SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992. II.szám 20. old.

 

Műrepülés vitorlázó modellekkel

 

Olvasóink már többször is találkoz­hattak lapunkban a német FMT cikke­ivel. Ezúttal L. Bily vitorlázó műrepü­léssel foglalkozó, érdekes írásából közlünk részleteket.

 

Ezzel a sporttal ott érdemes foglalkozni, ahol megfelelő lejtők állnak rendelke­zésre. Ebben az esetben csak saját ki­tartásunktól és az akku kapacitásától függ, hogy mennyi ideig maradhat gé­pünk a levegőben. Így viszonylag a kö­zelünkben repülhet, ami lehetővé teszi, hogy könnyebben ellenőrizzük reakcióit. A műrepüléshez a kinetikai energiát a repülőmodell helyzeti energiája szolgál­tatja. A felületi terhelés az átlagosnál nagyobb, 50-70 g/dm2 is lehet. Nem kü­lönösebben elegáns megoldás a mo­dellt ólommal kitölteni, sokkal előnyö­sebb, ha a súlyt hasznos módon alkal­mazzuk, például a vázszerkezet meg­erősítésére, vagy az RC berendezés­ben (nagyobb akku, erős szervók stb.)

 

A szélsőséges műrepülő helyzetekben a modellnek különféle igénybevételeket kell elviselnie. Ezt a megfelelően kialakí­tott szárny és a főtartó teszi lehetővé. Van azonban egy olyan veszély, amit a legerősebb repülőgép sem bír ki. Ez a kormányok beremegése, ami az egész hordfelületre illetve törzsre átterjedhet és a gépet a levegőben darabokra tör­heti. Ezek a veszélyek kiküszöbölhetők, ha a megelőző intézkedéseket már a gép építésekor megtesszük. A masszív vázszerkezet, a pontos kormánycsapá­gyazás, éppen olyan fontos, mint a me­rev, stabil szárnyfelületek, amelyeknek nem szabad be- vagy kihajlaniuk. Amennyiben acélhuzalt használunk bowdennek, úgy a műanyagcsöveknek, amelyekben ezek futnak, szűk illeszté­sűeknek kell lenniük, és egy kb 10 x 10 mm-es balsarúdon lehetőleg teljes hosszukban rögzíteni kell őket. Ez meg­akadályozza a kormányrudazat belen­gését. A csatlakozásokhoz használjunk gömbcsuklókat. A szervók erősek kell legyenek, tehát ne építsünk be "szuper­mini" szervókat. Mindezt nagyon masszívan rögzíteni kell, hogy a kormány holtjátéka minimális maradjon.

 

A modell helyzeti energiáját csak akkor lehet kis veszteséggel kinetikai energiá­vá alakítani, ha kicsi a légellenállása. Ez általában keskeny törzset, kifogástalan felületet és a mozgórészek pontos, rés­mentes illeszkedését követeli. A törzset robosztusra kell tervezni, szilárd szárny­csatlakozással és nagyra méretezett kormányokkal.

 

Az ilyen vitorlázókkal a műrepülés sok örömet és jó szórakozást jelent, mégis a legtöbb modellező valamivel többet, jobbat és mindenekelőtt élethűbbet kí­ván. Ezen a téren bizonyos - aerodina­mikának ellentmondó -, tényeket el kell fogadnunk. Ilyen a pilótafülke, a túl nagy törzs, a futómű stb. - csupa olyan dolog, amelyeket átveszünk a nagy repülőgé­pektől, anélkül, hogy ezekre szüksé­günk lenne. Nincsen semmi értelme an­nak, hogy olyan gépekkel próbáljunk műrepülő figurákat repülni, amelyeket eredeti nagyságukban sem erre tervez­tek. Ezért jobb mindjárt olyan típust vá­lasztani, amely a légi akrobatikára is ké­pes. Ilyen nagy gépek pl. a Pilatus B4 különböző variációi, az Aero Twin, az ASK 21, a Mű 28, a Lo 100 és a Salto. Ezek azonban már tapasztalt pilóták ke­zébe és jól "hordozó" lejtőkre valók.

 

A repülést a berepítés előzi meg, a súly­pont pontos beállításával. Ezt a szüksé­ges trimmelés után végezzük el. Ve­gyünk most egy példát: mintegy 50-100 méter magasságban a modellt "megnyomjuk" maximum 45°-os szögben. Amint felveszi ezt az irányt, elengedjük a magassági kormánybotot és megfi­gyeljük a gép reakcióját. (Ezt a kísérletet többször megismételjük, még oldalszél­ben is.) A gép három lehetséges röppá­lyán haladhat (lásd az ábrát):

A: A modell fejnehéz, túl nagy állás­szöggel repül.

B: A súlypont jó helyen van.

C: A modell farnehéz, ezáltal túlérzé­keny és bizonyos repülési körülmények között nem uralható.

 

Csak akkor van értelme a kormánykité­rés beszabályozásának, ha pontosan megállapítottuk a súlypont helyét.(Itt ajánljuk Olvasóink figyelmébe legutóbbi számunk Lapszemle rovatában megje­lent "Súlypontszámítás a repülőmodelle­zésben" c. cikket.) (az archiváló megjegyzése: itt található a hivatkozott iírás)

 

A tréning során, kezdetben olyan figurá­kat repüljünk, melyekhez nem szüksé­ges túl nagy indulási sebesség. Amikor az alapfigurákat már jól uraljuk, akkor gondoljunk csak ezeknek kombinálásá­ra. Hozzá kell szoknunk a repülendő fi­gurák fajtájának valamint nagyságának megfelelő rárepülési sebességekhez. Aki jól koncentrálva repít és idejében korrigálja a nemkívánatos helyzeteket, az kisebb kormánykitérésekkel dolgoz­hat. Ezek nem látványos dolgok, de al­kalmazásukkal takarékoskodhatunk modellünk kinetikai energiájával.

 

 

A kormányt itt engedjük el. Egy vitorlázómodell viselkedése a haladási irány felvétele után.

A helyesen besúlyozott és betrimmelt modellnek a B kanyart kell követnie. A B kanyarnak nagyon

laposnak kell lennie; a modell tehát folytatja a dőlt pályát, így a felrántás csak ké­sőbb és nagyon gyengén következik be.

 

 

 (Kép és szöveg az FMT nyomán)

 

♣ Archiválta SRY 2005 július 12. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005