SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1960 7. szám. 16.-18. old.

Hársfalvi Sándor

Kontroll-iskola 1. rész.

(„Zebi” U-controll modell)

 

  Az elmúlt évek során megoldódott modellezőink nagy problémája és szép számú modellmotor jutott el még a legtávolabbi modellező körökbe is. E cikksorozattal azoknak kívánunk segíteni, akik az U-controlozással szeretnének megismerkedni.

  Az előző oldalon egy kimondottan kezdők részére tervezett modellt bocsátunk közre. A modell méreteit a gyakorló modellek méreteinél nagyobbra terveztük, kezdőknél ugyanis lényeges , hogy a modell sebessége ne legyen egy bizonyos határnál nagyobb. A gép méretei olyanok, hogy a biztonságos vezetéshez szükséges 50-60 km/óra sebesség körül repül. Ha 2,5 cm3-as Record, vagy X-3-as motor hajtja.

  Törzs: Építés előtt a gép valamennyi alkatrészrajzát fel kell nagyítani 1:1 méretben. Az orrész 2 db. 5 mm-es réteges lemezből készül. Kivágjuk rajta a szaggatott vonallal jelölt könnyítéseket és a kormánymérleg helyét, majd a két darabot összeragasztjuk. Ehhez csatlakozik a szárny mögött a farokrács szerkezete. Ezt a rajzon állítjuk össze a vitorlázó modellek törzshez hasonlóan. Száradás után a rajz szerint az orrészt és a farokrács egy részét 1 mm-es rétegeslemezzel bevonjuk. Természetesen beragasztás előtt a szokásos módon felkötözzük. A kormánymérleget is a rajz szerinti megoldással erősítjük a törzsre. Ügyeljünk, hogy sem a huzaloknál, sem a tengelyeknél ne legyen kotyogás, holtjáték, de emellett az egész szerkezet könnyedén mozogjon. A kormánymérleg anyaga 2 mm-es durállemez. A szárnyat gumival erősítjük majd a törzsre, ezért 1 mm-es rétegeslemezből felfekvő lapot kell erősíteni a törzsre, s ezt néhány szeggel a ragasztáson kívül meg kell erősíteni.

 

( A kép rákattintva új ablakban, nagy méretben megjeleníthető)

 

Csillapító: A vízszintes csillapító 3 m-es rétegeslemezből készül. Miután a 120x400 mm-es idomot kivágtuk, fareszelővel a belépő és kilépő élét úgy reszeljük le, hogy szimmetrikus profilhoz hasonló keresztmetszete legyen. A Könnyítést és a kormánylapot csak ezután vágjuk ki belőle. A kormánylapra felszegecseljük az 1 mm-es durálból készült himbát, és a mozgó részt „8”-as cérnakötéssel a szokásos módon felvarrjuk az álló részhez. A függőleges vezérsíkot 1-1,5 mm-es rétegeslemezből készítjük és csapolással illesztjük a vezérsíkba. A függőleges vezérsík „kilépésére” ügyeljünk. A törzs és a vízszintes csillapító közé egy ék alakú hársfadarabot kell ragasztani, hogy a vízszintes csillapító és a szárny 0°-os szöget zárjon be. A csillapítót a törzsre cérnakötéssel és ragasztással erősítjük fel. Ezután a kormánymérleget a tolórúd segítségével be kell kötni a magassági kormányhoz. A bekötésnél arra ügyeljünk, hogy a magassági kormány pontosan alaphelyzetben legyen, amikor a kormánymérleg hossztengelye a modell hossztengelyével párhuzamosan áll.

 

Szárny: Összeállítása a szokásos módon történik. A bevonás előtta bal szárnyvég utolsó bordájára fel kell cérnázni 1 mm-es acéldrótból hajlított tartót, ami a vezetőhuzalt tartja, illetve vezeti. A középső négy bordaközt alul és felül duplán borítsuk be. Az üzemanyagtartályt a rajz szerinti méretben készítsük el és a törzs jobboldalára a motor közelébe csavarokkal erősítjük fel. 

 

(folytatjuk)

Hársfalvi Sándor

 

♣ Archiválta SRY 2005 szeptember 18. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005