Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. II.szám 20.
old.
Műrepülés vitorlázó modellekkel
Olvasóink
már többször is találkozhattak lapunkban a német FMT cikkeivel. Ezúttal L. Bily
vitorlázó műrepüléssel foglalkozó, érdekes írásából közlünk részleteket.
Ezzel a sporttal ott érdemes foglalkozni, ahol megfelelő lejtők állnak
rendelkezésre. Ebben az esetben csak saját kitartásunktól és az akku
kapacitásától függ, hogy mennyi ideig maradhat gépünk a levegőben. Így
viszonylag a közelünkben repülhet, ami lehetővé teszi, hogy könnyebben
ellenőrizzük reakcióit. A műrepüléshez a kinetikai energiát a repülőmodell
helyzeti energiája szolgáltatja. A felületi terhelés az átlagosnál nagyobb,
50-70 g/dm2 is lehet. Nem különösebben elegáns megoldás a modellt
ólommal kitölteni, sokkal előnyösebb, ha a súlyt hasznos módon alkalmazzuk,
például a vázszerkezet megerősítésére, vagy az RC berendezésben (nagyobb
akku, erős szervók stb.)
A szélsőséges műrepülő helyzetekben a modellnek különféle
igénybevételeket kell elviselnie. Ezt a megfelelően kialakított szárny és a
főtartó teszi lehetővé. Van azonban egy olyan veszély, amit a legerősebb
repülőgép sem bír ki. Ez a kormányok beremegése, ami az egész hordfelületre
illetve törzsre átterjedhet és a gépet a levegőben darabokra törheti. Ezek a
veszélyek kiküszöbölhetők, ha a megelőző intézkedéseket már a gép építésekor
megtesszük. A masszív vázszerkezet, a pontos kormánycsapágyazás, éppen olyan
fontos, mint a merev, stabil szárnyfelületek, amelyeknek nem szabad be- vagy
kihajlaniuk. Amennyiben acélhuzalt használunk bowdennek, úgy a
műanyagcsöveknek, amelyekben ezek futnak, szűk illesztésűeknek kell lenniük,
és egy kb 10 x 10 mm-es balsarúdon lehetőleg teljes hosszukban rögzíteni kell
őket. Ez megakadályozza a kormányrudazat belengését. A csatlakozásokhoz
használjunk gömbcsuklókat. A szervók erősek kell legyenek, tehát ne építsünk be
"szupermini" szervókat. Mindezt nagyon masszívan rögzíteni kell,
hogy a kormány holtjátéka minimális maradjon.
A modell helyzeti energiáját csak akkor lehet kis veszteséggel kinetikai
energiává alakítani, ha kicsi a légellenállása. Ez általában keskeny törzset,
kifogástalan felületet és a mozgórészek pontos, résmentes illeszkedését
követeli. A törzset robosztusra kell tervezni, szilárd szárnycsatlakozással és
nagyra méretezett kormányokkal.
Az ilyen vitorlázókkal a műrepülés sok örömet és jó szórakozást jelent,
mégis a legtöbb modellező valamivel többet, jobbat és mindenekelőtt élethűbbet
kíván. Ezen a téren bizonyos - aerodinamikának ellentmondó -, tényeket el
kell fogadnunk. Ilyen a pilótafülke, a túl nagy törzs, a futómű stb. - csupa
olyan dolog, amelyeket átveszünk a nagy repülőgépektől, anélkül, hogy ezekre
szükségünk lenne. Nincsen semmi értelme annak, hogy olyan gépekkel próbáljunk
műrepülő figurákat repülni, amelyeket eredeti nagyságukban sem erre terveztek.
Ezért jobb mindjárt olyan típust választani, amely a légi akrobatikára is képes.
Ilyen nagy gépek pl. a Pilatus B4 különböző variációi, az Aero Twin, az ASK 21,
a Mű 28, a Lo 100 és a Salto. Ezek azonban már tapasztalt pilóták kezébe és
jól "hordozó" lejtőkre valók.
A repülést a berepítés előzi meg, a súlypont pontos beállításával. Ezt
a szükséges trimmelés után végezzük el. Vegyünk most egy példát: mintegy
50-100 méter magasságban a modellt "megnyomjuk" maximum 45°-os
szögben. Amint felveszi ezt az irányt, elengedjük a magassági kormánybotot és
megfigyeljük a gép reakcióját. (Ezt a kísérletet többször megismételjük, még
oldalszélben is.) A gép három lehetséges röppályán haladhat (lásd az ábrát):
A: A modell fejnehéz, túl nagy állásszöggel repül.
B: A súlypont jó helyen van.
C: A modell farnehéz, ezáltal túlérzékeny és
bizonyos repülési körülmények között nem uralható.
Csak akkor van értelme a kormánykitérés beszabályozásának, ha pontosan
megállapítottuk a súlypont helyét.(Itt ajánljuk Olvasóink figyelmébe legutóbbi
számunk Lapszemle rovatában megjelent "Súlypontszámítás a repülőmodellezésben"
c. cikket.) (az archiváló megjegyzése: itt található a hivatkozott iírás)
A tréning során, kezdetben olyan figurákat repüljünk, melyekhez nem
szükséges túl nagy indulási sebesség. Amikor az alapfigurákat már jól uraljuk,
akkor gondoljunk csak ezeknek kombinálására. Hozzá kell szoknunk a repülendő
figurák fajtájának valamint nagyságának megfelelő rárepülési sebességekhez.
Aki jól koncentrálva repít és idejében korrigálja a nemkívánatos helyzeteket,
az kisebb kormánykitérésekkel dolgozhat. Ezek nem látványos dolgok, de alkalmazásukkal
takarékoskodhatunk modellünk kinetikai energiájával.
A
kormányt itt engedjük el. Egy vitorlázómodell viselkedése a haladási irány
felvétele után.
A
helyesen besúlyozott és betrimmelt modellnek a B kanyart kell követnie. A B
kanyarnak nagyon
laposnak
kell lennie; a modell tehát folytatja a dőlt pályát, így a felrántás csak később
és nagyon gyengén következik be.
(Kép és
szöveg az FMT nyomán)
♣ Archiválta SRY 2005 július 12. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005