SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992. VII. szám 20-21. oldal.

 

Udo Hölm

Szárnyépítés új módon

 

A repülőgépmodellek szárnyépítési módszerei közül eddig, legin­kább a bordás-, szendvics- és héjszerkezetű megoldások terjedtek el. Népszerűségük oka elsősorban az optimális felhasználhatóság­ban rejlik. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy más műszaki megoldások eleve kudarcra ítéltek.

 

   Cikkünk szerzője először az FMT hasábjain publikálta teljesen új koncepció alapján tervezett szárnykonstrukcióit. Ez egy fa nélküli, bordás építési mód, amelynél az alkalmazott anyag: stirobur, vas stiropor tapéta alapozó. (A stirobur egy kemény kb. 33 kg/m3 térfogatsúlyú polisztirolhab, amely általában kék, esetleg zöld színű. Magyarországon Roofmate néven ismerik, épületek hőszigetelésére használják. A stiropor közismert hazai neve Hungarocell, ami nem más, mint habosított polisztirol granulátum. A keményebb fajták megközelítik a roofmate szilárdságát. A stiropor tapéta alapozó egy 4 mm vastag hőszigetelő keményhad, melyet a falra ragasztanak a tapéta alá.)

 

  Aki már készített hagyományos balsa-­fenyő, bordázott építésű repülőgépmo­dell szárnyat, az tudja, hogy az milyen kényes munka, nem is beszélve a vég­ső csiszolás nehézségeiről. Mindez el­kerülhető a sokkal egyszerűbb hagyo­mányos stiroporos építési módszerrel. Az így készült darabok - bár erősebbek a hagyományos típusoknál -, egyúttal sokkal nehezebbek is azoknál. Az elekt­romos meghajtású repülőknél, ahol min­den megtakarított gramm, emelkedési teljesítménnyé alakul át, ez az építési mód nem jelentheti az optimális megol­dást. Kézenfekvőnek tűnt ezért egy olyan konstrukció megalkotása, amely egyesíti a stiropor felületek gyors előál­lításának és a bordázott szárnyak könnyű súlyának előnyeit.

 

1.ábra.

A szárny alapformája

 

  Ennél a módszernél az építés módja megegyezik a stiropor felületűvel. Ez azt jelenti, hogy a bordázott szárnyfelü­letet forró dróttal (stiroporfűrésszel) kell kivágni, ami jelentős időmegtakarítással jár. A szárny alapformájának kialakítá­sához be- és kilépőként 3 cm x 3 cm-es stirodurtömböket, a bordákhoz pedig 4 mm vastag stiropor tapéta alapozóból méretre vágott téglalapokat használunk. Ezeket a téglalapokat a belépő ill. kilépő közé kell vizes-diszperziós ragasztóval (pl. Ponál, diszpergum, Ravemur) bera­gasztani. Ezután legalább egy napig hagyjuk száradni. A szárnytőnél egy szélesebb stirodur tömböt ragasszunk be, mely később a sárgaréz hüvelyekbe illeszkedő szárnyösszekötő csapok be­fogadására szolgál (1. ábra). A nagyobb csavarószilárdság érdekében diagonál bordázatot is alkalmazhatunk. (2. ábra)

 

2.ábra.

Diagonál bordázat

 

 Ahordfelület felülnézetének előállítása után megkezdődhet a forró dróttal való vágás. Ehhez a végbordákra feltesszük (hozzátűzve vagy kétoldalas ragasztó­szalaggal hozzáragasztva) a bordasab­lonokat és a szárny felső valamint alsó oldalát stiroporfűrésszel kivágjuk a megfelelő alakra. (3. ábra).

 

3.ábra.

Szárnyprofil kivágása stiroporfűrésszel

 

Ezután a szárnytőnél a sárgaréz hüvely tartására szolgáló, fából készült betol­dásokat beragasztjuk, és száradás után a profilformához csiszoljuk. A stirodur bordafelület nyersépítése ezzel befeje­ződött. A továbbiakban ezt a felületet vékony furnérral (például abachival) bo­rítjuk (ami a torziós és a hajlító szilárdsá­got növeli), vagy fóliával közvetlenül is bevonhatjuk. (4. ábra).

 

4. ábra.

Kivágott bordás szárny furnérburkolata

 

Az utóbbi eset­ben megfelelő szilárdság biztosítása céljából a nyers szárnyba fenyő főtartót kell ragasztani (5. ábra). A főtartó-léc számára szolgáló kivágások forrasztó­pákával vagy stiroporfűrésszel alakítha­tók ki. Aki a bordafelületek szilárdságát tovább szeretné növelni, az abachi­ vagy balzafa-borítással láthatja el azokat (6. ábra).

 

5. ábra.

Fenyőfa főtartók beépítése

 

Stiropor tapéta-alapozó bor­dák helyett például 3 cm-es stirodur-blokkok is használhatók. (Az így előalított szárny természetesen kissé nehezebb.) Ennek az építési módnak az az előnye, hogy a szárny alapformája teljes mér­tékben stirodur blokkokból épül fel és a bordák készítéséhez a tapéta alapozó is felesleges. Így valamivel nagyobb szi­lárdságot is elérhetünk (7. ábra).

 

6. ábra.

Bordás szárny 1mm-es burkolata

 

 Bevo­nó-anyagként különösen jól megfelel a vasalható bevonófólia vagy az olcsóbb és könnyebb (ezüstmetáll illetve arany­metáll) mentőtakaró. Ennek használata esetén a stiroporbordákat, a stirodur be ­és kilépőt előzőleg kontaktragasztóval kell bekenni. Száradás után a fóliát (a normál bevonó-fóliához hasonlóan), va­saló segítségével lehet felvinni a felület­re.

 

7.ábra.

Teljesen stiroburból készült bordás szárny

 

 Papírt ne használjunk erre a célra, mert a bevonólakk a stiropor anyagát károsítja. A leírt módon előállított szár­nyak 1 dm2-re vonatkoztatott súlya ki­sebb a hagyományosan készített bor­dás szárnyak, vagy a borítással ellátott stiroporszárnyak felületsúlyánál. Összefoglalva, ennek az építési mód­nak az előnyei a következők:

- olcsó építőanyag,

- úgyszólván semmi csiszolási munka,

- súlymegtakarítás,

- minden bordás - szárny építődeszka nélkül előállítható,

- időmegtakarítás.

 

Udo Hölm

 

♣ Archiválta SRY 2005. január 18. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005