfülkéjébe és élvezze a látványt !"

Az FPV Flight Kit forradalmi változást jelent a repülõ, autó, hajó (stb.) modellek irányításában. Mi az FPV rövidítése : "First Person View Flight "

A rendszer segítségével a modellünket úgy irányíthatjuk, mintha annak kabinjában ülnénk. A magasból láthatjuk az alattunk elterülõ tájat, a versenyautónk volánja mögül élvezhetjük a verseny forgatagát vagy éppen makett hajónk parancsnoki hídjáról irányíthatjuk a kikötést . A berendezés a modell fedélzetéről közvetít élõ képet .Hogy hogyan épül fel egy FPV szett? Lássuk a fõbb részeit (alap szinten) :

Repülés kész modellen : videó kamera,videó adó,a hozzá tartozó akkumulátor.

A földön : az irányítás közelében : videó vevõ egység az ezt ellátó akkumulátor,megjelenítõ pl. LCD Monitor,videó szemüveg.

Mint mindenből nagyon széles a kínálat most egy teljesen alap felépítésû rendszert próbálok elmagyarázni,leírni..

Az RC modell :

Szükséges egy megfelelõ rc modell,a mi esetünkben repülõ,az erre alkalmas modellek Easy Star,Easy Glider,Twinstar,csupa szárny modellek és még sorolhatnánk,a fontos tényezõ az FPV számára a stabil és nyugodt repülõ,profik Jet-eket is be állítanak a sorba! Egy másik lényeges dologról sem szabad meg feledkezni még pedig a teher bírás,ha nagyon el nehezedik a modell meg változik a repülési tulajdonsága,ezért körül tekintõen kell eljárni egy FPV-sítés során,milyen súlyú a videó adó a kamera az ezeket kiszolgáló akkumulátor.

Videó adó szett,ebbõl több eltérõ frekvenciájú készleteket lehet kapni.Az elterjedtek 900Mhz,1.2Ghz,2.4Ghz,5.8Ghz. Ha a 2.4Ghz rendszert választjuk akkor figyelembe kell venni hogy azon a frekvencián dolgozik ami a modell irányításához szükséges ebben az esetben más (engedélyezett) modellfrekvenciát szükséges használni (35 , 40 MHz) a távirányításhoz. A szetthez meg adják az adó teljesítményét,nagyban ez határozza meg a távolságot amennyire sugározza a kamera képét.

Pl. Egy gyári 200mw-os szett 300-400 méterre,de jó minõségû antennákkal a többszörösére is növelhetõ a ható táv.(a gyári antennák tömeg gyártásban készülnek és nincsenek "kihegyezve" az adott frekvenciára. Mivel a videó adó (a képen kék színben) állítható frekvenciájú (ha pl. zavaros a vétel 4-10 csatorna is kiválasztható) a gyári antenna pedig egy fix. csatornára van hangolva.

Videó vevõ modul,(a képen szürke) ez veszi a sugárzott videó adást,a csatlakozásai : videó jel kimenet,hang kimenet,táp ellátás (12V).Az elõlapon található gombokkal kiválasztható a megfelelõ videó adás csatornája(mintha a TV csatornákat kapcsolgatnánk). Az adó és a vevõ antennája menetes és cserélhetõ,(általában SMA csatlakozós) így a késõbbiek során érzékenyebb jobb vételi készségekkel rendelkezõ (nyereségesebb) antennák is hozzá kapcsolhatóak.

Fedélzeti kamera : Az égi látványhoz szükséges videó kamera,ezek felbontása közel meg egyezik a normál TV-jével,látó szögük az optikai lencsék cserélésével növelhetõek,pl. egy 2.1-es optikával közel 180' látó szöget kapunk,ilyenkor már látható a horizont görbülése,ez zavaró is lehet. Minél jobb minõséget akarunk annál mélyebbre kell nyúlni a pénztárcánkba.Drágább kamerák fényérzékenységben,kép feldolgozásban,jobbak így tökéletesebb képet kapunk az égbõl!

Videó szemüveg: A valóságos látványhoz szükséges egy videó szemüveg is (ebben 2 db. micro monitor gondoskodik a megjelenítésrõl) általában 35-40 fokos a látó szögük és kb. 2 méter átmérõjû virtuális képernyőnek felelnek meg.Felbontásuk 320*240-tõl indul de ami FPV-re ajánlott az legalább 640*480 legyen.Ha ebbõl is minõséget akarunk akkor megint elõ kell venni a pénztárcánkat és mélyen bele nyúlni.Mondhatjuk nem olcsó móka az FPV-zés ha minõséget szeretnénk.

Az FPV–vel való repülés eltér a szokványos modell vezetéstõl ezért még a gyakorlott RC pilótáknak is hozzá kell szokniuk ennek sajátosságaihoz.

A látvány ( pl. a felszálláskor) kb. ahhoz hasonló amikor egy akció filmet a moziban az elsõ sorból nézünk. Kezdetben a kamerát lassú, gyakorló modellre érdemes felszerelni ( Easy Star, Focus , Cessna 480 , Easy glider stb.) .A legjobb megoldás az, hogy az elsõ repüléseket oktató kábeles biztosítással végezzük. Ilyenkor az „oktató” vezet hagyományos módon és a „diák” pedig fokozatosan alkalmazkodik az FPV-hez .

A legtöbb gondot a fel és leszállás okozza, ezért elõször biztonságos magasságban kell rutint szerezni, majd az oktató megpróbálkozhat a felszállási manõver „átadásával” is, készen állva a beavatkozásra . Eleinte érdemes ülve vezetni mivel a gyorsan elsuhanó táj érzékenyeknél esetleg szédülést is okozhat. Oktató kábel hiányában megfelel a mellettünk álló vezetni tudó segítõ is aki tanácsokkal , vész helyzet esetén pedig akár a vezérlõbotokba belenyúlva korrigálja a modellt. A legkevésbé szerencsés változat hogyha az elsõ videó szemüveges repüléseket is teljesen egyedül vagyunk kénytelenek végrehajtani. Ilyenkor marad a szemüveg kerete feletti kilesegetés ( nem szereljük fel a napellenzõt ). Ebben az esetben számolnunk kell azzal, hogy idõt vesz igénybe amíg a szem alkalmazkodik és a modellt is megtaláljuk. Ezért fontos a lassú gyakorló modellek használata a tanulás során. A repítés elõtt érdemes tájékozódási pontokat megjegyeznünk hiszen ezeket fogjuk látni „fentrõl” és ezekhez tudunk viszonyítani.

Vész helyzetben a gázt levesszük és hagyományos vezetéssel hozzuk a modellt biztonságos helyzetbe. Nagyon fontos, hogy ennél a kockázatos tanulási módszernél a környék megfelelõen „kihalt” legyen hiszen így legfeljebb egy kis kényszer leszállást kockáztatunk de nem veszélyeztetjük mások testi épségét ill. nem okozunk másoknak anyagi károkat.

 

Az O.S.D. ami sajnos nem nélkülözhetõ ha már 300-400 méternél messzebb és több idõt akarunk eltölteni a levegõben. Fõbb funkciója hogy megjelenití a videó adás képében a szenzorok által mért információkat,ezek : az akkumulátorok állapota,gps segítségével - repülési sebesség és magasság,iránytû,(merre van a ki indulás pont) hõmérsékelt,stb..Egyes típusok még "haza hozó" programot is tudnak,(vezérlik a modellt,ez akkor szükséges ha kirepülnénk távirányítónk ható sugarából),extraként még megjelölt gps koordinátákra is képesek elrepülni ill. körbe járni a környezetünket.

Az általában kapható OSD-k megjelenítése személyre szabhatóak. A képen látható egy egyszerû OSD felépítése,bekötése.

Egyes típusok kijelzése teljesen átalakítható,a képen az Eagle Tree OSD-je látható,fontosabb értékek ki írathatóak de ettõl jóval több adatot is képes ki írni,sõt a távirányító szabad kapcsolójáról több oldalas képernyőket lehet váltogatni vagy teljesen kikapcsolni az OSD-t.Programozása USB-n történik,ezért célszerû ugy beépíteni a modellbe hogy hozzáférhetõ legyen vagy kivezetni egy usb csatlakozást a késõbbi programozás miatt.A sebesség,magasság,iránytû adatokat egy apró gps szolgáltatja,ezek nem 100% -os értékek,a pontos méréshez külön álló szenzorok szükségesek. Az említett típus memóriába menti a GPS koordinátákat és a repülés befejeztével a PC-n a Google Earth-be megjeleníthetõek.

 

Ezek után nézzük hogyan épül fel az FPV a repülõ modellen :

A kamera általában elõl az orr részen,( ha a modell húzó motoros akkor a kamera elõtt forgó propeller zavaró lehet),súly pontban elhelyezkedõ akkumulátor(ok),GPS modul (ne legyen a videó adó és a vevõ modul közelében,zavarok elkerülése végett) a videó adót ajánlott minnél távolab tenni a vevõ modultól,(1.2 Ghz-es videó rendszernél zavaró lehet a 2.4Ghz-es irányítás felharmonikus frekvenciái!)

A képen látható hogy a modell vezérsíkján van a Co-Pilot repülés stabilizáló komputere.Ez segíti a pilóta nélküli stabilizálást. Ha elegendjük az irányító karokat bármilyen repülés pozícióba vízszintes helyzetbe állítja és ott is tartja a modellt.

Az igazi látvány és élményhez hozzá tartozik a kamera mozgatása minden irányba,ezt többféle módon lehet megoldani.A legjobb megoldás az un. HeadTracker ,ezt a videó szemüvegre helyezik és a fejünk mozgását követi,az érzékelõ modul a modell távirányítóhoz csatlakozik és 2 csatornát foglal le. A modellen : képen az alsó szervó a vízszintes a felsõ pedig függõleges irányba mozgatja a kamerát ugy ahogy a fejünket mozgatjuk.Az olcsóbb megoldás a távirányítón egy szabad kapcsolóval vagy szabályzóval állítani a kamera mozgását. Futaba és Hitec távirányítókon van lehetõség az 5 és 6-os csatornákat egy külön gyárilag beépített oldalsó potméterrel vezérelni!

 

Folyt.köv.