Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. IV.szám 26.
old.
Krassó Tamás
Repülőképes makett-modell
(Klemm L-25d)
A Klemm a magyar motoros
műrepülés egyik fontos gépe volt. Tervezője Dr. Hans Klemm, 1926-ban vetette
papírra az "L"-sorozat 25-ös változatának rajzait. A széria
kialakításában és a gyártás megszervezésében jelentős szerepet játszott egy
másik neves konstruktőr, Robert Lusser is. 1929 és 1939 között 700 darab
készült ebből a típusból. Többféle motorral került forgalomba, a legnépszerűbbnek
a négyhengeres, soros Hirth HM GO R bizonyult.
Műszaki adatok: |
|
Fesztávolság: |
13.00 m |
Törzshossz: |
7,43 m |
Magasság: |
2,00 m |
Hordfelület: |
20.00. m2 |
Üres súly: |
420.00 kg |
Utazósebesség: |
150 km/óra |
FESTÉS, SZÍNEZÉS:
A rajzon látható LX-MAP eredetijének törzse piros, a szárny és a vezérsík halványzöld.
ÉPÍTÉSI LEÍRÁS A MODELLHEZ
Ez a leírás nemcsak egy típusra vonatkozik, hanem felhasználható valamennyi, acélcsőből készült vászonborítású repülőképes makett megépítéséhez is.
A
MODELL NAGYSÁGÁNAK MEGVÁLASZTÁSA:
- C02-es motoros modell fesztávolsága
700-750 mm.
- 10 cm3-es motoros modell fesztávolsága
1300-1400 mm
A fesztávolság
megválasztása azért fontos, mert a rajzot ennek arányában kell felnagyítani. A
megfelelő szorzó szám segítségével a modell teljes törzs-szárny-vezérsík
rajzát el lehet készíteni.
A TÖRZS MEGÉPÍTÉSE
Eleinte ajánlatos mindent úgy méretezni, ahogy az az eredeti repülőgépen található. Anyaga - C02 modell esetében -, 2 x 2 mm-es fenyő vagy balsa léc. A törzs felső részének borítását balsából (0,8 mm) készítsük. Feltétlenül számítsunk a szárny beépítésére, és ügyeljünk megfelelő (3°) állásszög kialakítására. A motorburkolatot szintén balsából csináljuk. (Én igen sok apró lécből állítottam össze ezt az elemet, majd formára csiszoltam.) A futómű felerősítését tanácsos gumival megoldani, miáltal rugózó kerekeket kapunk, ami a repítések során igen hasznos. A gumit a törzsön belül kell felerősíteni. Már a törzs építéséből látható, hogy a makettmodell építése nem kezdő modellezőnek való!
A SZÁRNY ÉPÍTÉSE:
A C02-es modell esetében 1 mm-es balsa bordákat használjunk. A belépő és kilépő főtartókat, léceket 2 x 2-es fenyőlécből készítsük, úgy a makettszerűség nyilvánvalóbb. A főtartók elhelyezését is az eredeti repülőgéphez hasonlóan érdemes megoldani. A trapézszárny bordáit a szárnyprofilok összefogásával és méretre csiszolásával alakítsuk ki. Így nem szükséges minden szelvény egyedi megszerkesztése. A vezérsíkok építése során nem lehet megfeledkezni arról, hogy az oldal- és magassági kormány állítási lehetőségét biztosítani kell. Ehhez lágy gombostűk beépítése ajánlott. A berepítés után bizonyos fokú rögzítés ragasztóval történik. A tapasztalat az, hogy a berepítés után is szükséges néha az oldalkormányokon állítani.
A modell bevonását vékony japánpapírral, nitrovászon feszítővel végezzük el. Ennek hígítására csak nitrohigítót használjunk. A lakkot két-három rétegben vigyük fel a felületre. A festést nitrolakkal csináljuk az eredeti repülőgép hiteles színezése szerint.
A berepítést igen óvatosan, szélcsendben tanácsos elkezdeni. Először inkább "nyomott" magassági kormányállás mellett repítsünk, mint ellenkezőleg. Így nem megy az "égbe" a modell és nem is "esik át". A motor fordulatszáma csak annyi legyen, ami a stabil repüléshez szükséges.
(A rajz rákattintva
új ablakban, nagy méretben megjeleníthető)
♣ Archiválta SRY 2005 június 03. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005