Werner
Frings Modell
motorok Korrózió védelme A modell
motorok korróziójáról
és
rozsdásodásáról sok
szó esik: néha azonban
szakszerűtlenséggel és gyakran
elõítéletekkel találkozunk
ezen a területen. Mivel a motorok többsége
számára évente több
hónapig tart a nyugalmi periódus, a motor
konzerválás gyakorlati
kérdéseire is kitérünk.
Anélkül, hogy a
korrózió, illetve erózió
(röviden: rozsda) igen komplikált vegyi, illetve
elektrokémiai folyamataiba nagyon
belebonyolódnánk, csupán annyit
tartunk szükségesnek megjegyezni, hogy a motorban
lejátszódó égés
során túlnyomóan víz
keletkezik, de igen agresszív aktív savak is
létrejönnek. Oxigén
hatására a fém felületek
erõs korrodáló hatásnak
vannak kitéve. A mi esetünkben erre a
legérzékenyebben az alumínium
és acél ötvözetek, illetve azok
a pontok reagálnak, ahol
különbözõ fémek
érintkeznek egymással.
Különösen
veszélyezteti a rozsda azokat a motorokat,
amelyeknél az üzemeltetési
feltételek következtében az
égéskor keletkezett víz alig
gõzölög el. Érintettek
ebben például a nagy burkolattal
rendelkezõ, valamint az olyan motorok, melyek
sokáig üzemelnek rész
terhelés mellett. Ezeknél ugyanis a
motorház viszonylag alacsony
hõmérséklete
következtében, abban aránylag
sok víz kondenzálódhat
és maradhat vissza. Óvatosan kell
eljárni a nitro
metán használata
esetén is, melynek elégetésekor
különösen erõs sav keletkezik! Rozsdára
várva
A korrózió meg
gátlásában jelentõs szerepe
van az üzemanyagban használt olajnak is. Mivel a
természetes ricinusolaj elég
jó tapadási képességgel
rendelkezik, érdemes elõnyben
részesíteni, mert megnehezíti az
oxigén
hozzáférését a
fém felületekhez. Ez azonban
önmagában a követelményeket nem
elégíti ki. Az, aki ricinus olajat
kíván használni, annak azt adalékolt
formában kell tennie, vagy kifejezetten a modell
célú igénybevételre
gátló szerrel ellátott metanolt kell
használnia.
A régebben "rozsda rémnek"
kikiáltott szintetikus olajokat napjainkra már
oly mértékben
továbbfejlesztették, hogy még a
legkedvezõtlenebb feltételek mellett sem
merülhetnek fel korróziós
problémák. A gyártmányok
minõségének folyamatos
javítása során,
adalékanyagok (additívek)
alkalmazása következtében, ezek a
keletkezõ savak egy részét
semlegesíteni tudják és a
fém felületeket védõfilmmel
vonják be. (Hosszabb idõn át nem
használt motoroknál ennek
következtében az üzemeltetés
elsõ perceiben úgy tûnik, mintha a
porlasztó túl "soványra" lenne
beállítva, mert ezt a "filmet" a friss metanolnak
elõször le kell öblítenie.)
Színessel jelölve a korrózió
szempontjából legveszélyeztetettebb alkatrészek
Az üzemanyaghoz
korrózió ellen védõ olajok
hozzáadásának többnyire nincs
értelme. Ezek ugyanis rendszerint elégnek,
mégpedig jelentõs mennyiségû
maradékanyag képzõdése
mellett, sõt extrém esetben az
adalékok az üzemeltetési
körülmények között
agresszívvá válnak. Napi
üzemeltetés után: Fél
gázzal
mûködtetett motornál húzzuk le
az üzemanyag hozzávezetésére
szolgáló mûanyagcsövet, hogy
az üzemanyag maradványok a
legtökéletesebben eléghessenek. A
négyütemű motorok
forgattyúházából az olajat le kell engedni.
Ezután a még meleg motorba tiszta - az
üzemanyagban használt -, olajat
kell befecskendezni és a motort erõteljesen körbe kell forgatni,
hogy a kenõanyag annak valamennyi
részét bevonja. Elõzõleg
néhány percen keresztül teljes
gázzal üzemeltessük, hogy a motor
ház erõsen felmelegedjen és
ezáltal sok kondenzátum
gõzölögjön el. |