SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Ezermester

1973. 8. szám 24-25. oldal.

 

Luftballonból-léghajó

 

  Az első kormányozható léghajó, Henri Giffard gőzgépes szerkezete 1852. szept. 24-én emelkedett először levegőbe Párizsban. A keszthelyi Schwarz Dávid merev vázú léghajójával háromnegyed évszázada, 1897. nov. 3-án szállt fel Tempelhofban Sagels őrmester. ( Schwarz 1897. jan. 3-án hunyt el!)

 

 

  Ha egy kisgyermek –a léggömbárust megpillantva nem kezdi el kérlelni a szüleit, hogy vegyenek egy „lufit”- vagy rossz fát tett a tűzre, vagy beteg. A kikönyörgött ballon kérész-életű: vagy elszökik, vagy kipukkad, vagy összetöpped. De ha léghajóvá, motoros, kormányozható légijárművé „fejlesztjük”, rövid élete alatt is magasabbrendű szórakozást nyújt.

 

A „fejlesztés„ menete

 

  Egy kis gumimotoros gondolát készítünk, majd azt a három, gázzal töltött ballonból alakított léghajó alá kötjük. A gondola egyrészt megakadályozza, hogy túl nagy magasságba emelkedjék, a gumimotor még hajtja is a kis léghajót.

 

 

 

A váz

 

  A gondolát a pillekönnyű, 3-4 mm vastag balsafából készítsük el. (Az Ezermester boltokban kapható) Daraboláshoz borotvapengét, vagy vékony pengéjű, éles kést használjunk. Először a hossztartót (2) és a léggömbtartót (1), majd a hevederléceket (3), s végül a háromszög alakú sarokmerevítőket (4) vágjuk ki. A hossztartók (2) végeiből vágjunk ki keskeny darabokat, majd készítsük el a hevederek fészkeit. A hossztartók egy oldalon lévő, két-két fészkét kenjük be technokol ragasztóval, s a két fadarabkát nyomjuk a hevederekre. Ezt követően a sarokmerevítőket (4) is ragasszuk a helyükre (B).

   Amíg az összeragasztott váz szárad, alakítsuk ki a két oldallapot (5). Anyagok 2-3 mm vastag fenyőléc. A két alkatrészt összefogva, együtt készítsük el. A sarokmerevítők helyeit reszelővel alakítsuk ki, majd fúrjuk át a falapokat (d)

 

 

A légcsavar

 

   Következő lépésként a léghajó egyik fontos alkatrészét, a légcsavart alakítsuk ki. A légcsavar lényegében egy hurkapálca (9) végeire ragasztott, színfurnérból kivágott lapátszárnyakból (12) áll (c). A lapátokat négyzetháló segítségével rajzoljuk meg, majd ollóval vágjuk ki. A hurkapálca két végét kb. 40 mm hosszon reszeljük laposra, de arra ügyeljünk, hogy a lapok síkja egymással 40 fokos szöget zárjon be. A lapátokat ragasszuk a hurkapálcára.

  A kész légcsavar küzepére csavarjunk 1mm-es lágyacél huzalt (7), amelynek egyenes része lesz a tengely. Az egyenes részre húzzunk egy, 4-5 mm átmérőjű gyöngyöt (8). A két oldallap furatára nyomjunk egy-egy 1,5 mm átmérőjű csőszegecset (6), majd az egyikbe dugjuk bele a légcsavar tengelyét. Az oldallap mögötti tengelyrészre is húzzunk gyöngyöt. A huzal végére hajlítsunk szemet, de úgym hogy a tengely vízszintes irányban legfeljebb 1 mm-t mozdulhasson el (d). A légcsavart pörgessük meg, s ha az könnyen, alig „ütve” forog, hozzákezdhetünk a gumimotort felhúzó szerelvény elkészítéséhez.

  A felhúzókart a másik oldallapra szereljük fel. A tengelyt alkotó 1 mm-es huzalt (7) csavarjuk egy, golyóstoll betétjéből levágott csődarab (10) elperemezett végére. A tengely szárára húzzunk egy gyöngyöt (8) , majd a huzalt dugjuk a csőszegecs furatába, s egy újabb gyöngy felhúzása után végére hajlítsunk szemet. A cső (10) végébe dugjunk iratkapocsból hajlított huzaldarabot (11). Ez az alkatrész szorosan illeszkedjék a cső belsejébe, akkor – a gumimotor felhúzása után – 180 fokkal elfordítva az megakadályozza a gumiszálak visszapörgését (e).

 

 

A motor szerelése

 

  A modell motorja vékony gumiszálak összesodort kötege. A jó működéshez a gumiszálakat meghatározott sorrend szerint fűzzük a légcsavar, illetve a felhúzókat tengelyének végére hajlított szemekbe: az oldallapokat erősítsük vékony huzallal egy 345 mm hosszú léc, vagy deszka bütüjeihez. A kb. 2500 mm hosszú gumiszálat kössük a légcsavar tengelyére (7), majd bujtassuk át a felhúzókar tengelyén. A gumiszálat folyamatosan hurkoljuk a két tengelyre (f), majd a szál végét csomózzuk a másik, már lekötött vég kinyúló részéhez. A felfűzött gumiszálat lehetőleg azonos feszességűek legyenek.

   Az oldallapokat (5) vegyük le a lécről, majd végeiket kenjük be ragasztóval, s nyomjuk a vázra (g). A gumiköteget előzőleg óvatosan helyezzük az alsó sarokmerevítők közé. Most már a harmadik hevederlécet (1) is a helyére ragaszthatjuk. Végül a három hidrogénnel töltött léggömböt szorosan egymás mellé helyezve kötözzük a tartólécre.

   Ha a léggömbök a levegőbe emelnék a kis modellt, akkor a gondola aljára erősítsünk kis fadarabkákat. A léghajót akkor egyensúlyoztuk ki jól, ha kissé felemelkedik, majd lassan süllyed és a gondola vízszintes helyzetben marad. A modell most már késszen áll a próbarepülésre. A biztonság kedvéért azonban a gondolát „horgonyozzuk le” vékony cérnával, nehogy egy váratlanul támadt széllökés elérhetetlen magasságba ragadja a könnyű szerkezetet.

 

 

Próbarepülés

 

  A léghajó első repítését füves, sík terepen, vagy nagyobb szobában végezzük. A gondola elejét szorítsuk lágyan a földre vagy az asztal lapjára. Így a motor felhúzásakor a légcsavar nem pöröghet vissza. A felhúzókar jobbra forgatásával csavarjuk feszesre a gumiköteget. Arra azonban ügyeljünk, hogy az összecsavarodott gumiszálak feszítő ereje ne terhelje túl a gondola vázát (h). Amikor a gumiszálak már a tekercsrugóhoz hasonló alakot vettek fel, a felhúzókart fordítsuk el 180 fokkal, s így az oldallap megakadályozza annak további mozgását. A légcsavart óvatosan fogjuk meg, majd a léghajót emeljük a fejünk fölé. Ha most elengedjük a propellert, a modell vízszintesen repül, illetve előrehaladás közben lassan közelít a föld felé.

  Végül néhány tanács a repítéshez. Szeles időben ne kísérletezzünk a modellel, mert a ballonok felülete túl nagy, viszont a motor elég gyenge , s a léghajót így még a könnyű szellő is eltéríti irányából. Teremben is körültekintően játszunk vele, mert a bútorok éles sarkai kilyukaszthatják a ballonokat, ami „légi katasztrófát okozna”. Megjegyezzük azt is, hogy a gáz néhány nap alatt óhatatlanul elszökik a ballonokból, s ilyenkor a léghajóra új léggömböket kell kötöznünk.

 

-sj-

 

♣ Archiválta SRY 2005.január 31. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005