Eredeti megjelent
Modell-Mix 2001. decemberi szám 2. és 10.-11. old.
Schmidt Lajos
Gőzgép modellezés
Fekvő lángcsöves kazán
A modellgőzgépek üzemeltetéséhez
kb. 2 bar nyomású gőzre van szükség. Ennek előállítása gőzkazánban történik.
A berendezés anyaga: sr. Ügyelni kell arra, hogy minden forrasztási művelet keményforrasztás legyen. Elkészítése két részből áll, egy belső és egy külső rész (köpeny) adja a gőztermelő berendezést.
A belső rész: A felhasználandó 35 mm átmérőjű csövet szerelvényboltban lehet megvásárolni. A 8 db gőztermelő csövet esztergával felbordázzuk, hogy megnöveljük azok fűtőfelületét. A csövek beforrasztása és a külső rész összeforrasztása után nyomáspróbát kell végezni, mert az összeépítés után javításra nincs lehetőség.
A külső rész: (köpeny) 160 mm hosszú és 100 mm átmérőjű palástot készítünk úgy, hogy a két vége domborított legyen. Az egyik domborított végbe a belső résznek 35-ös furatot készítünk. Továbbá a terven jelölt helyeken további 2 db 6-os furatot fúrunk a vízállásmutató beépítése miatt. A köpeny felső élén ismét 35-ös furatot képezünk a lángcső részére. Ezek után a biztonsági szelep helyét készítjük el úgy, hogy 7-8 mm-es furatot fúrunk neki. Középre a gőzdómot szereljük, ami alá 4 db 4-es furat kerül.
Összeállítás és összeforrasztás után ismét nyomáspróbázunk, amelynek értéke 3-4 bar legyen. Ezek után a kazán aljára felforrasztjuk az előre elkészített lábakat és a csöveket, melyek végén szelep van. A kazán fűtőfelülete 315 cm2. Igen jól néz ki a kazán, ha keményfalécből burkolatot készítünk neki, amelyet sr. szalaggal pántolunk. A kazán végét és a kéményt feketére festjük.
Darabjegyzék:
ssz. |
db. |
megnevezés |
1. |
1 |
kazán palást |
2. |
1 |
fúrt fenék |
3. |
1 |
telefenék |
4. |
1 |
gőzdóm |
5. |
1 |
menetes szem |
6. |
17 |
fa borítóléc |
7. |
2 |
tartótalp |
11. |
2 |
takaró karima |
12. |
1 |
lángcső |
13. |
6 |
füstcső |
14. |
2 |
bekötőcső |
15. |
4 |
könyök |
16. |
2 |
hosszú bekötőcső |
17. |
2 |
szelep bekötőcső |
18. |
1 |
szelepház |
19. |
1 |
alsó rész |
20. |
1 |
szelepszár |
21. |
1 |
vezetőtárcsa |
22. |
1 |
szeleptányér |
23. |
1 |
Rugó |
24. |
1 |
Állítótárcsa |
25. |
2 |
Szelepház |
26. |
4 |
Menetes csonk |
27. |
2 |
Szelepszár |
28. |
2 |
Tömszelence fedél |
29. |
2 |
Gőzszelep kerék |
30. |
2 |
Vízállás mutató |
31. |
2 |
Zárdugó |
32. |
2 |
Összekötő cső |
33. |
2 |
Gumigyűrű |
34. |
2 |
Hollandi |
35. |
1 |
Üvegcső |
36. |
4 |
Szorítókengyel |
37. |
4 |
M3 x 10 csavar |
38. |
4 |
M3 alátét |
39. |
1 |
Ház |
40. |
1 |
Üveglap |
41. |
1 |
könyök |
(A rajz rákattintva nagy méretben, új ablakban megjeleníthető)
(A rajz rákattintva nagy méretben, új ablakban megjeleníthető)
Jó és gondos munkát!
Schmidt Lajos
♣ Archiválta SRY 2009 július 24. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2009