SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Új Szárnyak

1991. 5.szám 25. old.

 

Ráczkevi Béla

Mekkora a legnagyobb siklószám?

 

 

A vitorlázórepülőgép-gyártók újabb és újabb „orchideákkal", jobbnál jobb sik­lószámú gépekkel jelennek meg a pia­con. Felvetődik a kérdés, hol a határ? Sőt, létezik-e egyáltalán felső határa a vitorlázógépek siklószámának?

A válaszhoz a szárnyat olyan szerke­zetnek tekintjük, amely a légáramlást gyorsítja, másrészt haladási irányából eltéríti és ezáltal-az impulzus-tétel és a ha­tás-ellenhatás elve alapján - létrehozza a szükséges felhajtóerőt. Minthogy a levegő gyorsításához munkát kell végezni, a leg­kisebb energiafelhasználással az a szárny tudna működni, amely a levegőt csak füg­gőlegesen lefelé, a szárny kiterjedtsége mentén azonos nagyságú (indukált) sebes­ségre gyorsítja fel. A szárnyak nyilván a gyakorlatban ennél csak nagyobb energia­felhasználással képesek repülni a keletke­ző örvények, az indukált sebesség nem egyenletes eloszlása és a függőlegestől el­térő sebességkomponensek jelenléte miatt. E megfontolások alapján az ideális szárny segítségével meg lehet állapítani a valósá­gos szárnyakkal elérhető siklószám nagy­ságának felső határát.

Tételezzünk fel ideális (súrlódásmentes) közeget, amelyben a földhöz viszonyítva egyenletes v sebességgel, laposan siklik egy M tömegű vitorlázógép. Ebben az eset­ben a felhajtóerőt olyan függőleges irányú erőnek tekinthetjük, amelynek nagysága megegyezik a repülőgép súlyával. Tegyük fel továbbá, hogy a szárny ellipszis alapraj­zú és Δt időegységenként m tömegű leve­gőt gyorsít fel függőleges irányban lefelé, a nyugvó közeghez (földhöz) képest w nagy­ságú sebességre.

A Prandtl-féle (háromdimenziós) szárnyelmélet szerint, elliptikus szárny esetén az indukált sebesség a fesztáv men­tén állandó, és a szárnyon keletkező felhaj­tóerő a következőképpen számítható:

 

ahol p a levegő sűrűsége, s a szárny fesz­távolsága.

A felhajtóerőt az impulzus tétel segítsé­gével is felírhatjuk:

 

E képletekből kifejezhető az időegység alatt mozgásba hozott levegő tömege:

 

 

Érdemes megemlíteni, hogy pl. egy s=15 m fesztávú, v=25 m/s sebességgel repülő gép Δt=1 s-ként m=5740 kg levegőt gyorsít fel! A levegő Δt időegységenként ½ mw2 mozgási energiára tesz szert. Egy vitorlá­zógép a munkavégzéshez szükséges telje­sítményt a gravitációs helyzeti energiájá­nak (repülési magasságának) folytonos csökkentésével szerzi. Ha vs függőleges se­bességgel süllyed a gép a földhöz képest, akkor az általa szolgáltatott teljesítmény Mgvs. Az energia megmaradás tétele sze­rint ideális közegben a gép helyzeti energi­ájának Δt időegység alatt bekövetkező csökkenése megegyezik a levegő mozgási energiájának növekedésével:

A 2) és a 4) egyenletből kapjuk:

Tehát a főldhöz képest a levegőnek a szárny által indukált sebessége mindig két­szerese a vitorlázógép merülési sebességé­nek (ez egyben azt is jelenti, hogy közvet­lenül a szárny mögött az indukált sebesség fele akkora, mint a szárny mögött távo­labb).

Fejezzük még ki az 1) egyenletből w-t:

 

Végül az ideális szárny által elérhető ma­ximális siklószámot írjuk fel v és vs segítsé­gével, felhasználva az 5) és 6) eredménye­ket:

 

 

Vezessünk még be néhány szokásos jelö­lést. Legyen

A: a szárny felülete

k = mg / A: a felületi terhelés

λ = s2 /A : az oldalviszony

Cy : a felhajtóerő tényező, amely elcsa­varatlan és azonos profilokból felépülő el­liptikus szárny esetén a kiterjedés mentén állandó.

 

 E mennyiségek segítségével is felírhat­juk a siklószámot:

Végül az ideális szárny által elérhető ma­ximális siklószámot írjuk fel v és vs segítsé­gével, felhasználva az 5) és 6) eredménye­ket:

 

 

Akár a 7), akár a 8) formulába konkrét adatokat behelyettesítve, becsléseket végezhetünk a maximális siklószámra. A kö­vetkező táblázat adatai a 7) formula alap­ján készültek:

 

Ráczkevi Béla

♣ Archiválta SRY 2005 május 18. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005