![]()
Eredeti megjelent:
http://www.rcwarbirds.com/techniguespage.htm
Jack Devine
Tanácsok kezdő, harci repülőgépmodell
reptetőknek
Fordította: Süli Tamás
E cikk célja, hogy erőfeszítést tegyünk a szükségtelen harci repülő modell balesetek megelőzésére. Rendszeresen láthatunk üzeneteket az internetes RC oldalakon, amelyekben leírják, hogy az új harci repülő modell felszáll, majd alig tíz másodpercet repül és az eredmény egy komoly sérülés, vagy rosszabb esetben a repülőgép teljes megsemmisülése.
Ahogy elkezdesz foglalkozni gyönyörű hobbink e részterületével, gyorsan rájössz, ez szenvedéllyé és elkötelezettséggé válik, amely segít neked, hogy a megőrizd a modelljeidet és ezáltal sokáig érintett legyél. Ahogy elsajátítod és tökéletesíted a készségeket, amelyek jó harci repülő modell pilótává tesznek, úgy növekszik a vágyad, hogy építsd és repítsd ezeket a bonyolult repülőgépeket. Biztosak akarunk lenni benne, hogy a jó úton indultál el.
Ez a gyűjtemény gyakorlati megoldásokat tartalmaz. Úgy készítettük, hogy jelenősen növelje a kezdő pilóták esélyeit a sikeres és élvezetes reptetésre új szerzeményükkel, valamint megosszuk tapasztalatainkat, amelyek lehetővé teszik ezt. Egy jó harci repülőgépnek több szezonon keresztül kellene repülnie, reméljük az alábbi cikk biztos alapot épít egy következő harci repülőgép generáció felépítéséhez. A készségeket és technikákat amelyekről szó lesz tapasztalati úton szereztük. Tapasztalatot nem vásárolhatsz, de megfontolhatod az alábbi tanácsokat, és megértheted, hogy amennyiben ezek figyelembe vételével repítesz, jobb pilótává válsz, és képes leszel a harci repülőd képességeit kihasználni. Kezdjük el!
Földi leckék
Mielőtt rászánnád magad egy élethű harci repülő reptetésére meg kell bizonyosodnod róla, hogy az összes rendszer jól működik. Az ellenőrzési és újraellenőrzési terv biztosít róla, hogy a modell repkész. Ha bármi elégtelenül működik, NE REPTESS! Sokkal jobb másik napon újra próbálkozni, mint veszélyeztetni a gépet. Meg kell értened, te vagy a földi személyzet és a kapitány egy személyben, és ebben a helyzetben repülni engedni egy rosszul működő gépet különlegesen veszélyes és egyáltalán nem bölcs dolog. A legtöbb harci repülő felkészítése bonyolult feladat, és gyakran fogod tapasztalni, hogy sok zavaró esemény történhet összeszerelés közben.
A legtöbb gép darabokban érkezik a repülőtérre és az összeszerelési folyamat során nagy figyelem kell ahhoz, hogy az összes lépést tökéletesen végrehajtsd. A döntés és a felelősség a tied, hogy repülőképessé tedd a gépet.
Minden repítés előtt ellenőrizd az akkumulátorokat. Ha határon van a telep szánj időt az újratöltésre. A rádióval kapott töltők jók, de nagyon lassúak. Egy teljes töltés általában 16-18 óráig tart. Sok akkumulátor ellenőrző rendszer van a piacon, ajánlott egy olyat használni, amelyik nemcsak tölt, de ellenőrzi is a telepeket.
Ellenőrizd, a búvárcső szabad mozgását és megfelelő helyzetét a tankban. Sok modellt az orrára állítva tárolnak, a búvárcső így a tank elejébe kerülhet. Amennyiben ott is marad felszálláskor a motor valószínűleg leáll, a lassan és alacsonyan repülő vadászgépre pedig katasztrófa vár. Szánj időt a búvárcső ellenőrzésére.
Figyelmesen ellenőrizd az összes üzemanyagcsövet és győződj meg róla, hogy jól csatlakoznak. Ugyancsak győződj meg róla, hogy megfelelő keresztmetszetű és az üzemanyaghoz való csöveket használsz. A methanolhoz és a benzinhez használt csövek nem felcserélhetőek. Az üzemanyagnak mindig szűrtnek kell lennie és a szűrőket rendszeresen kell tisztítani. Sok modellező használ a töltéscsőben is, valamint a tank és a karburátor közötti csőben is szűrőt. A tiszta üzemanyag növeli a motor teljesítményét és megbízhatóságát.
Ugyancsak szükséges a futómű behúzó ellenőrzése. Töltsd fel a rendszert levegővel és ellenőrizd, hogy tartja-e a nyomást. A nyomás 80-100 PSI között normális és 4-5 behúzási ciklus elvégzése után még nem szabad csökkennie. Ha kettő ciklus után csökken a nyomás ellenőrizd, hogy nincs-e tömítettségi probléma. Ha nincs, szinte biztosan nagyobb tartályra van szükség. Én szívesebben használok fém tartályt a műanyaggal szemben. Ha a rendszer ereszt, feltétlenül keresd meg a hibát felszállás előtt! Javítsd ki és ellenőrizd újra a rendszert. Figyeld a nyomást behúzott és kiengedett futóműnél is. Ugyancsak ellenőrizd kiengedett állapotban a rögzítést, amennyiben a rendszert úgy tervezték, hogy behúzott állapotban is rögzítse a futóművet, akkor annak működését is ellenőrizd. Amennyiben a farokfutó behúzható és kormányozható is egyben ellenőrizd, hogy a két funkció jól működik együtt. Kétszer ellenőrizd a kerekek tengelyre rögzítését. Sok harci repülőt láttam felszállni úgy, hogy az egyik kerekét maga mögött hagyta a pályán.
A kormányfelületek következnek. Győződj meg róla, hogy az összes rögzítés biztonságos és nem lötyög. Biztosan alkalmaztál néhány biztosítási módszert, hogy a kormányfelületek a repülés alatt a helyükön maradjanak. Ellenőrizd őket, és azt is nézd meg, hogy a vezérsíkok a megfelelő irányba mozdulnak-e a távirányító parancsára. Arra is figyelj, hogy az elmozdulások azonos és ellentétes irányban is egyformák legyenek. Nem azt mondom, hogy mindkét irányban azonos kitérésnek kell lennie, hanem hogy az együttmozgó kormányfelületeknek egyforma mértékben kell kitérnie. Például a csűrőnél a jobb csűrőlapnak ugyanakkora kitérése kell legyen felfelé, mint a bal csűrőlapnak nyilván ellenkező irányú parancs esetén. Mindkettőnek egyforma mértékben kell kitérnie le és fel egymáshoz viszonyítva. Ez különösen kritikus az ívelőknél, ha gépen van ilyen.
A harci repülőknél szükséges az ívelő, így ha lehetséges fel kell szerelni. Különösen hatékony leszállásnál és jelentősen növeli a stabilitást kis sebességnél. Győződj meg róla, hogy az összes kormányfelület és zsanér biztonságos és szabadon mozog. Ellenőrizd még egyszer és bármi hibát találsz NE REPTESS! Javítsd ki és utána reptess. Ugyancsak ellenőrizd a szervók beépítését. Kimozdulhatnak és egy szervó elvesztése a gép végét jelentheti, így mindig nézd meg őket.
Ellenőrizd a motor és a kipufogó rögzítését minden reptetés előtt. A vibráció ellenséged és nagyon nehéz a teljes megszüntetése. A figyelmes légcsavar kiegyensúlyozás segít, de mindig marad valamennyi vibráció. Idővel mindent elveszíthetsz emiatt, tehát figyelj rá. Nézd meg a légcsavart, ha bármilyen sérülésre utaló nyomot találsz ne reptess. Az egyik légcsavar ág elveszítése a gép törésével jár. Ne adj rá esélyt. Egy légcsavarcsere költsége össze sem mérhető a gép árával.
Amennyiben a gép minden rendszere rendben van itt az ideje, hogy felvedd a pilótakalapot és a napszemüveget és felkészülj a szerzeményed levegőbe emelésére. A következő fejezet tartalmazza a távirányító távolságpróba, indítás, taxizás és felszállás leírását.
Harci repülőt irányítani más, ezért néhány dolgot meg kell tanulnod felszállás előtt. Megérteni azt ami megtörténhet felkészít rá, hogy képes legyél helyesen reagálni és megadja az esélyt, hogy élvezhesd az eddigi munkád eredményét. Harci repülővel repülni hátborzongató tapasztalat és hogy sikeres is legyen, hát ezért szántuk rá magunkat megírjuk ez a cikket.
A repülés
A nagy nap ami előttünk áll idegessé tesz, ilyenkor valószínűleg elkerüli valami a figyelmünket, ami nagy gondot okozhat. Ezért nézz át mindent még egyszer.
Töltsd fel a gépet üzemanyaggal, és győződj meg róla, hogy minden üzemanyagcső helyesen van vezetve és csatlakoztatva. Ha pneumatikus futómű behúzót használsz ellenőrizd a nyomást. Én minimum 80 PSI-t ajánlok. Csinálj egy ciklust és győződj meg róla, hogy a rögzítés jól működik kiengedett állapotban. Ellenőrzés után töltsd újra levegővel a rendszert. Ellenőrizd műszerrel az akkumulátorok töltöttségét. Ha kétséges NE REPTESS. Töltsd fel az akkumulátorokat. Ezután ha tied a frekvencia kapcsold be az adót és a vevőt, majd ellenőrizd a hatótávolságot. Ha bármi rendelleneset észlelsz, javítsd meg. Ne próbálj meg reptetni amíg nem 100 %-os a rádiód. A gép mögött állva mozgasd meg az összes kormányfelületet és ellenőrizd az irányhelyességet. Ezt az ellenőrzést mindig a gép mögött állva végezd, más helyzetből könnyű hibát véteni. Ellentétes kormánymozgás végzetes lehet a gépre nézve. Ha minden jónak tűnik itt az idő a motor beindítására. Biztonságosan rögzítsd a gépet. Erre a legmegfelelőbb egy segítő személy. Győződj meg róla, hogy a segítő pontosan tudja mit fogsz csinálni, ha szükséges vedd át vele az indítás folyamatát lépésről lépésre. A nagy modelleket és a harci repülő modelleket általában erős motorral szerelik, ami meglepheti a segítőt, így biztosnak kell lenned benne, hogy megértette mit vársz tőle.
Indítsd be a motort és várd meg amíg üzemi hőfokra melegszik. Ez általában csak egy percet vesz igénybe, viszont biztosítja a motor megfelelő működését gázadáskor. Pörgesd fel a motort maximumra kétszer-háromszor, a motornak minden alkalommal egyenletesen kell felpörögnie. Ha a motor köpköd, vagy megtorpan állíts rajta felszállás előtt. A motornak megbízhatóan, stabilan kell járnia és minden fordulatszám változást egyenletesen kell csinálnia. Szánd rá a szükséges időt, hogy a beállítás tökéletes legyen. Harci repülő modelleket nehéz irányítani, így az a legjobb és az csökkenti leginkább a kihívást az első reptetésnél, ha tudod, a motorra bizton számíthatsz.
Ezután gyakorolnod kell a taxizást, hogy megérezd hogyan viselkedik a gép a kormánymozdulatokra. A legtöbb harci repülő farokfutós, ennek megfelelően tudod irányítani oda, hová akarod. Fordulj mindkét irányba és győződj meg róla, hogy a parancsokat azonnal végrehajtja. Amennyiben ez is megvan, jöhet a felszállás.
Nézz a szélzsákra, ellenőrizd a szél irányát. Első reptetéshez a legjobb a lehető legkisebb szél, javaslom várd meg míg a szél elcsendesül, amíg nem szerzel tapasztalatot. Nem azt állítom, hogy a harci repülők nem tudnak erős szélben repülni, csupán azt, jobban jársz ha az első reptetéseknél minden a legideálisabb.
Taxizz a kifutó végére, ha szabad a pálya jelezd, hogy felszállsz. Taxizz a pálya tengelyéhez és fordulj az indulási irányba. Vegyél egy mély lélegzetet, mert egy rövid ideig nem fog eszedbe jutni, amíg gyakorlatot nem szerzel. Ne nyúlj a magasságihoz, a gépnek a főfutókon kell gurulnia, míg el nem éri a felszálláshoz szükséges sebességet.
Az elhamarkodott felszállás gyilkos, és egyáltalán nem nehéz megelőzni ha tartod magad a szabályokhoz. A magassági kormány sok új gépet összetört, amennyiben nem megfelelő sebességnél emelte fel a gépet. A motor nyomatéka ilyenkor balra fordítja a repülőt. A reakció ilyenkor maximális jobbra döntés, ami csúszással jár alacsony sebességnél és magasságon, aminek másodperceken belül katasztrófa a következménye. Adagold a gázt és az oldalkormánnyal tartsd a pálya közepén a gépet. Lassan növeld a gázt és hagyd a gépet a földön gurulni. Ne izgulj a gyorsulás miatt és NE ADJ HIRTELEN GÁZT! A sebesség növekedésével a gép felemeli a farkát, de ne nyúlj a magasságihoz. A felszálláshoz szükséges sebesség eléréséhez még kell egy-két másodperc és még alig félgázzal megy a gép. Növeld a gázt és már nagyon közel érsz a felszálláshoz. Csak egy kicsit húzz a magasságin és a gép elszakad a földtől és elkezd emelkedni. NE FORDULJ és csak lassan emelkedj addig, amíg a gép el nem éri a biztonságos repülési sebességet és magasságot. Ha már láttál igazi harci gépet felszállni, akkor tudod, hogy pontosan így történik. Nem emelkednek hirtelen a felszállás után kettő másodperccel. És fordulni sem látod őket, amíg nem érték el a biztonságos repülést. Továbbra is az oldalkormánnyal tartsd irányban.
Ha elértél körülbelül 15-20 m magasra kezd meg az első fordulót nagy ívben. Amikor a gép megfordult és újra egyenesen repül, vegyél egy mély lélegzetet és húzasd be a futóművet. Egy pillanatra nézz le és győződj meg róla, hogy jó kapcsolót használsz. A behúzásnak azonnal el kell kezdődnie. Ha megtörtént emelkedj tovább, itt az idő a trimmelésre. A cél, hogy a gép beavatkozás nélkül egyenesen repüljön és tartsa a magasságot. Állj ¾ gázra, ha ez túl gyors vedd egy kicsit vissza a gázt trimmelés előtt. Emlékezz rá nem egy trénert irányítasz, a felületi terhelés nagy, így mindig legyen elegendő sebessége a gépnek. A jól beállított repülő időt ad neked, hogy pihenj egy kicsit és a térdeid is abbahagyhassák a remegést. Pár kör repülése után a gép úgy repül, mintha zsinóron húznák. Amennyiben a trimmelés nem akar sikerülni, valami el van rontva a gép építésekor, így minél hamarabb kezd meg a leszállást, de ne ess kétségbe. Gondold végig mi történik és irányítsd a gépet amennyire csak lehet. Tartózkodj a hirtelen és nagy kormánymozdulatoktól. A harci gépek nagyon gyorsan reagálnak a parancsra, és a legtöbb esetben egy kis mozdulat is látványos hatással jár. Amennyiben a gép túlvezéreltnek tűnik kapcsold a csűrő és magassági csatornát csökkentett kitérésre, ha a távirányítód ezt lehetővé teszi.
Finom mozdulatokkal vezess, és látni fogod a gép pontosan azt csinálja, amire utasítod. Ne próbálkozz mutatványokkal, amíg nincs kitrimmelve a gép. Ráérsz akkor bizonytani, amikor már tökéletesen uralod a repülőt. Fordulj mindkét irányba, hogy lásd miként viselkedik. A harci gépeknél forduláskor a csűrőt és az oldalkormányt is használni kell, valamint a magasságit a magasság tartásához. Ha azt akarod szép legyen a forduló, használd az oldalkormányt is. Gyakorlottá kell válnod az oldalkormány használatában, mert a leszállásnál szükséged lesz rá. A harci gépek reptetése igényli az oldalkormányt, de többségünk úgy tanul meg reptetni, hogy nem használja. Meg fogsz lepődni, milyen jól fordul a gép az oldalkormány használatával. Élvezd a repülést. Repülj formás köröket és ismerkedj a géppel. Melegen ajánlom, hogy ne próbálkozz orsózással és hurokrepüléssel az első egy-két reptetés alkalmával.
A következő lépés annak megismerése, hogyan reagál a gép a csúszásra. Ez segíteni fog, hogy megismerd a legkisebb biztonságos repülési sebességet és megtanuld hogyan kell cselekedni a csúszáskor. Néhány gép egy kicsit küzd, majd egyenesen átesik, a többi erőszakosan reagál, ekkor képesnek kell lenned reagálni minden helyzetre. Javaslom, hogy próbáld ki ezt az első reptetéskor, mert nyugodtabban reptetsz ezután ezzel a gyakorlattal. Amennyiben most nem is, azelőtt mindenképpen próbáld ki, hogy bonyolultabb mutatványokba kezdenél.
És most az egyetlen kötelező gyakorlat, LESZÁLLÁS!
Minden reptetés valamilyen leszállással ér véget, ha jól felkészülsz és pontosan kivitelezed még egyszer felszállhatsz. Ennek a gyakorlatnak automatizmussá kell válnia. Felkészíteni a gépet a leszállásra nem bonyolult, de ne feledd, harci gépet vezetsz. A harci gépeken van ívelő, ha a tiéden is van használd. Vedd vissza a gázt egyenes repülés közben, majd engedd ki az ívelőt. Figyeld hogyan változik a gép repülése. Azonnal lassulnia kell, és amennyiben több mint fél gázon van, el kell kezdenie emelkedni. Alacsonyabb gáznál tovább lassul a gép. Ezután a süllyedést nem a magassági kormánnyal kell szabályozni, hanem a gázzal. Ez nagyon fontos, meg kell értened.
Kezdjük meg a leszállást.
Jelezd, hogy leszállásra készülsz, hogy a többi modellező is megtudja.
Repülj egyenesen és szintben magad előtt körülbelül félgázon, majd engedd ki a futóművet. Repülj még egy kört és ellenőrizd, hogy rendesen kinyíltak-e. körülbelül 30 m magasan repülj hátszélben. Engedd ki az ívelőt és korrigáld a magasságváltozást. Én körülbelül 5 fok magasságit mixeltem az ívelő kiengedéséhez, így a repülő tartja a magasságot. Ezzel együtt egy kisebb listányi beállítást kellett elvégezni a távirányítón, hogy automatikusan változzon a trimmelés az ívelő kiengedésekor. Fordulj 90 fokot és tartsd a magasságot. Fordulj rá a kifutóra és kezd meg az ereszkedést körülbelül 1/3 gázon. Irányítsd a gépet a leszállási pontra a kifutó elején és szabályozd a süllyedést gázadással. Meredekebb süllyedéshez vedd vissza a gázt, laposabb pályához adj gázt. Oldalkormánnyal kormányozz a földet érésig. A csűrőt csak a szárnyak vízszintesben tartására használd. Az egész megközelítés körülbelül 45 fokban történjen. Ez néhány pilótának meredeknek tűnhet, de ez a helyes eljárás. Körülbelül 3 m magasságban éri el a gép a pálya elejét. Ha minden rendben van vedd le a gázt teljesen és 1 m magasan kezd meg a kilebegtetést. Hagyd, hogy a gép a főfutókra érkezzen és ne erőltesd a magasságival, hogy letegye a farokfutót. Az oldalkormánnyal és ne a csűrővel tartsd a pályán a gépet. Ahogy veszíti a sebességét magától lerakja a farokfutót és ezután ezzel is kormányozhatsz. Ha magasságival próbálod lekényszeríteni a gép hátulját, könnyen újra a levegőbe emelkedhet. A kis sebességű csúszás és magassághiány következményeit már ismerjük.
Ha nem vagy megelégedve a megközelítéssel lassan adj gázt és tartsd a szárnyakat vízszintesen. Ahogy megnő a teljesítmény és a levegő sebessége a gép újra repülni kezd. Kezdj lassan emelkedni és ne fordulj addig, míg nincs meg hozzá a biztonságos sebesség. Emlékezz, ha nem sikerül a megközelítés lassan adj gázt. Ha hírtelen akarsz gázt adni a gép megdől a nyomatékváltozás miatt, amiről már fentebb beszéltünk. Ne izgulj, csak adj lassan gázt és kényelmesen emelkedj a leszállás megkezdéséhez szükséges magasságra. Ne akarj eggyel többször leszállni, mint ahányszor felszálltál.
Ha már a gép a földön van és a légzésed is újra normális, elemezd a reptetést és gondold végig mi volt jó, mit kell fejleszteni. Minél többet gyakorlod ezt a két manővert – a fel- és a leszállást- annál inkább automatikussá válik. Egyik lépés után következik a második és egy kis gyakorlással mindkettő mesterévé válsz, így reptethetsz egy géppel éveken át. Sokszor gyakoroltam ezeket, mielőtt megpróbálkoztam egy igazi reptetéssel. A lépések természetesen időlegesek, egy kis gyakorlás után tényleg működnek.
Hálás vagyok érte, hogy ismerhetek egy különleges embert, aki oktató volt és veterán vadászpilóta több, mint 50 második világháborús bevetéssel. Látta hogyan töröm össze az első Corsair-em és szánt rá időt, hogy elmagyarázza hol rontottam el. Barátok lettünk és közösen készítettük e dokumentumot. Előnyömre vált amit ő tudott és jobb pilótává váltam, mert rászánta az időt azon az első napon, hogy elmondja mit rontottam el. Nagyon fel voltam dúlva aznap, de a hangján éreztem, hogy legalább olyan rosszul érzi magát mint én, aki keresi mi volt a baj a géppel. Elmondta, hogy semmi baja nem volt a gépnek, ami persze rosszul esett, de a következő pár órában megértettem, hogy igaza van. Úgy ismerte a Corsair-t, mint a tenyerét és bár gyakran “Bentwing Bitch”-nek (talán: hajlottszárnyú rosszindulat) nevezte szerette és tisztelte és megosztotta velem a tudását. Amiatt értettem egyet Paul-lal ennek a cikknek a megírásában, mert szeretném átadni a többi pilótának, azt amit ő adott át nekem. Ez egy köszönet azért, hogy ismerhettem és barátomnak nevezhettem.
Köszöntelek a távirányítású harci repülők csodálatos világában!!!!
Jack Devine
♣ Archiválta Süli Tamás ♣