Eredeti megjelent:
Modellezés
1987. ?. szám 5. oldal.*
Krassó Tamás
Most vagy…..
Azt
akartam írni, hogy most vagy máskor, de inkább az előbbit javaslom, és most
kell úszót készíteni a CO2-es „Cinege” vagy „Ha-PCI”
motoros modellekhez. (MODELLEZÉS ’6/8.)
Már itt van nyakunkon a nyár, így adva van a
lehetőség, amit nem szabad elszalasztani Az ötlet Siófokon alakult ki egy
nyári kánikuIában a strandon. De micsoda látványos
strand . . . A nagy lehetőségek adva vannak, térdig
érő vízben ily nézőközönséggel repíteni!
Az úszókat a modellekhez 2 X 2
mm-es fenyőlécből készítettem és japán papírral vontam be. A bevonás után a nitrovászon lakkal feszítettem a japán papírt
Impregnálásra AEROFIX ragasztót oldottam fel nitrohígítóval és az így nyert lakkal még - finom ecsettel – lelakkoztam az
úszókat. Más lakk ehhez nehéz lett volna.
Az úszók felerősítése mindkét
típusú modellnél, a kerekek helyére történik. Az úszók felerősítése 20-40
másodperc alatt megoldható.
A „kisebb úszóval” jobban repül a szabadon repülő modell, de csak kézből
indítható, vagyis az úszók a leszállásra vannak tervezve. A „nagyobb úszóval”
a modell már vízből is képes elstartolni a szárny „kisegítésével”. Ez egy régi
modellező trükk, a forgatónyomaték hatását védjük ezzel ki, és a gyorsítást a
vízből való kiemelkedést is elősegítjük.
Az úszók szögbeállítását a törzs
tengelyvonalához képest a rajzon megadjuk, a finomításra, utána állításra a
lehetőség adott. A motornak nem árt a víz, a modell sem tud elsüllyedni.
Amennyiben vizes lesz a motor, ki
kell fújni a vizet, és olajozás után megint lehet repíteni tovább. Semmiképpen
nem engedhető meg, hogy a modell után valaki ússzon és így hozza vissza azt.
Legyen csónak vagy az egészet térdig érő vízben kell
csinálni!
A motor beállításánál a vízistart esetén a
fordulatszámot – az idő rovására – egy kicsit emelni kell.
Krassó Tamás
(* A
kiadvány eredeti borítója elveszett így nem lehetett megállapítani a lapszámot)
♣ Archiválta SRY 2005. január 17. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2005