Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A futómű készítése
(42.
foglalkozás)
Az FAI-szabályzat előírja, hogy a motoros
modellek csak a földről indulhatnak. Ezért a „Lurkó”-t is futóművel építjük. A
földi indításnál a modellnek indító lökés nélkül kell a levegőbe emelkednie.
Igen szép látvány, amikor kis gépünk szalad a földön, felemeli a törzsvégét,
majd rövid idő múlva könnyedén a levegőbe emelkedik. A nekifutásnál és az
emelkedésnél megfigyelhetjük, hogy a modell balfelé
kanyarodik. Ez a légcsavar forgató
nyomatékának eredménye. A forgó légcsavar a forgás irányával ellentétes oldalra
igyekszik bedönteni a gépet a hatás-ellenhatás elve alapján. Különösen erős a
forgató-nyomaték hatása, akkor, amikor a modell szárnyán még nem keletkeznek
felhajtó erők. Ezért indulásnál a gép balszárnyát kezünkkel alátámasztjuk addig , amíg a gép a megfelelő sebességet el nem éri.
A légcsavar forgató nyomatéka a
forgásiránnyal ellentétesen bedönti a modellt.
A futószárakat modellünknél 1,5 mm átmérőjű acélhuzalból készítjük. Az acélhuzal
kiskeresztmetszetű és mégis megfelelően szilárd és rugalmas. A futóműszár hajlítását az ábra szerint könnyen
elkészíthetjük. Ezután kötözzük be azt a rajzon megjelölt helyre.
A kerekeket 1 mm-es réteges lemezből fűrészeljük ki fonalfűrésszel.
Kiselőadás: A repülőgépek
futószerkezete.
Szerszám- és anyagjegyzék:
Műszerészfogó, tűreszelő, acélhuzal, cérna, hidegenyv, fonalfűrész.
♣ Archiválta SRY 2006 május
26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006