Eredeti megjelent:
Ezermester Hobbi
1993/1.szám 37.old.
Verőczey Gábor
Kétütemű modellmotorok
A működő modelleken leginkább
a kétütemű, izzógyertyás motorok terjedtek el, ezért most ismerkedjünk meg
közelebbről is ezekkel a motorfajtákkal.
Ezek a motorok lényegében a nagy kétütemű motorok kicsinyített, ám egyszerűsített változatai.
Működésükben alapvető különbség az, hogy míg az igazi autók motorjában a gyújtógyertya szikrája gyújtja be az üzemanyag-levegő keveréket, addig a modellmotorban ezt a feladatot egy izzógyertya végzi. Az izzógyertyában (A) egy, a villanykörtéhez hasonló - izzószál van, amely platina-irídium ötvözetből készült. A gyertyát külső áramforrásról kell az indításkor felizzítani, ám ha a motor már jár, erre a külső segítségre nincs szükség, ugyanis a robbanások hője izzásban tartja a gyertyát. A gyertya izzításához természetesen megfelelő áramforrás kell, amely 1,5-2,0 V feszültség mellett 2-3 A áramerősséget biztosít. Ilyen áramerősséget hagyományos szárazelemmel nem tudunk elérni, csak akkumulátorral. A legegyszerűbb, ha veszünk egy hagyományos (nem halogén) 12 V autófényszóró-izzót, és azt a gyertyával és a 12 V-os autóakkuval sorbakötve, éppen a megfelelő feszültséget kapjuk. Sokkal elegánsabb megoldás azonban az izzító akkumulátor, amely 2 V-os, ám a kapacitása 10 Ah (!). Egyre inkább elterjednek az ún. Power-Panel-ek (B), amelyeknek a bemenetét az akkumulátorra (12 V) csatlakoztatva a panel csatlakozásain megjelenik 12 V a starter, 6 V az üzemanyag-szivattyú, és 1,5 V az izzógyertya részére. Ez utóbbinál egy potméterrel állítható az áramerősség, amelyet műszer jelez. Az ideális áramerősség beállításakor a gyertyának cseresznyepirosan kell izzania.
Az „igazi" motoroktól eltérő a modellmotorok üzemanyaga is, amely keverék ugyan, ám benzin és ásványolaj helyett metilalkohol és ricinus, újabban szintetikus olaj keveréke. Itt kell megjegyezni, hogy a modell-négyüteműek is keveréket „isznak"! Az üzemanyag minden összetevője veszélyes méreg, és fokozottan tűzveszélyes. Ezt mindenkeppen szem előtt kell tartani használat közben, illetve a tárolásánál. Az üzemanyag házi keverését egyre inkább felváltja a készen vásárolható, fémkannában kapható, precízen kevert üzemanyag, amely általában 80% metilalkoholt és 20% olajat tartalmaz. A teljesítmény növelése és a jó indíthatóság érdekében 2-5% nitrometánnal szokták dúsítani az üzemanyagot. Ha ennél nagyobb hányadban adagolják, a teljesítmény rohamos növekedésével fordított arányban csökken a motor élettartama. A nitrometán használatával még egy probléma merül fel, ugyanis rendkívül agresszív anyag lévén, megtámadja a modell festését, kivéve a kétkomponensű lakkokat és a műanyag bevonófóliát.
A modellgyártó cégek a legkülönfélébb lökettérfogatú motorokat kínálják 0,16 cm3 (!)-től egészen a 60 cm3-ig. A legelterjedtebbek azonban a 2,5 cm3, 3,5 3, és 10 cm3-es motorok. A modellek jellegéből adódóan ezenkívül készítenek külön repülő, autó, hajó- és helikoptermotorokat. Eltérés itt lényegében csak a hengerfejek hűtőbordáinál van. Gondoljunk csak arra, milyen más körülmények között üzemel egy autó-, ill. helikoptermotor a modell többé-kevésbé zárt burkolata alatt, mint egy repülőmodell motorja, ahol szabadon éri a légcsavarszél. A hajómodellek részére vízhűtéses motorok készülnek. Egy motorról a gyári szám alapján a legtöbb hasznos információt megtudjuk. Néhány gyakori rövidítés jelentése a következő:
A gyári szám elején feltüntetik a motor gyártóját (OS/MAX, ENYA, WEBRA stb.). Ezután általában egy szám következik, amely a motor térfogatát adja meg tized inch3-ben. (PL: MAX61 = 9,97 cm3). Az átszámításhoz segítséget nyújt a táblázat. A szám után a motor jellegére utaló megjegyzést találunk, vagy ezekből többet is.
Pl.:
ABC: Alumínium dugattyú, Bronz persely, Crom (krómozva)
CAR: Autóhoz való motor
MARINE (M): Vízhűtéses motor hajómodellekhez
HELI: Helikoptermotor
R/C: A motor rádiós porlasztóval szerelt:
RING: Gyűrűs dugattyú
LS: Long Stroke, hosszúlöketű motor
Kezdő repülőmodellezőknek gondot jelenthet a helyes méretű légcsavar kiválasztása is. A légcsavaroknál két jellemző adatot szoktak megadni: a légcsavar átmérőjét és az emelkedését colban, ill. cm-ben. A légcsavar emelkedése kifejezi azt az utat, amit egy fordulat alatt a légcsavar tengelyirányban megtesz. A táblázatban ezért feltüntetjük az egyes motorokhoz használható légcsavar méretét. Ezek az adatok kéttollú légcsavarra értendők és csak tájékoztató jellegűek! A légcsavar pontos mérete az adott motorhoz valójában gyakorlat közben határozható meg.
Motor
Lökettérfogata |
Légcsavar mérete |
||||||
inch3 |
cm3 |
col |
cm |
||||
10 |
1,76 |
7x4 |
|
8x4 |
18x10 |
20x10 |
|
15 |
2,49 |
8x4 |
|
9x4 |
20x10 |
23x10 |
|
20 |
3,46 |
9x4 |
|
10x4 |
23x10 |
25x10 |
|
25 |
4,07 |
9x6 |
10x4 |
10x6 |
23x15 |
20x10 |
25x15 |
32 |
5,23 |
|
10x4 |
|
|
25x10 |
|
35 |
5,90 |
|
10x6 |
|
|
25x15 |
|
40 |
6,50 |
|
10x6 |
|
|
25x15 |
|
46 |
7,45 |
10x6 |
|
11x7,5 |
25x15 |
28x12,5 |
|
61 |
9,97 |
11x7,5 |
|
16x6 |
28x12,5 |
30x13 |
|
Verőczey Gábor
♣ Archiválta SRY 2005 március 30. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005