Eredeti megjelent:
Új Szárnyak
1991. 5.szám 25. old.
Ráczkevi Béla
Mekkora a legnagyobb siklószám?
A
vitorlázórepülőgép-gyártók újabb és újabb „orchideákkal", jobbnál jobb siklószámú
gépekkel jelennek meg a piacon. Felvetődik a kérdés, hol a határ? Sőt,
létezik-e egyáltalán felső határa a vitorlázógépek siklószámának?
A válaszhoz a szárnyat olyan szerkezetnek tekintjük, amely a légáramlást
gyorsítja, másrészt haladási irányából eltéríti és ezáltal-az impulzus-tétel és
a hatás-ellenhatás elve alapján - létrehozza a szükséges felhajtóerőt.
Minthogy a levegő gyorsításához munkát kell végezni, a legkisebb
energiafelhasználással az a szárny tudna működni, amely a levegőt csak függőlegesen
lefelé, a szárny kiterjedtsége mentén azonos nagyságú (indukált) sebességre
gyorsítja fel. A szárnyak nyilván a gyakorlatban ennél csak nagyobb energiafelhasználással
képesek repülni a keletkező örvények, az indukált sebesség nem egyenletes
eloszlása és a függőlegestől eltérő sebességkomponensek jelenléte miatt. E
megfontolások alapján az ideális szárny segítségével meg lehet állapítani a
valóságos szárnyakkal elérhető siklószám nagyságának felső határát.
Tételezzünk fel ideális (súrlódásmentes) közeget, amelyben a földhöz
viszonyítva egyenletes v sebességgel, laposan siklik egy M tömegű vitorlázógép. Ebben az esetben a felhajtóerőt olyan függőleges
irányú erőnek tekinthetjük, amelynek nagysága megegyezik a repülőgép súlyával.
Tegyük fel továbbá, hogy a szárny ellipszis alaprajzú és Δt
időegységenként m
tömegű levegőt gyorsít fel függőleges irányban lefelé, a nyugvó
közeghez (földhöz) képest w nagyságú
sebességre.
A Prandtl-féle (háromdimenziós) szárnyelmélet
szerint, elliptikus szárny esetén az indukált sebesség a fesztáv mentén
állandó, és a szárnyon keletkező felhajtóerő a következőképpen számítható:
ahol p a levegő
sűrűsége, s a szárny fesztávolsága.
A felhajtóerőt az impulzus tétel segítségével is felírhatjuk:
E képletekből
kifejezhető az időegység alatt mozgásba hozott levegő tömege:
Érdemes megemlíteni, hogy pl. egy s=15 m fesztávú, v=25
m/s sebességgel repülő gép Δt=1 s-ként m=5740 kg
levegőt gyorsít fel! A levegő Δt időegységenként ½ mw2 mozgási energiára
tesz szert. Egy vitorlázógép a munkavégzéshez szükséges teljesítményt a
gravitációs helyzeti energiájának (repülési magasságának) folytonos
csökkentésével szerzi. Ha vs függőleges sebességgel süllyed a gép a
földhöz képest, akkor az általa szolgáltatott teljesítmény Mgvs. Az energia
megmaradás tétele szerint ideális közegben a gép helyzeti energiájának Δt időegység alatt bekövetkező csökkenése megegyezik a
levegő mozgási energiájának növekedésével:
A 2) és a 4)
egyenletből kapjuk:
Tehát a főldhöz képest a
levegőnek a szárny által indukált sebessége mindig kétszerese a vitorlázógép
merülési sebességének (ez egyben azt is jelenti, hogy közvetlenül a szárny
mögött az indukált sebesség fele akkora, mint a szárny mögött távolabb).
Fejezzük még ki az 1) egyenletből
w-t:
Végül az
ideális szárny által elérhető maximális siklószámot írjuk fel v és vs segítségével, felhasználva az 5) és 6)
eredményeket:
Vezessünk még be néhány szokásos
jelölést. Legyen
A: a szárny felülete
k = mg / A:
a felületi terhelés
λ = s2 /A : az oldalviszony
Cy : a felhajtóerő tényező,
amely elcsavaratlan és azonos profilokból felépülő elliptikus szárny esetén a
kiterjedés mentén állandó.
E mennyiségek segítségével is felírhatjuk a siklószámot:
Végül az ideális
szárny által elérhető maximális siklószámot írjuk fel v és vs
segítségével, felhasználva az 5) és 6) eredményeket:
Akár a 7), akár a 8) formulába konkrét adatokat behelyettesítve,
becsléseket végezhetünk a maximális siklószámra. A következő táblázat adatai a
7) formula alapján készültek:
Ráczkevi Béla
♣ Archiválta SRY 2005 május
18. ♣ CANON LiDE system
♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005