![]()
Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. VII. szám
20-21. oldal.
Udo Hölm
Szárnyépítés új módon
A
repülőgépmodellek szárnyépítési módszerei közül eddig, leginkább a bordás-,
szendvics- és héjszerkezetű megoldások terjedtek el. Népszerűségük oka elsősorban
az optimális felhasználhatóságban rejlik. Ez természetesen nem jelenti azt,
hogy más műszaki megoldások eleve kudarcra ítéltek.
Cikkünk szerzője először az FMT hasábjain publikálta teljesen új koncepció alapján tervezett szárnykonstrukcióit. Ez egy fa nélküli, bordás építési mód, amelynél az alkalmazott anyag: stirobur, vas stiropor tapéta alapozó. (A stirobur egy kemény kb. 33 kg/m3 térfogatsúlyú polisztirolhab, amely általában kék, esetleg zöld színű. Magyarországon Roofmate néven ismerik, épületek hőszigetelésére használják. A stiropor közismert hazai neve Hungarocell, ami nem más, mint habosított polisztirol granulátum. A keményebb fajták megközelítik a roofmate szilárdságát. A stiropor tapéta alapozó egy 4 mm vastag hőszigetelő keményhad, melyet a falra ragasztanak a tapéta alá.)
Aki már
készített hagyományos balsa-fenyő, bordázott építésű
repülőgépmodell szárnyat, az tudja, hogy az milyen
kényes munka, nem is beszélve a végső csiszolás nehézségeiről. Mindez elkerülhető
a sokkal egyszerűbb hagyományos stiroporos építési
módszerrel. Az így készült darabok - bár erősebbek a hagyományos típusoknál -,
egyúttal sokkal nehezebbek is azoknál. Az elektromos meghajtású repülőknél,
ahol minden megtakarított gramm, emelkedési teljesítménnyé alakul át, ez az
építési mód nem jelentheti az optimális megoldást. Kézenfekvőnek tűnt ezért
egy olyan konstrukció megalkotása, amely egyesíti a stiropor
felületek gyors előállításának és a bordázott szárnyak könnyű súlyának
előnyeit.

1.ábra.
A szárny alapformája
Ennél a
módszernél az építés módja megegyezik a stiropor
felületűvel. Ez azt jelenti, hogy a bordázott szárnyfelületet forró dróttal (stiroporfűrésszel) kell kivágni, ami jelentős
időmegtakarítással jár. A szárny alapformájának kialakításához be- és
kilépőként 3 cm x 3 cm-es stirodurtömböket, a bordákhoz pedig 4 mm vastag stiropor
tapéta alapozóból méretre vágott téglalapokat használunk. Ezeket a téglalapokat
a belépő ill. kilépő közé kell vizes-diszperziós ragasztóval (pl. Ponál, diszpergum, Ravemur) beragasztani. Ezután legalább egy napig hagyjuk
száradni. A szárnytőnél egy szélesebb stirodur tömböt
ragasszunk be, mely később a sárgaréz hüvelyekbe illeszkedő szárnyösszekötő
csapok befogadására szolgál (1. ábra). A nagyobb csavarószilárdság érdekében diagonál bordázatot is alkalmazhatunk. (2. ábra)

2.ábra.
Diagonál bordázat
Ahordfelület felülnézetének előállítása után megkezdődhet a
forró dróttal való vágás. Ehhez a végbordákra feltesszük (hozzátűzve vagy kétoldalas
ragasztószalaggal hozzáragasztva) a bordasablonokat és a szárny felső
valamint alsó oldalát stiroporfűrésszel kivágjuk a
megfelelő alakra. (3. ábra).

3.ábra.
Szárnyprofil kivágása stiroporfűrésszel
Ezután a szárnytőnél a sárgaréz hüvely tartására szolgáló, fából készült
betoldásokat beragasztjuk, és száradás után a profilformához csiszoljuk. A stirodur bordafelület nyersépítése ezzel befejeződött. A
továbbiakban ezt a felületet vékony furnérral (például abachival)
borítjuk (ami a torziós és a hajlító szilárdságot növeli), vagy fóliával
közvetlenül is bevonhatjuk. (4. ábra).

4. ábra.
Kivágott bordás szárny furnérburkolata
Az utóbbi esetben megfelelő szilárdság biztosítása céljából a nyers
szárnyba fenyő főtartót kell ragasztani (5. ábra). A főtartó-léc számára
szolgáló kivágások forrasztópákával vagy stiroporfűrésszel
alakíthatók ki. Aki a bordafelületek szilárdságát tovább szeretné növelni, az abachi vagy balzafa-borítással
láthatja el azokat (6. ábra).

5. ábra.
Fenyőfa főtartók beépítése
Stiropor tapéta-alapozó bordák helyett például 3 cm-es stirodur-blokkok
is használhatók. (Az így előalított szárny természetesen kissé nehezebb.) Ennek
az építési módnak az az előnye, hogy a szárny
alapformája teljes mértékben stirodur blokkokból
épül fel és a bordák készítéséhez a tapéta alapozó is
felesleges. Így valamivel nagyobb szilárdságot is elérhetünk (7. ábra).

6. ábra.
Bordás szárny 1mm-es burkolata
Bevonó-anyagként különösen jól
megfelel a vasalható bevonófólia vagy az olcsóbb és
könnyebb (ezüstmetáll illetve aranymetáll)
mentőtakaró. Ennek használata esetén a stiroporbordákat,
a stirodur be és kilépőt előzőleg kontaktragasztóval
kell bekenni. Száradás után a fóliát (a normál bevonó-fóliához hasonlóan), vasaló
segítségével lehet felvinni a felületre.

7.ábra.
Teljesen stiroburból
készült bordás szárny
Papírt ne használjunk erre a
célra, mert a bevonólakk a stiropor
anyagát károsítja. A leírt módon előállított szárnyak 1 dm2-re
vonatkoztatott súlya kisebb a hagyományosan készített bordás szárnyak, vagy a
borítással ellátott stiroporszárnyak felületsúlyánál.
Összefoglalva, ennek az építési módnak az előnyei a következők:
- olcsó építőanyag,
- úgyszólván semmi csiszolási munka,
- súlymegtakarítás,
- minden bordás - szárny építődeszka
nélkül előállítható,
- időmegtakarítás.
Udo Hölm
♣ Archiválta SRY 2005. január 18. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2005