ASZALAY LAJOS CO2 MOTOROS
MAKETTMODELL
EMLÉKVERSENY RECSK.
2007. szeptember 15.
2007.szeptember 15-én Parádóhuta-Recsk helyszínekkel a Gyapjúmosó Aerókör megrendezte az Aszalay Lajos „A”-bácsi, CO2 motoros makett-modell emlékversenyt. A verseny a résztvevő modellezők és az induló modellek száma szerint is szép eredményeket hozott. A bírók, időmérők, versenyzők és egyéb résztvevők egy nagyon színvonalasan megrendezett eseményen vehettek részt. Ez elsősorban Szabó Gábor modellező kollégának, mint főszervezőnek köszönhető. Ez úton is köszönetünk fejezem ki az áldozatos munkáért.
A „bázis” és szálláshely, amit a KÉVIÉP biztosított.
A verseny tulajdonképpen 14-én már elkezdődött, amikor az első résztvevők Parádóhutára érkeztek. Itt a rendezvény főszponzora, a KEVIÉP Kft. által biztosított szálláshelyen gyorsan berendezkedtünk, és már indultunk is a másnapi verseny helyszínére, Recsk-re. Rövid autózás után egy gyönyörű szép, virágos mezőre értünk. Ezt most nem a kötelező udvariasság mondatja velem, valóban csodaszép helyszínt sikerült a rendezőknek találniuk. A verseny felett a Kékestető csúcsa őrködött, a kilátás, és a levegő Pazar volt. A terület tulajdonosa Gál István, helyi gazda igazán büszke lehet birtokára, mi pedig köszönjük neki a lehetőséget, hogy itt versenyezhettünk.
A verseny helyszíne térképen jelölve (piros-sárga terület).
47°55’23.50” Észak, 20°06’08.71” Kelet.
A verseny helyszíne a kékestetői TV torony kilátójából.
A pénteki napon a versenyhelyszínt egy jó hangulatú edzéssel „fel is avattuk”. Az időjárás kiváló volt, keleti, délkeleti enyhe széllel, pont annyival, ami a modelleket szépen kiemelte. Kellemes napsütésben teltek az órák, és gépek egyre jobb eredményeket mutattak, ahogy a versenyzők kezdtek rátalálni a megfelelő beállításokra. Sötétedés előtt összepakoltunk és visszatértünk a szálláshelyre. A felkészülés jól sikerült.
Edzésnap, szeptember 14.-én pénteken.
Másnap reggel 10.00. órára népes társaság jött össze a mezőn. Sajnos más ekkor közepes erősségű északnyugati szél fogadta a résztvevőket, ami az idő előrehaladtával egyre erősödött, és lökésessé vált. Ez a versenyre elég rossz hatással volt, de a modellező nem arról híres, hogy olyan könnyen feladná. A nevezés során 7 versenyző, összesen 17 modellel jelentkezett a versenyre. Ebben a modellbőségben volt mit nézni, műszaki megoldásokat ellesni.
Nevezés leadása Czifra Lajos Vezető-Bíró Úrnál. Az iroda igazán „tábori”.
A
verseny résztvevői (nevezés sorrendjében) |
||
1. |
Krassó Tamás |
Bestiola HA-VER |
2. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 1. |
3. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 2. |
4. |
Szabó Gábor |
Piper Hu-2259 |
5. |
Szabó Gábor |
Csőri KG |
6. |
Szabó Gábor |
Morane Saulnier 779 |
7. |
Szabó Gábor |
Helio Curier ZK-TCE |
8. |
Szabó Gábor |
Little Willie HUN-2259 |
9. |
Szabó Gábor |
Luton Minor G-AEPD |
10. |
Surman Bálint |
Bestiola OK-BEC |
11. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BKFI |
12. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BDAH |
13. |
Kanyik József |
Racek PB-6 OK-BPI |
14. |
Gere József |
Amsco Monoplane VH-UZK |
15. |
Gere József |
Lampich L-1 H-MAFC |
16. |
Sipos László |
Róma-variácó |
17. |
Sipos László |
Aero Sport |
Közös fotó a megnyitón.
A megnyitót követően elkezdődött a verseny. Az időjárás komoly gondolkodóba ejtett mindenkit, mivel a szél erőssége szinte biztosíték volt a törésre, de a modellek elvesztésének lehetősége is fenyegetett. A verseny vezető-bírója 10.00.-13.30. közötti időszakot határozta meg a startok elvégzésére, így többen úgy gondolták, hogy érdemes várni egy kicsit, hátha jobbra fordulnak a körülmények. Sajnos ez nem következett be, így az idő előrehaladtával többen a start mellett döntöttek. Ennek meg is lett az előre látható eredménye, kisebb, nagyobb törések, károsodások formájában. A szélcsendre, enyhe szélre beállított modellek az erős széllel nem bírtak, így növelni kellett a motorjárat fordulatszámát, ez viszont más beállításokat kívánna meg. A gépek így már kettős nyomás alatt teljesítettek. A balsa-fenyő építés most is megmutatta előnyös tulajdonságait, a kemény landolások, rádlizások ellenére sem történt igazán végzetes károsodás. Az események azt is megmutatták, hogy jó versenytaktikával, megfelelően beállított modellel, ilyen mostoha körülmények között is lehetséges „totált” repülni. Igaz ez csak Krassó Tamás-nak sikerült, de ez épp elég bizonyíték arra, hogy nem lehetetlen feladat. A hosszabb időt repülő modellek viszont nagyon messzire elsodródtak, és először úgy tűnt, hogy építőjük búcsút is mondhat nekik. A reménytelennek tűnő helyzetet a helyi lakos -a rendezvényen nézőként megjelent- fiatalok kitartással és jó helyismeretük segítségével mesterien megoldották, minden elkószált repülőgépet megtaláltak. A repítések végén senkinek nem kellett modellje elvesztése miatt bánkódnia.
Start! Szabó Gábor indítja a Luton Minor-t. A háttérben látható fát az erős szél hajtotta így
meg..
Ehhez nem sok kommentár kell, szél volt bőven.
Akik vállalták a kockázatot és reptettek, nagyon sok tapasztalattal gazdagodhattak, amit a jövőben jól hasznosíthatnak, hiszen bármikor máskor is előfordulhat olyan verseny, ahol kellemetlen szélviszonyokkal kell megküzdeni. Akik józan belátással, a modelljük épsége érdekében nem végeztek startot, még mindig eredményt érhettek el a műszaki vizsgán, így részvételük nem volt hiábavaló. A makett-modellek versenyének megvan ez a nagyon jó jellemzője, hogy repítés nélkül is lehet eredményt elérni, hiszen a kivitelt, az építésbe fektetett munkát is értékelik. A versenybíróság döntése alapján (tekintettel az időjárásra) két start eredményét vették figyelembe. A versenyen részt vevő időmérő sportbírók (Uram Tamás, Sztrehó Máté, Decsi Ferenc) becsülettel állták a hideg szelet, és munkájukkal támogatták a versenyzőket.
A
repítés eredményei. |
|||||
|
Név |
Típus |
Repült idők (sec) |
||
1.s. |
2.s. |
1+2. |
|||
1. |
Krassó Tamás |
Bestiola HA-VER |
59 |
60 |
119 |
2. |
Sipos László |
Róma-variácó |
37 |
36 |
73 |
3. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 2. |
44 |
25 |
69 |
4. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BDAH |
23 |
22 |
45 |
5. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 1. |
25 |
- |
25 |
6. |
Szabó Gábor |
Luton Minor G-AEPD |
13 |
- |
13 |
7. |
Surman Bálint |
Bestiola OK-BEC |
02 |
10 |
12 |
8. |
Szabó Gábor |
Piper Hu-2259 |
04 |
- |
04 |
9. |
Szabó Gábor |
Csőri KG |
02 |
- |
02 |
10. |
Szabó Gábor |
Helio Curier ZK-TCE |
02 |
- |
02 |
11. |
Szabó Gábor |
Little Willie HUN-2259 |
02 |
- |
02 |
12. |
Szabó Gábor |
Morane Saulnier 779 |
- |
- |
0 |
13. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BKFI |
- |
- |
0 |
14. |
Kanyik József |
Racek PB-6 OK-BPI |
- |
- |
0 |
15. |
Gere József |
Amsco Monoplane VH-UZK |
- |
- |
0 |
16. |
Gere József |
Lampich L-1 H-MAFC |
- |
- |
0 |
17. |
Sipos László |
Aero Sport |
- |
- |
0 |
13.30. órakor a verseny első szakasza véget ért. Ezt követően Parádóhután folytatódtak az események. Először is kis pihenés, ebéd adott alkalmat a lazításra. A két Irénke kitett magáért, a „főzőversenyt” egyéniben és csapatban is megnyerték! A gulyást minden résztvevő kiválóra értékelte.
Kis pihenés és ebéd a műszaki értékelés előtt.
Az események folyama nem állhatott meg, a társalgó helységben már ott álltak az előkészített díjjak, emléklapok és a vándorserleg. A bírákra várt a műszaki értékelés nehéz feladata. Minden egyes modell, valamint a hozzá mellékelt dokumentáció együttes értékelése alapos és következetes munkát kíván. A bírák szakismereteinek ki kell terjednie, mint a modellezés, mint a repüléstechnika területeire, hogy kellően objektíven ítélhessék meg az eléjük kerülő repülőgépmodelleket. A hosszadalmas folyamat alkalmat adott minden egyes modell fotódokumentálására is. A Czifra Lajos, Gere József és Uram Tamás alkotta bíráló testület alapos mustrát tett a gépeken. Amikor Gere József modelljeire került a sor, őt Krassó Tamás váltotta a bírói karban.
A versenyzőkre váró díjjak és a vándorserleg.
Munkában a bírák. A műszaki értékelés komoly feladat.
A
műszaki vizsgán elért eredmények. |
||||
// |
// |
Név |
Típus |
pont |
1. |
1. |
Gere József |
Lampich L-1 H-MAFC |
88 |
2. |
2. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BKFI |
88 |
- |
3. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BDAH |
88 |
- |
4. |
Gere József |
Amsco Monoplane VH-UZK |
84 |
3. |
5. |
Szabó Gábor |
Helio Curier ZK-TCE |
78 |
- |
6. |
Szabó Gábor |
Piper Hu-2259 |
78 |
4. |
7. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 1. |
78 |
- |
8. |
Szabó Gábor |
Morane Saulnier 779 |
75 |
5. |
9. |
Sipos László |
Aero Sport |
75 |
- |
10. |
Szabó Gábor |
Luton Minor G-AEPD |
74 |
6. |
11. |
Kanyik József |
Racek PB-6 OK-BPI |
74 |
- |
12. |
Krassó Tamás |
Bestiola HA-VER |
69 |
- |
13. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 2. |
67 |
- |
14. |
Szabó Gábor |
Little Willie HUN-2259 |
67 |
7. |
15. |
Surman Bálint |
Bestiola OK-BEC |
67 |
- |
16. |
Szabó Gábor |
Csőri KG |
60 |
- |
17. |
Sipos László |
Róma-variácó |
48 |
17.00. órai időre megszületett a végeredmény, és megkezdőhetett ennek kihirdetése, a díjjak átadása. Erre az eseményre megtelt a társalgó, ahol Czifra Lajos Vezető-bíró ismertette a kialakult sorrendet. Külön díjazást kapott a műszaki vizsgán elért és külön az összetett eredmény. A versenyzők egyszerre több modellel is indulhattak, és így több helyezést is elérhettek, a szokások szerint az értékelésben mindenki egy díjat kaphatott. Ezek szerint a végső sorrend:
Az összetett versenyben 1. helyezést; Krassó Tamás, 2. helyezést; Surman Zsolt és a 3. helyezést; Sipos László modellezők érték el. A modellek műszaki versenyében az 1. helyezést; Gere József, 2. helyezést; Surman Zsolt a 3. helyezést; Szabó Gábor modellezők érték el. Gratulálunk minden résztvevőnek, és külön helyezetteknek. (A nevezett modellekről egy későbbi cikkben részletesen beszámolok)
Az összetett első helyezés, és a vándorserleg átadása.
A
verseny összesített végeredménye |
|||||||
// |
// |
Név |
Típus |
Értékelés |
|||
1.s. |
2.s. |
M. |
Össz. |
||||
1. |
1. |
Krassó Tamás |
Bestiola HA-VER |
59 |
60 |
69 |
187 |
- |
2. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 2. |
44 |
25 |
67 |
136 |
2. |
3. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BDAH |
23 |
22 |
88 |
133 |
3. |
4. |
Sipos László |
Róma-variácó |
37 |
36 |
48 |
121 |
- |
5. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 1. |
25 |
- |
78 |
103 |
- |
6. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BKFI |
- |
- |
88 |
88 |
4. |
7. |
Gere József |
Lampich L-1 H-MAFC |
- |
- |
88 |
88 |
5. |
8. |
Szabó Gábor |
Luton Minor G-AEPD |
13 |
- |
74 |
87 |
- |
9. |
Gere József |
Amsco Monoplane VH-UZK |
- |
- |
84 |
84 |
- |
10. |
Szabó Gábor |
Piper Hu-2259 |
04 |
- |
78 |
82 |
- |
11. |
Szabó Gábor |
Helio Curier ZK-TCE |
02 |
- |
78 |
80 |
6. |
12. |
Surman Bálint |
Bestiola OK-BEC |
02 |
10 |
67 |
79 |
- |
13. |
Szabó Gábor |
Morane Saulnier 779 |
- |
- |
75 |
75 |
- |
14. |
Sipos László |
Aero Sport |
- |
- |
75 |
75 |
7. |
15. |
Kanyik József |
Racek PB-6 OK-BPI |
- |
- |
74 |
74 |
- |
16. |
Szabó Gábor |
Little Willie HUN-2259 |
02 |
- |
67 |
69 |
- |
17. |
Szabó Gábor |
Csőri KG |
02 |
- |
60 |
62 |
1.s.: első start, 1.s.: második start,
M.: műszaki értékelés, Össz.: Összesített pontszám
Ha valaki azt gondolná, hogy az egész napos program után fáradtan fotelbe roskadva pihegett a társaság, nagyot téved. Gyors pakolás a gépkocsikba és irány a Parád-Bodony közötti dombtető. Itt a továbbra is erős szélben egy jó R/C repüléssel vezettük le a napot. Itt még a nagyméretű modellek is küzdöttek a széllel, ami tovább emelte a kis CO2 motoros masinák napközbeni teljesítményének értékét.
A napvégi R/C reptetés.
Egy jó hangulatú színvonalas versenyen vehettük részt. Sok élménnyel és tapasztalattal gazdagodtunk. A jövőben remélem egyre többen jelennek meg ilyen rendezvényeken, tovább gazdagítva a szabadon repülő, CO2 motorral hajtott, makett-modellezők táborát.
SRY
2007.09.16.