GANZAVIA

GAK-22  DINO

 

  Ha valaki még soha nem hallotta volna a fenti típusnevet azon sem igazán csodálkoznék. Én sem tudtam sokáig ennek a kis gépnek a létezéséről, míg egyszer csak szembe nem találkoztunk a Közlekedési Múzeumban. Hmm…, hmm… vakargattam a fejem. Micsoda furcsa kis madár ez. Az orra, és  a törzs többi része pontosan olyan, mint egy mai, korszerű kisgépnek lennie kell. A szárnyaknál már fejreált a tudomány, mivel a kétfedelű megoldás egy régebbi kort idéz.  Aztán amikor jobban utánanéztem a gépecskének kiderült, hogy a szárnyak átmenő főtartósak, akár a  két világháború közötti Fokker utasszállítókon. A két szárny között nem volt semmilyen dúc, és a felsőt nem baldachin tartotta, hanem mint az An-2-nél a törzs felső részére volt erősítve. Akkor eldöntöttem, hogy erre a gépre szánok egy kis időt, és kiderítem, hogy mi is ez.

1.ábra.

A Famadár

  A magyar repülőgépgyártás mint valami főnixmadár felbukkan időnként a semmiből, hogy aztán egy-egy villanás után újra alászálljon. Mikor már azt hihetnénk, hogy ebben az országban csak használjuk és javítjuk a repülőgépeket, néhány elszánt ember bebizonyítja, hogy tudunk mi valami újat is összehozni, ha akarunk.. Így készült 1986-ban a Ganz Gépgyár holding, Ganzavia leányvállalatánál a A-01 típusú Famadár nevű gép amit 1988-ban vettek lajstromba (HA-XAD). Ez egy kétfedelű UL repülőgép volt, amin kipróbálták a negatív lépcsőzöttségű kétfedelű szárnyat.

 

2-3.ábra.

A GAK-22 Dino tanulmány makettjei

 

  A sajátos kialakítással azt akarták elérni, hogy a gép sebességvesztés esetén se tudjon dugóhúzóba esni.  A fejlesztés következő lépcsőfoka egy a Famadár-al szerzett tapasztalatok felhasználásával építendő fémszerkezetű, korszerű repülőgép volt. Ez lett a GAK-22 Dino kétszemélyes kisrepülőgép, amit a gyártó 1993. december 13-án mutatott be a budaörsi repülőtéren. Az avatóbeszédet dr. Latorcai János ipari és kereskedelmi miniszter tartotta. A gép a keresztségben a HA-XBP lajstromjelet kapta.

4-5.ábra.

A bemutató felszállás képei.

Adatok:

 

Elrendezés

Egymotoros, húzólégcsavaros, kétszemélyes, kétkormányos, egymás melletti üléselrendezés, csomagtartós.

Törzs

Hegesztett acélcső, alumínium burkolat, előrenyíló plexi kabintető, műanyag motorburkolat.

Szárny

Kétfedeles elrendezés, 1,09 m eltolással, szabadon hordó szárnnyal, egydarabos kivitel, átmenő főtartó megoldással. A főtartó előtt torziós lemezburkolattal, hátul dakron borítással, hátranyilazott szárnyvégekkel. A törővégig menő csűrő ívelőlapok könnyűfém szerkezete, összekötve tolórudakkal a magassági kormányzáshoz.

Vezérsíkok

Vízszintes és függőleges vezérsík, egy-egy főtartós durál borítású megoldással, kormánylapok könnyűfém szerkezetűek.

Futómű

Orrkerekes elrendezésű, a fő futóművek könnyűfém laprugózásúak, az orrfutómű kormányozható. A futóművek nem behúzhatóak.

Műszerezés és navigációs eszközök

A mindenkori igények szerint

Kormánymű

Kombinált magassági kormányrendszer, melyben a botkormány tolórúd közvetítésével kitéríti az ívelőlapokat így a kitérített ívelőlap a mellső szárnyon felhajtóerő növekményt kelt és összedolgozik a magassági kormánnyal. A kormány és a trimm mozgatása himbás tolórudas megoldású.

Hajtómű

Avco-Lycoming 0-235 H2C 115 LE típusú négyhengeres boxer elrendezés, ngyütemű benzinmotor. A légcsavar Mühlbauer gyártmányú.

Egyéb

A gép vegyes rendeltetésű, mezőgazdasági, vízügyi, postai, futár, és katonai valamint magáncélú repülésre alkalmazható. Kiemelten biztonságos repülési tulajdonságai alkalmassá teszik oktatási célú felhasználásra is. 150 LE-s motor beépítésével állítható légcsavar megoldással műrepülőként is használható.

 

6. ábra.

Dino az eredeti festéssel.

 

Szárny fesztáv:

7,7 m

Teljes hossz:

6,1 m

Magasság:

2,6 m

Futómű nyomtáv:

2,5 m

Légcsavar átmérő:

1,8 m

Hordfelület:

14,0 m2

Üres tömeg:

430 kg

Üzemanyag:

80 kg

Max. felszálló tömeg:

720 kg

Felületi terhelés:

51 kg/m2

Max. sebesség:

195 km/ó

Utazó sebesség:

180 km/ó

Repülési távolság:

700 km

Felszálló úthossz:

235 m

 

A gép kielégíti a Far Part 23 Aerobatic előírás követelményeit.

 

A motoron és a fedélzeti műszereken kívül a gép teljesen hazai anyagokból, és fejlesztés útján jött létre. A berepülést az MRSZ pilótái végezték el. A gyártó nagy reményeket fűzött ahhoz, hogy a szép vonalú, sok igényt kielégítő gépecskére megrendeléseket fog kapni.

 

7.ábra.

Átlajstromozás, és átfestés után.

 

  Ez sajnos nem így történt. Arról szinte semmit nem tudtam kideríteni, hogy mikor és ki használta a gépet. 1994-ből a Berlin-Schönefeld repülőtér nyilvántartásában szerepel a HA-XBP, tehát akkor ott leszállt. 1995-ben átlajstromozták HA-YACT –re, és így került a közlekedési múzeumba. Még szerencse, hogy oda, és nem valami bontóba, vagy kihajítva egy szeméttelepen végezte. 

 

 

 

8-9-10. ábra.

Kiállítva a Közlekedési Múzeumban.

 

  A GAK-22 DINO modellező szemmel

A gép igen egyszerű szerkezetű, de e mellet attraktív külalakú is. A kétfedeles elrendezés elég sajátságos külsőt kölcsönöz neki, és ezt tovább fokozza a szárnyvégek hegyes kialakítása. . A kétfedelűeknél szokásos dúcok, és huzalozás viszont elmaradt, így azok kivitelével nem kell vesződni. Az egyes szárnyak önhordó kialakításuk folytán könnyen felszerelhetőek, és beállíthatóak. A szárnyak közül csak az alsó van ellátva csűrő- és ívelőlapokkal

a felső szárny mechanizálatlan.

A törsz egyszerű téglalap keresztmetszetű doboztörzs, ami balsa, vagy depron lapokból könnyen megépíthető.  Elég tágas is, így a szükséges szerelvények (rádióvevő, szervók stb..) még kisebb méretű modellnek való megépítés esetén is elférnek. A farokfelület is hagyományos elrendezésű, ezért a megszokott módszerekkel ez is különösebb gond nélkül elkészíthető.

  A futóművek merev kialakításúak, így a modelleken általános merev futó sem hat idegenként, mint például egy kiengedett, lógó futóművel repülő II. VH.-s vadászrepülőgép modelljénél. A motor teljesen burkolt, abból a két kipufogócsövön kívül semmi nem látszik, ezért a modellkivitelnél teljesen szabadkezet kapunk a motor típusát és beépítését illetően.

  Összességében elmondható, hogy a GAK-22 Dino repülőgépet főkivitelként alapul véve, hagyományos módszerekkel egy különleges repülőgépmodellt építhetünk meg.

 

Az élethű (scale) modellként való megépítéshez nagy segítséget nyújthatnak az alábbi rajzok. (A rajzok rájuk kattintva nagy méretben, külön ablakban jelennek meg.)

 

 

Oldalnézeti rajz.

 

Elölnézeti rajz.

 

 

 

 

Felülnézeti rajz.

 

A gépek festéséhez a fenti színes fotók nyújtanak segítséget, valamint a kiállított eredeti gép is felkereshető a Közlekedési Múzeum , Repülési és Űrhajózási Állandó Kiállításán a Petőfi Csarnokban, május1.-e és szeptember 30-a közötti időben.

 

 

Felhasznált irodalom:

-Repülő Háttér 1988.

-Haditechnika 1994/3

 

Fotók és ábrák:

Címkép: A GAK-22 Dino a közlekedési múzeumban. SRY FOTO

1. ábra: A famadár. Repülő Háttér 1988 31. old.

2. ábra: A GAK-22 Dino gyári „reklám” makettje. Repülő Háttér 1988 26. old. A GanzAvia reklámhirdetése alapján.

3. ábra. A GAK-22 Dino gyári „reklám” makettje.

4. ábra. A GAK-22 Dino bemutatkozó felszállása. Haditechnika 1994/3, 50. old.

5. ábra. A GAK-22 Dino bemutatkozó felszállása. Haditechnika 1994/3, 50. old.

6. ábra. A GAK-22 Dino eredeti festéssel. www_freeweb_hu-horac.htm alapján

7. ábra. A GAK-22 Dino a lajstromjel-váltás, és átfestés után. www_freeweb_hu-horac.htm

8. ábra. A GAK-22 Dino a Közlekedési Múzeum állandó kiállításán. SRY FOTO

9. ábra. A GAK-22 Dino a Közlekedési Múzeum állandó kiállításán. SRY FOTO

10. ábra. A GAK-22 Dino a Közlekedési Múzeum állandó kiállításán. SRY FOTO

 

SRY MODELL 2005.01.31.