SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992/IV. szám 24. old.

 

Werner Frings

Modellmotorok Korrózióvédelme (I.)

 

A modellmotorok korróziójáról és rozsdásodásáról sok szó esik; néha azonban szakszerűtlenséggel és gyakran előítéletekkel találkozunk ezen a területen. Mivel a motorok többsége számára évente több hónapig tart a nyugalmi periódus, a motorkonzerválás gyakorlati kérdéseire is kitérünk.

 

  Anélkül, hogy a korrózió, illetve erózió (röviden: rozsda) igen komplikált vegyi-, illetve elektrokémiai folyamataiba na­gyon belebonyolódnánk, csupán annyit tartunk szükségesnek megjegyezni, hogy a motorban lejátszódó égés so­rán túlnyomóan víz keletkezik, de igen agresszív aktív savak is létrejönnek. Oxigén hatására a fémfelületek erős korrodáló hatásnak vannak kitéve. A mi esetünkben erre a legérzékenyeb­ben az alumínium- és acélötvözetek, il­letve azok a pontok reagálnak, ahol különböző fémek érintkeznek egymás­sal.

   Különösen veszélyezteti a rozsda azo­kat a motorokat, amelyeknél az üzemel­tetési feltételek következtében az égés­kor keletkezett víz alig gőzölög el. Érin­tettek ebben például a nagy burkolattal rendelkező, valamint az olyan motorok, melyek sokáig üzemelnek részterhelés mellett. Ezeknél ugyanis a motorház vi­szonylag alacsony hőmérséklete követ­keztében, abban aránylag sok víz kon­denzálódhat és maradhat vissza. Óva­tosan kell eljárni a nitrometán használa­ta esetén is, melynek elégetésekor külö­nösen erős sav keletkezik!

 

Rozsdára várva…

 

   A korrózió meggátlásában jelentős sze­repe van az üzemanyagban használt olajnak is. Mivel a természetes ricinus­olaj elég jó tapadási képességgel ren­delkezik, érdemes előnyben részesíteni, mert megnehezíti az oxigén hozzáféré­sét a fémfelületekhez. Ez azonban ön­magában a követelményeket nem elégí­ti ki. Az, aki ricinusolajat kíván használ­ni, annak azt adalékolt formában kell tennie, vagy kifejezetten a modellcélú igénybevételre gátlószerrel ellátott me­tanolt kell használnia.

   A régebben "rozsdarémnek" kikiáltott szintetikus olajokat napjainkra már oly mértékben továbbfejlesztették, hogy még a legkedvezőtlenebb feltételek mellett sem merülhetnek fel korróziós problémák. A gyártmányok minőségé­nek folyamatos javítása során, adalék­anyagok (additívek) alkalmazása követ­keztében, ezek a keletkező savak egy részét semlegesíteni tudják és a fémfe­lületeket védőfilmmel vonják be. (Hos­szabb időn át nem használt motoroknál ennek következtében az üzemeltetés első perceiben úgy tűnik, mintha a por­lasztó túl "soványra" lenne beállítva, mert ezt a "filmet" a friss metanolnak először le kell öblítenie.)

 

Egy modellmotor „robbantott” rajza. Színessel jelöltük a korrózió szempontjából

„legveszélyeztetettebb  alkatrészeket

 

  Az üzemanyaghoz korrózió ellen védő olajok hozzáadásának többnyire nincs értelme. Ezek ugyanis rendszerint elég­nek, mégpedig jelentős mennyiségű maradékanyag képződése mellett, sőt extrém esetben az adalékok az üzemel­tetési körülmények között agresszívvá válnak.

 

Napi üzemeltetés után:

Félgázzal működtetett motornál húzzuk le az üzemanyag hozzávezetésére szol­gáló műanyagcsövet, hogy az üzem­anyag-maradványok a legtökéleteseb­ben eléghessenek. A négyütemű moto­rok forgattyúházából az olajat le kell en­gedni. Ezután a még meleg motorba tiszta - az üzemanyagban használt -, olajat kell befecskendezni és a motort erőteljesen körbe kell forgatni, hogy a kenőanyag annak valamennyi részét bevonja. Előzőleg néhány percen ke­resztül teljes gázzal üzemeltessük, hogy a motorház erősen felmelegedjen és ezáltal sok kondenzátum gőzölögjön el.

 

♣ Archiválta SRY 2005 március 30. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005