Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „Cinege III.” beállítása
(37.
foglalkozás)
Kiegyensúlyozás előtt még egyszer ellenőrizzük a modell beállítását. Ne
felejtsük el megnézni a szárny állásszögét a csillapítókhoz viszonyítva. A
szárnyfelfekvő lap alá, az orrléchez tegyünk egy 4 mm-es lécet. Ha a modellt
beállítottuk, ezt véglegesen fel is ragaszthatjuk a felfekvő lapra.
Ezután egy újjal támasszuk alá a szárnyat a főtartónál és rakjunk
ólomsörétet az orrtőkébe, amíg a modell egyensúlyba jut. Tegyünk egy kis dugót
az orrtőke nyílásába és vigyük ki gépünket a szabadba.
A besiklatást mindig nyugodt, szélcsendes időben végezzük. Emeljük a
gépet vállmagasságba és futva próbálgassuk elérni azt a sebességet, amelynél
érezzük, hogy a modell ki akar emelkedni kezünkből.
Ezután álljunk meg, és a gép orrát kissé lefelé tartva olyan sebességgel
toljuk rá a levegőre, hogy az magától kiemelkedjék a kezünkből. Ha a dobás
gyenge volt, a gép meredeken a földnek megy, ha pedig a dobás túl erős,
felemelkedik, és utána bukdácsoló repüléssel repül a földnek. A helyes dobást
ezzel is gyakorolni kell. Ha többszöri dobásra sem siklik a modell tökéletesen,
az orrsúly mennyiségét változtassuk mindaddig, amíg a leghosszabb egyenes
vonalú siklórepülést el nem éri.
Ezzel modellünk előzetes beállítását el is végeztük. Véglegesen csak
akkor tudjuk beállítani, ha a modellt magasabbról indítjuk és hosszabb pályán
figyeljük meg a repülését. A beállított modellt helyezzük mérlegre és
ellenőrizzük, hogy az FAI-szabályzat szerint a felületek nagyságához mérten
megvan-e a modell szükséges súlya. Ha a modell pontosan a tervrajz szerint
épült, a minimális súlya 24 dkg. Ennél könnyebb nem lehet. Az esetleges
pótsúlyt a gép súlypontjába maradandóan kötözzük be.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006