![]()
Eredeti megjelent
Modell-Mix 2001. decemberi szám 2. és 10.-11. old.
Schmidt Lajos
Gőzgép modellezés
Fekvő lángcsöves kazán
A modellgőzgépek üzemeltetéséhez
kb. 2 bar nyomású gőzre van szükség. Ennek előállítása gőzkazánban történik.
A berendezés anyaga: sr. Ügyelni kell arra, hogy minden forrasztási művelet keményforrasztás legyen. Elkészítése két részből áll, egy belső és egy külső rész (köpeny) adja a gőztermelő berendezést.
A belső rész: A felhasználandó 35 mm átmérőjű csövet szerelvényboltban lehet megvásárolni. A 8 db gőztermelő csövet esztergával felbordázzuk, hogy megnöveljük azok fűtőfelületét. A csövek beforrasztása és a külső rész összeforrasztása után nyomáspróbát kell végezni, mert az összeépítés után javításra nincs lehetőség.
A külső rész: (köpeny) 160 mm hosszú és 100 mm átmérőjű palástot készítünk úgy, hogy a két vége domborított legyen. Az egyik domborított végbe a belső résznek 35-ös furatot készítünk. Továbbá a terven jelölt helyeken további 2 db 6-os furatot fúrunk a vízállásmutató beépítése miatt. A köpeny felső élén ismét 35-ös furatot képezünk a lángcső részére. Ezek után a biztonsági szelep helyét készítjük el úgy, hogy 7-8 mm-es furatot fúrunk neki. Középre a gőzdómot szereljük, ami alá 4 db 4-es furat kerül.
Összeállítás és összeforrasztás után ismét nyomáspróbázunk, amelynek értéke 3-4 bar legyen. Ezek után a kazán aljára felforrasztjuk az előre elkészített lábakat és a csöveket, melyek végén szelep van. A kazán fűtőfelülete 315 cm2. Igen jól néz ki a kazán, ha keményfalécből burkolatot készítünk neki, amelyet sr. szalaggal pántolunk. A kazán végét és a kéményt feketére festjük.

Darabjegyzék:
|
ssz. |
db. |
megnevezés |
|
1. |
1 |
kazán palást |
|
2. |
1 |
fúrt fenék |
|
3. |
1 |
telefenék |
|
4. |
1 |
gőzdóm |
|
5. |
1 |
menetes szem |
|
6. |
17 |
fa borítóléc |
|
7. |
2 |
tartótalp |
|
11. |
2 |
takaró karima |
|
12. |
1 |
lángcső |
|
13. |
6 |
füstcső |
|
14. |
2 |
bekötőcső |
|
15. |
4 |
könyök |
|
16. |
2 |
hosszú bekötőcső |
|
17. |
2 |
szelep bekötőcső |
|
18. |
1 |
szelepház |
|
19. |
1 |
alsó rész |
|
20. |
1 |
szelepszár |
|
21. |
1 |
vezetőtárcsa |
|
22. |
1 |
szeleptányér |
|
23. |
1 |
Rugó |
|
24. |
1 |
Állítótárcsa |
|
25. |
2 |
Szelepház |
|
26. |
4 |
Menetes csonk |
|
27. |
2 |
Szelepszár |
|
28. |
2 |
Tömszelence fedél |
|
29. |
2 |
Gőzszelep kerék |
|
30. |
2 |
Vízállás mutató |
|
31. |
2 |
Zárdugó |
|
32. |
2 |
Összekötő cső |
|
33. |
2 |
Gumigyűrű |
|
34. |
2 |
Hollandi |
|
35. |
1 |
Üvegcső |
|
36. |
4 |
Szorítókengyel |
|
37. |
4 |
M3 x 10 csavar |
|
38. |
4 |
M3 alátét |
|
39. |
1 |
Ház |
|
40. |
1 |
Üveglap |
|
41. |
1 |
könyök |
(A rajz rákattintva nagy méretben, új ablakban megjeleníthető)
(A rajz rákattintva nagy méretben, új ablakban megjeleníthető)
Jó és gondos munkát!
Schmidt Lajos
♣ Archiválta SRY 2009 július 24. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2009