SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1960 2. szám. 19. old.

 

Elekfy Ákos

Hajótestek borítása

 

 

  Azt hiszem többek kívánságának teszek eleget e cikkel. Elöljáróban meg kell említenem, hogy a hajótestek keresztmetszetüktől függően két csoportra oszlanak; kerek, vagy U-bordás, V-bordás testekre.

  A kerekbordás testeket legcélszerűbb palánkozással borítani, mert így a bordák különféle íveltségét legjobban palánklécekkel tudjuk követni.

  Általában az egyenes, vagy kis íveltségű felületeket szélesebb, míg az aránylag kis görbületű sugarú felületeket keskenyebb lécekkel borítsuk. A borításnál tekintettel kell lennünk arra, hogy az orr- és a farborda kerülete jóval kisebb a főborda kerületénél, így a palánkléceknek  elejét és végét egyenletesen keskenyítenünk kell. A bordák kifűrészelésénél gondolnunk kell arra is, hogy általában a bordarajzok a modell külső körvonal rajzát adják, s ezért a palánkvastagságot le kell számítani belőlük.

  Már a hajótest összeépítésének tervezésénél gondoljunk arra, hogy a bordákat a hajógerincen kívül még legalább négy helyen össze kell fognunk 1-1 bordába sülyesztett erősebb léccel, hogy palánkozás közben a bordák ne tudjanak elmozdulni. Célszerű egy-egy lécet a fedélzet és a hajó oldal találkozásához, továbbá egy-egy lécet a felső szélléc és a gerinc közé kb. középtájon beépíteni  (lásd 1. ábrát).  Ahhoz, hogy az építendő hajótest valóban megfeleljen a tervrajznak és tökéletesen törésmentes legyen, a legfontosabb a bordák igen pontos szerkesztése és kivágása, valamint az építő deszkán való gondos beállítás. A bordák pontos beállítására különösen vigyáznunk kell azoknál a hajótesteknél, ahol a fedélzetnek hosszirányú íveltsége is van.

  A bordákat gerinccel felfelé rögzítjük az építődeszkára, s a fedélzet íveltségének megfelelően egyenként alátétekkel emeljük meg. Beépítjük a hajógerincet, majd a 4 db. összekötőlécet is beragasztjuk s még a ragasztás kötése előtt újra ellenőrizzük, hogy a bordák merőlegesek-e a gerincre.  Valamint az építődeszkára. Továbbá a bordák egymástól való távolsága megfelel-e a tervrajz előírásainak. Most a már előre kinagyolt orr és fartőkét is felragasztjuk az első és utolsó bordára Az orr és fartőke kialakításánál gondoljunk arra, hogy ezek  a bordánál a palánkvastagság méretével nagyobbak legyenek (vagyis a bordából kiálljanak), mert a palánkozást elöl és hátul ezekhez csatlakoztatjuk.

 

  A palánkozást a középső összekötő léctől kiindulva kezdjük el felfelé váltakozva, hol az egyik, hol a másik oldalon. Így elkerülhetjük, hogy a gerinchez közel kerülő palánklécekkel a gerincet valamelyik oldalra elnyomjuk.

  A palánklécet először pontosan méretre vágjuk és felillesztjük a helyére. Gyaluval a két véget a kívánt méretre keskenyítjük, majd jó minőségű aerofixel a borgákat bekenjük ott, ahová a palánkléc kerül. Ezután a léc oldalát gyorsan és bőven végigkenjük aerofixel és az előzőleg felragasztott palánkléchez szorítjuk. A legmegfelelőbb megoldás, ha a aerofixes tubus kupakjába egy 4-5 cm hosszú rézcsövet erősítünk és a ragasztót ezen keresztül nyomjuk a lécre. A ragasztóval megkent lécet a főbordától kiindulva acélgombostűvel rögzítjük a száradásig a bordához. Amennyiben  a borda osztásunk 10-12 cm-nél nagyobb, úgy a palánklécet a bordaközben is gombostűzzük át a palánkléc oldalának irányából. Ezek a tűdarabok véglegesen a hajótestben maradnak. Én minden esetben előre lecsipkedem a gombostű hegyes végét, olyan hosszú darabokra, hogy a tű két palánklécet átérjen és laposfogóval nyomom a két lécen keresztül, vigyázva arra, hogy a palánk oldalán a tű nehogy kibújjon, és a hajótest átgyalulása alkalmával a gyalukést tönkretegye.

  Ha a hajótest hosszabb, mint a rendelkezésünkre álló palánkléc, úgy kénytelenek vagyunk a léceket toldani. Toldást mindig valamelyik bordán kezdjük a téglakötéshez hasonlóan, vigyázva arra, hogy két toldás soha ne kerüljön egymás mellé.

   Miután a fenékrész borításával végeztünk, elkezdjük az oldalak borítását.(Szintén alulról felfelé haladva.)

  Száradás után kihúzzuk a gombostűket és igen durva csiszolópapírral kezdjük a palánkléceket összecsiszolni. Soha ne feledjük el: Ha kifogástalan munkát kívánunk végezni, nem szabad felületesen eljárnunk az összecsiszolást illetően. Hogy hajónk borítása törés- és hullámmentes-e, legkönnyebben úgy tudjuk ellenőrizni, ha tenyerünkkel végigsimítjuk a felületet, így rögtön észrevesszük az esetleges hibákat. Gondos csiszolás után alapozzuk le a hajótestet kétszer-háromszor híg celluloid acetonos oldatával. Lágyítóként az acetonba tegyünk 10-15% amylacetátot. Ezután valamilyen vékony selyem, vagy vászonanyagot ragasszunk fel ugyanezzel a ragasztóval. Celluloid oldat helyett használhatunk cellonlakkot is. A hajótest további kidolgozását a „Repülés” 1959. évi 2. számában már ismertettük a „Modellek festéséről” c. cikkben. 

 

Elekfy Ákos

 

♣ Archiválta SRY 2005 szeptember 18. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005