SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1960. 3. szám 12.-13. oldal.

 

 

Rádióirányítású mechanikus modellekkel igazán szép mutatványokat csak akkor tu­dunk végezni, ha a kormányokon kívül, a modell sebességét is változtatni tudjuk. Ezt a motor fordulatszá­mának változtatásával érhetjük el. A következőkben ennek megoldására mutatunk néhány pé1­dát a „Flying Models" nyomán.

 

 

 

Az 1. ábrán látható megoldás a motor for­dulatszámának változását a kipufogó ke­resztmeszetének rész­beni elzárásával éri el. A motor fordulatszá­mát mint a 2. ábra mu­tatja, úgy is csökkent­hetjük, hogy csökkent­jük a beszívható leve­gő mennyiségét. Ezt, úgy érhetjük el, hogy a szívótorkot egy lap­pal elzárjuk. Elzárt állapotban a minimá­lis fordulathoz szüksé­ges levegőt a motor az elzáró lapon lévő, kísérlettel megállapított nagyságú furaton ke­resztül kapja. A levegő adagolás szabályozásán alapszik a 3. ábra szerint megoldás is. Itt a motor szívótorkára gumisapkát húzunk. Az alaptúrához szükséges levegő a „sapkán” lévő lyukon keresztül jut az üzemanyagkeverékhez. Ha a fordulatszámot növelni akarjuk, a motorhoz, pót-levegőt kell juttatnunk egy mypolánon keresztül. Ennek a levegőcsőnek a végét zárja, illetve nyitja a rádióvevő által működtetett mechanizmus.

 

 

 

  A legjobb manőverezési lehetőséget a folyamatos fordulatállítás biztosítja (4. ábra) Ehhez azonban megfelelő mechanizmus szükséges. Egy ilyen mechanizmus segítségével az üzemanyagporlasztót állítjuk, amelyet úgy kell kiképezni, hogy kb. 90°-os porlasztó elfordulásra a motor megkívánt fordulatszámait be lehessen állítani.

  A fordulatszám-szabályozás az üzemanyag adagolásával valósítja meg az 5-ös ábra szerinti megoldás, mely két porlasztóval rendelkező motornál alkalmazható. Itt az egyik porlasztót az alaptúrának megfelelően állítjuk be, a másikat pedig a maximális fordulatnak megfelelően. Az üzemanyag-vezetékbe „T” elágazáson keresztül levegővezeték csatlakozik. A levegővezeték végét a rádióval működtetett mechanizmus zárja, illetve nyitja. A motor annak a porlasztónak megfelelő fordulattal fog járni amelyik porlasztóhoz csatlakozó levegővezeték zárva van.

 

 

Rőser-Gaskó

 

♣ Archiválta SRY 2005 szeptemner 17. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005