SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Ezermester Hobbi

1993/1.szám 37.old.

 

Verőczey Gábor

Kétütemű modellmotorok

 

A működő modelleken leginkább a kétütemű, izzógyertyás motorok terjedtek el, ezért most ismerkedjünk meg közelebbről is ezekkel a motorfajtákkal.

 

 

  Ezek a motorok lényegében a nagy két­ütemű motorok kicsinyített, ám egyszerűsí­tett változatai.

 

   Működésükben alapvető különbség az, hogy míg az igazi autók motorjában a gyúj­tógyertya szikrája gyújtja be az üzem­anyag-levegő keveréket, addig a modell­motorban ezt a feladatot egy izzógyertya végzi. Az izzógyertyában (A) egy, a villany­körtéhez hasonló - izzószál van, amely pla­tina-irídium ötvözetből készült. A gyertyát külső áramforrásról kell az indításkor felizzí­tani, ám ha a motor már jár, erre a külső segítségre nincs szükség, ugyanis a robba­nások hője izzásban tartja a gyertyát. A gyertya izzításához természetesen megfe­lelő áramforrás kell, amely 1,5-2,0 V fe­szültség mellett 2-3 A áramerősséget biz­tosít. Ilyen áramerősséget hagyományos szárazelemmel nem tudunk elérni, csak ak­kumulátorral. A legegyszerűbb, ha veszünk egy hagyományos (nem halogén) 12 V au­tófényszóró-izzót, és azt a gyertyával és a 12 V-os autóakkuval sorbakötve, éppen a megfelelő feszültséget kapjuk. Sokkal ele­gánsabb megoldás azonban az izzító akku­mulátor, amely 2 V-os, ám a kapacitása 10 Ah (!). Egyre inkább elterjednek az ún. Po­wer-Panel-ek (B), amelyeknek a bemenetét az akkumulátorra (12 V) csatlakoztatva a panel csatlakozásain megjelenik 12 V a starter, 6 V az üzemanyag-szivattyú, és 1,5 V az izzógyertya részére. Ez utóbbinál egy potméterrel állítható az áramerősség, ame­lyet műszer jelez. Az ideális áramerősség beállításakor a gyertyának cseresznyepiro­san kell izzania.

 

 

  Az „igazi" motoroktól eltérő a modellmo­torok üzemanyaga is, amely keverék ugyan, ám benzin és ásványolaj helyett metilalkohol és ricinus, újabban szintetikus olaj keveréke. Itt kell megjegyezni, hogy a modell-négyüteműek is keveréket „isznak"! Az üzemanyag minden összetevője ve­szélyes méreg, és fokozottan tűzveszélyes. Ezt mindenkeppen szem előtt kell tartani használat közben, illetve a tárolásánál. Az üzemanyag házi keverését egyre inkább felváltja a készen vásárolható, fémkanná­ban kapható, precízen kevert üzemanyag, amely általában 80% metilalkoholt és 20% olajat tartalmaz. A teljesítmény növelése és a jó indíthatóság érdekében 2-5% nitrome­tánnal szokták dúsítani az üzemanyagot. Ha ennél nagyobb hányadban adagolják, a teljesítmény rohamos növekedésével fordí­tott arányban csökken a motor élettartama. A nitrometán használatával még egy prob­léma merül fel, ugyanis rendkívül agresszív anyag lévén, megtámadja a modell festését, kivéve a két­komponensű lakkokat és a mű­anyag bevonófóliát.

 

 

  A modellgyártó cégek a leg­különfélébb lökettérfogatú mo­torokat kínálják 0,16 cm3 (!)-től egészen a 60 cm3-ig. A legelterjedtebbek azonban a 2,5 cm3, 3,5 3, és 10 cm3-es motorok. A modellek jellegéből adódóan ezenkívül készítenek külön repülő, autó, hajó- és he­likoptermotorokat. Eltérés itt lé­nyegében csak a hengerfejek hűtőbordáinál van. Gondoljunk csak arra, milyen más körül­mények között üzemel egy au­tó-, ill. helikoptermotor a mo­dell többé-kevésbé zárt burkolata alatt, mint egy repülőmodell motorja, ahol szabadon éri a légcsavarszél. A hajó­modellek részére vízhűtéses motorok ké­szülnek. Egy motorról a gyári szám alapján a leg­több hasznos információt megtudjuk. Né­hány gyakori rövidítés jelentése a követke­ző:

A gyári szám elején feltüntetik a motor gyártóját (OS/MAX, ENYA, WEBRA stb.). Ezután általában egy szám következik, amely a motor térfogatát adja meg tized inch3-ben. (PL: MAX61 = 9,97 cm3). Az átszámítás­hoz segítséget nyújt a táblázat. A szám után a motor jellegére utaló megjegyzést találunk, vagy ezekből többet is.

Pl.:

ABC: Alumínium dugattyú, Bronz persely, Crom (krómozva)

CAR: Autóhoz való motor

MARINE (M): Vízhűtéses motor hajómodellekhez

HELI: Helikoptermotor

R/C: A motor rádiós porlasztóval szerelt:

RING: Gyűrűs dugattyú

LS: Long Stroke, hosszúlöketű motor

 

   Kezdő repülőmodellezőknek gondot je­lenthet a helyes méretű légcsavar kiválasz­tása is. A légcsavaroknál két jellemző ada­tot szoktak megadni: a légcsavar átmérőjét és az emelkedését colban, ill. cm-ben. A légcsavar emelkedése kifejezi azt az utat, amit egy fordulat alatt a légcsavar tengelyirányban megtesz. A táblázatban ezért fel­tüntetjük az egyes motorokhoz használható légcsavar méretét. Ezek az adatok kéttollú légcsavarra értendők és csak tájékoztató jellegűek! A légcsavar pontos mérete az adott motorhoz valójában gyakorlat közben határozható meg.

 

Motor Lökettérfogata

Légcsavar mérete

inch3

cm3

col

cm

10

1,76

7x4

 

8x4

18x10

20x10

 

15

2,49

8x4

 

9x4

20x10

23x10

 

20

3,46

9x4

 

10x4

23x10

25x10

 

25

4,07

9x6

10x4

10x6

23x15

20x10

25x15

32

5,23

 

10x4

 

 

25x10

 

35

5,90

 

10x6

 

 

25x15

 

40

6,50

 

10x6

 

 

25x15

 

46

7,45

10x6

 

11x7,5

25x15

28x12,5

 

61

9,97

11x7,5

 

16x6

28x12,5

30x13

 

 

Verőczey Gábor

 

♣ Archiválta SRY 2005 március 30. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005