Eredeti megjelent:
Modellezés
1960. 3. szám 12.-13.
oldal.
Rádióirányítású mechanikus modellekkel igazán szép mutatványokat csak akkor
tudunk végezni, ha a kormányokon kívül, a modell sebességét is változtatni
tudjuk. Ezt a motor fordulatszámának változtatásával érhetjük el. A következőkben
ennek megoldására mutatunk néhány pé1dát a „Flying Models" nyomán.
Az 1. ábrán látható megoldás a motor fordulatszámának
változását a kipufogó keresztmeszetének részbeni elzárásával
éri el. A motor fordulatszámát mint a 2. ábra mutatja,
úgy is csökkenthetjük, hogy csökkentjük a beszívható levegő mennyiségét. Ezt,
úgy érhetjük el, hogy a szívótorkot egy lappal elzárjuk. Elzárt állapotban a
minimális fordulathoz szükséges levegőt a motor az elzáró lapon
lévő, kísérlettel megállapított nagyságú furaton keresztül kapja. A levegő adagolás szabályozásán alapszik a
3. ábra szerint megoldás is. Itt a motor szívótorkára gumisapkát húzunk. Az
alaptúrához szükséges levegő a „sapkán” lévő lyukon keresztül jut az üzemanyagkeverékhez. Ha a fordulatszámot növelni akarjuk, a
motorhoz, pót-levegőt kell juttatnunk egy mypolánon
keresztül. Ennek a levegőcsőnek a végét zárja, illetve nyitja a rádióvevő által
működtetett mechanizmus.
A legjobb manőverezési
lehetőséget a folyamatos fordulatállítás biztosítja (4. ábra) Ehhez azonban
megfelelő mechanizmus szükséges. Egy ilyen mechanizmus segítségével az üzemanyagporlasztót állítjuk, amelyet úgy kell kiképezni,
hogy kb. 90°-os porlasztó elfordulásra a motor megkívánt
fordulatszámait be lehessen állítani.
A
fordulatszám-szabályozás az üzemanyag adagolásával valósítja meg az 5-ös ábra
szerinti megoldás, mely két porlasztóval rendelkező motornál alkalmazható. Itt
az egyik porlasztót az alaptúrának megfelelően állítjuk be, a másikat pedig a maximális fordulatnak megfelelően. Az
üzemanyag-vezetékbe „T” elágazáson keresztül levegővezeték csatlakozik. A
levegővezeték végét a rádióval működtetett mechanizmus zárja, illetve nyitja. A
motor annak a porlasztónak megfelelő fordulattal fog járni
amelyik porlasztóhoz csatlakozó levegővezeték zárva van.
Rőser-Gaskó
♣ Archiválta SRY 2005 szeptemner
17. ♣ CANON LiDE system
♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005