Antik
repülőmodellek
Magyar Szabályzat és versenynaptár
(A versenynnaptár a lap alján tlálható!)
2010
antik modellek –
szabadonrepülő kategóriák
–
rádióirányítású kategóriák
MAGYAR MODELLEZŐ SZÖVETSÉG
A szabályzat előző,
2009-as kiadásához képest megváltozott részeket
függőleges vonal jelzi a jobboldalon.
TARTALOM
Antik repülőmodellek
– magyar szabályzat – 2009.............................. 4
A.1 Meghatározás................................................................................................. 4
A.2 Antik repülőmodellek általános jellemzői........................................................... 4
A.3 Osztályozás................................................................................................... 4
A.3.1 AF osztály – Szabadonrepülő modellek................................................. 4
A.3.2 ARC osztály – Rádióirányítású modellek................................................ 4
A.4 Építési előírások............................................................................................. 4
A.4.1 Általános követelmények...................................................................... 4
A.4.2 Az építés értékelése............................................................................. 4
A.4.3 Engedélyezett változtatások................................................................. 5
A.4.4 Nem engedélyezett változtatások.......................................................... 5
A.5 Versenyszabályok........................................................................................... 5
A.5.1 Általános szabályok............................................................................. 5
A.5.2 Vitorlázó startberendezés..................................................................... 6
A 5.3 Texaco kategória.................................................................................. 6
A.5.4 Hivatalos repítések, kísérlet................................................................... 6
A.5.5 Repítési feladatok................................................................................ 6
A.5.6 Értékelés............................................................................................. 7
Antik modellnek olyan repülőmodell minősül, amely egy 1951-ig készült vagy tervezett modell méret és anyaghű utánépítése.
Maximális hordfelület........................................................ 150. dm2
Maximális tömeg.................................................................. 5. kg
Maximális felületi terhelés................................................. 100. g/dm2
Dugattyús motor maximális lökettérfogata........................... 10. cm3
Dugattyús motorhoz áttétel nem használható.
Szárnyfelületi terhelése minimum................................... 30. g/dm2
Elektromotoros modellek min. szárnyfelületi terhelése........ 24,4. g/dm2
Max. zajszint 3 méter távolságból mérve.............................. 96. dBA
A szárnyfelületi terhelést úgy kell kiszámítani, hogy a modell grammban mért súlyát osztani kell a szárny dm2-ben mért függőleges vetületével.
A modellen fel kell tüntetni a HUN országjelzést, és az MMSZ tagsági számot.
A versenyeken résztvevő antik modellekre adatcímkét kell ragasztani az alábbi tartalommal:
Modell neve Kategóriája Tervezés éve
Tulajdonosa Telefonja Bélyegző
A.3.1 AF osztály – Szabadonrepülő modellek
Kategóriák: AF1A – Vitorlázó modellek
AF1B – Gumimotoros modellek
AF1C – Motoros modellek dugattyús vagy elektromotorral.
A.3.2 ARC osztály – Rádióirányítású modellek
Kategóriák: ARC1a – Vitorlázó modellek 1200 mm fesztávolságig
ARC1b – Vitorlázó modellek kötetlen fesztávolsággal
ARC2a – Texaco, motoros modellek dugattyús motorral
ARC2b – Motoros modellek elektromotorral, max. 2 cella
LiPo, vagy max. 7 cella NiCd,
illetve
NiMH akku.
ARC3 – Eredetileg gumimotoros modellek, max. 300-as
ferritmotorral, vagy az AEO C-20
KV 1550 típusú kefenélküli motor. Áttétel csak a 300-as
motornál engedélyezett.
A
meghajtó telep lehet:
–max. 8 cella NiCd vagy
NiMH akku, vagy !
–max. 2 cella LiPo akku !
A.4.1 Általános követelmények
a) A modell feleljen meg az eredeti tervrajz, anyagjegyzék, építési leírás vagy más dokumentumok méret-, alak- és anyagelőírásainak, melyeket a versenyzőnek hitelt érdemlően dokumentálnia kell. (Pl. rajz, fénykép, építési leírás.)
b) A rádióberendezés olyan legyen, hogy azt 20 kHz frekvencia különbséggel egyidejüleg lehessen üzemeltetni más berendezésekkel. Ha a rádió nem felel meg ezen követelménynek, a versenyző meg kell adja a működési sávszélességet (max. 50 kHz).
A modell építését egy legalább 3 főből álló zsűri értékeli.
Az új építésű modelleknél ellenőrizni kell a modell keletkezési évszámát, a főbb geometriai méreteket, az anyaghűséget, a bevonó anyagot. A méretbeli eltérés nem lehet nagyobb 0,5%-nál (Ez 1000 mm-nél ±5 mm eltérést jelent.). Az eredmény megfelelt, vagy nem felelt meg lehet. A megfelelés tényét az antik szakág bélyegzője hitelesíti.
A.4.3 Engedélyezett változtatások
a) Az AF osztályban az időzítéshez elengedhetetlen módosítások;
b) Az ARC osztályban a kormányzáshoz, az irányító berendezés beépítéséhez, és üzemeltetéséhez elengedhetetlenül szükséges módosítások, melyek nem változtatják meg a modell körvonalát, és építési jellegét, valamint a súlytöbblet miatt szükséges nem feltűnő erősítések (pl. a léckeresztmetszetek módosítása, a főtartó dobozolása, segédbordák, segédtartó, beépítése, stb.);
c) A szállíthatóság érdekében végzett változtatások: a szárnyfelerősítés nem feltűnő módosítása (egybe épült szárny megosztása, szárnycsonk módosítása stb.), és olyan módosítások, melyek a modell körvonalát nem változtatják meg;
d) Már nem hozzáférhető, vagy idejét múlt szerkezeti és bevonó anyagok helyettesítése más hasonló anyagokkal szerkezet erősítése céljából;
e) Az eredeti profil módosítása;
f) Gyári készítésű légcsavar alkalmazása anyagától függetlenül, kivéve a fémből készültet;
g) Az elektromotoros modelleknél a hátrahajló légcsavar használata;
h) Az ARC3 kategóriában a futómű elhagyható.
A.4.4 Nem engedélyezett változtatások
Az alábbi változtatások esetén a modell nem minősül antik modellnek:
a) A modell eredeti jellegét megváltoztató eltérések: pl. vitorlázó modell motorizálása;
b) Az eredeti építési mód megváltoztatása, pl. fenyő-rétegeslemez helyett balsa, kompozit nagymértékű használata;
c) Féklap vagy ívelőlap alkalmazása, ha az eredetin nem volt.
d) A modellen elhelyezett fékező berendezés a célleszállás elősegítésére.
A motort a versenyzőnek kell indítani és beszabályozni.
A modellek startolhatnak a földről, vagy a versenyző, vagy segítője kezéből.
A modellt csak a versenyző, a modell tulajdonosa irányíthatja, a modell építőjére nincs megkötés.
Amennyiben a pilóta a távirányító kezelésében idegen segítséget vesz igénybe, úgy az a startja nem értékelhető.
A versenyző két segítőt vehet igénybe. A startzsinórt a talaj felett tartó személyek nem minősülnek segítőnek.
Bármelyik kategóriában
egy versenyző két modellel indulhat. !!
A döntőben csak egy modellel lehet részt venni.
A repülési idő mérése a vitorlázó ARC1 kategóriákban akkor kezdődik, amikor a startzsinór elhagyja a modellt.
A repülési idő mérése az ARC2a, ARC2b, és ARC 3 motoros kategóriákban a földtől való elemelkedés, vagy a versenyző, vagy segítője kezének elhagyása pillanatában kezdődik. !!
Az AF kategóriákban a repülést csak az előírt maximális ideig kell mérni.
Az ARC kategóriákban a mérés a leszállásig tart. A repítési idő letelte után 1 percen belül le kell szállni, ekkor a versenyző a kategóriára vonatkozó maximális pontszámot kapja. Ezen az időn túl a repítésért nem jár pontszám.
Az ARC2b, és az ARC3 kategóriákban a megengedett motorjárati idő túllépése esetén másodpercenként 30 pontot kell levonni. !!A repítés előtt a versenyzőnek be kell mutatnia az időmérőknek a motor be- és kikapcsolásának módját.
Amennyiben a repült idő nem éri el a kategóriára előírt maximumot, úgy a repülési idő addig tart, amíg a modell először érinti a talaj felületét, vagy akadályba ütközik, amely repülését véglegesen meggátolja, vagy amikor véglegesen eltűnik az időmérők szeme elől. Ha a modell eltűnik valamely akadály mögött, vagy pl. egy felhőben, az időmérők várnak 10 mp-ig, ha ez alatt a modell nem bukkan elő ismét, az időmérést be kell fejezni, és a repülési időből 10 mp-et le kell vonni.
A.5.2 Vitorlázó startberendezés
a) A versenyző csak a regisztráció során lemért és hitelesített startzsinórt használhat.
b) A gumis startberendezésnél a gumi hossza max. 20 m, a zsinór max. 80 m lehet.
A gumis startzsinór egyik végét biztonságosan rögzíteni kell a talajhoz. A kikötéséhez max. 1 méter magas oszlop használható. A leoldás egyértelmű észlelésére a startzsinórt egy legalább 2,5 dm2 felületű jelzőzászlóval kell ellátni, amit a modell közelében, közvetlenül a fő zsinórra kell erősíteni. A jelzőzászló helyettesíthető ejtőernyővel, ami a főzsinór részeként a leoldás pillanatáig összehajtva, működésképtelen állapotban marad. Bármilyen más kiegészítő, stabilizáló szerkezet használata a felhúzózsinóron tilos.
c) Ha a körülmények lehetővé teszik, a rendező kijelölhet a gumis felhúzózsinóroknak két, egymástól 170 m-re lévő startvonalat, ezen belül kell a zsinórt lecövekelni, és a startot végrehajtani.
d) A modellek startolhatnak kézi felhúzással is. Ebben az esetben a zsinór nagy rugalmasságú tagot nem tartalmazhat. A zsinór maximális hossza 100 méter lehet, és a b) pontban leírt jelzőzászlót, vagy ejtőernyőt kell használni. A húzóembernek a leoldáskor a talajon kell állni, a zsinór nem dobható el.
A.5.3 Texaco kategória
Az
üzemanyag tank térfogatának a modell tömegéhez kell igazodnia. Az átlátszó tartályt a csatlakozó csövekkel együtt a törzsön kívül, jól látható helyen kell elhelyezni.
A motort lehet járatni, melegíteni a felszállás előtt. Start előtt azonban a
tankot ki kell üríteni, és kimért térfogatú üzemanyaggal kell feltölteni.
Amennyiben a tartály kapacitása pontosan megfelel a modell tömegéhez rendelt
térfogatnak, ezt egy versenybíró ellenőrzi, a startlapra rávezeti, és
aláírásával igazolja a tartály mért térfogatát. Ez
esetben megengedett járó motor mellett a felszállás előtt a tank kiegészítése a
maximálisan megengedett térfogatig.
A motorjárati idő beleszámít a repülési időbe.
Az üzemanyag mennyiségeket az alábbi táblázat tartalmazza.
Tömeg g Üzemanyag max. Tömeg g Üzemanyag max.
0 – 600 2 cm3 2601 – 3000 14 cm3
601 – 1000 4 cm3 3001 – 3400 16 cm3
1001 – 1400 6 cm3 3401 – 3800 18 cm3
1401 – 1800 8 cm3 3801 – 4200 20 cm3
1801 – 2200 10 cm3 4201 – 4600 22 cm3
2201 – 2600 12 cm3 4601 – 5000 24 cm3
A.5.4 Hivatalos repítések, kísérlet
A versenyző minden benevezett modelljével három hivatalos repítést végezhet. A repítéseket a rendező által megadott időtartamon belül kell végrehajtani.
Kísérletnek minősül, ha a modell elhagyja a talajt, vagy a versenyző, vagy segítője kezét.
a) Sikertelen a kísérlet, ha a modell visszatér a földre anélkül, hogy a startzsinór elhagyta volna.
Egy hivatalos repítés végrehajtásához a versenyző két kísérletet tehet. Második kísérletre akkor kerülhet sor, ha:
a) Első kísérletre a repült idő kevesebb, mint 20 másodperc;
b) Az AF1C kategóriában a motorjárat meghaladja a 15 mp-et;
c) A modell az indítás közben egy személlyel ütközik, kivéve a versenyzőt, és segítőit;
d) A modell repülés közben egy másik, repülő modellel vagy startzsinórral ütközik, kivéve a saját startzsinórt;
Ha a c) és d) esetekben a modell normálisan folytatja a repülést, a versenyzőnek jogában áll kérni, hogy a repítést hivatalosnak fogadják el hivatalosnak, még akkor is, ha ezt csak a kísérlet végén teszi.
Ha második kísérletre kerül sor, akkor ennek eredménye a hivatalos pontszám.
a) AF1A kategória: startzsinór hossza................ 50 m
repítési
idő......................... 180
mp
b) AF1B kategória: repítési idő.......................... 180 mp
c) AF1C kategória: max. motorjárat....................
15 mp
repítési
idő.......................... 180
mp
d) ARC1a, ARC1b kategóriák: startzsinór
hossza max.......... 80 m
gumi
hossza max................. 20 m
repítési
idő......................... 300
mp
e) ARC2a Texaco kategória repítési idő 600 mp,
a motorjárat beleszámít a repülési időbe.
f) ARC2b kategória: repítési
idő ……………………600 mp !!
ebből a motorjárat max 60 mp
f) ARC3 kategória: repítési
idő ……………………480 mp !!
ebből a motorjárat max 60 mp
g) Az ARC rádióirányítású modelleknek a rendezőség által meghatározott területen belül kell leszállni. A zászlókkal, vagy természetes tereptárgyakkal kijelölt terület lehetőleg legalább 10.000 m2 nagyságú legyen (100x100m). Területen belüli leszállásnak minősül, ha a modell bármely része a kijelölt területen belül nyugszik meg. Területen kívüli leszállás esetén a startért nem jár pont. A repülési idő nem értékelhető, ha a modell a levegőben valamelyik alkatrészét elveszíti.
Minden repült teljes másodpercért 1 pont jár.
A verseny végeredménye a három repítés pontszámának összege.
Amennyiben a három forduló nem teljesíthető, pl. időjárási okból, illetve valamelyik fordulót meg kell szakítani, akkor az addig repített teljes forduló(k) összesítése adja a végeredményt.
AF1A: max.............................................. 540 pont
AF1B: max.............................................. 540 pont
AF1C: max.............................................. 540 pont
ARC1a, ARC1b, kategóriák:.............. max. 900 pont
ARC2a Texaco:.............................. max. 1800 pont
ARC2b elektromos max. 1800 pont !!
ARC3
elektrogumis
max. 1440 pont !!
Amennyiben az első három helyen pontegyenlőség van, döntő startokat kell végezni.
Ha a döntő repítés(ek)et nem lehet végrehajtani, pl. időjárási okokból, a döntősök teljes egyetértése esetén a helyezések eldönthetők máshogy is, pl. sorsolással.
Az AF kategóriákban a feladat változatlanul hagyásával további starto(oka)t, kell lebonyolítani.
Az ARC1a, ARC1b, vitorlázó kategóriákban a döntő startokban a repülési idő 600 mp.
Az ARC2a Texaco, és ARC2b elektromos kategóriákban a döntő startokban a repítési
idő 900 másodperc.
Az ARC3 kategóriában a döntő startokban a repülési idő 600 mp.
A döntőre a rendezőség 10 perces időtartamot jelöl ki, amely időtartamon belül meg kell kezdeni a feladat végrehajtását: vagyis a vitorlázó modelleknek le kell oldani,
az ARC2a ARC2b ARC3 motoros modelleknek el kell startolnia.
A 10 perces startidőn belül a versenyzőnek joga van egy második kísérletre az 5. pont betartásával.
A döntőre is vonatkozik az 1 percen belüli leszállási kötelezettség.
További pontegyenlőség esetén az előző döntő feladat célleszállással egészül ki, valamint a repítési idő túllépéséért másodpercenként kettő büntetőpontot kell levonni. A start eredménye a repítési pontszám, és a célleszállásért kapott pontszám összege. A célleszállásért járó pontszámok a következő táblázatban találhatók.
Távolság a jeltől (m) Pontszám Távolság a jeltől (m) Pontszám
1 ...................... 30 9 ...................... 14
2 ...................... 28 10 ...................... 12
3 ...................... 26 11 ...................... 10
4 ...................... 24 12 ....................... 8
5 ...................... 22 13 ....................... 6
6 ...................... 20 14 ....................... 4
7 ...................... 18 15 ....................... 2
8 ...................... 16 15 felett
.............. 0
A célleszállás helyét a talajon jól láthatóan kell megjelölni. A modell leszállási helyét a kijelölt ponttól a nyugalomba került modell orráig kell mérni, és egész méterre kell felkerekíteni.
Antik versenynaptár
2010
Verseny megnevezés és verseny kategóriák |
Dátum
Hó/nap |
Helyszín
|
Rendező
egyesület
|
Főrendező
neve
|
Címe/Telefon/e-mail |
V. antik találkozó
Vágselye (Sala) |
04. 17. |
Vágselye |
|
Palo Rabek |
|
Tavaszi Haraszti
Kupa ARC1a, ARC1b.
ARC2a, ARC2b, ARC3 |
05. 22. (05. 23.) |
Alsónémedi |
DHVMK |
Lukács Tibor |
|
Vértes Kupa ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
06. 05. |
Kecskéd |
Tatabányai VMK. |
Szennyei József |
|
Id. Rubik Ernő Kupa ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
06. 12. |
Esztergom |
EMK |
Bodrogi István |
|
Aranyhomok Kupa AREC1b, ARC2a |
06. 19. |
Kecskemét |
KMSE |
Fekete József |
|
SAM EB. |
06. 29. - 07. 04. |
Mikulovice Cseh Köztársaság |
SAM 78. |
Jaroslav Rybak |
|
Varsányi Rezső
Emlékverseny ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
07. 10. |
Nagykáta |
|
Csonka István |
|
Debreczeni Tibor
Emlékverseny ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
07. 17. |
Szentgál |
Herendi MK |
Debreczeni Oszkár |
|
Nagykőrös Kupa ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
07. 24. |
Nagykőrös |
NVKMK |
Székelyhidi József |
|
Juhász Ferenc
Emlékverseny ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
07. 31. |
Kunszentmiklós |
Csepeli MK |
Nagy László |
|
Tóth Mihály
Emlékverseny ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
08. 07. |
Tass |
BPMSE |
Meczner András |
|
ARC1a, ARC1b.
ARC2a, ARC2b, ARC3 |
08. 21. (08. 22.) |
Alsónémedi |
DHVMK |
Lukács Tibor |
|
ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
08. 28. |
Kecskéd |
Tatabányai VMK. |
Szennyei József |
|
ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
09. 04. |
Alsónémedi |
|
Csicsó Rozália |
|
XI. Bányász Kupa ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
09. 18. |
Várpalota |
VPMK |
Mórocz Péter |
|
Antik Országos
Bajnokság ARC1b, ARC2a,
ARC2b, ARC3 |
10. 02. |
Kecskéd |
Tatabányai VMK. |
Szennyei József |
|