Ezt a levél mellékletet Krassó Tamás modellező Kolléga közvetítésével kaptam, a mellékletet változtatás nélkül teszem közzé. Végigolvasva valóban sok okos és előremutató dolgot tartalmaz. Aki az antik kategóriák valamelyikében érdekelt, vagy a jövőben e felé orientálódna mindenképpen olvassa el, értelmezze, és éljen a vélemény nyilvánítás lehetőségével.

SRY

Kedves antikmodellező barátaim!

 

Amikor átvettem a néhai Münnich Gyulától a szakágvezetői tisztet az MMSz elnökségétől, ígéretet kaptam arra, hogy ha a társaság nagy része szabályváltozást akar, akkor ők ennek nem állnak az útjába. A Gyula halála utáni versenyen, Várpalotán, ahol bejelentettem nektek a megbízatásomat, nekem úgy tűnt, hogy a változtatás irányával sokan egyet értünk. Szeretném minél több antikos egyetértését magam mögött tudni.

A csepeliek hagyományát átvéve immár évek óta versenyszezonon kívül minden hónap első keddjén antik összejövetelt tartunk a Hangár utcában. Az összejövetel mindenki számára nyitott, tehát, ha épp erre jár, van kedve, beugorhat hozzánk úgy délután 5 körül. A legutóbbi november 6.-i összejövetelünkön 15 fő vett részt, és a következőkre jutottunk. Az itthoni versenyeken meglévő ellentmondások, valamint a SAM EB-n részt vett 10 induló, plusz

6 bíró tapasztalatai alapján az látszik, hogy néhány dologban érdemes lenne közeledni a SAM szabályokhoz, de nem mindenben.

 

 

1./ Antik modell az, amelyet 1950. dec. 31-ig terveztek, vagy építettek.

Ez vonatkozik minden kategóriára!  Tudomásom szerint ez alig érintene néhány embert, de pontot tenne egy régi vitára. Valamikor az antikmodellezés kezdetén is ez az évszám volt az elfogadott, később mentünk följebb.

 Mindenki egyetértett.

 

2./ A műszaki pontozás nem töltötte be a hozzá fűzött reményeket, így azt el kell hagyni. Helyette egy olyan vizsga jönne be, amikor is új modelleknél mondjuk a főbíró, néhány segédbíróval, esetleg illetékes „ elvtárssal „ ( erre kérek javaslatot , ) azt vizsgálják meg, hogy az adott modell antiknak mondható-e. Az elbírálás szempontjai: mérethűség, anyaghűség, a bemutatott rajzok, fényképekhez képest. Kétféle minősítés van: megfelelt, nem felelt meg.  Mindenki egyetértett.

 

3./ A feladat maximális idejének kirepülése után nincs büntető pont, csak minél előbb le kell szállni. A másodpercre pontos leszállást már megtanultuk, nem rossz, de talán hagyjuk meg más kategóriák számára. Én emlékszem olyan versenyre, amikor néhány tized másodperc miatt perelt a versenyző, - sikerrel, - ezen múlott ugyanis, hogy folytathatja-e a versenyt, vagy sem. Pedig fociban is az a gól, amit a bíró megad. Vagy emlékszem olyanra is, hogy a valamiért nem szimpatikus versenyzőnek annyival kevesebbet mértek, hogy az ne lehessen első. Ha nem kell másodpercre pontosan leszállni, megszűnnek az ilyen típusú viták.

Mindenki egyetértett.

 

4./ A három fordulóból mindhárom számítson bele az értékelésbe. Két jó start után ne lehessen hátradőlni, várva a döntőt.

Mindenki egyetértett.

 

Én azt javasoltam, hogy hagyjuk meg a lehetőséget, ha a rendező ezt óhajtja, ha az időbe belefér, stb, több start lebonyolítására. Ez esetben 4 start után 1, 6 start után 2 forduló esne ki. Ezt nem támogatta a társaság, de azért megkérdezném a többieket is. Itt jegyzem meg, hogy a SAM 2008-as szabályzatában a legtöbb kategória úgy működik, hogy 4-ből 1 esik ki.

 

.

5./ Pontegyenlőség esetén az első három hely eldöntésére kell döntőt rendezni. A SAM-ból átvéve: a döntőt lehet helyettesíteni sorsolással, vagy bármi egyébben, amiben az érdekeltek megegyeznek. Az összes kategóriában a döntő pontosan 10 perc, célleszállással.

Mindenki egyetértett.

 

6./ Egyik modellező társunk javasolta, hogy az ARC 3, elektrogumis kategóriát kivéve lehessen a modelleket méretarányosan kicsinyíteni, nagyítani a Szlovák  és a SAM szabályokhoz hasonlóan.

8-an szavaztak mellette, 1 ellene, 2 tartózkodott.

 

7./ Az elektromos kategóriák megállíthatatlanul terjednek, és ez nem is baj. Viszont amíg nem alakul ki egy kellő létszámú tábora, a szabályokat kellene újragondolni. Az összejövetelen ebben nem jutottunk dűlőre, viszont  az összejövetel után érkezett a következő javaslat: egy elektromos kategória lenne, ami állna az elektrogumisból, és a volt motoros modellek villanymotorizált változatából. Amennyiben nincs meg külön-külön az 5 versenyző, a kettő együtt értékelhető. Ferritmotoros modelleknél 1,5 perc a max. motorjárat, 3 fázisúaknál 1 perc, a repülési idő továbbra is 5 perc. A javaslat azt is tartalmazza, hogy elektrogumisban is lehessen 3 fázisú motort használni. De, hogy milyen motor, vagy akku megkötéssel, az még tisztázatlan, tehát ezekre kérnék javaslatokat.

 

8./ ARC1B, vitorlázó kategóriában a startfelszerelés 20m gumi, + 80 m zsinór lehet, amit a rendező a verseny kezdetén ellenőriz. Kézi húzásnál 100 m zsinór. Repülési idő továbbra is 5 perc.

Mindenki egyetértett.

 

9./ ARC2a, robbanómotoros modelleknél a motorjárati idő max 60 másodperc, a repülési idő 5, vagy 6 perc. ( Én a 6 percet gondolnám inkább. ) Az 1 perc motor / 5 perc vitorlázás pontosan megfelel a jelenlegi 1,5 perc / 7,5 perc aránynak, viszont a modellek nem fognak olyan magasra menni, ez a kevésbé sasszemű versenyzőknek kedvez. Amúgy pedig nem cél a nagy létszámú motoros döntők lebonyolítása.

Mindenki egyetértett.

 

Miután azonban valahogy úgy alakult, hogy a motoros versenyzők jobbára nem budapestiek, főleg e kategóriában kérem az érdekeltek építő javaslatát.

 

Várom tehát minden, - magát antikosnak mondó - modellező javaslatát bármely antik szabályzatot érintő kérdésben. Kérem, hogy ezt lehetőleg a december 4-i Hangár utcai összejövetelig tegye meg. Ezután szeretném megszövegezni a tényleges szabályzatot. Azokban a dolgokban, amelyekben nem tudunk konszenzusra jutni, maradnak a régi szerint.

 

Török László felajánlotta, hogy az  elektromotoros modellek kategóriájában a kategória népszerűsítése reményében 2008-ban a kategória díjait ő állja, levéve a rendezőkre háruló anyagi terheket, tehát bátran ki lehet írni ezt a kategóriát is.

 

Miután Gyula hagyatékából egyenlőre nem kerültek elő az idei versenyeredmények, én pedig idáig nem gyűjtöttem szisztematikusan, ezért kérem az idei versenyek rendezőit, hogy küldjék azt meg nekem.

 

 

Ezúton szeretném felhívni a versenyrendezők figyelmét, hogy nyakunkon a jövő évi versenynaptár összeállítása, nyomatékosan kérem, minél előbb jelezzék nekem a tervezett időpontokat. Ezidáig csak Nagykörös jelezte, hogy május 24-én tartanák meg hagyományos versenyüket. Münnich Gyula özvegye, Rózsika kérte, hogy valamikor júniusban rendezzünk egy versenyt Gyula tiszteletére.

 

 Baráti üdvözlettel: Gelencsér Kálmán.

 

Levélcím: Gelencsér Kálmán Vecsés, Kellner Dr u. 36. fsz. 1.

            Tel.: lakás 06.29.351-747, mobil: 06.20.489-82-61.

            e-mail: k.gelencser@richter.hu