Eredeti megjelent:
Modellezés
1987.4. szám 14. old.
Sárkányépítés
A delta sárkány
A
modern sárkánytörténet egyik jelentős alakja az amerikai Francis M. Rogallo,
akit ma a sárkányrepülés atyjaként emlegetnek. Mint a NASA repülőmérnöke, gyakran
hangoztatta, hogy a hajlékony szárny stabilabb lehet a merevnél. Ahogy a
hajlékony szárny megváltoztatja maga körül a levegő áramlását, úgy a légáramlás
is részt vesz a szárnyforma kialakulásában.
1948-ban otthoni
szélcsatornájában kísérletezte ki első találmányát, egy sárkányt, amelyet rudak
felhasználása nélkül, hajlékony anyagból készített, farokkal.
Ez. - mivel abban az időben a
sárkányok iránt kicsi volt az érdeklődés - feledésbe merült.
Később, mikor űreszközök
biztonságos földrejuttatásának lehetőségeit kutatták, továbbfejlesztette
korábbi ötletét. A klasszikus deltoid sárkányalak deltává változott, a
gerincvonal alatt levő uszony, amely a zsinór pontszerű húzóerejét vonalszerűen
adta át a vitorlának, egyben iránystabilizálásra is szolgált. Így jött létre egy jó manőverező
képességű, háromszögletű, uszonyos ejtőernyő.
Ezt a találmányt az űrrepülésnél nem használták, de kiindulópontjává
vált a sárkányrepülés gyors és látványos fejlődésének.
A Rogallo-féle
hajlékony szárny és az abból kifejlődött sárkányrepülők elemeit egyesíti az
itt bemutatott deltasárkány, amely a modern sárkányok egyik alaptípusa.
A deltasárkány
A vitorla vékony
nylonszövetből, a keresztrúd Ø8 mm-es, a többi rúd Ø6 mm-es
keményfából készül. A gerinc és a két szélső rúd részére varrjunk bújtatót. A
szélső rudak felső végei és az orrcsúcs közötti szakaszt a megnyúlás
megakadályozására danúviaszalag bevarrásával erősítsük meg. Varrjuk föl az
uszonyt. Az uszony szabadon levő sarkát - ahova majd az eresztőzsinórt
kapcsoljuk - több réteg anyag bevarrásával erősítsük meg, és üssünk bele 2-3
ringlit. A különböző szélerősségeknél ezek valamelyikébe akasztjuk majd a
zsinór karabinerét. A rajzon látható gumicsöveket szorítókötéssel rögzítsük az
oldalrudakon. Ezekbe dugjuk majd a sárkány mögötti keresztrúd végeit. A
keresztrúd hosszának kismértékű változtatásával különböző szögű
szárnyállásokat állíthatunk be. A keresztrúd kihúzása után a sárkány csőszerű
tokban szállítható.
Az arányok megtartásával sokkal kisebb és sokkal
nagyobb méretben is elkészíthető. Az eresztőzsinór méretezésénél 1 m2
vitorlafelületre kb. l5 kp húzóerőt számítsunk.
A rajz rákattintva új ablakban, nagy méretben
megtekinthető.
G.M.
♣ Archiválta SRY 2006 január 28. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006