Eredeti megjelent:
Repülés
1950. 8. szám 7.old.
Dugattyúsmotorok hővesztesége
A motorok belsejében az üzemanyag elégésekor hatalmas hőenergia szabadul
fel. Ez az energia azonban csak részben alakul át munkává, mert a motor nem
képes teljes egészében hasznosítani. A hőenergiának azt a részét, mely nem
alakítható át részünkre hasznos munkává, veszteségként kezeljük.
Ha a működésben lévő motort ilyen szempontból vizsgáljuk, elég
kedvezőtlen eredményre jutunk. Nézzük csak meg az ábrát.
Könnyen érzékelhetjük minden különösebb berendezés nélkül a kipufogó
gázokkal távozó hőmennyiséget. Pontos mérésekkel kimutatható, hogy az
üzemanyagból felszabaduló hőmennyiség mintegy 40%-a
ezúton távozik. Ezt megakadályozni nem tudjuk, csupán alkalmas berendezésekkel
igyekszünk hasznos formában hasznosítani (Pl.: vezető és utasfülke fűtése,
szívólevegő előmelegítése, stb.)
A hőmennyiség tetemes részét a motor részei veszik át
és erősen felmelegednek. A magas hőfok és a vele együtt járó erős tágulás,
egyrészt az anyag szilárdságát csökkenti, másrészt a pontosan illesztett
alkatrészeknél a súrlódás növekedését, végső fokon berágódását idézi elő. A
motort tehát kénytelenek vagyunk hűteni, bár ezzel további veszteségeket
okozunk. Erőteljes hűtésre van szüksége a hengernek, mert belsejében nagy
hőmennyiség szabadul fel. Ha elégtelen a hűtés, a motor túlmelegedik és az
öngyulladás veszélye áll fenn, amikoris a hengerbe
jutott keverék a gyújtástól függetlenül eléri gyulladási hőfokát, bekövetkezik
az időelőtti robbanás, megzavarva a motor munkafolyamatát.
A hengerek hűtése, vagyis a káros hő elvonása, mint már az előbbi
cikkekben említettük, lég- és folyadékhűtéssel történhet. Előbbi közvetlen, utóbbi
közvetett módon adja át a felesleges hőmennyiséget az áramló levegőnek. A forgó
alkatrészek kenésére szolgáló olaj is elősegíti a motor belső hűtését.
A fentiek szerint tehát a felszabadult hőmennyiségnek
mint egy 25%-át vagyunk kénytelenek elvonni hűtéssel. Ez azonban még nem
minden, a súrlódások és egyéb veszteségek további 9%-ot vonnak el és
végeredményben csak 26% marad hasznosítható.
Láthatjuk tehát, hogy az üzemanyag égésekor felszabaduló hőenergia aránylag
kis része alakul át céljainknak megfelelően és ez ad ösztönzést a dugattyús
motorok továbbfejlesztésére, illetve új megoldások keresésére.
♣ Archiválta SRY 2005 december
30. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2005