SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Modellezés

1992. VII. szám 6-8. old.

 

Kard az olasz csizma felett

 

  Ezúttal rendhagyó módon, egy polgári repülőgépet mutatunk be olvasóinknak, a Flug- und Modelltechnik (FMT) nyomán. Az utóbbi évtizedekben ritkán fordult elő, hogy olasz gyárt­mány a műrepülők kategóriájában nemzetközi sikert arasson. Most úgy tűnik a Katana (Kard) véghezviszi ezt a bravúrt.

 

 

  Új műrepülőgép nem minden nap jelenik meg. Az ilyen konstrukció költségei nincse­nek összhangban a várható ér­tékesítési számokkal, vagy egyszerűbben szólva: műrepü­lőgépet nem érdemes gyártani. Ha ez mégis sikerül, akkor csak pár érdeklődő pilótát talál­hatunk Európában, néhány to­vábbit az USA-ban, és talán je­lentkezik még egy-kettő Ausztráliából. Ezzel a piac gyakorla­tilag ki is merült. A tervezési költségek, és minden, amit a projektre ráfordítottak, a legrit­kább esetben térül meg. Egy ilyen gép kivitelezése ma olyan idealisták ügye, akik erre pénzt és időt tudnak áldozni. Tavaly, 1991. március 2-án Olaszor­szágban ritka eseményre ke­rült sor: a milánói Aeroclub te­rületén bemutatták a közönségnek az első olasz verseny­-műrepülőgépét, a T-30 Kata­nát. Az ötlet és a terv Pietro Terzi mérnöktől származik, akiknek a neve fémjelezte már a T.7 Leone és a T.9 Stiletto könnyű repülőgépeket is. A részletek kidolgozásában Edo­ardo Ponti és Antonio Garen­gani voltak a segítségére. Na­gyon eredetinek tűnik, a repülő­gép felülnézete; a rendkívül szilárd törzs-szárny átmenet már alig teszi lehetővé a tartó­szerkezet és a törzs elkülöníté­sét. Ez a szerkezeti egység na­gyon szilárd kapcsolatot biztosít, így a Katana kategóriájá­nak legmasszívabb konstruk­ciói közé tartozik. A tervezők szerint megengedhető a +/­12g és az 500 km/óra maximá­lis sebesség is!

Műszaki leírás

Együléses önhordó középszár­nyú gép, vegyes felépítéssel és szilárd futóművel. A szár­nyak felülnézetben trapéz ala­kúak, nagyfelületű átmenettel a törzshöz. Teljesen fémből készültek, egy fő és egy se­gédtartóval. A hordfelület fém­mel borított, beleértve a csűrő­lapot is. A szárnyprofil szim­metrikus, 20%-os vastagságú a gyöknél, 12%-os a szárnyvé­gen. A törzs acélcső váz, kev­lar burkolattal. A vezérsík ha­sonló felépítésű mint a szár­nyak, a fősíkot tolórúd, a mel­léksíkot drótkötelek működte­tik. A futómű szilárd, a kerekek tárcsafékkel szereltek. Egy hathengeres Lycoming 10AE10-540-LIB5D (300 ló­erős) motor hajtja a háromla­pos Hoffmann-féle légcsavart. Lehetőség van egy négylapos propeller és egy 400 lóerős motor beépítésére is. A pilóta félig fekvő helyzetet foglal el, hogy jobban el tudja viselni a nagy g-terheléseket. A fülke burkolata (teteje) jobbra nyílik. A prototípus fehér színű, csak az ismertetőjelek pirosak a törzs két oldalán. Ugyancsak pirosak a "Terzi" feliratok (ja­pán betűkkel) a motortetőn és a "E. Ponti, A. Garengani" fel­iratok a kabin keretén.

 

 

Műszaki adatok

Fesztáv:

7,50 méter

Hosszúság:

6,30 méter

Magasság:

2,57 méter

Hordfelület:

10,20 m2

Üres súly:

640 kg

Vmax:

504 km/h

Vmax(vízszintes):

370 km/h

Manőverezési seb.:

430 km/h

Landoló sebesség:

92 km/h

Emelkedési teljesítmény:

23 m/s

Gyártó: Terzi Aerodyne, Milánó

 

(A kép rákattintva, új ablakban, nagy méretben megjeleníthető)

 

♣ Archiválta SRY 2006 december 03. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006