SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992/V. szám 14. old.

 

Werner Frings

Modellmotorok Korrózióvédelme (II.)

 

Ha a motort hosszabb ideig nem használjuk, vagy kedvezőtlen környezetben tároljuk, akkor az első részben elmondottakon kívül még más intézkedések is szükségesek ahhoz, hogy korróziós károsodások ne léphessenek fel.

 

Szintetikus olaj használata esetén bíz­hatunk benne, hogy az elegendő korró­zióvédelmet biztosit. A kipufogókat min­denesetre az utolsó működés után le kell szerelni. Az a/, b/, és c/ pontok első­sorban olyan motorokra vonatkoznak, melyeket metanollal üzemeltetnek.

a/ Szintetikus olajjal működtetett két­ütemű.

  A motor járatásának utolsó perceiben az előzőkben leírtaknak megfelelően nitrometán adalék nélküli üzemanyagot kell használni. Az olaj részaránya lehe­tőleg 20 -25% legyen. Ezután a porlasz­tóba bőven csepegtessünk tiszta szinte­tikus olajat és a gyújtógyertya kicsava­rása után, a motort az elektromos önin­dítóval erősen forgassuk át. Ásványola­jat soha ne használjunk, mert az, egyes szintetikus olajokkal érintkezve, szét­bomlik!

b/ Ricinusolajjal működtetett kétütemű.

  A motor járatásának utolsó perceiben az előzőekhez hasonló módon kell eljár­junk. A hosszabb üzemszünetek során bekö­vetkező gyantásodások elkerülése cél­jából, a motort a gyújtógyertya furatán és a porlasztó át petróleummal alapo­san át kell öblíteni. Végül, a petróleumot teljes mértékben el kell távolítani, az ön­indítóval történő gyors átforgatással. Ez csak röviden történhet, mert ilyenkor nem biztosított a megfelelő kenés. Ez­után olajozzuk be a motort HD - ásvány­olajjal vagy jó minőségű szintetikus olaj­jal az a) pontban leírt módon. A benzi­nmotorokhoz használatos kétütemű olaj erre a célra nem megfelelő, mert az oldás-közvetítőként benzinnel emulgált. Golyóscsapágyas motoroknál hosszabb tárolás után, az újra beindítást megelőzően, a forgattyúházat petróleummal ki kell öblíteni.

 

c) Szintetikus - vagy ricinusolajjal működtetett négyütemű motorok.

  Ezekre értelemszerűen az a) és b) alatt leírtak érvényesek. Négyütemű moto­roknál - a kétüteműekkel ellentétben-, üzemközben nem kerül sor a forgattyú­ház friss gázzal való átöblítésére, ezál­tal ott a káros égési maradványok na­gyobb arányban vannak jelen. Ezért ide a ház szellőzői útján kell olajat becsö­pögtetni. A szeleprugók tehermentesítése céljá­ból az egyhengeres négyütemű motoro­kat (gyújtási) - OT állásban kell tárolni. Ez azt jelenti, hogy a dugattyúnak, zárt szelepek mellett, a felső holtponton kell állnia.

d) Benzinmotorok.

  Ezekre elvileg ugyanaz érvényes, ami az a), b) és c) alatt elmondtunk. A kon­zerválás HD autó-motorolajjal vagy benzinben oldódó szintetikus olajjal történhet. Az "önkeverő kétütemű olaj" ben­zinmotorokhoz, a már említett okból, nem használható. Szintetikus olaj alkalmazása esetén fontos megjegyezni, hogy nem minden poliglikol olaj oldható benzinben - és ezért több típus alkal­matlan erre a célra.

 

Általános megjegyzések

  Valamennyi motornál - a fentieken túl­menően -, a kipufogó nyílást, a kipufo­gócsonkot, a porlasztó karmantyúját, és adott esetben a forgattyúház szellőző­nyílását, gumikupakokkal légmentesen le kell zárni. A tiszta motorokat konzervá­lás után nem bolyhos ruhával célszerű bekenni. A kiszerelt motort pedig, he­lyezzük lezárható műanyagtasakba.

 

Konzervált motorok üzembehelyezése

  Az alkatrészeket üzemanyaggal bőven leöblítjük. A működés első öt perce üresjáratban történjen. Ezután a motort állandóan változtatott fordulatszámmal, tíz percig járassuk. Így eltávolíthatók a feloldott gyanta, vagy égési maradványok.

 

Sok munka ez? A modellmotor a repülő­modellek szíve, megbízhatóságára igen nagy szükség van.

 

 

Az acélötvözetekből készült belső részek igen hajlamosak a rozsdásodásra.

Minél bonyolul­tabb a felépítésük, annál érzékenyebb erre a motor.

 

A gyógyszeresüvegek gumikupakjai üzem­anyagainkkal szemben rendszerint ellenállóak és így

a motornyílások (porlasztó, kipufo­gó) hosszabb üzemeltetési szünetek

idejére való lezárására kiválóan alkalmasak.

 

Kiszerelt modellmotorok legcélszerűbben egy minél kevesebb levegőt

tartalmazó mű­anyag tasakban tárolhatók.

 

♣ Archiválta SRY 2005 március 30. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005