SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Modellezés

1986.10. szám 10. old.

Sárkányépítés

Az Allison-Scott-féle siklósárkány

 

  Amikor a Wright-testvérek 1903-as sikere nyomán a motoros repülés megvalósult, egyben lezárult a sárkányok európai fejlődésének nagy kor­szaka is. Senki sem foglalkozott új sárkánykonstrukciók megalkotásával, a már bevált típusokat alkalmazták.

  Az utóbbi 40 évben azonban Amerikában több olyan, szerkezetileg teljesen új sárkánytípus született, amely új repülőeszközök kifejlesztését tette lehetővé. Ilyen például F. Rogallo deltasárkánya, D. Jalbert paplan­sárkánya.

  Ebből a fellendülő korszakból először a siklósárkányt mutatjuk be.

G.M.

 

Az Allison-Scott-féle siklosárkány

William M. Allison

amerikai feltaláló 1950-ben szabadalmaztatta félmerev sárkányát, amiben csak hosszanti rudak voltak, és az iránytartást a két oldalsó uszony biztosította.

 

Frank Scott

1964-ben módosította ezt a sárkányt. A vitorla alsó részén nyílásokat vágott, jelentősen növelve így a sárkány stabilitását. A rudak itt párhuzamosan futnak.

 

Azóta a siklósárkány számtalan különböző változatát kipróbálták már.

 

Egy nagyon jól bevált típus az ED GRAUEL-féle sárkány. A vitorla műanyag szemeteszsákból, a két rúd 6X6X900 mm-es fenyő­lécből készülhet. A léceket széles celluxszal ragasztjuk a vitorlára. A kantárt felragasztott drótkarikára kötjük, vagy beütött ringlibe fűzzük. A kantár hossza összesen 140 cm legyen. Pontosan a felénél kössünk rá hurkot az eresztőzsinór számára.

Elkészíthetjük felére kicsinyítve is reklámszatyorból és hurkapálcából.

G. M

A rajz rákattintva új ablakban, nagy méretben megtekinthető.

 

SRY MODELL

♣ Archiválta SRY 2006 január 28. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006