SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Modellezés

1988.1. szám 12. old.

Sárkányépítés

Lecornu sárkány

 

A soron következű modern sárkányok ismertetése előtt be szeretnénk mutatni a francia Joseph Lecornu cellás sárkányát, mert ez őse volt számos mai szerkezetnek.

 

  J. Lecornu a századfordulón a francia sárkányos szövetség elnöke volt. Többek között kidolgozott egy módszert, amellyel hajótörötteknek lehetett mentőkötelet ledob­ni sárkány segítségével.

  Itt bemutatott meglepő alakú dobozsár­kánya azért különleges, mert cellái nem egymás mögött, hanem egymás mellett he­lyezkednek el. Konstrukciója igen egyszerű, mivel egy vázszerkezet a sarkukon össze­varrt valamennyi cellát egyszerre feszíti ki. A sárkány oldallapjára és sarkára állítva is igen stabilan repül, mert a felületek vízszin­tes és függőleges vetülete - tehát a hasznos és a stabilizáló felületek aránya - mindkét esetben egyforma.

  A kantározásnál nem követhetjük az eddig megszokott eljárást. A lényeg, hogy az elkép­zelt repülési helyzetben a sárkány celláinak 15-25 fokos állásszöget kell bezárniuk a vízszintessel. A rajzon bemutatunk néhány kantározási változatot.

 

A Lecornu-féle sárkány élénk szelet kíván, de jó szélben az eresztőzsinór szöge 60-70 fokig is emelkedhet. A szél gyengülésre rohamos süllyedéssel reagál, mert alacsony repülési szögnél a cellák már árnyékolják egymást.

 

  Ezzel a sárkánytípussal bátran kísérletez­hetünk. Az élek felől látott rajzolat változ­tatására ugyanis a sárkány nem kényes. Többféle elrendezés is lehetséges, a repülést ez nemigen befolyásolja. A rajz alján néhány lehetséges rajzolatot mutatunk be. A megfelelő merevítő rudazatot és a kantározást az alapváltozatból kiindulva könnyen meg­tervezhetjük.

Lecornu sárkány

  A vitorlát célszerű nejlonanyagból varrni (50 g-os spinnaker vagy impregnált. ciklon), a rudak 10x10 mm-es fenyőlécből készül­hetnek. Mindkét oldalon beszegett szövetcsíkokból varrjuk össze a vitorlát, a sarkokon bújtatót hagyva a 4 db hosszrúdnak, amelyeket fura­ton keresztüli átvarrással rögzítünk a búj­tatóban. A hosszrudak végeire erősített zsi­nórhurkokat a keresztrudak végein lévő hasí­tékokba akasztjuk, és ezzel az egész vitorla kifeszül. A rudak kereszteződését a vitorlám varrt szalaggal átkötözzük, majd felkötjük a kantárt.

A keresztrudak kiakasztása után a sárkány összetekerve szállítható.

A rajz rákattintva új ablakban, nagy méretben megtekinthető.

Gaskó M.

SRY MODELL

♣ Archiválta SRY 2006 január 28. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006