Petrik Ottó
Légpárnás jármű modellje
Gyakorlati megoldások
Az egyszerű kapcsolók házi készítéséről már esett szó; most egy célszerű vezérlőpultot mutatunk be (72. ábra), amely egyaránt alkalmas az SR.N1 és a VZ-1 modellek üzemeltetéséhez. Az a kapcsolási vázlaton szerepel a váltakozó és az egyenáramú kör bemenete (például FZ1 transzformátorról), valamint az 1-0-2 jelű kimenetek, amelyek a 68/d, illetve a 71 /b ábrának felelnek meg. A pult méreteit a c ábrán látjuk; a jobb oldalon van a főmotor nyomógombja (hasonlóan ahhoz, ahogyan a gépkocsinál jobb lábbal adjuk a gázt), és a 120 mm távolság megfelel az átlagos kézméretnek. A két bal oldali gomb a kormánymágneseket működteti, mégpedig úgy, hogy amelyik gombot megnyomjuk, a járműnek az az oldala halad gyorsabban (tehát mintegy toljuk). Ez a beállítás látható a 73. ábrán is. A pult magassága kb. 40-50 mm.
72. ábra.
Ha valakinek ez a megoldás nem megfelelő, vagy akár a két kéz funkcióját is fel akarja cserélni, akkor célszerű a pult közepére egy kétpólusú átkapcsolót szerelni a 72/b vázlat szerint. Így „univerzális" vezérlőpultunk lesz, négy különböző, ízlés szerinti beállítási lehetőséggel.
Szólnunk kell a vezérlőegység és a modell közötti összeköttetésről is. A vezetékeket az adott pályán (asztalon) működő modellhez a pálya középpontja fölé, a hosszabb oldal kb, kétharmadának megfelelő magasságba kell felvinnünk. Ehhez pl. igen jól használható az asztalra csavarozható vasalózsinór-vezető, ha megfelelő elemekkel megtoldjuk. A pálya fölé vezessünk vastagabb vezetéket, majd onnan a modell felé vékony, könnyű huzalt. Ez utóbbi célra megfelel 0,25 mm-es eloxált és lakkozott (nem zománc) szigetelésű tekercselő huzal is, néhány menetet nagyobb, kb. 4-5 cm Ø-jű spirálisba hajtva, hogy jól követhesse a járművet.
73. ábra.
A modellnél mindenképpen oldható csatlakozást készítsünk. Nagyobb méret esetén az ún. Tuchelcsatlakozó igen jól megfelel (lásd a 82. ábrán); kisebbeknél könnyebbet használjunk. Ilyen pl. a már említett Piko P 31 típusú kitérőhöz külön csomagolt, lapos, szorító csatlakozó. A modelltől a vezetéket az első 15-20 cm-en vezessük kissé hajlékony műanyag csőben felfelé, hogy a mozgást ne gátoljuk.
Végül az elektromos vezérlés érdekessége miatt bemutatunk egy megoldást, amelyet az SR.N1 modellnél próbáltunk ki (74. ábra). Kormányzáshoz a főmotor más-más fordulatánál fellépő különböző nyomatékot használjuk fel; ezt a 41. ábra kapcsán már említettük. Ha mindkét gombot lenyomjuk, csak az R1 jelű ellenállás van az áramkörben, amit úgy állítunk be, hogy a motor nyomatékát csak az egyik (bal hátsó) nyíláson kiáramló levegő ellensúlyozza, és a modell egyenesen halad előre. Ha csak a jobb oldali gombot nyomjuk le, a motor felgyorsul, és a modell a reakciónyomaték növekedése miatt bal
íven fog haladni. Kizárólag a bal gomb lenyomása esetén viszont az áramkörben két ellenállás van: a motor lassul, tehát a modell jobbra tart. Ez a megoldás igen érdekes, de mivel a modell elég nehezen irányítható, nem képes hosszú, egyenletes utat futni.
74. ábra.
♣ Archiválta SRY 2008 október 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008