Eredeti megjelent:
Modellezés
1988. 12. szám.
melléklet.
Krassó Tamás
Makett modellek építése, repítése
Az első rész megírása óta sok víz folyt le a Moldván. Hogy miért éppen a Moldván? Mert ott jártunk szeptemberben az év legnagyobb Nemzetközi CO2 Versenyén, Kladnóban. A makett kategóriában 26 induló volt. Ez hihetetlenül nagy szám. Ilyenkor figyelembe kell venni azt a tényt, hogy egy makett modell elkészítése 4-6 hónapot vesz igénybe! Az ott látottak szinte minden vonatkozásban igazolták az első fejezetben részemről leírtakat. Én nyolcadik helyezést értem el.
- A választott repülőgéptípusok többsége (Piper,Csmelák, Bestiola, Stark, IL-10-es) mind olyan, amelyet lehet „idomítani” a repülést illetően.
- A festést, ha lehet elhagyják és színes bevonóanyaggal oldják meg a színezést. Bevonóanyagként a Szovjetunióból szerzett, a japánpapírhoz haonló, de erősebb papírt használnak.
- Csak „1” azaz egy tartályt lehet használni, vagyis a MODELLA motor eredeti tartályát, ez a szabály!
- Nagy szél esetében –a versenyen ez volt – hátszélben is startolnak, s ez gyakorlatot kíván. Nekem volt két olyan hagyományos repítésem, amikor széllel szemben függőlegesen felfelé, az eldobás után kb. 40 m-re felszaladt a modell és csak azután fordult ki. Egy lassúbb emelkedéssel nyugodtabb lettem volna és ez hátszeles eldobásnál lehetséges.
- A motorjárat a modell súlyától függően más és más. Azt a minimális fordulatszámot kell eltalálni, amikor a modell még biztonságosan repül.
Összefoglalva az eddig szerzett tapasztalatokat:
(a rajz rákattintva új ablakban, nagy méretben megtekinthető)
Krassó Tamás
♣ Archiválta SRY 2006 január 09. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006