SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Repülés

1950.8. szám 14. old.

Felhajtóerőt növelő és ellenállást csökkentő berendezések

 

 A repülőgépekkel kapcsolatban felmerül a felületi terhelés fogalma. A repülőgépek felületi terhelését egy törtszámmal szoktuk kifejezni, amely megmutatja, hogy a gép aerodinamikai felületének 1 m2-ére hány kg jut a gép súlyából.

 

Felületi terhelés= felület / gépsúly

 

  A korszerű gépek nagy felületi terheléssel épülnek, mert a felületi terhelés növelésével a sebesség is nő egy bizonyos határig. Ezért kisebbítik a szárnyakat. A felületi terhelés növelése a le- és felszálló-sebességet túlzott mértékben növelné, ha nem alkalmaznának olyan szerkezeteket, melyek kis sebesség mellett képesek a szárny felhajtóerejét növelni. A legkisebb vízszintes sebesség függ a levegő sűrűségén kívül a felület nagyságától és a szárnymetszet íveltségétől Cfmaximum. Tehát ha a le-és felszálló-sebességet csökkenteni akarjuk, olyan szerkezetet kell alkalmaznunk, amely kis sebesség mellett vagy a felületet növeli vagy a szárnymetszet íveltségét fokozza. Ilyen szerkezetek a különböző leszálló lapok.

  A leszálló lapok működési elve tulajdonképpen az, hogy kitérítésük esetén a szárnymetszet íveltségét növelik. A szárnymetszet íveltségének fokozása vonja azután maga után a felhajtóerőtényező megnövekedését, míg a leszállólap nagyobb mérvű kitérése lényegesen növeli az ellenállástényezőt.

  Legegyszerűbb a rés nélküli leszállólap, az ú.n. donga-szárny, melyet a sárnyak a törzs felüli részén helyezünk el.(Lásd a 2. ábra A-val jelölt szárnyát). Egyszerű lehajlítható kilépőél, mely a szárny íveltségét fokozza ugyanakkora állásszögnél bekövetkező Cfmax megnöveli. (1. ábra)

  A réselt-leszállólap elhelyezése és működése ugyanaz, mint az előzőé, mindössze az ellenállása kisebb. (2. ábra B.)

  A terpesz-lap (2. ábra C) a felhajtóerőnövekedés mellett igen nagy ellenállás növekedést ad.

  A segéd-szárny (2. ábra D) a szárny mögé felerősített külön lap, melynek hatása kb. hasonló a réselt leszálló lapéhoz.

 A Fowler-szárny (2. ábra E) és az Zap-szárny (2. ábra F) a segédszárnynak, illetve a terpeszlapnak felel meg, azzal a különbséggel, hogy e két típus nyitásukkor a hordfelületet is megnövelik.

  A leszállólapok kitérése esetén a felhajtóerő erősen megnövekedik, míg nagyobb kitérítésnél a felhajtóerő további kismértékű növekedése mellett, az ellenállás növekedik meg. Ezért a leszállólapot felszállásnál kismértékben (kb. 15°), leszállás előtt pedig, amikor az ellenállás növekedése kedvező, nagy mértékben (kb. 60°) szokás kinyitni.

  Ha a különböző leszállólap típusok hatását összehasonlítjuk, megállapíthatjuk, hogy a felhajtóerőnövekedésben lényeges különbségek nincsenek. Lényegesek azonban a különbségek az ellenállásnövekedésben és ebből kifolyólag a túlhúzásból eredő felhajtóerőcsökkenés mértékében. Ezért minden leszállólaptípus más és más siklószöget határoz meg.

  A fékszárny különböző beállításával mindig más és más tulajdonságú repülőgépet kapunk, melynek merőben eltérő teljesítményei és repülőtulajdonságai vannak. Ez a tény a repülőgép vezetőjétől fokozott figyelmet és magasabb kiképzési fokot követel meg.

   A leszállósebesség-csökkentéssel kapcsolatban a Cfmax-ot növelhetjük úgy is, hogy a túlhúzott állapotnak megfelelő áramlások leválását késleltetjük. (3. ábra) (Az ábrán látható a Cf görbe meghosszabbítása) Ezt az úgynevezett réseltszárny segítségével érhetjük el, melynek a lényege egy a szárny elé helyezett segédszárny (4. ábra).

 

  Ez a segédszárny úgy van kiképezve, hogy közte és a szárny között egy felfelé szűkülő rés keletkezik. Nagy állásszögnél ezen a résen keresztül nagy sebességű levegő áramlik a szárny felső felületére, amely a lefékeződő levegőt felgyorsítja. Ez a jelenség a leválást késlelteti, vagyis a Cf görbét mintegy meghosszabbítja. Ezáltal nagyobb állásszöggel, illetve nagyobb felhajtóerőtényezővel való repülés válik lehetővé.

   Igen hatásosan lehet a leszállósebességet csökkenteni, ha a réseltszárnyat leszálló lappal együtt alkalmazzuk.

  Itt emlékezünk meg a zuhanófékről, vagy rontólapokról is, melynek nem felhajtóerőt növelő szerkezetek. Ilyen lapokkal csökkentik a zuhanó feladatokat végrehajtó repülőgépek zuhanó sebességét. Hasonló lapokat szoktak alkalmazni a vitorlázógépeken is a siklószög lerontása céljából. (5. ábra) A rontólap kialakításánál az a cél, hogy a gép ellenállástényezője megnövekedjék, de a többi aerodinamikai tényezője lehetőleg ne változzék meg. Az ellenállásnövekedés túlnyomó része nem a féklapon keletkezik, hanem a megváltoztatott áramkép következtében magán a szárnyon. Ezzel magyarázható az aránylag kis felületű féklap nagy hatásfoka.

  A légerőtani segédberendezések közé sorolhatjuk azokat a szerkezeteket is, melyek a repülőgép ellenállását vannak hivatva csökkenteni. Ilyen szerkezetek közül ismerkedjünk meg a Towned- és a NACA-gyűrűvel.

  A repülőgép azon részeit, melyeken felhajtóerő nem keletkezik, káros ellenállású felületnek hívjuk. Ilyen felület maga a törzs is, de különösen a léghűtéses csillagmotorok hengerei képeznek káros ellenállású felületeket. A sorosmotorok elburkolása lényegesen könnyebb, mert ezek homlokfelülete nem nagyobb a törzs amúgy is szükséges keresztmetszeténél. A csillagmotorok nagy ellenállása abban keresendő, hogy a légáramlat nem tud a hengerek mögé behatolni, ott egy örvénytér keletkezik, az örvényléshez szükséges energia a húzóerőből vonódik el. Tehát arra kell törekednünk, hogy ezt az örvényteret megszüntessük. Ezt úgy tudjuk elérni, hogy a hengerek mögé réteges (lamináris) áramlást vezetünk, ezáltal megszüntetjük a nagymérvű szétáramlást és a motorhoz, majd a törzshöz hozzásimuló áramlásra kényszerítjük a levegőt. Ezt a célt szolgálja a Towned-gyűrű. (6. ábra)

  A gyűrű hatására a levegőáram behatol az örvénytérbe és a hengerek mögött megközelítőleg réteges lesz az áramlás.

  A NACA-gyűrű asonló elv alapján működik. Inkább a gyakorlati kivitelezés formájában tér el az előzőtől, sokkal jobb hatású, továbbá a NACA-gyűrűvel a hengerek hűtése jobban megoldható (7. ábra).

  A Towned-gyűrű keskeny, a törzs méreteit lényegesen meghaladja, míg a NACA-gyűrű a törzs méreteivel  általában megegyező és a motort a törzshöz leáramvonalazza. A hűtést az u.n. örvlemezekkel lehet szabályozni

 

Kardos

 

 

 

SRY MODELL

♣ Archiválta SRY 2006 január 15. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006