Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. VI.szám 26.
old.
Krassó Tamás
Repülőképes makett-modell
(Supermarine Sparrow)
Ezúttal egy olyan repülőgépről lesz
szó, amelyet szinte modellezőknek találtak ki. A cél persze nem ez volt, de tény,
hogy az eredeti gép tervezője egyúttal majdnem ideális repülőképes
makett-modellt is alkotott.
Az eredeti
A később világhírűvé vált angol Supermarine repülőgépgyárban 1924-ben
építették meg - a mai szemmel ultrakönnyű (259 kg)-, Sparrow névre keresztelt
remek kis egymotoros légi-járművet. Megalkotását az inspirálta, hogy a Daily
Mail című újság pályázatot írt ki, kis gépek tervezésére. (A lap híres
mecénása volt a kor repülőinek.) Az elkészült prototípusba egy 26 KWos (35 LE)
Blackborn Thruth motort szereltek.
Érdekes, hogy a Sparrow-t olyan szárnyszelvényekkel
látták el, melyek modelleken is használhatók lennének. (A legjobban bevált, az
alul szinte egyenes 10%-os Clark y volt.) Jellemző a konstrukció jó
tulajdonságaira, hogy minimális sebessége 80,5 km/óra, maximális pedig, 105
km/óra volt. Az alábbiakban ismertetésre kerülő változat a Sparrow II.
jelölést viselte.
A modell
Anyaga: fenyőléc, balsafa és japánpapír. Cikksorozatunk előző
fejezeteiben ( Az archíváló megjegyzése:
a Sry-modellező könyvtárban megtalálható a cikk) felhívtuk Olvasóink
figyelmét arra, hogy először a megépítésre kiszemelt modell fesztávolságát
kell meghatározni. Ez C02-es gép esetében 708 mm, ezért a tervrajz méreteit,
6-os szorzószámmal alkalmazzuk. Igy például, a szárnymélység 117 mm, ami
ideális nagyság. Szárnyszelvénynek alul egyenes, 6-8% vastag Clark Y-t használjunk.
(Semmiképpen ne éles belépőéllel!) A vezérsík szelvényei 2 mm vastagok
legyenek, az építőanyagnak használt 2x2-es léc méreteinek megfelelően. A törzs
kialakításánál ún. törzsrácsot alkalmazzunk. Ehhez érdemes sablont
összeállítani. A szárnyakba három főtartót építsünk, kettőt felül, egyet alul.
A be- és kilépő élek, valamint a főtartók 2x2-es fenyő lécek. A magassági és
oldalkormányokat állíthatóvá képezzük ki. Ehhez lágy gombostű zsanérokat
használjunk. A modell beállítása így sokkal egyszerűbben és pontosabban
elvégezhető. A kész gép bevonását vékony japánpapírral, nitrovászon feszítővel
végezzük el. Hígítására csak nitrohígítót használjunk. A lakkot több, vékony
rétegben vigyük fel a felületre, majd nitrolakkal fessük le, az eredeti gép
színezése szerint.
A C02 motor beállítása:
Hűtő spray segítségével hűtsük le a tartályt
és töltsük fel C02-vel. Némi gyakorlattal, esetleg mérleges méréssel, könnyen
meghatározhatjuk a szükséges töltési mennyiséget. (5 cm3-es
tartálynál kb. 3,2 gr.)
Start előtt újra hűtsük le a tartályt.
Így a motor működési ideje -1800 ford./perc esetében-, elérheti a 80 sec-et is!
(Természetesen a Sparrow bármilyen más motorral is megépíthető.)
MŰSZAKI ADATOK
Fesztávolság: 10,36
m
Hossz: 7,26
m
Felület: 17,47
m
Üres súly: 259
kg
Repülési súly: 437
kg
Utazósebesség: 105
km/óra
Az eredeti gép festése:
A törzs és a dúcok sötétkékek, a szárnyak a
vezérsíkok és a motorblokk alumíniumszínű.
(A rajz
rákattintva nagy méretben, új ablakban megjeleníthető)
♣ Archiválta SRY 2005 június 22. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005