A
Lithium polimer akkumulátorok a lithium-ionokat követik (pl. Tadiran). A
különbség többek között az, hogy műanyag fólia tasakba töltik az elektro-kémiai
töltéshordozót. A „cellák” feszültsége 3,0 és 4,2 Volt között változhat. 3,0V alatt a cella szinte teljesen ki van sütve és 2,5 V alatt pedig véleg tönkremegy. 4,2V-nál 100%-os a feltöltés és a további töltés robbanásveszéllyel jár mivel nincs beépített biztosíték sem túlnyomás-szelep. A cellák megjelölésénél a névleges kapacitás mellett ( C) megadják azt is, hogy ennek hányszorosával lehet a cellát kisütni . Vagyis ha az 1200mA mellett a 8C szerepel akkor (8x1200=9600) vagyis akár 10 A áramfelvételű meghajtó-egységet is táplálhatunk az ilyen akkuval. Az akkucsomagok készítésénél a 3s2p jelölés azt jelenti hogy 2 darab 3 cellából sorba-kapcsolással kialakított csomagot párhuzamosan is összekötünk. Ez a fent említett 1200-as cellák esetén teljes töltés esetén 3x4,2=12,6 V feszültséget és 2x1200= 2400 mA kapacitást jelent. 24grammos cellasúlynál ez 6x24g= 144g súlyú csomagot ad. A Li-pol cellák töltése igen gazdaságos, a töltőáram szinte 100%-os hatásfokkal alakul át elektrokémiai energiává. Ennek bizonyítéka, hogy a cellák a töltés folyamán egyáltalán nem melegszenek. Az általános töltési módszer az, hogy állandó 1C árammal töltünk 50 percen keresztül (természetesen teljesen kisütött cella esetén). Így elérjük a 4,2V feszültséget. Ezután a töltő erre a konstans feszültségre áll át és kb. még 1 óra telik el míg a töltőáram egészen megszakad. Az ún. „gyorstöltés” folyamán a 4,2V elérésekor a töltés megszakad, az automatika figyelni kezdi a cella feszültségesésének az ütemét és ennek függvényében újra és újra visszakapcsolja az eredeti 1C töltőáramot egészen addig amíg a feszültségesés egy bizonyos mértékre nem lassul. Ez a módszer kb. 30 %-al megrövidíti a töltés tartamát. Itt kell megemlíteni, hogy a Li-Pol balesetek 99%-át a túltöltés okozza. Ennek oka vagy az, hogy helytelenül lett beállítva a cellaszám vagy hibás a program. Pl. a Schulze töltők esetében érdemes a legújabb szoftver változatot beszerezni ( a felújítás az ATC Origo-n keresztül megoldható). 3 cellánál többet tartalmazó csomagok töltésénél mindenképpen kézileg kell beállítani a töltési paramétereket. Ahogy már említettük a Li-Pol cellákat párhuzamosan is kapcsolhatjuk (a NiCd és NiHM esetén nem). Ügyelni kell viszont arra , hogy a csomagba minden szempontból azonos (típus, széria) cellák kerüljenek és az egyes cellák feszültségének max. eltérése 0,01 V lehet. Ugyanis a Li-Pol csomagok cellái a használat során nem egyenlítődnek ki hanem az eredeti eltérések még inkább hatványozódnak. A megoldás az, hogy kb. minden 5-7. töltés után egyenként ellenőrizzük a cellák feszültségét és ha az eltérés meghaladja a 0,01 V-t akkor egyenként töltsük fel őket a 4,2 V –ra. Minél nagyobb árammal merítjük az akkut minél alacsonyabb feszültségre annál nagyobb a feszültség széthangolódás veszélye. A csomagok készítésekor a fenti műveletek elvégzéséhez érdemes az egyes elektródokhoz piciny tűkonnektorokat forrasztani melyek aztán lehetővé teszik a cellánkénti mérést és töltést. Mivel a Li-Pol cellák elektródjai vékonyak és könnyen eltörhetnek (különösen az alumíniumból készült pozitív pólus melynek csak egyik felülete forrasztható) a csomagok készítésekor ezeknek megfelelő védelmet kell biztosítani. Elegáns a nyáklemezes megoldás és egyszerűbb az amikor a pozitív elektródot visszahajtjuk és műanyagra használatos pillanatragasztó segítségével a cella burkolatának széléhez fogatjuk. Az egyes pólusok izolálására nagy figyelmet kell fordítani mert a rövidzárlat a cella számára végzetes de kárt tehet az egészségben is. Jelenleg a legkeményebbek a KOKAM 340-es cellák melyek akár 20 C vagyis 6,8 A tartós kisütési áramot is bírnak. Méréssel bizonyított, hogy 5A-es állandó áramleadás során (15C) 100 ciklus után mindössze 80 %-ra csökken a tárolókapacitásuk. Elmondható, hogy a jelenlegi cellák 6-10C áram leadásánál megbízhatóak, a gyárilag megadott értékek kb. 80 %-ig lehet elmenni a „korai öregedés” veszélye nélkül. A legmegfelelőbb üzemi hőfok 30-60 C fok között mozog. Mindenesetre 15 fok körül már észrevehető a teljesítménycsökkenés. Vagyis ha télen repítünk tartsuk a csomagokat a zsebünkben, a repülés során már bemelegszenek a modellben is. A leggyakrabban egyelőre teremrepülők meghajtására használatosak és általában egy 6-7 perces repítés során (ami kellően kifárasztja a pilótát), mindössze a kapacitás felét használjuk el. Mivel a Li-Pol cellák egyik fontos erénye az ,hogy az újratöltés előtt nem kell az akkut lemeríteni azonnal következhet a rátöltés és kb. fél óra múlva újra 90%-ra töltött teleppel repíthetünk. Ráadásul a fent leírtak alapján ez a használati mód kíméli a legjobban a cellákat és egyúttal biztonságos is. Egy kis fantáziával és sok pénzzel megáldva egészen különleges célokra is használhatók a Li-polok. Az idei F3A VB-n az amerikai Jason Schulman Rhapsody nevű telivér versenymodelljét egy Hacker C50 acro motor hajtotta 6,7:1 redukcióval és 22x12-es légcsavarral. Az akkucsomagot 30 darab 2050-es Li-Pol cella alkotta 10s3p elrendezésben. Vagyis 42V és 6150mA tárolókapacitás állt rendelkezésre. Egészen a döntőig a 4.helyen állt, végül ott a 7.lett. Szintén kipróbáltak már egy 9s 10p elrendezésű , vagyis 90 darab 340-es KOKAM HSD cellából készült csomagot ami 55 A –es teljes gáz áramfelvételnél egy 2x2 méteres 4,4 kg súlyú modellel 9 percen át volt képes teljes értékű 3D műrepülésre. BIZTONSÁG: Kétségtelen , hogy fordultak már elő balesetek, többek között teljesen leégett egy személygépkocsi. Ugyanakkor kijelenthető, hogy kellő óvatosság mellett a Li-Polok használata biztonságos. BIZTONSÁGI TUDNIVALÓK : Töltés: |
-Mindig
győződjünk meg arról , hogy a töltő helyes paraméterekkel végzi-e a töltést!
Az automata töltőket is kell ellenőrizni, hogy helyesen ismerték-e fel a
cellaszámot! -A töltés közben az akku tűzálló felületen ill. környezetben legyen elhelyezve és a töltés folyamán ne hagyjuk őrizetlenül! -Legyen a kezünk ügyében tűzoltókészülék! -Ne töltsünk a személygépkocsi belsejében vagy motorterében! -Időnként ellenőrizzük az egyes cellák feszültségét külön-külön is , a különbség nem lehet több 0,01 V-nál. |
A
cellákkal való bánásmód alapszabályai: -Ügyeljünk
a rövidzárlat megakadályozására. |