SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992. VI.szám 26. old.

 

Krassó Tamás

Repülőképes makett-modell

(Supermarine Sparrow)

 

 

Ezúttal egy olyan repülőgépről lesz szó, amelyet szinte modelle­zőknek találtak ki. A cél persze nem ez volt, de tény, hogy az eredeti gép tervezője egyúttal majdnem ideális repülőképes makett-modellt is alkotott.

 

Az eredeti

 

A később világhírűvé vált angol Super­marine repülőgépgyárban 1924-ben építették meg - a mai szemmel ultra­könnyű (259 kg)-, Sparrow névre ke­resztelt remek kis egymotoros légi-jár­művet. Megalkotását az inspirálta, hogy a Daily Mail című újság pályáza­tot írt ki, kis gépek tervezésére. (A lap híres mecénása volt a kor repülőinek.) Az elkészült prototípusba egy 26 KW­os (35 LE) Blackborn Thruth motort szereltek.

 

Érdekes, hogy a Sparrow-t olyan szárnyszelvényekkel látták el, melyek modelleken is használhatók lennének. (A legjobban bevált, az alul szinte egyenes 10%-os Clark y volt.) Jellem­ző a konstrukció jó tulajdonságai­ra, hogy minimális sebessége 80,5 km/óra, maximális pedig, 105 km/óra volt. Az alábbiakban ismertetésre ke­rülő változat a Sparrow II. jelölést vi­selte.

 

A modell

 

Anyaga: fenyőléc, balsafa és japánpa­pír. Cikksorozatunk előző fejezeteiben ( Az archíváló megjegyzése: a Sry-modellező könyvtárban megtalálható a cikk) fel­hívtuk Olvasóink figyelmét arra, hogy először a megépítésre kiszemelt mo­dell fesztávolságát kell meghatározni. Ez C02-es gép esetében 708 mm, ezért a tervrajz méreteit, 6-os szorzó­számmal alkalmazzuk. Igy például, a szárnymélység 117 mm, ami ideális nagyság. Szárnyszelvénynek alul egyenes, 6-8% vastag Clark Y-t hasz­náljunk. (Semmiképpen ne éles belé­pőéllel!) A vezérsík szelvényei 2 mm vastagok legyenek, az építőanyagnak használt 2x2-es léc méreteinek meg­felelően. A törzs kialakításánál ún. törzsrácsot alkalmazzunk. Ehhez ér­demes sablont összeállítani. A szár­nyakba három főtartót építsünk, kettőt felül, egyet alul. A be- és kilépő élek, valamint a főtartók 2x2-es fenyő lécek. A magassági és oldalkormányokat ál­líthatóvá képezzük ki. Ehhez lágy gombostű zsanérokat használjunk. A modell beállítása így sokkal egysze­rűbben és pontosabban elvégezhető. A kész gép bevonását vékony japán­papírral, nitrovászon feszítővel végez­zük el. Hígítására csak nitrohígítót használjunk. A lakkot több, vékony ré­tegben vigyük fel a felületre, majd nit­rolakkal fessük le, az eredeti gép szí­nezése szerint.

 

A C02 motor beállítása:

Hűtő spray segítségével hűtsük le a tartályt és töltsük fel C02-vel. Némi gyakorlattal, esetleg mérleges mérés­sel, könnyen meghatározhatjuk a szükséges töltési mennyiséget. (5 cm3-es tartálynál kb. 3,2 gr.)

Start előtt újra hűtsük le a tartályt. Így a motor működési ideje -1800 ford./perc esetében-, elérheti a 80 sec-et is! (Ter­mészetesen a Sparrow bármilyen más motorral is megépíthető.)

MŰSZAKI ADATOK

Fesztávolság:                10,36 m

Hossz:                             7,26 m

Felület:                         17,47 m

Üres súly:                        259 kg

Repülési súly:                  437 kg

Utazósebesség:        105 km/óra

 

Az eredeti gép festése:

A törzs és a dúcok sötétkékek, a szár­nyak a vezérsíkok és a motorblokk alumíniumszínű.

 

(A rajz rákattintva nagy méretben, új ablakban megjeleníthető)

 

♣ Archiválta SRY 2005 június 22. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005