SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A futómű készítése

 (42. foglalkozás)

 

  Az FAI-szabályzat előírja, hogy a motoros modellek csak a földről indulhatnak. Ezért a „Lurkó”-t is futóművel építjük. A földi indításnál a modellnek indító lökés nélkül kell a levegőbe emelkednie. Igen szép látvány, amikor kis gépünk szalad a földön, felemeli a törzsvégét, majd rövid idő múlva könnyedén a levegőbe emelkedik. A nekifutásnál és az emelkedésnél megfigyelhetjük, hogy a modell balfelé kanyarodik.  Ez a légcsavar forgató nyomatékának eredménye. A forgó légcsavar a forgás irányával ellentétes oldalra igyekszik bedönteni a gépet a hatás-ellenhatás elve alapján. Különösen erős a forgató-nyomaték hatása, akkor, amikor a modell szárnyán még nem keletkeznek felhajtó erők. Ezért indulásnál a gép balszárnyát kezünkkel alátámasztjuk addig , amíg a gép a megfelelő sebességet el nem éri.

 

 

A légcsavar forgató nyomatéka a forgásiránnyal ellentétesen bedönti a modellt.

 

A futószárakat modellünknél 1,5 mm átmérőjű acélhuzalból készítjük. Az acélhuzal kiskeresztmetszetű és mégis megfelelően szilárd és rugalmas. A futóműszár hajlítását az ábra szerint könnyen elkészíthetjük. Ezután kötözzük be azt a rajzon megjelölt helyre.

  A kerekeket 1 mm-es réteges lemezből fűrészeljük ki fonalfűrésszel.

  Kiselőadás: A repülőgépek futószerkezete.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Műszerészfogó, tűreszelő, acélhuzal, cérna, hidegenyv, fonalfűrész.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006