A hiányos ismeretek, felelőtlen viselkedés sajnos sok baleset okozója. A balesetek súlyossága a kisebb nagyobb (esetenként több százezer forintos) anyagi kártól a különféle testi sérüléseken át a halálesetig terjed. Felelős, előrelátó gondolkodással és viselkedéssel a balesetek elkerülhetők! Ezért kérek mindenkit, feltétlen tartsa be a következő szabályokat:

- Aki csak most ismerkedik a modellezéssel, kérjen személyesen segítséget a rutinos sporttársaktól a repítés alapjainak és a biztonsági ismeretek elsajátításához. A szimulátor programoknak vajmi kevés köze van a való élethez.

- A reptéri szabályokat mindenkinek be kell tartani! Lásd lejjebb.

- Rádiót sosem szabad addig bekapcsolni, amíg a többi modellezővel nem egyeztettük a saját frekvenciát (csatornát), mert a frekvenciaütközés (rákapcsolás) a levegőben lévő modell iranyíthatatlanná válását, lezuhanását okozza!

- Az autónkat mindig a kifutópályától távol, a kijelölt parkolóban hagyjuk!

- Felszállás előtt mindig ellenőrizni kell a repülőt műszakilag, mechanikák állapotát, a kormányok megfelelő működését, rádió hatótávolságát, telepek töltöttségét.

- A repülőgép motorját a starthelyen indísuk, ne az autók között! A forgó légcsavar rendkívül veszélyes (több vérzõ végtagott láttam már!!), a forgási síkjában illetve előtte tartózkodni tilos! A porlasztót sose a légcsavar forgási síkján átnyúlva állítsuk!

- Az esetleg együtt repítő pilóták mindig egy csoportba álljanak, ha esetleg több száz méter választja el őket, az rádiózavart okozhat!

- Repíteni mindig a kifutópályával párhuzamosan, magunk előtt kell. Fejünk fölé, hátunk mögé, autók fölé, nézők fölé repülni tilos!

- Mindig meg kell tervezni mit akarunk a levegőben a modellel végrehajtani, a rögtönzés újabb veszélyforrás!

- Ez a lista korántsem teljes, célom pusztán a figyelem felhívása volt!

A repítés veszélyes üzem!

ezért mindannyiunk kötelessége az alábbi alapvető szabályok betartása és másokkal való betartatása!

 Felszállás

  • Felszállást (kézből indítottat is) kizárólag a körbeárkolt kifutó területéről szabad végrehajtani.

  • A felszállások egyeztetett sorrendben és módon történnek. A levegőben egy időben maximum kettő repülőszerkezet tartózkodhat. A repülő szerkezetet irányító pilóták azonban – ha úgy érzik, hogy harmadik repülő szerkezet nem zavarja őket – engedélyt adhatnak még egy repülőszerkezet vele egyeztetett módon való felemelkedésére. Itt mindkét pilóta beleegyezése szükséges. A vitorlázórepülők ez alól a szabály alól mentesülnek annyiban, hogy ők tartózkodhatnak többen a levegőben, de nem a leszállópálya fölött. Ettől függetlenül a fel- és a leszállási műveleteket ők is a pályán kell, hogy végrehajtsák! A fel és leszállási manőverekhez való megközelítés ebben az esetben is csak a kijelölt gépjármű parkolók elkerülésével történhet!

  • A repülési idő maximum 15 perc.

Leszállás:

  • A leszállást minden repülést végző pilóta köteles szóban jelezni, a többi repülést végző illetve felszállásra készülődő pilóta számára.

  • Leszállást kizárólag a körbeárkolt kifutó területén szabad végrehajtani!

Repülési terület:

  • Nézők, gépjárművek, starthoz készülődő modellezők számára fenntartott terület fölé berepülni szigorúan tilos!

  • A felszállópálya és a parkolóterület közötti földi közlekedés (taxizás):
    Modellel kizárólag a felszállópálya irányába lehet a földön közlekedni. A felszállópályáról kifelé, az kifutópálya szélét jelző ároknál a pilóta köteles a motort leállítani, és a modellt kézzel a starthelyre mozgatni.

Rádiókezelés:

  • A frekvenciaazonosságok, interferenciák súlyos balesetek okozói lehetnek, mert gátolják, esetleg teljesen lehetetlenné teszik a repülőszerkezet irányítását Minden rádiót használó pilóta kötelessége az MMBK által meghatározott A5 formátumú zászlón, jól látható módon a többiek tudomására hozni az általa használt frekvenciát és a csatornaszámot.

  • Minden modellező, érkezéskor köteles meggyőződni arról, hogy az általa használt frenkvenciát nem használja-e már más modellező is!

  • A zászlókat az autók felszállópálya felőli oldalára a földön, jól látható módon kell elhelyezni.

  • Zászló nélkül a modellező a rádióját nem kapcsolhatja be.

  • A rádiótelefon és egyéb rádiófrekvenciás eszközök zavart okozhatnak, ezért használatuk a pilóta 2 m-es körzetében tilos.

  • A rádiók beüzemelésének sorrendje: Először az adót kapcsoljuk be és utána a vevőt, kikapcsolásnál a sorrend fordított: előbb a vevő, aztán az adó!

 Tűz és környezetvédelem:

  • A motorok hajtóanyaga rendkívül tűzveszélyes anyag, melynek szakszerű tárolása minden modellező felelőssége. Az esetleges tüzek eloltására alkalmas oltóberendezésről mindenkinek sajátmagának kell gondoskodnia. Az üzemanyagrendszerek tömítettségét folyamatosan ellenőrizni kell, a kifolyt üzemanyagot fel kell itatni. Ez környezetvédelmi szempontból is fontos.

  • A repülőtéren tüzet rakni tilos, annak körzetében, pedig a mindenkor érvényben lévő rendeletek szerint kell eljárni.

  • Hulladékot a repéteren eldobni tilos, szükség esetén használjuk a reptérre kihelyezett szemétgyűjtőt.

Személyi védelem:

  • Elsősegélydobozról mindenkinek gondoskodnia kell, aki repülőszerkezetet indít.

  • A forgó légcsavar ill. rotorlapát rendkívül súlyos sérüléseket okozhat, ezért nagyon figyelmesen és körültekintően kezelendők. A látogatókat - főleg a kisebb gyerekeket - megfelelő távolságban kell tartani a modellektől!

Reptérgondozás, hozzájárulás:

  • A reptér gondozásának, állagmegőrzésének költségeit a repteret használók viselik, reptér gondozási díj formájában.

  • A reptér gondozása alatt modellező tevékenység nem folyhat.

 Szabályzat hatálya, végrehajtása:

  • A szabályok betartása, és betartatása minden repteret használó egyén kötelessége.

  • Amennyiben a jelen szabályzatot látogató nem fogadja el, a szabályokat továbbra is áthágja,szigorúan az emberi és vagyoni értékek védelmének érdekében eltanácsolható a látogató a reptér körzetéből.

  • A szabályzat be nem tartásából fakadó bármilyen kár, teljes vagyoni és nem vagyoni felelőssége a szabályt megszegő személyre hárul.

A fent olvasható szabályzat a Mátyásföldi modellezõ reptér oldaláról lett másolva,EZT Mindenkinek be kell tartania (sajnos a minap majdnem súlyos baleset történt a környezetemben e szabály be nem tartása végett) ...