Eredeti megjelent:
Modellezés
1992/V. szám 14. old.
Werner Frings
Modellmotorok Korrózióvédelme (II.)
Ha a motort hosszabb ideig
nem használjuk, vagy kedvezőtlen környezetben tároljuk, akkor az első részben elmondottakon
kívül még más intézkedések is szükségesek ahhoz, hogy korróziós károsodások ne
léphessenek fel.
Szintetikus olaj
használata esetén bízhatunk benne, hogy az elegendő korrózióvédelmet
biztosit. A kipufogókat mindenesetre az utolsó működés után le kell szerelni.
Az a/, b/, és c/ pontok elsősorban olyan motorokra vonatkoznak, melyeket
metanollal üzemeltetnek.
a/ Szintetikus olajjal működtetett kétütemű.
A motor járatásának utolsó perceiben
az előzőkben leírtaknak megfelelően nitrometán adalék
nélküli üzemanyagot kell használni. Az olaj részaránya lehetőleg 20 -25%
legyen. Ezután a porlasztóba bőven csepegtessünk
tiszta szintetikus olajat és a gyújtógyertya kicsavarása
után, a motort az elektromos önindítóval erősen forgassuk át. Ásványolajat
soha ne használjunk, mert az, egyes szintetikus olajokkal érintkezve, szétbomlik!
b/ Ricinusolajjal működtetett kétütemű.
A motor járatásának utolsó perceiben az
előzőekhez hasonló módon kell eljárjunk. A hosszabb
üzemszünetek során bekövetkező gyantásodások
elkerülése céljából, a motort a gyújtógyertya furatán és a porlasztó át
petróleummal alaposan át kell öblíteni. Végül, a petróleumot teljes mértékben
el kell távolítani, az önindítóval történő gyors átforgatással. Ez csak
röviden történhet, mert ilyenkor nem biztosított a megfelelő kenés. Ezután
olajozzuk be a motort HD - ásványolajjal vagy jó minőségű szintetikus olajjal
az a) pontban leírt módon. A benzinmotorokhoz használatos kétütemű olaj erre a
célra nem megfelelő, mert az oldás-közvetítőként benzinnel emulgált.
Golyóscsapágyas motoroknál hosszabb tárolás után, az újra beindítást megelőzően,
a forgattyúházat petróleummal ki kell öblíteni.
c) Szintetikus - vagy ricinusolajjal
működtetett négyütemű motorok.
Ezekre értelemszerűen az a) és b)
alatt leírtak érvényesek. Négyütemű motoroknál - a kétüteműekkel ellentétben-,
üzemközben nem kerül sor a forgattyúház friss gázzal való átöblítésére, ezáltal
ott a káros égési maradványok nagyobb arányban vannak jelen. Ezért ide a ház
szellőzői útján kell olajat becsöpögtetni. A
szeleprugók tehermentesítése céljából az egyhengeres
négyütemű motorokat (gyújtási) - OT állásban kell tárolni. Ez azt jelenti,
hogy a dugattyúnak, zárt szelepek mellett, a felső holtponton kell állnia.
d)
Benzinmotorok.
Ezekre elvileg ugyanaz érvényes, ami az a),
b) és c) alatt elmondtunk. A konzerválás HD autó-motorolajjal vagy benzinben
oldódó szintetikus olajjal történhet. Az "önkeverő kétütemű olaj" benzinmotorokhoz,
a már említett okból, nem használható. Szintetikus olaj alkalmazása esetén
fontos megjegyezni, hogy nem minden poliglikol olaj
oldható benzinben - és ezért több típus alkalmatlan erre a célra.
Általános megjegyzések
Valamennyi motornál - a fentieken túlmenően
-, a kipufogó nyílást, a kipufogócsonkot, a porlasztó karmantyúját, és adott
esetben a forgattyúház szellőzőnyílását, gumikupakokkal légmentesen le kell
zárni. A tiszta motorokat konzerválás után nem bolyhos ruhával célszerű
bekenni. A kiszerelt motort pedig, helyezzük lezárható műanyagtasakba.
Konzervált motorok üzembehelyezése
Az alkatrészeket üzemanyaggal bőven
leöblítjük. A működés első öt perce üresjáratban történjen. Ezután a motort
állandóan változtatott fordulatszámmal, tíz percig járassuk. Így eltávolíthatók
a feloldott gyanta, vagy égési maradványok.
Sok munka ez? A
modellmotor a repülőmodellek szíve, megbízhatóságára igen nagy szükség van.
Az
acélötvözetekből készült belső részek igen hajlamosak a rozsdásodásra.
Minél
bonyolultabb a felépítésük, annál érzékenyebb erre a motor.
A
gyógyszeresüvegek gumikupakjai üzemanyagainkkal
szemben rendszerint ellenállóak és így
a motornyílások (porlasztó, kipufogó) hosszabb
üzemeltetési szünetek
idejére való lezárására kiválóan alkalmasak.
Kiszerelt modellmotorok legcélszerűbben egy minél
kevesebb levegőt
tartalmazó műanyag
tasakban tárolhatók.
♣ Archiválta SRY 2005 március
30. ♣ CANON LiDE system
♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005