Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. VII. szám 6-8. old.
Kard az olasz csizma felett
Ezúttal
rendhagyó módon, egy polgári repülőgépet mutatunk be olvasóinknak, a Flug- und
Modelltechnik (FMT) nyomán. Az utóbbi évtizedekben ritkán fordult elő, hogy
olasz gyártmány a műrepülők kategóriájában nemzetközi sikert arasson. Most úgy
tűnik a Katana (Kard) véghezviszi ezt a bravúrt.
Új műrepülőgép nem minden nap
jelenik meg. Az ilyen konstrukció költségei nincsenek összhangban a várható értékesítési
számokkal, vagy egyszerűbben szólva: műrepülőgépet nem érdemes gyártani. Ha ez
mégis sikerül, akkor csak pár érdeklődő pilótát találhatunk Európában, néhány
továbbit az USA-ban, és talán jelentkezik még egy-kettő Ausztráliából. Ezzel
a piac gyakorlatilag ki is merült. A tervezési költségek, és minden, amit a projektre
ráfordítottak, a legritkább esetben térül meg. Egy ilyen gép kivitelezése ma
olyan idealisták ügye, akik erre pénzt és időt tudnak áldozni. Tavaly, 1991.
március 2-án Olaszországban ritka eseményre került sor: a milánói Aeroclub területén
bemutatták a közönségnek az első olasz verseny-műrepülőgépét, a T-30 Katanát.
Az ötlet és a terv Pietro Terzi mérnöktől származik, akiknek a neve fémjelezte
már a T.7 Leone és a T.9 Stiletto könnyű repülőgépeket is. A részletek
kidolgozásában Edoardo Ponti és Antonio Garengani voltak a segítségére. Nagyon
eredetinek tűnik, a repülőgép felülnézete; a rendkívül szilárd törzs-szárny
átmenet már alig teszi lehetővé a tartószerkezet és a törzs elkülönítését. Ez
a szerkezeti egység nagyon szilárd kapcsolatot biztosít, így a Katana
kategóriájának legmasszívabb konstrukciói közé tartozik. A tervezők szerint
megengedhető a +/12g és az 500 km/óra maximális sebesség is!
Műszaki leírás
Együléses önhordó középszárnyú gép, vegyes felépítéssel és szilárd futóművel. A szárnyak felülnézetben trapéz alakúak, nagyfelületű átmenettel a törzshöz. Teljesen fémből készültek, egy fő és egy segédtartóval. A hordfelület fémmel borított, beleértve a csűrőlapot is. A szárnyprofil szimmetrikus, 20%-os vastagságú a gyöknél, 12%-os a szárnyvégen. A törzs acélcső váz, kevlar burkolattal. A vezérsík hasonló felépítésű mint a szárnyak, a fősíkot tolórúd, a melléksíkot drótkötelek működtetik. A futómű szilárd, a kerekek tárcsafékkel szereltek. Egy hathengeres Lycoming 10AE10-540-LIB5D (300 lóerős) motor hajtja a háromlapos Hoffmann-féle légcsavart. Lehetőség van egy négylapos propeller és egy 400 lóerős motor beépítésére is. A pilóta félig fekvő helyzetet foglal el, hogy jobban el tudja viselni a nagy g-terheléseket. A fülke burkolata (teteje) jobbra nyílik. A prototípus fehér színű, csak az ismertetőjelek pirosak a törzs két oldalán. Ugyancsak pirosak a "Terzi" feliratok (japán betűkkel) a motortetőn és a "E. Ponti, A. Garengani" feliratok a kabin keretén.
Műszaki adatok |
|
Fesztáv: |
7,50 méter |
Hosszúság: |
6,30 méter |
Magasság: |
2,57 méter |
Hordfelület: |
10,20 m2 |
Üres súly: |
640 kg |
Vmax: |
504 km/h |
Vmax(vízszintes): |
370 km/h |
Manőverezési seb.: |
430 km/h |
Landoló sebesség: |
92 km/h |
Emelkedési teljesítmény: |
23 m/s |
Gyártó: Terzi Aerodyne, Milánó |
(A kép rákattintva, új ablakban, nagy
méretben megjeleníthető)
♣ Archiválta SRY 2006 december 03. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006