![]()
Eredeti megjelent:
Modellezés
1988.1. szám 12. old.
Sárkányépítés
Lecornu sárkány
A soron következű modern sárkányok ismertetése előtt be szeretnénk mutatni a francia Joseph Lecornu cellás sárkányát, mert ez őse volt számos mai szerkezetnek.
J. Lecornu a századfordulón a francia sárkányos szövetség elnöke volt. Többek között kidolgozott egy módszert, amellyel hajótörötteknek lehetett mentőkötelet ledobni sárkány segítségével.
Itt bemutatott meglepő alakú dobozsárkánya azért különleges, mert cellái nem egymás mögött, hanem egymás mellett helyezkednek el. Konstrukciója igen egyszerű, mivel egy vázszerkezet a sarkukon összevarrt valamennyi cellát egyszerre feszíti ki. A sárkány oldallapjára és sarkára állítva is igen stabilan repül, mert a felületek vízszintes és függőleges vetülete - tehát a hasznos és a stabilizáló felületek aránya - mindkét esetben egyforma.

A kantározásnál nem követhetjük az eddig megszokott eljárást. A lényeg, hogy az elképzelt repülési helyzetben a sárkány celláinak 15-25 fokos állásszöget kell bezárniuk a vízszintessel. A rajzon bemutatunk néhány kantározási változatot.
A Lecornu-féle sárkány élénk szelet kíván, de jó szélben az eresztőzsinór szöge 60-70 fokig is emelkedhet. A szél gyengülésre rohamos süllyedéssel reagál, mert alacsony repülési szögnél a cellák már árnyékolják egymást.
Ezzel a sárkánytípussal bátran kísérletezhetünk. Az élek felől látott rajzolat változtatására ugyanis a sárkány nem kényes. Többféle elrendezés is lehetséges, a repülést ez nemigen befolyásolja. A rajz alján néhány lehetséges rajzolatot mutatunk be. A megfelelő merevítő rudazatot és a kantározást az alapváltozatból kiindulva könnyen megtervezhetjük.

Lecornu sárkány
A vitorlát célszerű nejlonanyagból varrni (50 g-os spinnaker vagy impregnált. ciklon), a rudak 10x10 mm-es fenyőlécből készülhetnek. Mindkét oldalon beszegett szövetcsíkokból varrjuk össze a vitorlát, a sarkokon bújtatót hagyva a 4 db hosszrúdnak, amelyeket furaton keresztüli átvarrással rögzítünk a bújtatóban. A hosszrudak végeire erősített zsinórhurkokat a keresztrudak végein lévő hasítékokba akasztjuk, és ezzel az egész vitorla kifeszül. A rudak kereszteződését a vitorlám varrt szalaggal átkötözzük, majd felkötjük a kantárt.
A keresztrudak kiakasztása után a sárkány összetekerve szállítható.
A rajz rákattintva új ablakban, nagy méretben
megtekinthető.
Gaskó M.
♣ Archiválta SRY 2006 január 28. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006