Eredeti megjelent:
Ezermester
1973. 8. szám 24-25.
oldal.
Luftballonból-léghajó
Az első kormányozható léghajó,
Henri Giffard gőzgépes szerkezete 1852. szept. 24-én
emelkedett először levegőbe Párizsban. A keszthelyi Schwarz
Dávid merev vázú léghajójával háromnegyed évszázada, 1897. nov. 3-án szállt fel
Tempelhofban Sagels
őrmester. ( Schwarz 1897.
jan. 3-án hunyt el!)
Ha egy kisgyermek –a léggömbárust
megpillantva nem kezdi el kérlelni a szüleit, hogy vegyenek egy „lufit”- vagy
rossz fát tett a tűzre, vagy beteg. A kikönyörgött ballon kérész-életű: vagy
elszökik, vagy kipukkad, vagy összetöpped. De ha léghajóvá, motoros,
kormányozható légijárművé „fejlesztjük”, rövid élete
alatt is magasabbrendű szórakozást nyújt.
A „fejlesztés„
menete
Egy kis gumimotoros gondolát
készítünk, majd azt a három, gázzal töltött ballonból alakított léghajó alá
kötjük. A gondola egyrészt megakadályozza, hogy túl nagy magasságba emelkedjék,
a gumimotor még hajtja is a kis léghajót.
A váz
A gondolát a pillekönnyű, 3-4 mm
vastag balsafából készítsük el. (Az Ezermester boltokban kapható) Daraboláshoz
borotvapengét, vagy vékony pengéjű, éles kést használjunk. Először a
hossztartót (2) és a léggömbtartót (1), majd a hevederléceket (3), s végül a
háromszög alakú sarokmerevítőket (4) vágjuk ki. A hossztartók (2) végeiből
vágjunk ki keskeny darabokat, majd készítsük el a hevederek fészkeit. A
hossztartók egy oldalon lévő, két-két fészkét kenjük be technokol
ragasztóval, s a két fadarabkát nyomjuk a hevederekre. Ezt követően a
sarokmerevítőket (4) is ragasszuk a helyükre (B).
Amíg az összeragasztott váz
szárad, alakítsuk ki a két oldallapot (5). Anyagok 2-3 mm vastag fenyőléc. A
két alkatrészt összefogva, együtt készítsük el. A sarokmerevítők helyeit
reszelővel alakítsuk ki, majd fúrjuk át a falapokat (d)
A légcsavar
Következő lépésként a léghajó
egyik fontos alkatrészét, a légcsavart alakítsuk ki. A légcsavar lényegében egy
hurkapálca (9) végeire ragasztott, színfurnérból kivágott lapátszárnyakból (12)
áll (c). A lapátokat négyzetháló segítségével rajzoljuk meg, majd ollóval
vágjuk ki. A hurkapálca két végét kb. 40 mm hosszon
reszeljük laposra, de arra ügyeljünk, hogy a lapok síkja egymással 40 fokos
szöget zárjon be. A lapátokat ragasszuk a hurkapálcára.
A kész légcsavar küzepére csavarjunk 1mm-es lágyacél huzalt (7), amelynek
egyenes része lesz a tengely. Az egyenes részre húzzunk egy, 4-5 mm átmérőjű
gyöngyöt (8). A két oldallap furatára nyomjunk egy-egy 1,5
mm átmérőjű csőszegecset (6), majd az egyikbe dugjuk bele a légcsavar
tengelyét. Az oldallap mögötti tengelyrészre is húzzunk gyöngyöt. A huzal
végére hajlítsunk szemet, de úgym hogy a tengely
vízszintes irányban legfeljebb 1 mm-t mozdulhasson el (d). A légcsavart
pörgessük meg, s ha az könnyen, alig „ütve” forog, hozzákezdhetünk a gumimotort
felhúzó szerelvény elkészítéséhez.
A felhúzókart
a másik oldallapra szereljük fel. A tengelyt alkotó 1 mm-es huzalt (7) csavarjuk
egy, golyóstoll betétjéből levágott csődarab (10) elperemezett végére. A
tengely szárára húzzunk egy gyöngyöt (8) , majd a
huzalt dugjuk a csőszegecs furatába, s egy újabb gyöngy felhúzása után végére
hajlítsunk szemet. A cső (10) végébe dugjunk iratkapocsból hajlított
huzaldarabot (11). Ez az alkatrész szorosan illeszkedjék a cső belsejébe, akkor
– a gumimotor felhúzása után – 180 fokkal elfordítva az megakadályozza a
gumiszálak visszapörgését (e).
A motor szerelése
A modell motorja vékony gumiszálak
összesodort kötege. A jó működéshez a gumiszálakat meghatározott sorrend
szerint fűzzük a légcsavar, illetve a felhúzókat tengelyének végére hajlított
szemekbe: az oldallapokat erősítsük vékony huzallal egy 345 mm hosszú léc, vagy
deszka bütüjeihez. A kb. 2500 mm hosszú gumiszálat kössük a légcsavar tengelyére (7), majd bujtassuk
át a felhúzókar tengelyén. A gumiszálat folyamatosan
hurkoljuk a két tengelyre (f), majd a szál végét csomózzuk a másik, már
lekötött vég kinyúló részéhez. A felfűzött gumiszálat lehetőleg azonos feszességűek legyenek.
Az oldallapokat (5) vegyük le a
lécről, majd végeiket kenjük be ragasztóval, s nyomjuk a vázra (g). A
gumiköteget előzőleg óvatosan helyezzük az alsó sarokmerevítők közé. Most már a
harmadik hevederlécet (1) is a helyére ragaszthatjuk. Végül a három hidrogénnel
töltött léggömböt szorosan egymás mellé helyezve kötözzük a tartólécre.
Ha a léggömbök a levegőbe emelnék a kis modellt, akkor a gondola aljára
erősítsünk kis fadarabkákat. A léghajót akkor egyensúlyoztuk ki jól, ha kissé
felemelkedik, majd lassan süllyed és a gondola vízszintes helyzetben
marad. A modell most már késszen áll a próbarepülésre. A biztonság kedvéért
azonban a gondolát „horgonyozzuk le” vékony cérnával, nehogy egy váratlanul
támadt széllökés elérhetetlen magasságba ragadja a könnyű szerkezetet.
Próbarepülés
A léghajó első repítését füves,
sík terepen, vagy nagyobb szobában végezzük. A gondola elejét szorítsuk lágyan
a földre vagy az asztal lapjára. Így a motor felhúzásakor a légcsavar nem
pöröghet vissza. A felhúzókar jobbra forgatásával
csavarjuk feszesre a gumiköteget. Arra azonban ügyeljünk, hogy az
összecsavarodott gumiszálak feszítő ereje ne terhelje túl a gondola vázát (h). Amikor
a gumiszálak már a tekercsrugóhoz hasonló alakot vettek fel, a felhúzókart fordítsuk el 180 fokkal, s így az oldallap megakadályozza
annak további mozgását. A légcsavart óvatosan fogjuk meg, majd a léghajót
emeljük a fejünk fölé. Ha most elengedjük a propellert, a modell vízszintesen
repül, illetve előrehaladás közben lassan közelít a föld felé.
Végül néhány tanács a repítéshez.
Szeles időben ne kísérletezzünk a modellel, mert a ballonok felülete túl nagy,
viszont a motor elég gyenge , s a léghajót így még a
könnyű szellő is eltéríti irányából. Teremben is körültekintően játszunk vele,
mert a bútorok éles sarkai kilyukaszthatják a ballonokat, ami „légi
katasztrófát okozna”. Megjegyezzük azt is, hogy a gáz néhány nap alatt
óhatatlanul elszökik a ballonokból, s ilyenkor a léghajóra új léggömböket kell
kötöznünk.
-sj-
♣ Archiválta SRY 2005.január 31. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2005