SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1997. 1. szám 12-13. old.

Modellező iskola VI.

 

 

  Az utóbbi öt évben elég sok CO2-es versenyen vettem részt és volt lehetőségem tapasztalni azt a szomorú tényt, hogy főleg a fi­atal versenyzők alig-alig ismerik a C02-es motor működésének, a CO2 gáz fizikájának a lényegét. Elhanyagolják a motor karbantar­tását. Ezen hiányosságok miatt azután gyakoriak az eredménytelen repítések, a versenykudarcok.

 

  Ha már építettünk C02-es modellt, illő, hogy megismerked­jünk a széndioxid hajtotta motorral, felépítésével, működésével, kezelésével, karbantartásával, és nagyon alapfokon a CO2 gáz fi­zikájával.

 

  Néhány szót a hazánkban fellelhető CO2 motortípusokról. Leg­ismertebb széndioxidos motor a cseh gyártmányú 0,27 cm3-es MODELA motor, ami egyszerű felépítése, kiváló konstrukciója, és az eddigi kedvező ára miatt nálunk elterjedt és közkedvelt lett. Érdemes megjegyezni, hogy ebből a motortípusból már több mint 100.000 darabot gyártottak. Nálunk kevesebben ismerik a szintén cseh GM-120 jelű 0,12 cm3 hengerűrtartalmú motort, pedig igen kiváló teljesítményű, igaz drágább is, mint a MODELA motor.

 

  E két igen elterjedt motortípuson kívül azért más országban is gyártanak C02-es motorokat, így az USA-ban a Brown, Angliában a Telco ismert és kedvelt motortípus. Ezen motorok közül - főleg a magas ár miatt - csak egy-két példány jutott el hozzánk.

 

  Néhány modellező is gyárt egyedi kivitelű, kis szériájú moto­rokat, így az osztrák Werner Schaupp a WS-079 jelű igen kiváló motort, a szintén osztrák Rainer Gaggl a Rainimot 21 jelű, mind­össze 21 mm3-es (!) motort, ami valószínűleg a világ egyik legjobb motorja. Magas áruk miatt azonban egy-két példány van ezekből magyar kezekben.

 

  Van azonban magyar gyártmányú CO2 motor is. Tavaly kezd­te el gyártani a zalaegerszegi NOVUM GMK a BH-88 jelű BO­TOND 0,088 cm3-es motort, Benedek György tervei alapján. A motor egyes példányai a gondos bejáratás és kezelés következtében igen kiváló eredményt produkáltak, így ez évben az ifjúsági és fel­nőtt országos bajnok Botond motort használt, de az idei Európa Kupa győztes Hársfalvi István szintén Botond motorral verseny­zett. Ennyit a típusokról.

 

  Bárki, bármely cég is gyártja a széndioxid hajtotta motort, a motor felépítése szükségszerűen közel azonos. A felépítést és az egyes alkatrészek megnevezését az 1. sz. ábra tartalmazza.

 

1. sz. ábra.

 

Hogyan is működik a széndioxid hajtotta motor? Ha a tartályt feltöltjük széndioxid gázzal, akkor a hajtógáz a csővezetéken ke­resztül a 9. számú szelepig jut el, ahol is a szelepgolyó elzárja az útját. Amikor a légcsavarral a motor főtengelyét átfordítjuk, a du­gattyú tetején levő tüske pár század millimétert megemeli a szelep­golyót, ami mellett a CO2 gáz beáramlik a hengerbe, a dugattyú feletti térbe. Itt a gáz a dugattyút a hengerben elmozdítja, miköz­ben a dugattyú a hajtókar közvetítésével a főtengelyt elforgatja, ez­zel együtt a főtengelyre szerelt légcsavar is forogni kezd. Ezen idő alatt a szelepgolyó - mivel a dugattyú már nem emeli meg - zár­va van, a tartályból a széndioxid nem áramlik tovább. Az alsó holt­pont előtt a dugattyú felső éle nyitja a kipufogó nyílásokat, a mun­kát végzett gáz eltávozik a hengerből, miközben a főtengely tovább forog, hiszen a légcsavar komoly lendítő tömeget képvisel. A du­gattyú ismét felér a felső holtpontba, ahol megint megemeli a sze­lepgolyót, a széndioxid beáramlik a hengerbe és az előbb leírt fo­lyamat ismétlődik, vagyis a motor folyamatosan működik.

 

  Látszólag ez egy roppant egyszerű, ötletes és megbízható kis motor, aminek igen üzembiztos a működése.

 

  Hogy ez az üzembiztonság mindig megvalósuljon, a motort rendszeresen kezelni, karbantartani kell. Ezt sajnos a modellezők egy része elmulasztja, és utána nem érti, hogy a motorja miért nem működik üzembiztosan.

 

  Alapszabályként kell kimondanunk: a CO2 motor megbízható működésének alapja valamennyi mozgó és nem mozgó alkatrész tökéletes tömítettsége és a tökéletes tömítés mellett a mozgó alkat­részek kicsiny súrlódása. Vegyük sorjába a dolgokat.

 

Miért hangsúlyozzuk a tökéletes tömítettséget? Azért, mert ha a tartályba betöltött széndioxid gáz egy része tömítési hiányossá­gok miatt eltávozik, akkor belátható, hogy a motor rövidebb ideig fog működni. Igen erős szivárgás esetén ezt még megtetézi egy le­fagyási jelenség, minek következtében a motor működésében ke­letkeznek zavarok egészen addig, hogy a motor leáll.

 

  Miért feltétel a mozgó alkatrészek kicsiny súrlódása? Azért, mert ez a relatíve kicsiny teljesítményű motor, ha az energiájának egy részét arra fordítja, hogy a megnőtt belső súrlódást legyőzze, akkor nem marad elég energiája arra, hogy a modellt magasba emelje.

 

 Mit kell tennünk tehát? 

 

   Szokjunk hozzá, minden verseny után a motort szedjük szét, az alkatrészeket benzinben mossuk le, minden alkatrészt vizsgál­junk meg ép-e, nincs-e rajta benyomódás, ütődés, deformálódás? Ha mindent rendben találtunk, az alkatrészeket enyhén leola­jozva műszerolajjal, szereljük össze a motort. Miért szükséges ez? Tapasztalni fogjuk, hogy a mosóbenzinben mennyi szennyező­dés rakódott le a motor alkatrészeinek mosása közben. Sajnos a széndioxidban elég sok szennyező anyag található, ami működés közben a tartályban, de a motor más részein is lerakódik. Másrészt a motor alkatrészei a mozgás, forgás közben kopnak, igen apró ré­szecskék leválnak. Végezetül minden egyes startban a földetérés­nél is kerül szennyeződés, por a motorba. Ha sok szennyeződés ra­kódik le a motorban, akkor ez növeli a súrlódást, ami teljesítmény csökkenést eredményez, másrészt a koszos, piszkos forgó, mozgó alkatrészek gyorsabban kopnak, így a motor élettartama lényege­sen lecsökken.

 

  Komoly gondot okozhat és okoz is, ha szennyeződés a golyós szelepbe kerül. Ugyanis a motor működése folyamán percenként 1400-1600 alkalommal emeli meg a dugattyú a szelepgolyót, majd a gáz nyomása ugyanennyiszer a szelepülékre nyomja a golyót. Közben az ide került szennyeződést a golyó szinte belekalapálja a műanyag szelepülékbe, ami előbb-utóbb gázszivárgást fog eredmé­nyezni.

 

  Fontos, hogy a karbantartás során a tisztára mosott szelepüléket gondosan átvizsgáljuk. Ha apró szennyeződést talá­lunk azon a felületen, ahol a golyó felfekszik, és ezt a mosóbenzin nem távolítja el; akkor egy 5-6 mm-es balzadarabkát mint egy ce­ruzát kihegyezünk, és az így készített szerszámot benyomjuk a szelepülékbe a golyó helyére, két ujjal többször megforgatva a szennyeződés beletapad a balzába. Így tökéletesen tisztítható a szelepülék.

 

  Fontos tudni, hogy a széndioxid a kicsapódó vízpárában oldód­va a szénsavat alkot, ami a motor alumínium alkatrészeit korrodál­ja. Ezt elsősorban a tartályban vesszük észre, ahol az alumínium­oxid lerakódik, amit el kell távolítani időnként. Ugyancsak veszé­lyeztetett a szelepgolyó is. Ha valaki elhanyagolja a motorja rend­szeres karbantartását, ezt abból lehet megállapítani, hogy a fényes golyó bemattul, sőt barna színű vékony rozsdaréteg keletkezik raj­ta. Az ilyen golyó nem tömít tökéletesen a szelepben.

 

A szénsav okozta korrodálást megelőzhetjük úgy, ha a repítés befejeztével a tartályból á széndioxidot maradéktalanul kiereszt­jük. Ugyanis ha a motor forgása már megállt, még mindig marad egy kevés gáz a tartályban, amit el kell távolítani. Ha a légcsavart ilyenkor többször átfordítjuk (mintha beindítanánk a motort), meg­lepődve fogjuk tapasztalni, hogy a már üresnek vélt motor pár for­dulatra beindul, vagy a gáz erős puffanás közben eltávozik. Le­ereszthetjük úgy is a maradék gázt, ha a töltőszelep golyót tűvel benyomjuk, vagy magát a töltőszelepet lecsavarjuk.

 

Saját tapasztalatom, hogy az a negyedóra-félóra, amit alkal­manként a motor karbantartására fordítunk megéri, mert a kis mo­tor meghálálja ezt a gondoskodást hosszú élettartammal és üzem­biztos működéssel.

 

♣ Archiválta SRY 2009 április 27. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2009