Styroman- 60cm-es Ultimate összeszerelési javaslata
A részletes leírást készítette : Kovács Péter / prter@freemail.hu
![]() |
![]() |
TARTALOMJEGYZÉK: 1, Szárnyak előkészítése 3 A szárny összerakása 3 A szárny merevítése 6 A szárnyak festése 11 Az alsó szárny törzshöz igazítása 13 A csűrőlapok „beszervózása” 17 2, Törzs előkészítése 22 A törzs festése 22 A kabin kialakítása 23 A törzs alsó szárnyhoz igazítása 24 3, Az alsó szárnya beszerelése 28 Az alsó szárny beragasztása 28 4, Vízszintes vezérsík előkészítése, beszerelése 30 |
A vízszintes vezérsík összeszerelése 30 A vízszintes vezérsík beszerelése, beszervózása 35 A vízszintes vezérsík festése 35 A szervó beszerelése 37 A szervó elhelyezése 37 A kormányemelő elhelyezése, összekötése a szervóval 38 5, Függőleges vezérsík előkészítése, beszerelése 39 6, A felső szárny beragasztása 39 7, Motor beszerelése 43 8, Az alsó és felső csűrők összekötése 45 9, Végső összeszerelés, és beállítás 45 |
1, Szárnyak előkészítése A szárny összerakása; Az egyik félszárnyat megfogjuk, és az 1. képen látható módon megtartjuk a combukal, majd az összeilleszetendő résznél bepillanatragasztózzuk, a 2.kép alapján. A másik félszárnyat aktivátorral befújjuk (3.kép), majd a két-két kezünk mutató és hüvelyk ujja segítségével gondossan a helyére pozíciónáljuk (4.kép), és jól összenyomjuk. Ennél a műveletnél a belépőélek pontos illesztésére, a szárny egysíkuságára, és a ragasztás mentén feszültségkeletkezés megelőzésére kell törekedni. A félszárnyak összenyomása, ragasztás után. (4/a.kép) Azon alkatrészek esetében, amelyben építés vagy gyártás miatti feszültség ébred, hamar előforduló törések keletkeznek, a legkisebb erő hatására is. 1.kép, a félszárny elhelyezés, az összeillesztéshez 2.kép, a ragasztózás 3.kép, az aktivátor fújása 4.kép, a szárny gondos összeillesztése 4/a.kép, a szárny felek, összenyomása ragsztás után Amikor az egyik szárnyat elkészítettük, ugyanezeket a lépéseket a második szárny esetében is meg kell tenni. A szárnyfelek összeragasztása után a szárnyak merevítése és festése következik. Először a merevítés ajánlott, hogy az esetleges festék általi anyagdeformáció mértékét a legkisebbre csökkentsük. Érdemes megfontolni a festés esetén, hogy a gép méretei igénylik a jól láthatóságot, tehát egymás mellé érdemes két erősen eltérő színt alkalmazni a nagy kontraszthatás érdekében. A szárny merevítése; A szárny merevítését eme 60cm-es fesztáv esetén, én egy-egy alulra helyezett 1mm átméroju karbonszállal oldottam meg, a szárny teljes fesztávjában. A merevítésket én a szárny alsófelének, belépőélétől visszamérve kb az 1/3-ra helyeztem, hiszen külön-külön szárnyanként itt ébredne az erő támadáspontja, tehát itt lesz a súlypont. Természetessen a duplafedelű gépek esetén nem szimplán a szárny 1/3-ánál lesz a súlypont, plane még ha el is vannak tolva egymástól a szárnyak. A súlypont meghatározása később! Mind két végén a szárnyak, a belépőéltől vissza kell mérni 2,4cm-t. (5.kép), Amikor mind a két felén megjelöltük, egy hosszú, egyenes minimum 60cm-es vonalzót, lécet, stb. fektetünk a szárnyra, a 2 jelhez igazítjuk. (6.kép), és pár helyen megjelöljük a szárnyat (7.kép), vagy megjelölés nélkül, egyből elkezdjük a szénszál merevítő helyének kivágását(8.kép). A vágásnak nem kell 2-3mm-nél mélyebbnek lennie. Amikor elkészült az árok a karbonnak, a szénazálat megfogjuk, és beletömködjük kézzel, vagy egy tompa, puha tárgyal, pl.: fa, a méllyedésbe.(9,10,11kép). Amikor a szénszál teljes egészében a szárny üregében van, a végeit levágjuk, annyira, hogy egyáltalán ne lógjon ki a szárny végén. (12.kép). A szénszál akkor nyeri el értelmét, amikor nem tud elmozdulni a szárnyhoz képest, tehát hozzáragasztjuk. Végig a szénszál mentén finoman adagolva a pillanatragasztót, hozzárögzítjük a szárnyhoz.(13.kép) Amikor a ragsztóval végigértünk, egy fújást adunk neki aktivátorral, amelyet az egész fesztáv hosszan elhúzunk. Amikor ezzel elkészültünk, az egyik szárnyunk merevítése készen van, jöhet a második. Aki ezt kevésnek tartja, a szárny erősségét növelve ezt a merevítést felső oldalon is megteheti. (14.kép) 5.kép,A merevítés kimérése, a szárny végén, mind két oldalon egyformára.
6.kép, a két jelöléshez igazítjuk 7.kép, a szárnyat megjelöljük pár helyen az egyenes mentén 8.kép, a merevítés helyének bevágása 9.kép, a szénszál betömködésének megkezdése a vágásba 10.kép, a szénszál betömködése 11.kép, a betömködés mértéke 12.kép, a szénszál levágása, a szárny mind végén 13.kép, a szénszál beragasztása 14.kép, az elkészült, ragasztott merevítések A szárnyak festése: A szárnyakat (ha már kitaláltuk a mintát) az alábbiak szerint lehet lefesteni. Az első, hogy beszerezzük a kívánt szineket,(én a 15.kép szerinti festéket használom mindig EPP-hez. Ez egy kicsit oldja az EPP-t, ezért csak kis mennyiségben érdemes felvinni), és maszkoló anyagot. (jelen esetben ragasztószalagot). Miután ezek megvannak, a kívánt formára maszkoljuk a felületeket (16,17.kép). Érdemes egymástól jól elütő színeket választani, hogy jó kontrasztot adjon távolról is, tehát, ne vesszen bele könnyen a háttérben. (18,19.kép) 15.kép, a használt és jól bevállt festék 16.kép, a maszkolás 17.kép, szintén a maszkolásról 18.kép, a festés közben 19.kép, a kész UV reagens festés UV hatású fénnyel megvilágítva Az alsó szárny törzshöz igazítása: Az also szárny esetén szükséges a csűrők kivágása, hogy megfelelőképpen mozogjanak a törzs mellett. A szárnyat a törzshöz illesztjük, és a kilépőélnél megjelöljük a levágni kívánt húr also végét. (20.kép) Ez után megismételjük a másik oldalon is. (21.kép) Amikor ezek a jelölések megvannak, a csűrő felső szélén is megjelöljük a vonal másik végét, amely mentén le kell vágni.(22.kép) A másik csűrőn is. (23.kép) Amint a kivágást megejtettük, a géphez illesztve megnézzük, hogy elég pontossak voltunk e.(24., 25. kép) 20.kép, A levágandó rész bejelölése a kilépőn, 21.kép, A levágandó rész bejelölése a kilépőn, 22.kép, a csűrőlap belső felének megjelölése, a levágandó részhez 23.kép, a csűrőlap belső felének megjelölése, a levágandó részhez 24.kép, a levágás pontosságának ellenörzése 24.kép, a levágás pontosságának ellenörzése
A csűrőlapok „beszervózása”: Az általam készített gép, egy 9gr-os csűrőszervót kapott, mert szerintem ehhez a csűrő-felülethez ennek elégnak kell lennie. Így a szervót az also szárny közepén, a merevítés elé heyleztem el, ami belesik a szükséges súlypontba. (25.kép) Első lépésként a szervót hozzáfogjuk a szárnyhoz, és tapétavágóval körbejelöljük a szárnyon. (26.kép) Amikor megjelöltük a szükséges kivágandó részt, akkor a szervót félretesszük, és kivágjuk a szárnyból a körbekarcolt helyet, amely egy állított pozíciójú 9gr-os szervó esetén pont teljessen átér a szárnyon.(27.kép) Amikor áthúztuk a szervót, és minden a helyére került, akkor beragasztjuk, minden oldalát megkenjük ragasztóval, helyére toljuk. (opcionálissan megfújjuk aktivátorral). Ez után feltesszük a szervóra a szervókart, amelynek pont párhuzamosnak kell lennie a szárnyba süllyesztett szénszállal. A szervokarba akasztunk egy tolórudat, (amelyet a csomagban találunk), a Z alakját betolva a szervókarba, a másik felére a már előre elkészített kormányemelő-tolórúd együttest húzzuk. (28.kép) (a szervókarban, miután egy elég kis erőkarral rendelkezőt kell tenni, a kis hely miatt ami a törzsben van, érdemes a legkülső, a kormányemelőben pedig szintén a legkülső, azaz a felülettől a legtávolabbit használni, mintegy a szervó oldali kiskitérítés kompenzálásának céljából). Ez mind jól megfigyelhető a 28.képen. Amikor ezt megtettük, a csűrőlapon el kell helyezni a kívánt pozícióba a kormányemelőt. Ennek megfelelő helye, a csűrőlap csuklópontjának közelében van úgy, hogy a kormányemelő hatásvonala (tolórúd rögzítő vonala) egybe essen a csukló középpontjával. Amikor ezt megtaláltuk, a kormányemelő ideiglenes rögzítése, és az also oldalának rögzíthetősége céljából én egy pár fogpiszkálóval szoktam átszúrni a felületet. (ez depron és epp esetén is bevált megoldás). (28., 29.kép) Amikor a lyukat megcsináltuk, az also részét a kormányemelőnek áttoljuk a lyukon. (30.kép) Majd rátoljuk a felső részt. Amikor a helyén rögzítettük a kormányemelőt, a tolórúdrögzítőt meghúzzuk, és a felesleges tolórud hosszat levágjuk. (31.kép) FIGYELEM! Csak akkor vágjuk le a felesleges tolórudat, ha a csűrőlapok egyvonalban, törés nélkül illeszkednek a szárny csepp alakjába! Ezt megismételjük a másik csűrőlapon is. (32.kép). Mielőtt az also szárnyat beragasztanánk, szükséges a szervó pontos beállítása. Ekkor a szervót bedugjuk egy vevő 1., vagy Aileron csatornájába, és minden trimmet középre állítván az adón, a szervót szervókar nélküli állapotban a vevőn keresztül áram alá helyezzük. Ekkor a szervóbeáll középső állapotba. Tápellátást húzzuk le, és a szervókart helyezzük fel a szükséges állásba, majd a csavarját is helyezzük vissza.Ha ekkor eltérést látunk a fentebb szükségesként leírt csűrőlap pozíciótól, akkor a tolórudak állításával kiegyensúlyozható a hiba.(ekkor maximum 1 szervófogyni eltérést kell kiegyensúlyozni! 25.kép, Szervó pozíciója az also szárnyban 26.kép, a szervó elhelyezése a kivágáshoz 27.kép, a besüllyesztett, beragasztott szervo 28.kép, az összeszerelt kormányrúd bepozícionálása, és a szükséges lyukak kialakítása 29.kép, az alul kilógó fogpiszkáló, mint lyukasztó eszköz 30.kép, a kormányemelő rögzítésének behelyezése 31.kép, a felesleges tolórud részek lecsípése, hagyván egy maximum 5mm-es tartalék a későbbi állítás céljára 32.kép, a kész csűrőbekötés |
2, Törzs előkészítése A törzs festése: A törzset, csak úgy mint a szárnyakat maszkolással, 3 színben színezzük, kivéve a kabintetőt, mert az fekete lesz. Kimaszkoljuk a törzset az also zöld színezéshez (33., 34.kép) Vigyázni kell mindkét oldal szimmetrikussan legyen kimaszkolva! Amikor mind két oldal le van festve zöldre, le és megszáradt a festék, ki kell hagyni a fehér sávot a törzs közepén, és azt is letakarva ki kell maszkolni a törzset a másik színnek. Az elkészült festés. (35.kép, 7524) 33.kép, a maszkolás bal oldalon 34.kép, maszkolás job oldalon 35.kép, az elkészült festés A kabin kialakítása: A kabin helyét sniccerrel, a törzs fala mellett ki kell váni, így egy tároló hely alakítható ki, akár vavőnek, akkumulátornak, vagy az esetleges világítás kellékeinek. (36., 37.kép) 36.kép, a kabin kivágása 37.kép, a kabin kivágva A törzs alsó szárnyhoz igazítása: Szükséges a törzsön a csűrőtolórudak helyének kivágása. (38.kép) Először a szervó helyét kell kivágni, ezt egy lyuk formályában, itt ügyelni kell a szervókar szabad mozgásának lehetőségére.(Ezért kell a kis szervókar, hogy itt elférjen, és ne kelljen szétfaragni az egész törzs szélességet) (39.kép) Ez után, hozzáfogjuk a szárnyat a törzshöz, amelyen a szervó helyét már kivágtuk, és a tolórudak által meghatározott vonalat kivágjuk, egy kb1mm vastag csatorna formájában.Ezt mind két oldalonmeg kell ismételni. Ebben fog érintés nélkül mozogni a tolórúd. (40., 41., 42.kép) Amikor mindegyik oldal elkészült, ellenőrizni kell szemrevételezéssel, hogy a tolórudak szabadon vannak a csatornában mind két oldalon. (43., 44.kép) A későbbiekben, amikor már beszereltünk mindent, és működési tesztnek vetjük alá a gépet, akkor működés közben is meg kell győződnünk, hogy szabadon mozognak e a tolórudak a teljes mozgás alatt. Ha nem , akkor utólag ezen még könnyen lehet alakítani, egy tapétavágóval) 38.kép, a kivágandó rész meghatározása, összeillesztéssel 39.kép, a szervó helyének kivágás, tekintettel, a szervókar szabad útjára 40.kép, a tolórúd mozgáscsatornájának kivágása 41.kép, a tolórúd mozgáscsatornájának kivágása a másik oldalon is
42.kép, a kész, kivágott csatornák 43.kép, a szabad tolórud ellenörzése 44.kép, a szabad tolórúd ellenörzése a másik oldalon |
3, Az alsó szárnya beszerelése Az alsó szárny beragasztása: Ragsztózzuk meg bőségessen a törzs azon részét, ahova az also azárnyat ragasztani kívánjuk. (45.kép) Majd helyezzük rá a szárnyat, ekkor legalább három dologra figyeljünk nagyon. 1. ne nyomjuk össze a törzset, hanem hagyjuk ugy magától elheylezkedni, így elkerülhető a káros feszültségek keltése, 2. a szárny pozíciója nagyon fontos, pl: merőleges legyen a törzs síkjára, mind függőleges, mind vízszintes síkban, 3. nagyon jól ragasszuk meg, nem hagyva utat a későbbi elmozdulásnak, részleges elválásnak. (46.kép) Amikor a ragasztás azon részéhez érünk, hogy már csak fixálódnia kellene az alkatrészeknek, használhatunk aktivátort, melyet két oldalról a ragsztott felület felé fújva, már elég hatást fejt ki. Az élkészült ragasztás 47.kép 45.kép, a ragasztó törzsre kenése 46.kép, a helyes pozícionálás 47.kép, a kész ragasztás |
4, Vízszintes vezérsík előkészítése, beszerelése A vízszintes vezérsík összeszerelése: A két darabban megkapott vízszintes vezérsík összeszerelését a törzshöz ragasztott fix rész 45fok-os levágásával kell kezdeni. Ezt teljes hosszában kell végigvágni, méghozzá úgy, hogy ahol érintkezik a mozgó, és fix rész 1mm-t hagyva a felső részen, (ahova a zsanérozás kerül). Ezt azért kell megtenni, hogy el tudjon fordulni a kb8mm-es anyag egymás mellett, anélkül, hogy ki kellene hagyni ehhez hézagot. (48.kép) Ez után eldöntjük hogy hova kerüljön a két zsanér, (49.kép), majd azoknak rést vágva az anyagban egy sniccerrel kialakítjuk a besüllyesztését. Itt érdemes kb30fok-os szögben befelé vágni,(50.kép). Ez után ki kell süllyeszteni a helyét a zsanéroknak a magassági kormányban is, hogy egybe essenek a fix részen kialakított hellye.(51.kép) Majd sűllyesszük be a zsanérok forgó csukló részét is az anyagba, hogy teljessen egybefüggőnek kialakított felületet kapjunk (52.kép) Majd ragasszuk be a fix részbe a zsanérokat, az üregbe nyomott ragasztóval. Amikor megkötött a zsanér ragasztása, nyomjunk ragasztót a mozgó részbe, toljuk bele a zsanérokat, és illesszük össze a két vezérsík részt. Ekkor helyeződik megfelelő pozícióba a két zsanérrész. Ekkor fújjuk meg aktivátorral. Amikor ez is megkötött, vágjunk megfelelő hosszúságú karbonszálat, és toljuk bele az összeillesztett zsanérba.(53., 54., 55. kép) Ezzel kész a felületek zsanérozása. 48.kép, a 45fokos levágás 49.kép, a zsnérok megfelelő helyének megtalálása, beállítása 50.kép, a zsnér besüllyesztése az anyagba 51.kép, a zsanérok helyének megjelölése a magassági kormányon 52.kép, A zsanér csuklórészének a besüllyesztése 53.kép, a megfelelő hosszúságú szénszál levágása 54.kép, a szénszál zsanérbe tolása 55.kép, a betolt szénszál a zsanérban A vízszintes vezérsík festése A vízszintes vezérsík két darabját összefogjuk, (úgy, mint amikor a gépen működés közben állna) és a maszkoló ragasztószallaggal letakarjuk azon részeket, amelyeknél nem szeretnénk a festék jelenlétét. Ez a szallag meg is tartja egymás mellett a helyes pozícióban a két részt. (56.kép) A festés további része megegyezik a szárnyak festésénél ismertetett folyamattal. 56.kép, a Vízszintes vezérsík maszkolása festés előtt A vízszintes vezérsík beszerelése, beszervózása Amikor a vízszintes vezérsík elkészült, (festve és zsanérozva van) már cask a beszerelése, és bekötése van hátra. Nagyon körültekintőnek kell lenni a beragasztásnal, a vezérsíknak párhuzamosnak kell lenni a szárnyakkal, és merőlegest kell tartani a törzs vízszintes és függőleges síkjával. (57.kép) Amikor a vezérsík a helyén, először a felső oldalát ragsztózzuk meg, azon részen, ahol a törzs fedi, és illesszük a helyére, tartva a merőleges és párhuzamos kritériumokat. Amikro a helyén van, egy kis fújás aktivátorral gyorsíthatjuk a kötés kialakulását. Ugyan ezt az also felén is meg kell tenni, de ügyelve, hogy a törzs also és felső szelete egy síkba essen a vezérsík körül. (azaz alatta, és felette). Ez után a magassági kormánylap szabad mozgását kell biztosítanunk, a törzs ezen mozgást akadályozó részeinek eltávolításával. (58.kép) 57.kép, a vízszintes vezérsík beillesztése, ragasztása 58.kép, a szabad mozgás biztosítása A szervó elhelyezése: Ennél a szakaszánál az építésnek el kell döntenünk, hogy mit szeretnénk a géptől, itt több llehetőség van, de leginkább a rendelkezésre álló technika szab határt a lehetőségeknek. (Kitérő képpen felvázolom egy “komplett” de elektronika nélküli sárkány teljesre szerelését. Vannak olyan alkatrészek, amelyeket nem tudunk máshova tenni, mint ahol a “normal” helyük, ilyen pl a motor, nyilván nem választható a helye, vagy a gép elejére megy, vagy tolómotor lesz belőle. A csűrőszervót szintén kis mozgástérrel variálhatjuk, leginkább a súlypont környékén a helye. Ezeken túl a többi elektronika helye szabadon választható, nagy szabadságfokkal mozoghatnak. (vezérsíkok szervói, szabályzó, akku, vevő) Tehát a készreszerelés a meglévő technikával a következő képpen történik: -A csűrőszervó beszerelése, (nagyjából adott a helye) -A motor felszerelése a szabályzóval a háta mögött, (teljessen fix helyre) Ezek után a gépet megfogjuk a súlypontnál, és az egyes alkatrészeket rápakoljuk, kezdve az akkuval, hiszen annak is viszonlagossan szabott a helye ezen tipusnál. Amikor mindent felpakoltunk, és a gép vízszintessen áll az igényelt súlypontnál megtartva, ott lesz a helye az alkatrészeknek. Ez után következhet az alkatrészek beszerelése. A szervó beszerelése: Nekem ennél a tipusnál a kabin alatti részre kellett hogy kerüljön a magassági szervó, (59.kép). A szervónak vágni kell egy méllyedést a törzsben, egy picivel érdemesebb kisebbet vágni mint a valós szervóméret, így már maga az “üreg” is tartja a szervót. A kábelt át kell húzni a lyukon, betolni a szervót, és amikor a szervó teljes egészében a lyukban van, fülei felfekszenek, ragasztóval körbe kell nyomni, aktivátorral gyorsítani a kötést. 59.kép, a magssági szervó helye A kormányemelő elhelyezése, összekötése a szervóval: A kormányemelőnek a csomagban talált műanyag alkatrészeket használjuk. Úgy kell a kormányemelőt elhelyezni, hogy a csuklópont egybe essen a kormánylap fordulópontjának síkjával vízszintes (nyugalmi) kormányállapotnál. Ekkor a szervó felöl érkezo kormány tolórudat hozzáfogjuk a kormányemelőhöz, hogy biztosítsuk a párhuzamos futást.(60.kép 7601) Amikor ezt megtettük, a kormányemelőn átdugunk 2db hengeres fogpiszkálót, amelynek átméroje megegyezik az emelőn található lyukkal. Ezeket átszúrjuk a habon, mintegy kijelőlve a két lyukat a kormányemelő rögzítésére.(60.kép) 60.kép, a párhuzamos futás biztosíatása, és a kormányemelő pozíciójának kijelölése Ez után kihúzzuk a 2 fogpiszkálót, és a helyére alulról az U alakú kormányemelő másik felét(apa) toljuk, amelyre rányomjuk a képen látható felső felét. Ekkor kész a kormányemelő rögzítése. Amennyiben a csomag tartalmát (a fém tolórudat) használjuk a pontossan kimért hosszúságnál Z alakot hajtunk, amelyet átdugunk a kormányemelőn, ezzel össze van kötve a kormány és a szervó. |
5, Függőleges vezérsík előkészítése, beszerelése A függőleges kormány zsanérozásánál, festésénél, annak szervójának, kormányemelőjének elhelyezésénél, és azok tolórúddal összekötésénél ugyan úgy kell eljárni, mint ahogy tettük a vízszintes vezérsík/magassági kormány esetén. Amivel többel kell tenni, hogy a magassági kormány szabad mozgásának teret kell adni az oldalkormány kikönnyítésével.(61.kép) 61.kép, az oldalkormány kikönnyítése |
6, A felső szárny beragasztása A felső szárnnyal a festésen kívül eddig nem kellett csinálni semmit, a csűrők bekötése is csak a beragasztás után, mint egy utolsó momentum fogy jelentkezni. A beragasztás menete a következő. A géphez kaptunk 3db távtartót, amelyekből 2 egyforma, egy kisebb. A kisebb megy a kabin elé, a 2 nagyobb a szárnyak közé. A két nagyobb esetében nagyon kell figyelni a helyes felragasztási irányra, mert csak wgy féle képpen hozzák ki a szükséges szárny-összetartást. Meg kell keresni az ideális oldalt, a következő képpen. A szárnyaknak össze kell tartani a szükséges stabilitás miatt, ezt ennél a gépnél a felső szárny vízszintes 0fokos állásával, és az alsó szárny + állásszögével lett megoldva. Tehát összeválogatjuk a megfelelő irányú távtartókat, és elkezdjük a gépre ragasztani. A középsővel kezdjük; a törzset vonalzóval megfelezzük, és a középső távtartót gombostűvel ideiglenessen rögzítjük. (62.kép) A két szárny közötti távtartókat szintén alapossan kimérve, egyforma távolságra a szárny végétől és a kilépőéltől, a menetirányra párhuzamossan ideiglenessen rögzítjük, (63.kép) (64.kép) Amikor mind a 3 távtartó a helyén gombostűvel rögzítve, a felső szárnyat rápróbáljuk, hogy mindenhol megfelelően áll e. Amennyiben igen, a gombostű kötéseit kicseréljük pillanatragasztóra, ügyelve a távtartók helyének megörzésére, valamint a párhuzamosságok, merőlegességek betartására. (65.kép) Amikor a 3 távtartó a géphez rögzült, és a kötések véglegesedtek, a távtartók tetejét beragszatózzuk, és a felső szárnyat ráhelyezzük. ITT NAGYON FONTOS, A SZÁRNYAK VÉGEINEK EGYSÍKBAN ÁLLÁSA! Ezzel a gépünk máris 2 szárnyal díszeleg! (66.kép) És végül a felső csűrők egymástól szabad mozgását megkönnyítendő, kikönnyítjük a csűrőket a találkozásnál, hogy ne érhessenek egymáshoz, de mégis illeszkedjenek. (67.kép) 62.kép, a középső távtartó elhelyezése 63.kép, a szárnyak közötti távtartók elhelyezés, méret a szárny végétől 64.kép, méret a kilépőtől, rögzítés gombostűvel 65.kép, a merőleges tartása a távtartó ragasztásánál 66.kép, a gép 2 szárnyal 67.kép, a csűrők kikönnyítése |
7, Motor beszerelése A motor felszerelését egy tűzfal felragasztásának kell megelőznie.A tűzfalat egy erős anyagból kell kialakítani, hiszen ez viszi át az egész húzóerőt. Ezt a legjobb egy könnyű bakelit lapból, vagy rétegelt lemezből méretre vágni. Jelen esetben egy smart kártya került feláldozásra. Tehát, levágjuk akkorára hogy éppen fedje a szükséges keresztmetszetet. (68.kép) Ez után 2 lehetőségünk van, vagy felragasztjuk a gépre, és a többi munkát ott végezzük el, ez a nehezebbik, vagy az asztalon felszereljük a motort, és a végén ragaszzuk fel egyben ez a javasolt, de én most az előbbit választottam. Tehát felragsztottam a tűzfalat, majd a motor 4 csavarjának és 1 tengelyének helyét bejelöltem a tűzfalon, valamint a kábeleknek adtam még egy nyílást.(69.kép) (nagyon fontos tudnivaló a motorfelszerelésnél, hogy a motort sosem lehet az ideális törzse merőleges irányokban felszerelni. Sajnos mindig adódnak nemkívánt ellennyomatékok, és ezek kioltására kell gondolni a motor felszerelésekor. Nagy általánosságban a motorokat lefelé 1-2fokkal és a gépet felülről nézve jobbra 1-2fokkal kell eltolni.) Azért kell az 5. lyukat is kivágni a motornak, mert a BL motorok tengelye általában Seeger-gyűrűvel van a helyén marasztalva, ezért túllóg a felfogatási pontokon, és mintegy elkerülve a káros és felesleges energiát felemésztő súrlódást inkább ki kell fúrni a lyukat. Ez után a motort 4csavarral és anyával rögzítjük. (70.kép) A motor a helyén (71.kép) 68.kép, a tűzfal felhelyezése 69.kép, a motor felfogatásainak feljelölése 70.kép, a felfogató csavarok 71.kép, a motor a helyén |
8, Az alsó és felső csűrők összekötése Miután csak az alsó csűrőket mozgatjuk a szervóval, ezért, a felső csűrőket össze kell kötni az alsóval. Ezt mindenképpen csak a kilépőélnél fogva szabad megtenni, és szimmetrikussan az alsó és felső kormányokon ugyan abban a pontban, valamint szimmetrikussan a két-két szárnyakon. Az EPP gépek sajátja, hogy puha az anyaguk, ezért nagy erőátvitel esetén hajlamossak hajolni. Ezeket a hajlásokat a kormányfelületen ki lehet merevíteni, de egyszerűbb, és könnyebb megoldás, ha közelvisszük egymáshoz a szervó által mozgatott kormányemelő és a felső csűrőre indult kormányösszekötő támadáspontját úgy, hogy a két kormányt összekötő tolórúd kizárólag a kilépőkön rögzül. |
9, Végső összeszerelés, és beállítás Ezzel elkészült a gépünk, egy nyers beállítással, amelyet kinek-kinek a saját rádiójához kell hangolni. A következőkben ismertetem egy alap rádióhoz állítását eme gépnek. (akinek nem alap rádiója van annak is javasolt ezen beállítás, igaz SW-esen is megteheti bizonyos határokon belül) Tehát beszereltünk 3 szervót, valamilyen állásban, azaz nem biztos hogy éppen középen állnak a szervókarhoz képest. A következő lépések szükségessek a végső beállításhoz: -Szervókarokat le kell venni, (72.kép) -a szervót csatlakoztatni kell a vevő megfelelő csatornájába, (73.kép) -a rádió ezen csatornáját teljessen alapba kell tenni, (tehát trimm középre) (74.kép) Amikor ezen lépéseket elvégeztük, a vevőnek adjunk tápfeszültséget, és várjuk meg, ameddig rendzser „egymásra talál”. Ekkor hallható és látható, hogy a szervó beáll az éppen adótt rádió közepére. Ekkor a szervókart vissza kell helyezni a mozgási irányra merőleges pozícióba, amennyire csak lehet. (75.kép) A maradék nem merőlegességeket, (ezek nem lehetnek nagyobbak mint 0,1- 0,9 szervófognyi elfordulás) a trimm gombok használatával egészítsük ki. (76.kép) 72.kép, a szervókar levétele 73.kép, a szervók bekötése a vevő megfelelő csatornájába 74.kép, trimm nullázása 75.kép, szervókar visszatétele közel merőlegesen a mozgási irányra 76.kép, a szervókar rögzítése, és a trimm segítségével középre állítása |