Werner Frings

Modell motorok Korrózió védelme

 

A modell motorok korróziójáról és rozsdásodásáról sok szó esik: néha azonban szakszerűtlenséggel és gyakran elõítéletekkel találkozunk ezen a területen. Mivel a motorok többsége számára évente több hónapig tart a nyugalmi periódus, a motor konzerválás gyakorlati kérdéseire is kitérünk.

 

  Anélkül, hogy a korrózió, illetve erózió (röviden: rozsda) igen komplikált vegyi, illetve elektrokémiai folyamataiba nagyon belebonyolódnánk, csupán annyit tartunk szükségesnek megjegyezni, hogy a motorban lejátszódó égés során túlnyomóan víz keletkezik, de igen agresszív aktív savak is létrejönnek. Oxigén hatására a fém felületek erõs korrodáló hatásnak vannak kitéve. A mi esetünkben erre a legérzékenyebben az alumínium és acél ötvözetek, illetve azok a pontok reagálnak, ahol különbözõ fémek érintkeznek egymással.

   Különösen veszélyezteti a rozsda azo­kat a motorokat, amelyeknél az üzemel­tetési feltételek következtében az égés­kor keletkezett víz alig gõzölög el. Érin­tettek ebben például a nagy burkolattal rendelkezõ, valamint az olyan motorok, melyek sokáig üzemelnek rész terhelés mellett. Ezeknél ugyanis a motorház vi­szonylag alacsony hõmérséklete követ­keztében, abban aránylag sok víz kon­denzálódhat és maradhat vissza. Óva­tosan kell eljárni a nitro metán használa­ta esetén is, melynek elégetésekor különösen erõs sav keletkezik!

 

Rozsdára várva

ASP 4.5 ccm 4 liter üzi.fogyasztás után 0% Nitro 80% methanol 20% ricinus
Rozsda nyoma nem található! Minden motor használat után After Run vagy WD-40!!

 

   A korrózió meg gátlásában jelentõs szerepe van az üzemanyagban használt olajnak is. Mivel a természetes ricinus­olaj elég jó tapadási képességgel rendelkezik, érdemes elõnyben részesíteni, mert megnehezíti az oxigén hozzáférését a fém felületekhez. Ez azonban önmagában a követelményeket nem elégíti ki. Az, aki ricinus olajat kíván használni, annak azt adalékolt formában kell tennie, vagy kifejezetten a modell célú igénybevételre gátló szerrel ellátott metanolt kell használnia.

   A régebben "rozsda rémnek" kikiáltott szintetikus olajokat napjainkra már oly mértékben továbbfejlesztették, hogy még a legkedvezõtlenebb feltételek mellett sem merülhetnek fel korróziós problémák. A gyártmányok minõségének folyamatos javítása során, adalék­anyagok (additívek) alkalmazása következtében, ezek a keletkezõ savak egy részét semlegesíteni tudják és a fém felületeket védõfilmmel vonják be. (Hosszabb idõn át nem használt motoroknál ennek következtében az üzemeltetés elsõ perceiben úgy tûnik, mintha a porlasztó túl "soványra" lenne beállítva, mert ezt a "filmet" a friss metanolnak elõször le kell öblítenie.)

 

Színessel jelölve a korrózió szempontjából

legveszélyeztetettebb  alkatrészek

 

  Az üzemanyaghoz korrózió ellen védõ olajok hozzáadásának többnyire nincs értelme. Ezek ugyanis rendszerint elégnek, mégpedig jelentõs mennyiségû maradékanyag képzõdése mellett, sõt extrém esetben az adalékok az üzemeltetési körülmények között agresszívvá válnak.

 

Napi üzemeltetés után:

Fél gázzal mûködtetett motornál húzzuk le az üzemanyag hozzávezetésére szolgáló mûanyagcsövet, hogy az üzemanyag maradványok a legtökéletesebben eléghessenek. A négyütemű motorok forgattyúházából az olajat le kell engedni. Ezután a még meleg motorba tiszta - az üzemanyagban használt -, olajat kell befecskendezni és a motort erõteljesen körbe kell forgatni, hogy a kenõanyag annak valamennyi részét bevonja. Elõzõleg néhány percen keresztül teljes gázzal üzemeltessük, hogy a motor ház erõsen felmelegedjen és ezáltal sok kondenzátum gõzölögjön el.