Még mielőtt belemerülnénk az RC berendezések bemutatásába néhány alapvető tudnivaló azok számára akik még nem egészen jártasak kedvenc hobbink rejtelmeiben.

 AZ RC BERENDEZÉSEKET AZ ALÁBBI EGYSÉGEK ALKOTJÁK:

 ADÓ

 Segítségével a modellező szándékai, amelyeket a különböző karok, kapcsolók elmozdításával fejez ki ,magasfrekvenciájú jellé alakulnak amelyet az antenna segítségével az adó kisugároz. A kisugárzott jel lehet Amplitúdó Modulált (AM),ami azt jelenti hogy a kisugárzott rádióhullám magassága( amplitúdója) változik.Ma már csak az olcsóbb kétcsatornás berendezések működnek ezen az elven amelyeket autó vagy hajómodellek irányítására használnak elsősorban.

A Frekvencia Moduláció (FM, vagy PPM) viszont állandó amplitúdójú hullámmal működik és az információk átvitelét a rádióhullám ritkulása vagy sűrűsödése biztosítja.

Az FM moduláció előnye, hogy ellenállóbb a zavarással és a kedvezőtlen légköri hatásokkal szemben. Ha összehasonlítjuk a középhullámú (AM) és ultrarövidhullámú (FM) rádiadóadók hangminőségét

könnyű megértenünk az AM és FM közti különbséget, anélkül, hogy bonyolult műszaki ismeretekkel indokolnánk.

Az FM moduláció továbbfejlesztett változata a PCM amikor a jel különleges digitális (ún. önjavító) kód formájában van sugározva, ami a vevő mikroprocesszora számára lehetővé teszi azt, hogy  jelet értékelje. Hibás jel ( zavarás) esetén aktiválja az ún. mentőprogramot.

Fontos, hogy az adó bizonyos frekvencián sugároz és a vevőnek ugyanerre a frekvenciára kell lenni hangolva. A modellezők számára a következő frekvencia-tartományok (sávok) vannak engedélyezve:

A 27 MHz –es sáv, amit főleg az RC modellezés hőskorában használtunk, repülő, hajó és autómodellek számára is használható. Manapság alig használjuk, repülőmodellekhez semmiképpen.

 A 35 MHz –es sáv csupán repülőmodellek irányítására használható.

Két részre van osztva: az A sáv (35,010-35,200 MHz)  és a nem is olyan régen engedélyezett B sáv (35,820 – 35,910MHz).

Cs. MHz    cs.  MHz    cs. MHz     cs.  MHz

61 35,010 69 35,090 77 35,170 185 35,850

62 35,020 70 35,100 78 35,180 186 35,860

63 35,030 71 35,110 79 35,190 187 35,870

64 35,040 72 35,120 80 35,200 189 35,890

65 35,050 73 35,130 190 35,900

66 35,060 74 35,140 182 35,820 192 35,910

67 35,070 75 35,150 183 35,830

68 35,080 76 35,160 184 35,840

 A  40 MHz-es sáv (40,665-40,985 MHz) egyaránt használható repülő , hajó  és autómodellek számára.

Cs. MHz    cs. MHz     cs. MHz    cs.  MHz

50 40,665 55 40,725 81 40,815 87 40,915

51 40,675 56 40,735 82 40,825 88 40,925

52 40,685 57 40,765 83 40,835 89 40,935

53 40,695 58 40,775 84 40,865 90 40,965

54 40,715 59 40,785 85 40,875 91 40,975

86 40,885 92 40,985

Az adó a sávon belül egy bizonyos frekvencián dolgozik (pl. 35,100 MHz) amihez az egyszerűség kedvéért hozzárendelnek egy ún. csatornaszámot (esetünkben : 70). Az adott frekvenciát cserélhető kristály állítja elő, vagyis a sávon belül az adó bármelyik csatornán képes sugározni. Nagyon fontos, hogy mindig tudjuk milyen csatornát használunk , hiszen egyazon időben csupán egy adó sugározhat egy bizonyos csatornán, függetlenül a moduláció típusától. Amennyiben felelőtlenség következtében mégis előfordul a kristályazonnosság , szinte törvényszerű a modelltörés , sőt károk keletkezhetnek a közelben parkoló autókban vagy a környék épületeiben. Sajnos előfordultak már személyi sérülések sőt halálesetek is. Ezért az együtt repítő modellezőknek az adóik bekapcsolása előtt mindig meg kell beszélniük ki milyen csatornát használ. Erre a célra kitűnően bevált az önkiszolgáló ruhacsipeszes frekvenciatábla amelyen minden egyes csatorna mellé egyetlen számozott csipesz tartozik. Az érkező modellezőknek így nem kell egymást faggatniuk, mert elég ha a táblán maradt csipeszekből választanak egyet. A csipesz megoldja az esetleges vitákat is , mert azonos kristály használata esetén mindig annak van igaza akinél  a csipesz van.

A fentiekből kitűnik, hogy az adó a bekapcsolás pillanatától már nem magánügy és az üzemeltetés felelősséggel jár. Sajnos még a tapasztalt modellezőkkel is előfordul, hogy izgalmukban megfeledkeznek arról, hogy a repítés előtt ellenőrizzék az adóban lévő kristály számát. A következmény szégyen, anyagi kár és jó esetben megkönnyebbült sóhaj, hogy legalább sérülés nem történt. 

A felsőbb kategóriájú adók magasfrekvenciás része modulként cserélhető így ezeket a készülékeket több sávban is használhatjuk.Az adó fontos paramétere a hatótávolság amely földközelben 300-400 méter míg a magasban 1 km sőt ennél több.

Szintén csatornaként emlegetjük az irányítható funkciók számát. Vagyis a 4 csatornás RC adó-vevő berendezéssel legtöbb 4 funkciót irányíthatunk, ezek repülőmodell esetében pl. a csűrő-, magassági-, oldalkormányok és a gáz.

Az ún. botkormányos  adókat főleg repülőmodellek irányítására használjuk. A négycsatornás adóktól kezdődően két botkormány segítségével irányítjuk a modellt, ezek mindegyike 2-2 funkciót vezérel úgy, hogy a botok egyidejűleg 2 síkban  mozdíthatók el és az elmozdítás után a 0 (semleges) helyzetbe állnak vissza (csűrő, magassági és oldalkormányok). Kivétel a gázadást vezérlő botkitérés amelynek nincs semleges helyzete, hanem egy fogazott csúszkán mozogva a kitéréstartomány bármelyik pontján megállítható. Az egyes csatornák lehetnek proporcionálisak (részarányosak) amikor a szervómozgások pontosan követik a botkormányok elmozdulását illetve nem proporcionálisak amikor az adón elhelyezett 2- 3 állású kapcsolók elmozdítása a szervón a két végkitérést ill. a középkitérést eredményezi.

Aszerint , hogy az egyes botkormányoknak milyen funkciók vannak hozzárendelve különböző módokat ismerünk:

Mód 1  – jobb kézen a gázkar és a csűrők, bal kézen a magassági és az oldalkormány.

Mód 2 – jobb kézen a magassági és csűrő, balon a gáz és az oldalkormány.

Mód 3 – jobb kézen a gáz és az oldalkormány, bal kézen a magassági és a csűrők.

Mód 4 – a jobb kézen a magassági és az oldalkormány míg a balon a gáz és a csűrők.

Leginkább az 1 és a 4  változat használata ajánlott mégpedig azért, hogy a két precíz vezetést igénylő kormány (csűrő és magassági) külön kézre kerüljön.

Autómodellek irányítására a pisztolyos adók terjedtek el. Ezeken  egy volánszerű kis kerék tekerésével vezéreljük az irányt és egy ravasz segítségével a gázt ill a féket ( az elektromos autóknál a hátramenetet  is).

Az adók lehetnek hagyományosak és komputeresek. Az előbbiek előnye az egyszerűség és az alacsonyabb ár, ezért elsősorban kezdőknek ajánlhatók, majd később jól használhatók pl. oktatásra.

A komputeres (mikroprocesszoros) adók viszont rengeteg speciális funkciót kínálnak ezért a legbonyolultabb modellek irányítására is használhatók.

 Az adókon a botkormányokon kívül trimmkarok is találhatók amelyek segítségével akár repülés közben is módosíthatunk a szervók középállásán (neutrálján).

A trimmek lehetnek mechanikusak vagy digitálisak.i.

Ezenkívül a többcsatornás adókon további toló vagy forgópotméter és kapcsoló is található. A kapcsolók egyrészt bizonyos szervók végkitéréseit másrészt ún. mixek aktiválását vezérlik.

Az adókon általában az oktatókábel csatlakozója és ennek aktiváló kapcsolója is ki van alakítva.Ezek segítségével az oktató bármikor átadhatja  a modell irányítását a tanulónak és veszély esetén azonnal vissza is veheti.   

Tekintettel arra, hogy manapság a komputeres adók vannak többségben nem lesz haszontalan áttekinteni  ezek funkciónak és  lehetőségeinek egyre bővülő tárházát.

 PROGRAMOK ÉS MIXEK REPÜLŐMODELLEK SZÁMÁRA

 Modellmemória:  minden beállított paraméter tárolódik (mixek, kitérések nagysága és iránya, trimmek beállítása).A jobb adók memóriája legalább 5 modell adatainak tárolására képes.

Memória másolása: a már beállított paramétereket egy másik programhelyre vihetjük át.

Modelltípus választás: az egyes programhelyekre más- más modelltípus állítható be (ACRO=műrepülő, GLIDER= vitorlázó és HELI= helikopter).

A szárnykonfiguráció megválasztása: a vitorlázómodellek esetén 2 vagy 4 szervóval felszerelt szárny között választhatunk.

A ciklikus állászög megválasztása helikoptereknél (normál, 120 és 180 ).

A modell nevének megadása.

Adattörlés (reset) : Amikor valamelyik használt programhelyre új modell adatait és keveréseit  állítjuk be az eredeti memóriát töröljük.

Mód ( botkormányok elosztása): lehetővé teszi, hogy a megszokott módon vezessünk, vagyis beállíthassuk az egyes funkciók botkormányokhoz rendelését.

Fail-safe (mentési üzemmód) : A PCM és a QPCM (Hitec)  moduláció lehetővé teszi , hogy az egyes kormányfelületeket mentésre programozzuk be (vagyis gázlevétel, féklapok stb). A mentés a repülés folyamán a  szabályos rádiójel kiesésekor aktiválódik és a kormányok az előre beprogramozott helyzetbe állnak be ahelyett , hogy a zavaró jelnek engedelmeskednének. Így elkerülhető a modell elvesztése, a totálkár valamint a zuhanás kövezkeztében környezetben keletkező károk.

Off set (eltérés) : bizonyos mixek esetében hasznos lehet, hogyha az csak a egy bizonyos kitérés után aktiválódik.

Például: az elektromos vitorlázómodelleknél a gázkar a magassági kormánnyal van mixelve. Ilyenkor az off set segítségével elérjük, hogy a rányomás csak egy bizonyos fordulatszám elérése után kezdjen működni..

A szervókitérések beállítása(ATV – Adjustable Travel Volume)

Lehetővé teszi , hogy a szervók kitéréseit mindkét irányban szimmetrikusan állítsuk be. Így működik a  Ranger 3FM Sky, LASER 4 a 6.

A szervókitérések független beállítása(EPA – End Point Adjustment)

Általában a processzoros adók  kiváltsága amely lehetővé teszi, hogy a kitéréseket mindkét irányban más –más értékre állítsuk be..

A szervómozgás gyorsaságának beállítása

A felsőbb kategóriájú komputeres adók tudják csak ezt a programot. Pl. a behúzható futóművek lassítására használható.

Duplázott kitérések (Dual Rate, D/R) : Egy kapcsoló segítségével repülés közben bizonyos kormányok ( csűrő, magassági) kitérései változtathatók. Vagyis  a fel és leszálláshoz biztonságos kis kitérést a műrepüléshez pedig nagyot kapcsolunk.

 Exponenciális kitérések (EXPO)

A program megváltoztatja a botkormány és a szervókar kitérésének összefüggését. Leggyakrabban azt a beállítást használjuk amikor a középállás (neutrál) környékén a botkormány mozgását alig követi a szervó kitérése majd az érzékenység fokozatosan növekszik és a botkormány teljes kitérésekor a szervókar kitérése is maximális. Vagyis ha a modellünk nagyon érzékeny (pl. műrepülő) akkor  kis botmozdulatokkal finoman vezethető, viszont maximális botkitéréskor a legnagyobb fordulékonyságot éri el. Természetesen a fordított helyzet is beállítható, amikor a botkormány a középállás környékén a legérzékenyebb.

Repülési feltételek (mód)

Repülés közben kapcsolók segítségével válogathatunk az előre beállított programcsomagok (3-4) között amelyek mindegyike más- más repülési tulajdonságokat biztosít a modellünk számára. Leggyakrabban a vitorlázómodellek profiljának íveltségét szoktuk változtatni ( start, termikelés, gyors repülés)  illetve a helikoptermodellek különböző beállításait.

Subtrim :elektronikus trimmről van szó ami a középállás nagyon pontos beállítását teszi lehetővé.

A szervókitérés irányának megváltoztatása (Servo Reverse)

A klasszikus adóberendezéseknél a kitérés iránya kapcsolóval, a processzorosoknál programozással változtatható.

Motorleállítás (Throttle Cut) :A motor közvetlen leállítása gomb nyomásra.

Szabadon programozható keverések: segítségükkel bármelyik vezér (master) csatorna jelének egyik másik csatorna(slave) jelét rendeljük alá mégpedig tetszőleges irányban és arányban.

Leszállóprogram (LANDING)

A megfelelő kapcsolóval az ívelőlapok az előre beprogramozott helyzetbe állnak be ugyanakkor a magassági kormány szintén előre beállított kitérésével kiegyenlíti a megváltozott felhajtóerő hatását.

Magassági-ívelőlap mix: A magassági-kormány kitérését az ívelőlapok ellenkező irányú kitérése követi (akárcsak a körrepülőknél)  így lehetővé válik az ún. 3D repülés amikor a modell kis átmérőjű bukfencet képes bemutatni vagy szinte helyben fordul ( gyorsasági „pilon” repülés). 

Csűrő-oldalkormány mix (Combi-mix)

A mix segítségével a csűrőkormány által bedöntött modell kanyarodását az oldalkormány is segíti mégpedig az előre beállított mértékben. Természetesen az oldalkormány botjával ez a kitérés továbbra is vezérelhető. F3B,F3J modelleknél valamint vitorlázógépek makettjeinél használatos, de pl. a Piper Cub repülését is szebbé teszi.

Elevonok: A csupaszárnyas  modelleknél használjuk amikor mindkét szárnyfél csűrőjét külön szervó mozgatja. Ezek ellentétes kitérítése csűrőhatást , azonos irányú kitérítése pedig magassági- kormányhatást eredményez.

Az egyes kitérések egymástól függetlenül mindkét funkcióra programozhatók.

Pillangó-vezérsík (V-tail)

A V alakú vezérsíkot irányító program a külön szervóval mozgatott kormányfelületeket keveri. Azonos irányú kitérés magassági , ellentétes irányú kitérés pedig oldalkormány-hatást jelent. A kitérések minden irányban és mindkét funkcióra tetszés szerint beprogramozhatók.

Megkülönböztetett (diferenciált) csűrőkitérés: Lehetővé teszi , hogy a csűrő kitérése a két irányban különböző legyen. Vitorlázómodelleknél használjuk mégpedig úgy , hogy a csűrőkitérés felfelé jóval nagyobb. A megfelelő diferenciálás az optimális körözésben (termikelés) segít . Akkor jó a beállítás ha kört a modell sem tágítani sem szűkíteni nem igyekszik.

Flaperonok: A csűrők és az ívelőlapok mozgása van egymáshoz mixelve. Ilyenkor a csűrőket a hozzájuk tartozó botkormányon kívül  az ívelő mozgása is befolyásolja.

Ívelő-csűrő mix: az előbbihez hasonló programozási lehetőség amikor a az ívelőt vezérlő potméter a csűrőket is hasonló irányban mozgatja (duplázott ívelőnek is hívják).

Ívelő –magassági mix: mivel a profil ívelésekor a szárnyra ható felhajtóerő megnő, a modell orrkönnyűvé válik ezért a sebességvesztés megakadályozása érdekében a magassági „rányomásával” korrigálunk.Ennek mértékét a berepülés folyamán kell beállítani. Általában az ívelő- csűrő mix-el együtt működik.

Crow (butterfly) mix (pillangóleszállás) A vitorlázógépek pontos és meredek , ugyanakkor biztonságos célraszállását teszi  lehetővé. Ilyenkor az ívelők maximálisan lefelé (akár 90 fok) míg a csűrők felfelé térnek ki, általában a gázkarral vezérelve. Mivel a modell ennél a beállításnál is orrkönnyűvé válik a magassági kormány rányomásával állítjuk be az optimális leszállási szöget.

Csűrő- ívelő mix: a csűrőmozgáshoz rendeli hozzá az ívelőlapokat így  az egész szárny mentén csűrőhatás alakul ki.

HELIKOPTER PROGRAMOK

Repülési mód (Flight Condition, Flight Phase)

Kapcsolók segítségével repülés közben 4 féle előre beprogramozott repülési mód között válogathatunk: függeszkedés (lebegés),előre repülés, háton repülés, autorotáció.

Rotor-gáz kiegyenlítő mix : Hogyha egy helyben  lebegés során az oldalkormányt használjuk, vagyis a farokrotor állaásszögét változtatjuk akkor az különböző kitéréseknél eltérő teljesítményt von el a főrotortól. Ilyenkor a modell fel-le ugrál. Ezt a jelenséget egyenlíti ki ez a program.

Giroszkóp beállítás: a program segítségével minden repülési helyzethez más mértékű girohatást állítunk be. Ehhez megfelelő giró szükséges (Dual Heading gyro).

Autorotáció (Throttle Hold) : ez a funkció egy előre beállított biztonságos alapjáratot biztosít, a gázkart kiiktatja míg a helikopter további vezérlése zavartalan.

A gázgörbe programozása (Throttle Curve)

A gázgörbe lefutását lehet úgy meghatározni, hogy a görbének 2-5 pontját beprogramozzuk. Természetesen a különböző repülési feltételekhez más-más görbét alakíthatunk ki, kivéve az autorotációt.

A kollektív görbe programozása (Pitch Curve)

A görbe 2-5 pontját megválasztva hangoljuk a főrotor állásszögét a mindenkori fordulatszámához. Minden repülési helyzethez (feltételhez) ,beleértve ezúttal az autorotációt is, más-más kollektív görbét lehet programozni.

Revomix

A Revomix a kollektívet mixeli a farokrotorba, ezáltal kiegyenlítődik az a forgatónyomaték amit a megváltozott rotorlapát-állásszög  okoz. A revomix nélkül a helikopterünk forogna a függőleges tengelye körül. Az autorotáción kívül kívül mindegyik repülési helyzethez más –más keverést állíthatunk be, méghozzá a különböző értékeket a kitérés alsó és felső szakaszán.

A ciklika alaplapjának beállítása

(Swashplate)

Az ún. CCPM (Collective&Cyclic Mixing) mechanikák esetén használjuk amikor a kollektívet egyidőben több szervó is vezérli (120 és  180 fokos rendszerek). Biztosítja, hogy miközben a gázkart mozgatjuk  a ciklika alaplapja csak le-fel mozog, így a modell mozgása csak függőleges irányú, bedőléstől mentes.

VEVŐK

A vevő antennája az adó által kisugárzott jeleket  felfogja majd digitális impulzussá alakítja át. Ezek az impulzusok vezérlik az egyes szervókat,  elektronikus szabályozókat. A vevő 3 fő részből áll:

1/ a magasfrekvenciás rész tartalmazza a kristályt ami az adókristály párja.

2/ a köztifrekvenciás szűri ki a hasznos jelet ,

3/ az alacsonyfrekvenciás rész pedig a szervók számára alakítja ki a jeleket.

Ha csak egyetlen köztifrekvenciás rész van  akkor egyszerű keverésű vevőről  (Single Conversion); ha ebből 2 van akkor dupla keverésű vevőről van szó (Dual Conversion). A dupla keverés jobban elkülöníti a hasznos jelet az esetleges zavaró jelektől. Fontos tudni , hogy az egyszerű illetve dupla keverésű vevők kristályai különböznek, felcserélés esetén a vevő nem működik. Ugyanakkor az adó kristálya a használt vevőtől függetlenül mindig azonos, vagyis csupán a vevőkristályra kell ügyelni annak aki egyszerű és duplakeverésű vevőket is használ.

A modellekben a vevőt úgy kell elhelyezni,hogy védve legyen a a rázkódástól és vibrációtól. Erre szolgál a Hitec vevőkhöz csatolt habgumi vagy habszivacs. A hungarocellhez hasonló anyagok a vibrációt jól közvetítik ezért alkalmatlanok erre a célra.

KRISTÁLYOK

Ezek működéséről már volt szó , fontos , hogy az egyszerű keverésű vevőkhöz (HFS-04 MI/MG, REX 4 nebo 5, PICO 3/4 stb.), lehetőleg a gyártó által javasolt egyszerű keverésű , míg a dupla keverésű  (Electron, HFD-08 RD, Superslim,

Mini DS IPD stb.) vevőkhöz dupla keverésű kristályt használjunk. Csak így biztosított az adó-vevő berendezés maximális hatósugara. A különböző  márkajú adók iletve vevők kombinációja lehetséges ha betartjuk az alapszabályt: úgy az adóba mint  a vevőbe azok márkájával megegyező gyártmányú kristályt használjunk ( a vevők esetén vigyázzunk  az egyszerű ill. dupla keverésre).

Például:

A) HITEC  típusú adóhoz Jeti REX 5 vevőt szeretne valaki használni. Ilyenkor az adóban eredeti HITEC kristályt a vevőben pedig  JETI kristályt használjunk.

B) Multiplex ROYAL EVO 9 adóhoz pl.  Superslim (Hitec) vevőt párosítunk: az adóban eredeti Multiplex a vevőben pedig eredeti dupla keverésű Hitec kristályt kell  használni , természetesen a csatorna számára is ügyeljünk..

A kristályokkal való bánásmódra , azok tárolására nagy figyelmet kell szentelni mert igencsak  kényes alkatrészekről van szó. Leghelyesebb ha egy műanyag dobozban habszivacsba ágyazva tároljuk őket. 

SZERVÓK

A szervók a vevő digitális jelét mechanikai mozgássá alakítják át ( a szervó karja kitér). Jelenleg a szervók háromeres vezetékkel vannak a vevőhöz csatlakoztatva , ezekből 2 ( + ill.  -) a szervók egyenárammal való ellátását biztosítják míg a harmadik a vezérlő jelet közvetíti a szervóba). A jel  egy változó szélességű (0,9-2,1 ms) téglalap alakú impulzus. Ennek szélessége határozza meg a a szervó karjának helyzetét (kitérését). Ebből következik az a fontos tény, hogy a szervó kitérésének irányát nem lehet a polaritás megváltoztatásával elérni. A pozitív és negatív  vezeték felcserélése tehát a kitérést nem fordítja meg a szervót viszont tönkreteszi. Az irányító karok középállásának a szervó közép- ( semleges) állása felel meg (1,51 ms szélességű jel) ami a régebbi típusú  Multiplex rádióknál1,61 ms volt.

ELEKTRONIKUS FORDULATSZÁM-SZABÁLYOZÓK

Az elektromos meghajtás egyik előnye, hogy egészen egyszerűen biztosítható a folytonos és pontos fordulatszám-szabályozás. Az erre a célra használatos szabályozók lehetnek egyirányú (repülő, gyorsasági autó és hajó modellek ) valamint kétirányú ( autók és hajók) amelyek hátramenettel  is rendelkeznek.

Ezek a szabályozók szervó helyett vannak a vevőbe csatlakoztatva (általában a motorgáz helyére) és a fordulatszám vezérlésén kívül egy csomó hasznos dologra is alkalmas. Ezek közül a legfontosabb az ún. BEC (Battery Eliminator Circuit), ami a meghajtó akkumulátorból egy szabályozott feszültségű leágazást biztosít a fedélzeti elektronika számára. Számukra ezáltal nem szükséges külön áramforrást elhelyezni a modellben így súlyt ( és pénzt) takaríthatunk meg. Ezenkívül a szabályzókon féket (Brake) lehet aktiválni ami a hátrahajló légcsavart megakadályozza a szabadon pörgésben, autókban pedig a mechanikus féket helyettesíti. A féket műrepülő modellek esetén hatástalanítjuk az autók esetében pedig külön programozhatjuk. Továbbá igen fontos a (PCO– Power Cut-Off ) funkció ami egy bizonyos feszültséghatár esetén leállítja a  motort , ugyanakkor a fedélzeti elektronika számára elegendő energiát biztosít a biztonságos leszálláshoz illetve partot éréshez. Ez a feszültséghatár némely típus esetén beállítható . Az eddig felsoroltakon kívül még egy sor védelmi funkció van az elektromos szabályozókba beépítve amelyek megvédenek pl. az áram-túlterhelés vagy a túlmelegedés veszélyei ellen. A versenyhajók szabályozóit vízhűtéssel is ellátják, az autós típusok hőbordákkal vannak felszerelve míg a repülőkbe szereléskor a megfelelő légáramlás véd a túlmelegedéstől.

ÁRAMFORRÁSOK

Az adók számára általában 8 NiCd vagy NiMH akkumulátorból álló csomag (a  Multiplex-nél viszont csak 6 cellás) biztosítja a működéshez szükséges egyenáramot.

A vevők esetén viszont 4-5 cellából áll az akku. A korszerű adók általában 150-250 mA áramot fogyasztanak óránként így az akku kapacitása ismeretében könnyen kiszámítható a biztonságos üzemóra mennyisége. A vevők esetén a probléma bonyolultabb hiszen a fogyasztás függ a szervók  számától , típusától és attól , hogy a repülés során ezek mennyit dolgoznak (műrepüléskor igen sokat)

KIKAPCSOLÓ

Látszólag jelentéktelen mégis igencsak  fontos része az RC berendezésnek. Ennek meghibásodása végzetes lehet a modell számára.