SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Petrik Ottó

Légpárnás jármű modellje

 

Gyakorlati megoldások

 

  Az egyszerű kapcsolók házi készí­téséről már esett szó; most egy cél­szerű vezérlőpultot mutatunk be (72. ábra), amely egyaránt alkal­mas az SR.N1 és a VZ-1 modellek üzemeltetéséhez. Az a kapcsolási vázlaton szerepel a váltakozó és az egyenáramú kör bemenete (pél­dául FZ1 transzformátorról), vala­mint az 1-0-2 jelű kimenetek, amelyek a 68/d, illetve a 71 /b áb­rának felelnek meg. A pult méreteit a c ábrán látjuk; a jobb oldalon van a főmotor nyomógombja (hason­lóan ahhoz, ahogyan a gépkocsinál jobb lábbal adjuk a gázt), és a 120 mm távolság megfelel az átla­gos kézméretnek. A két bal oldali gomb a kormánymágneseket mű­ködteti, mégpedig úgy, hogy ame­lyik gombot megnyomjuk, a jár­műnek az az oldala halad gyor­sabban (tehát mintegy toljuk). Ez a beállítás látható a 73. ábrán is. A pult magassága kb. 40-50 mm.

 

72. ábra.

 

Ha valakinek ez a megoldás nem megfelelő, vagy akár a két kéz funkcióját is fel akarja cserélni, ak­kor célszerű a pult közepére egy kétpólusú átkapcsolót szerelni a 72/b vázlat szerint. Így „univerzá­lis" vezérlőpultunk lesz, négy kü­lönböző, ízlés szerinti beállítási le­hetőséggel.

 

  Szólnunk kell a vezérlőegység és a modell közötti összeköttetésről is. A vezetékeket az adott pályán (asz­talon) működő modellhez a pálya középpontja fölé, a hosszabb oldal kb, kétharmadának megfelelő ma­gasságba kell felvinnünk. Ehhez pl. igen jól használható az asztalra csavarozható vasalózsinór-vezető, ha megfelelő elemekkel megtold­juk. A pálya fölé vezessünk vasta­gabb vezetéket, majd onnan a mo­dell felé vékony, könnyű huzalt. Ez utóbbi célra megfelel 0,25 mm-es eloxált és lakkozott (nem zománc) szigetelésű tekercselő huzal is, né­hány menetet nagyobb, kb. 4-5 cm Ø-jű spirálisba hajtva, hogy jól követhesse a járművet.

 

73. ábra.

 

  A modellnél mindenképpen oldha­tó csatlakozást készítsünk. Nagyobb méret esetén az ún. Tuchel­csatlakozó igen jól megfelel (lásd a 82. ábrán); kisebbeknél kön­nyebbet használjunk. Ilyen pl. a már említett Piko P 31 típusú kité­rőhöz külön csomagolt, lapos, szo­rító csatlakozó. A modelltől a ve­zetéket az első 15-20 cm-en ve­zessük kissé hajlékony műanyag csőben felfelé, hogy a mozgást ne gátoljuk.

 

  Végül az elektromos vezérlés ér­dekessége miatt bemutatunk egy megoldást, amelyet az SR.N1 mo­dellnél próbáltunk ki (74. ábra). Kormányzáshoz a főmotor más­-más fordulatánál fellépő különböző nyomatékot használjuk fel; ezt a 41. ábra kapcsán már említettük. Ha mindkét gombot lenyomjuk, csak az R1 jelű ellenállás van az áram­körben, amit úgy állítunk be, hogy a motor nyomatékát csak az egyik (bal hátsó) nyíláson kiáramló leve­gő ellensúlyozza, és a modell egye­nesen halad előre. Ha csak a jobb oldali gombot nyomjuk le, a motor felgyorsul, és a modell a reakció­nyomaték növekedése miatt bal

íven fog haladni. Kizárólag a bal gomb lenyomása esetén viszont az áramkörben két ellenállás van: a motor lassul, tehát a modell jobbra tart. Ez a megoldás igen érdekes, de mivel a modell elég nehezen irá­nyítható, nem képes hosszú, egyen­letes utat futni.

 

74. ábra.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2008 október 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008