Még
mielőtt belemerülnénk az RC berendezések bemutatásába néhány alapvető
tudnivaló azok számára akik még nem
egészen jártasak kedvenc hobbink rejtelmeiben.
AZ
RC BERENDEZÉSEKET AZ ALÁBBI EGYSÉGEK ALKOTJÁK:
ADÓ
Segítségével
a modellező szándékai, amelyeket a különböző karok, kapcsolók
elmozdításával fejez ki ,magasfrekvenciájú jellé alakulnak amelyet
az antenna segítségével az adó kisugároz. A kisugárzott jel lehet
Amplitúdó Modulált (AM),ami
azt jelenti hogy a kisugárzott rádióhullám
magassága( amplitúdója) változik.Ma
már csak az olcsóbb kétcsatornás berendezések működnek ezen az
elven amelyeket autó vagy hajómodellek
irányítására használnak elsősorban.
A
Frekvencia Moduláció (FM, vagy PPM) viszont állandó amplitúdójú
hullámmal működik és az információk átvitelét a rádióhullám ritkulása
vagy sűrűsödése biztosítja.
Az
FM moduláció előnye, hogy ellenállóbb a zavarással és a kedvezőtlen
légköri hatásokkal szemben. Ha összehasonlítjuk a középhullámú
(AM) és ultrarövidhullámú (FM) rádiadóadók hangminőségét
könnyű
megértenünk az AM és FM közti különbséget, anélkül, hogy bonyolult
műszaki ismeretekkel indokolnánk.
Az
FM moduláció továbbfejlesztett változata a PCM amikor
a jel különleges digitális (ún. önjavító)
kód formájában van sugározva, ami a vevő mikroprocesszora számára
lehetővé teszi azt, hogy jelet értékelje.
Hibás jel ( zavarás) esetén aktiválja
az ún. mentőprogramot.
Fontos,
hogy az adó bizonyos frekvencián sugároz és a vevőnek ugyanerre
a frekvenciára kell lenni hangolva.
A modellezők számára a következő frekvencia-tartományok (sávok)
vannak engedélyezve:
A
27 MHz –es sáv, amit főleg az RC modellezés hőskorában használtunk,
repülő, hajó és autómodellek számára is használható. Manapság
alig használjuk, repülőmodellekhez semmiképpen.
A
35 MHz –es sáv csupán repülőmodellek irányítására használható.
Két
részre van osztva: az A sáv (35,010-35,200
MHz) és a nem is olyan régen engedélyezett
B sáv (35,820 – 35,910MHz).
Cs.
MHz cs.
MHz
cs. MHz
cs. MHz
61
35,010 69 35,090 77 35,170 185 35,850
62
35,020 70 35,100 78 35,180 186 35,860
63
35,030 71 35,110 79 35,190 187 35,870
64
35,040 72 35,120 80 35,200 189 35,890
65
35,050 73 35,130 190 35,900
66
35,060 74 35,140 182 35,820 192 35,910
67
35,070 75 35,150 183 35,830
68
35,080 76 35,160 184 35,840
A
40 MHz-es sáv (40,665-40,985
MHz) egyaránt használható repülő , hajó és
autómodellek számára.
Cs.
MHz cs.
MHz
cs. MHz
cs. MHz
50
40,665 55 40,725 81 40,815 87 40,915
51
40,675 56 40,735 82 40,825 88 40,925
52
40,685 57 40,765 83 40,835 89 40,935
53
40,695 58 40,775 84 40,865 90 40,965
54
40,715 59 40,785 85 40,875 91 40,975
86
40,885 92 40,985
Az
adó a sávon belül egy bizonyos frekvencián
dolgozik (pl. 35,100 MHz) amihez az
egyszerűség kedvéért hozzárendelnek
egy ún. csatornaszámot (esetünkben : 70). Az adott frekvenciát
cserélhető kristály állítja elő, vagyis a sávon belül az adó bármelyik
csatornán képes sugározni. Nagyon fontos, hogy mindig tudjuk milyen
csatornát használunk , hiszen egyazon
időben csupán egy adó sugározhat egy bizonyos csatornán, függetlenül
a moduláció típusától. Amennyiben felelőtlenség következtében
mégis előfordul a kristályazonnosság ,
szinte törvényszerű a modelltörés , sőt károk keletkezhetnek a
közelben parkoló autókban vagy a környék épületeiben. Sajnos előfordultak
már személyi sérülések sőt halálesetek
is. Ezért az együtt repítő modellezőknek az adóik bekapcsolása
előtt mindig meg kell beszélniük ki milyen csatornát
használ. Erre a célra kitűnően bevált az önkiszolgáló ruhacsipeszes
frekvenciatábla
amelyen minden egyes csatorna mellé egyetlen számozott csipesz
tartozik. Az érkező modellezőknek így nem kell egymást faggatniuk,
mert elég ha a táblán maradt csipeszekből
választanak egyet. A csipesz megoldja az esetleges vitákat is
, mert azonos kristály használata esetén mindig annak van igaza
akinél a csipesz van.
A
fentiekből kitűnik, hogy az adó a bekapcsolás pillanatától már
nem magánügy és az üzemeltetés felelősséggel jár. Sajnos még a
tapasztalt modellezőkkel is előfordul, hogy izgalmukban megfeledkeznek
arról, hogy a repítés előtt ellenőrizzék az adóban lévő kristály
számát. A következmény szégyen, anyagi kár és jó esetben megkönnyebbült
sóhaj, hogy legalább sérülés nem történt.
A
felsőbb kategóriájú adók magasfrekvenciás része modulként cserélhető
így ezeket a készülékeket több sávban
is használhatjuk.Az adó fontos paramétere a hatótávolság amely
földközelben 300-400
méter míg a magasban 1
km sőt ennél több.
Szintén
csatornaként emlegetjük az irányítható funkciók számát. Vagyis
a 4 csatornás RC adó-vevő berendezéssel legtöbb 4 funkciót irányíthatunk,
ezek repülőmodell esetében pl. a csűrő-, magassági-, oldalkormányok
és a gáz.
Az
ún. botkormányos adókat
főleg repülőmodellek irányítására használjuk.
A négycsatornás adóktól kezdődően két botkormány segítségével
irányítjuk a modellt, ezek mindegyike 2-2 funkciót vezérel úgy,
hogy a botok egyidejűleg 2 síkban
mozdíthatók el és az elmozdítás után a 0 (semleges)
helyzetbe állnak vissza (csűrő, magassági és oldalkormányok).
Kivétel a gázadást vezérlő botkitérés
amelynek nincs semleges helyzete, hanem egy fogazott csúszkán
mozogva a kitéréstartomány bármelyik pontján megállítható. Az
egyes csatornák lehetnek proporcionálisak (részarányosak) amikor
a szervómozgások pontosan követik a botkormányok elmozdulását
illetve nem proporcionálisak amikor az adón elhelyezett 2- 3 állású
kapcsolók elmozdítása a szervón a két végkitérést ill. a középkitérést
eredményezi.
Aszerint
, hogy az egyes botkormányoknak milyen funkciók vannak hozzárendelve
különböző módokat ismerünk:
Mód
1 –
jobb kézen a gázkar és a csűrők, bal kézen a magassági és az oldalkormány.
Mód
2 – jobb kézen a magassági és csűrő, balon a gáz és az oldalkormány.
Mód
3 – jobb kézen a gáz és az oldalkormány, bal kézen a magassági
és a csűrők.
Mód
4 – a jobb kézen a magassági és az oldalkormány
míg a balon a gáz és a csűrők.
Leginkább
az 1 és a 4 változat használata ajánlott
mégpedig azért, hogy a két precíz vezetést igénylő kormány (csűrő
és magassági) külön kézre kerüljön.
Autómodellek
irányítására a pisztolyos adók terjedtek el. Ezeken
egy volánszerű kis kerék tekerésével vezéreljük
az irányt és egy ravasz segítségével a gázt ill a féket ( az elektromos
autóknál a hátramenetet is).
Az
adók lehetnek hagyományosak és komputeresek. Az előbbiek előnye
az egyszerűség és az alacsonyabb ár, ezért elsősorban kezdőknek
ajánlhatók, majd később jól használhatók pl. oktatásra.
A
komputeres (mikroprocesszoros) adók viszont rengeteg speciális
funkciót kínálnak ezért a legbonyolultabb modellek irányítására
is használhatók.
Az
adókon a botkormányokon kívül trimmkarok
is találhatók amelyek segítségével akár repülés közben is módosíthatunk
a szervók középállásán (neutrálján).
A
trimmek lehetnek mechanikusak vagy digitálisak.i.
Ezenkívül
a többcsatornás adókon további toló vagy forgópotméter és kapcsoló
is található. A kapcsolók egyrészt bizonyos szervók végkitéréseit
másrészt ún. mixek aktiválását vezérlik.
Az
adókon általában az oktatókábel csatlakozója és ennek aktiváló
kapcsolója is ki van alakítva.Ezek segítségével az oktató bármikor
átadhatja a modell irányítását a tanulónak
és veszély esetén azonnal vissza is
veheti.
Tekintettel
arra, hogy manapság a komputeres adók vannak többségben nem lesz
haszontalan áttekinteni
ezek funkciónak és lehetőségeinek
egyre bővülő tárházát.
PROGRAMOK
ÉS MIXEK REPÜLŐMODELLEK SZÁMÁRA
Modellmemória:
minden beállított paraméter tárolódik
(mixek, kitérések nagysága és iránya, trimmek beállítása).A
jobb adók memóriája legalább 5 modell adatainak tárolására képes.
Memória
másolása: a már beállított paramétereket egy másik programhelyre
vihetjük át.
Modelltípus
választás: az egyes programhelyekre más- más modelltípus állítható
be (ACRO=műrepülő, GLIDER= vitorlázó és HELI= helikopter).
A
szárnykonfiguráció megválasztása: a vitorlázómodellek esetén 2
vagy 4 szervóval felszerelt szárny között választhatunk.
A
ciklikus állászög megválasztása helikoptereknél (normál, 120 és
180 ).
A
modell nevének megadása.
Adattörlés
(reset) : Amikor valamelyik használt programhelyre új modell
adatait és keveréseit állítjuk be
az eredeti memóriát töröljük.
Mód
( botkormányok elosztása): lehetővé
teszi, hogy a megszokott módon vezessünk, vagyis beállíthassuk
az egyes funkciók botkormányokhoz rendelését.
Fail-safe
(mentési üzemmód) : A
PCM és a QPCM (Hitec)
moduláció lehetővé teszi , hogy az egyes kormányfelületeket
mentésre programozzuk be (vagyis gázlevétel, féklapok stb). A
mentés a repülés folyamán a
szabályos rádiójel kiesésekor aktiválódik és a kormányok
az előre beprogramozott helyzetbe állnak be ahelyett , hogy a
zavaró jelnek engedelmeskednének. Így elkerülhető a modell elvesztése,
a totálkár valamint a zuhanás kövezkeztében környezetben keletkező
károk.
Off
set (eltérés) : bizonyos mixek esetében hasznos lehet, hogyha
az csak a egy bizonyos kitérés után
aktiválódik.
Például:
az elektromos vitorlázómodelleknél a gázkar a magassági kormánnyal
van mixelve. Ilyenkor az off set segítségével elérjük, hogy a
rányomás csak egy bizonyos fordulatszám elérése után kezdjen működni..
A
szervókitérések beállítása(ATV –
Adjustable Travel Volume)
Lehetővé
teszi , hogy a szervók kitéréseit mindkét
irányban szimmetrikusan állítsuk be. Így működik a
Ranger 3FM Sky, LASER 4
a 6.
A
szervókitérések független beállítása(EPA
– End Point Adjustment)
Általában
a processzoros adók kiváltsága
amely lehetővé teszi, hogy a kitéréseket mindkét irányban más
–más értékre állítsuk be..
A
szervómozgás gyorsaságának beállítása
A
felsőbb kategóriájú komputeres adók tudják csak ezt a programot.
Pl. a behúzható futóművek lassítására használható.
Duplázott
kitérések (Dual Rate, D/R) : Egy
kapcsoló segítségével repülés közben bizonyos kormányok ( csűrő,
magassági) kitérései változtathatók. Vagyis
a fel és leszálláshoz biztonságos kis kitérést a
műrepüléshez pedig nagyot kapcsolunk.
Exponenciális
kitérések (EXPO)
A
program megváltoztatja a botkormány és a szervókar kitérésének
összefüggését. Leggyakrabban azt a beállítást használjuk
amikor a középállás (neutrál) környékén a botkormány mozgását
alig követi a szervó kitérése majd az érzékenység fokozatosan
növekszik és a botkormány teljes kitérésekor a szervókar kitérése
is maximális. Vagyis ha a modellünk nagyon érzékeny (pl. műrepülő)
akkor kis
botmozdulatokkal finoman vezethető, viszont maximális botkitéréskor
a legnagyobb fordulékonyságot éri el. Természetesen a fordított
helyzet is beállítható, amikor a botkormány a középállás környékén
a legérzékenyebb.
Repülési
feltételek (mód)
Repülés
közben kapcsolók segítségével válogathatunk az előre beállított
programcsomagok (3-4) között amelyek
mindegyike más- más repülési tulajdonságokat biztosít a modellünk
számára. Leggyakrabban a vitorlázómodellek profiljának íveltségét
szoktuk változtatni ( start, termikelés,
gyors repülés) illetve a helikoptermodellek
különböző beállításait.
Subtrim
:elektronikus trimmről van szó
ami a középállás nagyon pontos beállítását teszi lehetővé.
A
szervókitérés irányának megváltoztatása (Servo Reverse)
A
klasszikus adóberendezéseknél a kitérés iránya kapcsolóval, a
processzorosoknál programozással változtatható.
Motorleállítás
(Throttle Cut) :A motor közvetlen
leállítása gomb nyomásra.
Szabadon
programozható keverések: segítségükkel bármelyik vezér (master)
csatorna jelének egyik másik csatorna(slave) jelét rendeljük alá
mégpedig tetszőleges irányban és arányban.
Leszállóprogram
(LANDING)
A
megfelelő kapcsolóval az ívelőlapok az előre beprogramozott helyzetbe
állnak be ugyanakkor a magassági kormány szintén előre beállított
kitérésével kiegyenlíti a megváltozott felhajtóerő hatását.
Magassági-ívelőlap
mix: A magassági-kormány kitérését az ívelőlapok ellenkező
irányú kitérése követi (akárcsak a körrepülőknél)
így lehetővé válik az ún. 3D repülés
amikor a modell kis átmérőjű bukfencet képes bemutatni vagy szinte
helyben fordul ( gyorsasági „pilon” repülés).
Csűrő-oldalkormány
mix (Combi-mix)
A
mix segítségével a csűrőkormány által bedöntött modell kanyarodását
az oldalkormány is segíti mégpedig
az előre beállított mértékben. Természetesen az oldalkormány botjával
ez a kitérés továbbra is vezérelhető. F3B,F3J modelleknél valamint
vitorlázógépek makettjeinél használatos, de pl. a Piper Cub repülését
is szebbé teszi.
Elevonok:
A csupaszárnyas modelleknél használjuk
amikor mindkét szárnyfél csűrőjét külön szervó mozgatja. Ezek
ellentétes kitérítése csűrőhatást ,
azonos irányú kitérítése pedig magassági- kormányhatást eredményez.
Az
egyes kitérések egymástól függetlenül mindkét funkcióra programozhatók.
Pillangó-vezérsík
(V-tail)
A
V alakú vezérsíkot irányító program a külön szervóval mozgatott
kormányfelületeket keveri. Azonos irányú kitérés magassági
, ellentétes irányú kitérés pedig oldalkormány-hatást jelent.
A kitérések minden irányban és mindkét funkcióra tetszés szerint
beprogramozhatók.
Megkülönböztetett
(diferenciált) csűrőkitérés: Lehetővé teszi
, hogy a csűrő kitérése a két irányban különböző legyen.
Vitorlázómodelleknél használjuk mégpedig
úgy , hogy a csűrőkitérés felfelé jóval nagyobb. A megfelelő diferenciálás
az optimális körözésben (termikelés) segít . Akkor jó a beállítás
ha kört a modell sem tágítani sem szűkíteni nem igyekszik.
Flaperonok:
A csűrők és az ívelőlapok mozgása van
egymáshoz mixelve. Ilyenkor a csűrőket a hozzájuk tartozó botkormányon
kívül az
ívelő mozgása is befolyásolja.
Ívelő-csűrő
mix: az előbbihez hasonló programozási lehetőség amikor a
az ívelőt vezérlő potméter a csűrőket is hasonló irányban mozgatja
(duplázott ívelőnek is hívják).
Ívelő
–magassági mix: mivel a profil ívelésekor a szárnyra
ható felhajtóerő megnő, a modell orrkönnyűvé válik ezért a sebességvesztés
megakadályozása érdekében a magassági „rányomásával”
korrigálunk.Ennek mértékét a berepülés
folyamán kell beállítani. Általában az ívelő- csűrő mix-el együtt
működik.
Crow
(butterfly) mix (pillangóleszállás) A
vitorlázógépek pontos és meredek , ugyanakkor biztonságos célraszállását
teszi lehetővé. Ilyenkor az ívelők
maximálisan lefelé (akár 90 fok) míg a csűrők felfelé térnek ki,
általában a gázkarral vezérelve. Mivel a modell ennél a beállításnál
is orrkönnyűvé válik a magassági kormány rányomásával
állítjuk be az optimális leszállási szöget.
Csűrő-
ívelő mix: a csűrőmozgáshoz rendeli hozzá az ívelőlapokat
így az
egész szárny mentén csűrőhatás alakul ki.
HELIKOPTER
PROGRAMOK
Repülési
mód (Flight Condition, Flight Phase)
Kapcsolók
segítségével repülés közben 4 féle előre beprogramozott repülési
mód között válogathatunk: függeszkedés (lebegés),előre
repülés, háton repülés, autorotáció.
Rotor-gáz
kiegyenlítő mix : Hogyha egy helyben
lebegés során az oldalkormányt használjuk, vagyis a farokrotor
állaásszögét változtatjuk akkor az
különböző kitéréseknél eltérő teljesítményt von el a főrotortól.
Ilyenkor a modell fel-le ugrál. Ezt a jelenséget egyenlíti ki
ez a program.
Giroszkóp
beállítás: a program segítségével minden repülési helyzethez
más mértékű girohatást állítunk be. Ehhez megfelelő giró szükséges
(Dual Heading gyro).
Autorotáció
(Throttle Hold) : ez a funkció egy előre beállított biztonságos
alapjáratot biztosít, a gázkart kiiktatja
míg a helikopter további vezérlése zavartalan.
A
gázgörbe programozása (Throttle Curve)
A
gázgörbe lefutását lehet úgy meghatározni, hogy a görbének 2-5
pontját beprogramozzuk. Természetesen a különböző repülési feltételekhez
más-más görbét alakíthatunk ki, kivéve az autorotációt.
A
kollektív görbe programozása (Pitch Curve)
A
görbe 2-5 pontját megválasztva hangoljuk a főrotor állásszögét
a mindenkori fordulatszámához. Minden repülési helyzethez (feltételhez)
,beleértve ezúttal az autorotációt is, más-más kollektív
görbét lehet programozni.
Revomix
A
Revomix a kollektívet mixeli a farokrotorba, ezáltal kiegyenlítődik
az a forgatónyomaték amit a megváltozott
rotorlapát-állásszög okoz. A revomix
nélkül a helikopterünk forogna a függőleges tengelye körül. Az
autorotáción kívül kívül mindegyik repülési helyzethez más –más
keverést állíthatunk be, méghozzá a különböző értékeket a kitérés
alsó és felső szakaszán.
A
ciklika alaplapjának beállítása
(Swashplate)
Az
ún. CCPM (Collective&Cyclic Mixing) mechanikák esetén használjuk
amikor a kollektívet egyidőben több szervó is vezérli (120 és
180 fokos rendszerek). Biztosítja, hogy miközben a gázkart
mozgatjuk a ciklika alaplapja csak
le-fel mozog, így a modell mozgása
csak függőleges irányú, bedőléstől mentes.
VEVŐK
A
vevő antennája az adó által kisugárzott jeleket
felfogja majd digitális impulzussá
alakítja át. Ezek az impulzusok vezérlik az egyes szervókat,
elektronikus szabályozókat. A vevő 3 fő részből
áll:
1/
a magasfrekvenciás rész tartalmazza a kristályt
ami az adókristály párja.
2/
a köztifrekvenciás szűri ki a hasznos jelet
,
3/
az alacsonyfrekvenciás rész pedig a szervók számára alakítja ki
a jeleket.
Ha
csak egyetlen köztifrekvenciás rész van
akkor egyszerű keverésű vevőről (Single
Conversion); ha ebből 2 van akkor dupla keverésű vevőről van szó
(Dual Conversion). A dupla keverés jobban elkülöníti a hasznos
jelet az esetleges zavaró jelektől. Fontos tudni
, hogy az egyszerű illetve dupla keverésű vevők kristályai
különböznek, felcserélés esetén a vevő nem működik. Ugyanakkor
az adó kristálya a használt vevőtől függetlenül mindig azonos,
vagyis csupán a vevőkristályra kell ügyelni annak
aki egyszerű és duplakeverésű vevőket is használ.
A
modellekben a vevőt úgy kell elhelyezni,hogy védve legyen a
a rázkódástól és vibrációtól. Erre szolgál a Hitec vevőkhöz csatolt
habgumi vagy habszivacs. A hungarocellhez hasonló anyagok a vibrációt
jól közvetítik ezért alkalmatlanok erre a célra.
KRISTÁLYOK
Ezek
működéséről már volt szó , fontos ,
hogy az egyszerű keverésű vevőkhöz (HFS-04 MI/MG, REX 4 nebo 5,
PICO 3/4 stb.),
lehetőleg a gyártó által javasolt egyszerű keverésű , míg a dupla
keverésű (Electron, HFD-08 RD, Superslim,
Mini
DS IPD stb.) vevőkhöz dupla keverésű kristályt használjunk. Csak
így biztosított az adó-vevő berendezés maximális hatósugara.
A különböző márkajú adók iletve
vevők kombinációja lehetséges ha betartjuk
az alapszabályt: úgy az adóba mint a
vevőbe azok márkájával megegyező gyártmányú kristályt használjunk
( a vevők esetén vigyázzunk az egyszerű
ill. dupla keverésre).
Például:
A)
HITEC típusú
adóhoz Jeti REX 5 vevőt szeretne valaki használni. Ilyenkor az
adóban eredeti HITEC kristályt a vevőben pedig
JETI kristályt használjunk.
B)
Multiplex ROYAL EVO 9 adóhoz pl. Superslim
(Hitec) vevőt párosítunk: az adóban eredeti Multiplex a vevőben
pedig eredeti dupla keverésű Hitec kristályt kell
használni , természetesen a csatorna számára is
ügyeljünk..
A
kristályokkal való bánásmódra , azok tárolására nagy figyelmet
kell szentelni mert igencsak
kényes alkatrészekről van szó. Leghelyesebb
ha egy műanyag dobozban habszivacsba ágyazva tároljuk őket.
SZERVÓK
A
szervók a vevő digitális jelét mechanikai mozgássá alakítják át
( a szervó karja kitér). Jelenleg a
szervók háromeres vezetékkel vannak a vevőhöz csatlakoztatva ,
ezekből 2 ( + ill. -) a szervók egyenárammal
való ellátását biztosítják míg a harmadik
a vezérlő jelet közvetíti a szervóba). A jel
egy változó szélességű (0,9-2,1 ms) téglalap alakú
impulzus. Ennek szélessége határozza meg a
a szervó karjának helyzetét (kitérését). Ebből következik az a
fontos tény, hogy a szervó kitérésének irányát nem lehet a polaritás
megváltoztatásával elérni. A pozitív és negatív
vezeték felcserélése tehát a kitérést nem fordítja meg
a szervót viszont tönkreteszi. Az irányító
karok középállásának a szervó közép- ( semleges)
állása felel meg (1,51 ms szélességű jel) ami a régebbi típusú
Multiplex rádióknál1,61 ms volt.
ELEKTRONIKUS
FORDULATSZÁM-SZABÁLYOZÓK
Az
elektromos meghajtás egyik előnye, hogy egészen egyszerűen biztosítható
a folytonos és pontos fordulatszám-szabályozás. Az erre a célra
használatos szabályozók lehetnek egyirányú (repülő, gyorsasági
autó és hajó modellek ) valamint kétirányú
( autók és hajók) amelyek hátramenettel is
rendelkeznek.
Ezek
a szabályozók szervó helyett vannak a vevőbe csatlakoztatva (általában
a motorgáz helyére) és a fordulatszám vezérlésén kívül egy csomó
hasznos dologra is alkalmas. Ezek közül a legfontosabb az ún.
BEC (Battery Eliminator Circuit), ami a meghajtó akkumulátorból
egy szabályozott feszültségű leágazást biztosít a fedélzeti elektronika
számára. Számukra ezáltal nem szükséges
külön áramforrást elhelyezni a modellben így súlyt ( és pénzt)
takaríthatunk meg. Ezenkívül a szabályzókon féket (Brake) lehet
aktiválni ami a hátrahajló légcsavart
megakadályozza a szabadon pörgésben, autókban pedig a mechanikus
féket helyettesíti. A féket műrepülő modellek esetén hatástalanítjuk
az autók esetében pedig külön programozhatjuk.
Továbbá igen fontos a (PCO– Power Cut-Off ) funkció
ami egy bizonyos feszültséghatár esetén leállítja a
motort , ugyanakkor a fedélzeti elektronika számára elegendő
energiát biztosít a biztonságos leszálláshoz illetve partot éréshez.
Ez a feszültséghatár némely típus esetén beállítható . Az eddig
felsoroltakon kívül még egy sor védelmi funkció van az elektromos
szabályozókba beépítve amelyek megvédenek
pl. az áram-túlterhelés vagy a túlmelegedés veszélyei ellen. A
versenyhajók szabályozóit vízhűtéssel is ellátják, az autós típusok
hőbordákkal vannak felszerelve míg
a repülőkbe szereléskor a megfelelő légáramlás véd a túlmelegedéstől.
ÁRAMFORRÁSOK
Az
adók számára általában 8 NiCd vagy NiMH akkumulátorból álló csomag
(a Multiplex-nél
viszont csak 6 cellás) biztosítja a működéshez szükséges egyenáramot.
A
vevők esetén viszont 4-5 cellából áll az akku. A korszerű adók
általában 150-250 mA áramot fogyasztanak óránként így az akku
kapacitása ismeretében könnyen kiszámítható a biztonságos üzemóra
mennyisége. A vevők esetén a probléma bonyolultabb
hiszen a fogyasztás függ a szervók számától
, típusától és attól , hogy a repülés során ezek mennyit dolgoznak
(műrepüléskor igen sokat)
KIKAPCSOLÓ
Látszólag
jelentéktelen mégis igencsak
fontos része az RC berendezésnek. Ennek meghibásodása
végzetes lehet a modell számára.
|