![]()
Eredeti megjelent:
Modellezés
1986.10. szám 10. old.
Sárkányépítés
Az Allison-Scott-féle
siklósárkány
Amikor a
Wright-testvérek 1903-as sikere nyomán a motoros repülés megvalósult, egyben lezárult
a sárkányok európai fejlődésének nagy korszaka is. Senki sem foglalkozott új
sárkánykonstrukciók megalkotásával, a már bevált típusokat alkalmazták.
Az utóbbi
40 évben azonban Amerikában több olyan, szerkezetileg teljesen új sárkánytípus
született, amely új repülőeszközök kifejlesztését tette lehetővé. Ilyen például
F. Rogallo deltasárkánya, D. Jalbert paplansárkánya.
Ebből a fellendülő korszakból
először a siklósárkányt mutatjuk be.
G.M.
Az
Allison-Scott-féle siklosárkány
William M. Allison
amerikai feltaláló 1950-ben szabadalmaztatta félmerev sárkányát, amiben
csak hosszanti rudak voltak, és az iránytartást a két oldalsó uszony
biztosította.
Frank Scott
1964-ben módosította ezt a sárkányt. A vitorla alsó részén nyílásokat vágott,
jelentősen növelve így a sárkány stabilitását. A rudak itt párhuzamosan futnak.
Azóta a siklósárkány számtalan különböző változatát kipróbálták már.
Egy nagyon jól bevált típus az ED GRAUEL-féle
sárkány. A vitorla műanyag szemeteszsákból, a két rúd 6X6X900 mm-es fenyőlécből
készülhet. A léceket széles celluxszal ragasztjuk a vitorlára. A kantárt
felragasztott drótkarikára kötjük, vagy beütött ringlibe fűzzük. A kantár
hossza összesen 140 cm legyen. Pontosan a felénél kössünk rá hurkot az eresztőzsinór
számára.
Elkészíthetjük felére kicsinyítve is reklámszatyorból és hurkapálcából.
G. M
A rajz
rákattintva új ablakban, nagy méretben megtekinthető.
♣ Archiválta SRY 2006 január 28. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006