MR-g-6
Gumimotoros modell
Az MR-g-6 axonometrikus rajza(1)
Az MR-g-6 ARC-3 kategóriás, elektromotorral hajtott modellje a
levegőben
Építette Uram Tamás (Foto: SRY)
A gumimotoros
modellek a repülőmodellezés legrégibb ágát képezik. Alphonse Pénaud 1971.
augusztus 18.-án mutatta be gumimotoros repülőgépmodelljét a Párizsi
Léghajózási Társaság neves plénumának. Lényegében ettől a dátumtól beszélhetünk
repülőgép-modellezésről. A gumimotoros modell évtizedeken keresztül hódított,
és csak az utóbbi években megjelent könnyű akkumulátorok és elektromos motorok
szorították vissza jelentősen. A technikai fejlődés miatt kár lenne veszni
hagyni mindazon felhalmozott tapasztalatot ismeretet ami a sok-sok év alatt
felhalmozódott. A régi és az új összekapcsolására az egyik legkiválóbb
lehetőség az ARC3 kategória, ahol az
1953 előtt tervezett gumimotoros modellek, elektromos motorral szerelt és R/C
elemekkel ellátott változatai versenyeznek. A kategóriáról részletesebben ITT>>>.
A megfelelő modell kiválasztása mindig nehéz feladat. Egy ilyen kezdeti döntésen nagyon sok múlik. Ha a műszaki lehetőségeinkhez és tapasztalatunkhoz mérten túl bonyolult szerkezetű repülőgépmodellt választunk, akkor lehet, hogy soha nem tudjuk befejezni a munkát. Ha túl nagyot, akkor szállítási gondjaink lehetnek, de mérlegelni kell a modell teljesítményét és esztétikáját is. Fontos szempont a modell dokumentáltsága is, hiszen a jó rajzkészlet, építési leírás nagyban megkönnyíti munkánk. Ezt a döntést mindenkinek magának kell meghoznia, mi legfeljebb egy lehetőséget tudunk felajánlani, jelesül az MR-g-6 típusjelű modellt.
Az MR-g-6 –ot 1948-ban Horváth Ernő tervezte, vízi indítású gumimotoros modell-ként. A Hajdúszoboszlón megrendezett „Népi demokratikus államok első modellversenyé”-n (1949. szeptember 5-18.) a modell első lett a vízi indítású, gumimotoros kategóriában 23 perc 30 másodperc időeredménnyel. 1949. szeptember 10.-én Hajdúszoboszló - Kunmadaras (45.15. km) távolságot repült a gép ami a mai napig érvényes világrekord.
A MÁV Törekvés modellező kör csapata az 1949-as országos versenyen. Gaskó Mátyás, Horváth Ernő és Kriszma Gyula.(2)
A repülőgépmodell adatai (eredeti gumimotoros kalakításban)
Fesztávolság |
1100 mm |
Hossz |
840 mm |
Szárnyfelület |
13,3 dm2 |
Vízszintes csillapító felülete |
3,8 dm2 |
Összes vízszintes felület |
17,1 dm2 |
Minimális repülősúly |
205 g |
Gumimotor hossza |
760 mm |
Légcsavar mérete |
Ø400/480 mm |
A gép háromnézeti rajza (3)
A modellről több alkalommal jelent meg részletes rajz (Magyar Repülés 1949. augusztusi szám, Magyar Repülő Szövetség kiadásában 1951-ben, Modellezés 481-482 sz. tervrajzmelléklete) A *.JPG formátumban archivált rajzok a Modellezés 481-482 sz. tervrajzmelléklete alapján készültek. Ehhez a rajzhoz anyagjegyzéket is mellékelt készítője. Az anyagjegyzék egy, eredeti kialakítású gumimotoros verzióra vonatkozik:
Anyag |
Méret |
Mennyiség |
Motorgumi |
Ø 1,5 |
65 gramm |
Acélhuzal |
Ø 1,5 |
0,6 m |
Acélhuzal |
Ø 1 |
0,5 m |
Hársfa |
410x65x45 |
-- |
Réteges lemez |
1,5 |
1,5 x 1,5 dm |
Réteges lemez |
1,0 |
3,0 x 4,0 dm |
Réteges lemez |
0,8 |
1,5 x 1,5 dm |
Fenyőléc |
4x4 |
4m |
Fenyőléc |
2x5 |
4m |
Fenyőléc |
2x3 |
3m |
Fenyőléc |
2x2 |
4m |
Az irodalmi adatokból hasznos következtetéseket vonhatunk le. A repülőgép sárkányszerkezet súlya 140 gramm (205 gramm minimális repülősúly-65 gramm motorgumi súly). A szárnyfelület 13,3 dm2. Az ARC3 kategória szabályai szerint a minimális felületi terhelés 24.4 gramm a szárnyfelület minden négyzetdeciméternyi felületére. Így a modell ARC3 szerinti minimális tömege 324.5 gramm, ebből a sárkányszerkezet a más ismert 140 gramm tömegét levonva kapjuk a motor-akkumulátor-R/C elemek összes tömegét, ami 148.5 gramm lehet. Ez bizony nem sok, és felhívja a figyelmet arra, hogy az R/C elemek megválasztása során különös gonddal járjunk el.
A modell rajzai letölthetőek a már említett archivált verzióban *.JPG formátumban, valamint *DWG , CAD formátumban is.
A rajzokat Uram Tamás modellező kolléga készített, ez úton is köszönet érte. DWG rajz letöltése >>>
Az MR-g-6 DWG formátumú törzsrajza.
kiegészítés,
2007.09.18.:
Uram Tamás modellező kolléga nem csak a terveket készítette el, hanem meg is építette a szép modellt. A gép 2007.09.01 - 02.-án megrendezett Gács Béla -Tóth Mihály emlékversenyen, Gyönggyös-Pipishegyen mutatkozott be ARC-3 kategóriában.
Az MR-g-6 a Pipishegyi Repülőtéren (4).
A gépet ezt követően a 2007.09.15.-én megrendezett Aszalai Lajos emlékversenyen is láthattuk. A versenyt követően Uram Tamás modellező kolléga az erős szélben mindannyiunk legnagyobb örömére meg is reptette.
A start pillanata (Foto: SRY)
Szépen repül az MR-g-6 a lemenő nap fényinél. (Foto: SRY)
*.JPG formátumú rajzkészlet letöltése >>>
.
A rajzkészlet 6 rajzból áll. A rajzokon a méretek helyes nyomtatáskori beállításához méretléc van elhelyezve.
1) törzs oldalnézet
2.) törzsbordák
3.) szárnybordák és a szárnybekötés kialakítása
4.) Farokrész
5.) Elölnézet és légcsavar (eredeti gumis verzió)
6.) Felülnézet és úszótest.
Jegyzetek:
(1) A rajz : Krakóczki Ferenc, Magyar antik repülőmodellek 2. Gumimotoros és mechanikai motoros repülőmodellek, 28. old. alapján. A rajzok készítette Krakóczki Ferenc.
(2) A fényképfelvétel: Prohászka György, Poich Loránd, Sütő István, Winkler László, A magyar modellezés 75 éve, 62. oldal alapján.
(3) A rajz : Krakóczki Ferenc, Magyar antik repülőmodellek 2. Gumimotoros és mechanikai motoros repülőmodellek, 28. old. alapján. A rajzok készítette Krakóczki Ferenc.
(4) A fényképfelvételt Krassó Tamás bocsátotta rendelkezésünkre.
SRY MODELL
2007-01-21
(Upgrade 2007.01.24.)
(Upgrade 2007.09.18.)