MR-g-6

Gumimotoros modell


Az MR-g-6 axonometrikus rajza(1)

 

Az MR-g-6 ARC-3 kategóriás, elektromotorral hajtott modellje a levegőben

Építette Uram Tamás (Foto: SRY)

 

  A gumimotoros modellek a repülőmodellezés legrégibb ágát képezik. Alphonse Pénaud 1971. augusztus 18.-án mutatta be gumimotoros repülőgépmodelljét a Párizsi Léghajózási Társaság neves plénumának. Lényegében ettől a dátumtól beszélhetünk repülőgép-modellezésről. A gumimotoros modell évtizedeken keresztül hódított, és csak az utóbbi években megjelent könnyű akkumulátorok és elektromos motorok szorították vissza jelentősen. A technikai fejlődés miatt kár lenne veszni hagyni mindazon felhalmozott tapasztalatot ismeretet ami a sok-sok év alatt felhalmozódott. A régi és az új összekapcsolására az egyik legkiválóbb lehetőség az ARC3 kategória, ahol az 1953 előtt tervezett gumimotoros modellek, elektromos motorral szerelt és R/C elemekkel ellátott változatai versenyeznek. A kategóriáról részletesebben ITT>>>.

 

 A megfelelő modell kiválasztása mindig nehéz feladat. Egy ilyen kezdeti döntésen nagyon sok múlik. Ha a műszaki lehetőségeinkhez és tapasztalatunkhoz mérten túl bonyolult szerkezetű repülőgépmodellt választunk, akkor lehet, hogy soha nem tudjuk befejezni a munkát. Ha túl nagyot, akkor szállítási gondjaink lehetnek, de mérlegelni kell a modell teljesítményét és esztétikáját is. Fontos szempont a modell dokumentáltsága is, hiszen a jó rajzkészlet, építési leírás nagyban megkönnyíti munkánk. Ezt a döntést mindenkinek magának kell meghoznia, mi legfeljebb egy lehetőséget tudunk felajánlani, jelesül az MR-g-6 típusjelű modellt.

 

Az MR-g-6 –ot 1948-ban Horváth Ernő tervezte, vízi indítású gumimotoros modell-ként. A Hajdúszoboszlón megrendezett „Népi demokratikus államok első modellversenyé”-n (1949. szeptember 5-18.) a modell első lett a vízi indítású, gumimotoros kategóriában 23 perc 30 másodperc időeredménnyel. 1949. szeptember 10.-én Hajdúszoboszló - Kunmadaras (45.15. km) távolságot repült a gép ami a mai napig érvényes világrekord.

 

A MÁV Törekvés modellező kör csapata az 1949-as országos versenyen. Gaskó Mátyás, Horváth Ernő és Kriszma Gyula.(2)

 

A repülőgépmodell adatai (eredeti gumimotoros kalakításban)

Fesztávolság

1100 mm

Hossz

840 mm

Szárnyfelület

13,3 dm2

Vízszintes csillapító felülete

3,8 dm2

Összes vízszintes felület

17,1 dm2

Minimális repülősúly

205 g

Gumimotor hossza

760 mm

Légcsavar mérete

Ø400/480 mm

A gép háromnézeti rajza (3)

 

  A modellről több alkalommal jelent meg részletes rajz (Magyar Repülés 1949. augusztusi szám, Magyar Repülő Szövetség kiadásában 1951-ben, Modellezés 481-482 sz. tervrajzmelléklete) A *.JPG formátumban archivált rajzok a Modellezés 481-482 sz. tervrajzmelléklete alapján készültek. Ehhez a rajzhoz anyagjegyzéket is mellékelt készítője. Az anyagjegyzék egy, eredeti kialakítású gumimotoros verzióra vonatkozik:

Anyag

Méret

Mennyiség

Motorgumi

Ø 1,5

65 gramm

Acélhuzal

Ø 1,5

0,6 m

Acélhuzal

Ø 1

0,5 m

Hársfa

410x65x45

--

Réteges lemez

1,5

1,5 x 1,5 dm

Réteges lemez

1,0

3,0 x 4,0 dm

Réteges lemez

0,8

1,5 x 1,5 dm

Fenyőléc

4x4

4m

Fenyőléc

2x5

4m

Fenyőléc

2x3

3m

Fenyőléc

2x2

4m

Az irodalmi adatokból hasznos következtetéseket vonhatunk le. A repülőgép sárkányszerkezet súlya 140 gramm (205 gramm minimális repülősúly-65 gramm motorgumi súly). A szárnyfelület 13,3 dm2. Az ARC3 kategória szabályai szerint a minimális felületi terhelés 24.4 gramm a szárnyfelület minden négyzetdeciméternyi felületére. Így a modell ARC3 szerinti minimális tömege 324.5 gramm, ebből a sárkányszerkezet a más ismert 140 gramm tömegét levonva kapjuk a motor-akkumulátor-R/C elemek összes tömegét, ami 148.5 gramm lehet. Ez bizony nem sok, és felhívja a figyelmet arra, hogy az R/C elemek megválasztása során különös gonddal járjunk el.

 

  A modell rajzai letölthetőek a már említett archivált verzióban *.JPG formátumban, valamint *DWG , CAD formátumban is.

A rajzokat Uram Tamás modellező kolléga készített, ez úton is köszönet érte. DWG rajz letöltése >>>

Az MR-g-6 DWG formátumú törzsrajza.

 

kiegészítés, 2007.09.18.:

  Uram Tamás modellező kolléga nem csak a terveket készítette el, hanem  meg is építette a szép modellt. A gép 2007.09.01 - 02.-án megrendezett  Gács Béla -Tóth Mihály emlékversenyen, Gyönggyös-Pipishegyen mutatkozott be ARC-3 kategóriában.

Az MR-g-6 a Pipishegyi Repülőtéren (4).

 

A gépet ezt követően a 2007.09.15.-én megrendezett Aszalai Lajos emlékversenyen is láthattuk. A versenyt követően Uram Tamás modellező kolléga az erős szélben mindannyiunk legnagyobb örömére meg is reptette.

A start pillanata (Foto: SRY)

 

Szépen repül az MR-g-6 a lemenő nap fényinél. (Foto: SRY)

 

*.JPG formátumú rajzkészlet letöltése >>> .

A rajzkészlet 6 rajzból áll. A rajzokon a méretek helyes nyomtatáskori beállításához méretléc van elhelyezve.

1) törzs oldalnézet

2.) törzsbordák

3.) szárnybordák és a szárnybekötés kialakítása

4.) Farokrész

5.) Elölnézet és légcsavar (eredeti gumis verzió)

6.) Felülnézet és úszótest.

Jegyzetek:

(1) A rajz : Krakóczki Ferenc, Magyar antik repülőmodellek 2. Gumimotoros és mechanikai motoros repülőmodellek, 28. old. alapján. A rajzok készítette Krakóczki Ferenc.

(2) A fényképfelvétel: Prohászka György, Poich Loránd, Sütő István, Winkler László, A magyar modellezés 75 éve, 62. oldal alapján.

(3) A rajz : Krakóczki Ferenc, Magyar antik repülőmodellek 2. Gumimotoros és mechanikai motoros repülőmodellek, 28. old. alapján. A rajzok készítette Krakóczki Ferenc.

(4) A fényképfelvételt Krassó Tamás bocsátotta rendelkezésünkre.

 

SRY MODELL

2007-01-21

(Upgrade 2007.01.24.)

(Upgrade 2007.09.18.)