SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992. 3. szám 12.-14. oldal.

 

Konrad Schaef

Az ismeretlen lény (II.)

 

Folytatjuk múlthavi számunkban kezdett cikkünket, a modellezésben oly fontos szerepet játszó akkumu­látorokról. Ezúttal praktikus gya­korlati tanácsokat olvashatunk e kényes szerkezetek szereléséről és felhasználásáról.

 

Akkuk gondozása

Az akkuk gondozása nem csupán ab­ból áll, hogy a telepet alkotó cellákat teljesen fel kell tölteni és kisütni. Azt a gondatlanságot látva, amellyel egyes elektromos repülők akkujaikat kezelik, azt lehetne hinni, hogy a mi hobbink semmibe sem kerül. Ezzel kapcsolatban már régen fel kellett volna hívni a felhasználók figyelmét, hogy - bár látszólag a NiCad cellákat nagy áram­terhelésekre szokták tervezni -, hasz­nálat közben általában elég közel já­runk ennek határához. Ezért különö­sen gondosan kell velük bánni. Ép­pen, mert látszólag robosztusak, eze­ket a cellákat néha olyan kisütési ára­mokkal terhelik, melyeket tulajdonkép­pen csak a cellák belső ellenállása korlátoz. Mindenképpen figyelni kell rá, hogy az akkuk erre gyors melegedés­sel reagálnak. Az extrém felmelege­dés főleg az elválasztó fóliát rongálja meg. Nemkívánatos hő keletkezik azonban túltöltés, az akkucsomagot alkotó cellák összekötésekor végzett szakszerűtlen forrasztás és mindenek­előtt a nem megfelelő, azaz túl vékony összekötő vezetékek alkalmazása kö­vetkeztében is.

 

Így néznek ki az új összekötőszalagok. Méreteik: 6mm x 0,5 mm = 3 mm2. Ezenkívül a réz jobb elektromos vezető

A nikkelezett vaslemeznél.

 

 

Biztonságos összekötések

Az akkuk közötti összekötések ellen­őrzése fontos dolog, mert éppen ezek okozzák a legtöbb problémát. A lehető legjobb energiaáramlás biztosítása ér­dekében az egységeket megfelelő méretű szalagvezetékkel kell ellátni, ezeket pedig, legalább négy ponton kell a pólusokhoz forrasztani.

Sajnos még mindig sok, nem szaksze­rűen elkészített és túl vékony össze­kötésekkel ellátott akkucsomag kerül kereskedelmi forgalomba. Ha azon­ban ilyen akkukat esetleg olcsóbban sikerül beszerezni, akkor ragadjuk meg az alkalmat! Otthon távolítsuk el a gyenge összekötéseket (ez egysze­rűen, fogó segítségével elvégezhető) és erős rézlemezből készült csíkokat forrasszunk a helyükre. Az elektronika terén szerzett bizonyos ismeretek nélkül alapvető dolgokban sem lehet eligazodni. Egyszer, segít­séget keresve hozzám fordult egy mo­dellező, mert nem tudott magyaráza­tot találni arra, miért melegednek fel akkumulátorai annyira, hogy az ös­szekötésekre húzott zsugorodó cső­darabkák megolvadnak. Amikor meg­néztem, láttam, hogy elszíneződés jött létre a rendkívül nagy átmeneti elle­nálláson fellépő hőfejlődés következ­tében. Ennek oka nem lehetett a mo­tor nagy terhelése, a 40 amperes sza­bályozó túlterhelés elleni védelme ugyanis a repülés ideje alatt egyszer sem kapcsolt ki. Elkértem a nevezetes darabot és otthon szétszedtem. Ami előkerült, az kirívó példa arra, hogyan nem szabad az ilyet csinálni. A cso­mag két ismert gyártó három különbö­ző típusú cellájából tevődött össze; az egyik még színterelt anódjával és saj­tolt katódjával keveréktípusnak is szá­mított. Ez önmagában azonban még nem lehetett a túlmelegedés oka.

 

Így semmi esetre sem szabad csinálni: idegen cellák az akkucsomagban!

 

  Megmértem az összekötőket. Mérete­ ik 0,15 mm x 8 mm-esek voltak a Pa­nasonic-nál és 0,15mm x 7 mm-esek a Sanyo celláknál. Mivel minden lánc olyan erős, mint a leggyengébb lánc­szeme, az összekötések keresztmet­szete így nem haladta meg az 1,05 mm2 értéket. Ez 20A feletti terhelés­hez túl kicsi, de az akkucsomag visel­kedésére mégsem szolgáltat kellő magyarázatot. A forrasztási pontok ugyan csúnyán néztek ki, de fixen tar­tottak. A probléma oka azonban mégis itt volt. Több cellánál a pólusokon ta­lálható forrasztási pontok - nyilvánva­lóan a modell többszöri kisebb lezuha­nása következtében - részben megla­zultak. Az összekötő vezetékek eze­ken a helyeken a pólusokkal már csak lazán érintkeztek. Ilyen üzemeltetési feltételek mellett máris érthetővé vált a celláknak a zsugorcsőbe húzott ös­szeköttetésekkel együtt bekövetkező, jelentős felmelegedése. Szerencsére a biztonsági szelepen át még egyik cella sem fújt ki gőzt; a pozitív póluso­kon lerakódások nem voltak tapasz­talhatók.

 

A „beteg” cellacsomag a hő hatására elszíneződött összekötőszalagokkal.

 

Az akkucsomagot radikális kúrának alávetve, még talpra lehetett állítani. A csomagban talált "idegen" egységeket eltávolítottam és helyettük a többivel azonos gyártmányokat al­kalmaztam. Valamennyi pólusait egy hobby-fúrógép mini csiszolókorongjá­val felérdesítettem, erős (legalább 80 W-os)  forrasztópákával vastagon forrasztóónt vittem fel rájuk. Az elő­zőleg ugyancsak forrasztóónnal be­futtatott rézlemez csíkokkal új cso­maggá építettem össze azokat. Az akkuk sokszor megcsodált robosztusságát tanúsította az a tény, hogy a műveletek során a színterelt cellák közül egyik sem sérült meg. Sikeres formálás - azaz többszöri normál töltés és bilux égőn át történő kisütés - után elvégeztem az akku 2,5 A-es gyorstöltését.

 

Bizony ezek nem a fogorvos szerszámai. Az oldalcsípőt a túl gyenge összekötőszalagoknak cellákról

való leválasztására használjuk. A fúró csiszolókorongjával a cellák pólusait kell felérdesíteni.

 

 Ennek során az első két-három percen belül min­den egyes cella feszültségét digitális voltmérővel mértem meg. A hibátlan egység a töltés kezdetén 1,3 és 1,4 V közötti feszültséget mutat; a hibás fe­szültsége ugyanakkor 1,5 V körül van. Az akkucsomag újra használható lett, kapacitásából nem vesztett. Ha ezután modelljének energiaforrása hasonló problémákat okozna, akkor remélhetőleg a Tisztelt Olvasó már tudja mi a teendő.

 

A probléma tulajdonképpeni okozója: a világosan látható félig meglazult kivezetés.

 

Így történik meg a pólusoknak a csiszolókoronggal való megtisztítása és

Érdesítése a forrasz számára, a jobb érintkezés biztosítása érdekében.

 

A pólusokat bőven befuttatjuk forrasztóónnal; ehhez legalább 80 W-os pákát kell használni, hogy a

cella ne károsodjon az egyébként hosszú hőhatástól.

 

Így néz ki a kész „termék”: utoljára a forrasztási pontokat le kell mosni alkohollal (az oxidálószer

Maradványainak korrodáló hatása megakadályozására).

A sérült szigetelésű cellákra új fóliát zsugoríthatunk.

 

A kivezetést a pólusra forrasztjuk.

 

Íme, egy akku a modell „kemény” leszállása után. Ilyen esetben csak egyetlen lehetőség marad: a sérült cellát ki

kell vonni a forgalomból!

 

Könnyen felismerhető itt is a szakszerű összeköttetés. Az így elkészített csomag optimális

Teljesítményt ad le.

 

Az új rézkivezetések befuttatása forrasztóónnal.

 

♣ Archiválta SRY 2005. január 22. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005