SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Modellezés

1988.3. szám 8-9. old.

Rezonátorcső tervezés C-64-es számítógéppel

  Ebben a cikkben azoknak a modellezőknek kívánunk tanácsot adni, akik szeretnek önálló tervezői munkát végezni, szeretnek kísérletezni és bizonyos jártasságuk van a számítástechnikában.

  Ez utóbbi szempont a jelen esetben nem lényeges kritérium, mert a baráti vagy munkatársi körben bizto­san lehet találni olyan szakembert, aki a most megje­lenő rezonátorcső tervező programot lefuttatja egy COMMODORE-64-es gépen. A program kezelése rend­kívül egyszerű, a gép minden kiinduló adatot megkér­dez és azok realitását bizonyos korlátok között érté­keli is.

  Még mielőtt rátérnénk a konkrét méretezésre, rövi­den néhány szót kell szólni a rezonátorcsövekről és a számítógéppel tervezett csőről. Minden modellező esküszik az általa eredményesen használt rezonátorcsőre. Ez idáig igen sok számítási mód és tervezési eljárás jelent meg a szakirodalomban, amelyet több-kevesebb eredménnyel lehetett használni. Ez a tervezési mód Bernhard Krause: Modellmotoren­technik című könyvében (1986) közölteken alapszik.

  A számítás alapjában véve nem bonyolult, csak a rezonátorcső szerkesztésénél adódnak nehézségek, mi­vel a cső össztérfogata adott, valamint több olyan fel­tételt kell kielégíteni, ami jó esetben is négy-öt szer­kesztést és ugyanannyi ellenőrző számítást igényel. A tervezés ezen szakaszában, illetve a munka lényeges meggyorsításánál van szerepe a számítógépnek, mivel neki közömbös, hány műveletből számítja ki az „opti­mális" csőméreteket.

   Az sem elhanyagolható, hogy a kiinduló adatok mó­dosításával megvizsgálhatjuk a tervezett rezonátorcső alakjának, méretének változását. Kiszámíthatjuk a vezérlési szögek, motor fordulatszám változtatása stb. függvényében a csőhosszat, végül is rengeteg variációt számíthatunk ki.

   Minden ember tudja, hogy egy adott feladat megol­dására egyedül üdvözítő megoldás nincs. Van jó meg­oldás és kevésbé jó. Az adott esetre fordítva ez azt jelenti, hogy ugyanazt a motorteljesítményt, illetve sebességet többféle méretű, alakú, anyagú rezonátor­csővel is el lehet érni. Ez a számítási mód biztosan nem a legjobb, de alapnak mindenféleképpen igen jól megfelel, és az általa tervezett cső jól működik. Másik előnye, hogy olyan rezonátorcsövet ad, ami egyszerűen gyártható.

   Most térjünk át a könyv rezonátorokkal foglalkozó fejezetének ismertetésére.

 

A kipufogó oldal gázdinamikai hangolása, illesztése

 

   A kipufogó oldalon az „illesztett kipufogórendszer­ben" az úgynevezett kipufogó tölcsérben, a nyomás­hullámot, amely a kipufogónyílás nyitásakor keletke­zik, a motor feltöltéséhez használjuk. Ez a folyamat a következő módon játszódik le: a kipufogónyílás nyitásakor egy nyomáshullám hagyja el a motort, átáramlik a kipufogó rendszeren és ezzel egy­időben a kipufogó gáz a kipufogó csőbe áramlik. A ki­pufogó cső hátsó részében a reflexiós kúp a nyomás­hullámot a kipufogó nyílás irányában visszaveri. Eköz­ben az összes kipufogó gáz elhagyja a motort, és az el nem égett friss gáz egy jelentős része ily módon a kipufogó rendszerbe kerül. Ez a friss gáz azoknál a motoroknál, amelyek nem rendelkeznek ilyen „hangolt" kipufogó rendszerrel, az égés szempontjából elvész, és ezért ezt öblítési veszteségnek nevezzük.

  A kipufogó tölcsérbe visszaáramló nyomáshullám a visszaverődéskor maga e1őtt tolja a kipufogó elülső részében levő gázt a kipufogó nyílás irányába, és ezzel a friss gáz újból bejut a hengerbe, még mielőtt a du­gattyú lezárná a kipufogó nyílást. Ily módon megaka­dályozza az öblítési veszteséget, sőt bizonyos mérték­ben a henger túltöltésére, feltöltésére is lehetőséget ad.

  Ennek nagysága kb. 45%-os teljesítménynövekedés okozhat.

  Mivel az imént vázolt folyamat valamennyi fázisá­nak szinkronban kell lezajlani, a következő fizikai és konstrukciós irányelveket a helyes mértékegységekben egymáshoz kell rendelni.

A motor fordulatszáma n (1/min-ban) vagy f (1/s-­ben). A kipufogó gáz hőmérséklete és ezáltal a hang­hullám terjedési sebessége a kipufogó gázban v (m/s­-en). A motor vezérlési szögeire vonatkozó konstans, amely az adott folyamatra rendelkezésre áll, K (dimen­zió nélküli szám). A kipufogó rendszer hossza L (m­-en). Konstrukciós értékek, amelyek a motor nagysá­gával kapcsolatosak és többnyire tapasztalati értékek.

A kipufogó rendszer számításához és a kipufogó gáz hőmérsékletméréséhez a kipufogó gázban levő hang­hullám sebességére a következő értékeket adjuk meg:

v = 400 m/s.

Kis „literteljesítményű" motorokhoz és 12-15000 1/m-os fordulathoz :

v = 500 - 560 m/s.

Nagyon nagy literteljesítményű versenymotorokhoz, nagy kompresszióhoz és 20 000 1/min fölötti fordulat­hoz :

v = 550 - 600 m /s.

Olyan versenymotorokhoz, amelyeknek üzemanyaga nagy nitrometán részaránnyal és 20 000 1/min fölötti fordulatszámmal üzemelnek:

v = 550 m/s.

Olyan benzinmotoroknál, amelyeknek fordulata kb. 8000 1/min-ig terjed.

A „K" konstans a következő formulával számítható:

αA = a kipufogó nyílás nyitvatartási szöge főtengely­-elfordulási fokban,

αE = az átömlő nyílás nyitvatartási szöge főtengely-el­fordulási fokban.

Emellett decimális számként kell megadni a feltöltés­kor rendelkezésre álló forgattyústengely körülfordulá­sának egy szakaszát. Ez a rész (szakasz) az átömlőnyílás nyitásával kezdődik és a kipufogó nyílás zárásával vég­ződik.

 Mive1 a hanghullám reflexiója legtöbbször egy kúpon megy végbe, az L. hosszat a kúp közepéig számítjuk. Egyenes reflexiós falnál vagy más reflexiós testnél (felü­letnél) analóg módon járunk el.

Az L hossz számításánál abból kell kiindulni, hogy a kiáramló kipufogó gázban a nyomáshullám a forgattyús tengely egy körülfordulása alatt (L m-ben)

utat tesz meg. λA a kimenő hanghullám hossza méterben.

V= a kipufogó gázban a hanghullám terjedési sebessége m/s-ben.

f = hangfrekvencia 1/s-ben= motorfordulat szám 1/s-ben.

 

Ezeket behelyettesítve a K konstans figyelembevételével az egyenlet

helyettesítsük be K-t

helyettesítsük a frekvencia helyére a motor fordulatszámát, így a következő egyenletet kapjuk:

rendezve és átalakítva a kipufogó rendszer hosszának számítása a következő egyenlet szerint történik:

Mivel az L hossz mm-ben kifejezve áttekinthetőbb, a végleges egyenlet a következő:

A kipufogó rendszer hossza mellett, amely mint az egyenletből látszik, túlnyomórészt csak fordulatszám-függő, a kipufogó rendszer méretezésénél fontos szerepet játszik a motor nagysága és a szükséges átmérő (1. ábra). ­

Ennek az átmérőnek a számításához meghatározzuk a kipufogó ablak vetületi felületét a hengerperselyen az ismert képlettel:

E felület segítségével már a következő egyenletek sze­rint meghatározhatjuk a szükséges átmérőket:

A kipufogó rendszer kifogástalan működése csak akkor lehetséges, ha a motor lökettérfogata és a teljes kipu­fogó rendszer térfogata helyes arányban áll egymással. A legkedvezőbb érték:

Vkipufogó rendszer = 22 x motor lökettérfogata

 

Ezt az arányt +-10%-os eltéréssel be kell tartani. Az így számított értékek segítségével most már meg lehet tervezni a kipufogó rendszert. A rezonátorcső szerkesz­tését a hátsó kúppal kell kezdeni, és az utolsó párhuza­mos cső szakasszal. Ezeknél az értékeknél tartsuk be a megadott szögeket. Ezután meg lehet rajzolni a szá­mított D és d', valamint az L-nek megfelelő méreteket és az elülső kúpot. Az első tervezésnél az elülső kúp hossza az összhossznak kb. 40%-a legyen (l. 2. ábra).

Ezután az ellenőrző számítások következnek, a ki­pufogó rendszer térfogatának meghatározásához. Az ismert formula szerint a csonka kúpok térfogata :

A hengeres csőszakaszok térfogata:

Az össztérfogatot az egyes térfogatok összeadásával határozhatjuk meg. Amennyiben a számított össztér­fogat a megadott (javasolt) értéken belül van, úgy a tervezés kész, más esetben az első kúpot toljuk el addig, amíg az össztérfogat az előzőleg megadott értéken belül nem lesz. (A motor irányában való eltolás = nagyobb térfogat, a hátsó kúp irányában való eltolás = kisebb térfogat.) Mivel ez esetben a rezonátornak V4, V5 tér­fogata nem változik, a V1, V2, V3 térfogatokat kell újra számolni.

Nagy szerepet játszik még a teljesítmény alakulásá­ban a reflexiós kúp alakja. Így adódtak a szerző külön­böző mérései alapján a 3. ábrán bemutatott különböző reflexiós kúpokra az ott megadott eredmények.

Ebből egyértelműen látszik, hogy a hiperbolikus refle­xiós kúp adja a legnagyobb teljesítményt. További javulás érhető el az 1. ábrán és a 2. ábrán bemutatott hengeres közdarab beépítésével.

Ez a rezonátorcső a minimális helyigény mellett nagy teljesítmény-kihasználást enged meg széles sávban, ami azt jelenti, hogy viszonylag magas fordulatszám-tarto­mányban lép fel a teljesítménynövekedés.

Az előző számítási módszer e fejlesztésre vonatkozik. A 4. ábrán egy 2,5 ccm motor ilyen kipufogó rendszeré­nek konstrukciós adatait mutatja.

Ahhoz, hogy egy modellmotornál a gázdinamikai fel­töltést megvalósíthassuk, az szükséges, hogy a kipufogó ablak vezérlési szögét a gázdinamikai feltöltéshez il­lesszük, azaz a K konstansot, az αA vezérlési szöget kb. 160-175°-ra növeljük, egyes motoroknál αA =180°­ra növelhető. Így a K értéke 0,3-0,43-ig változik. A kipufogó rendszer elülső hengeres részében levő eltol­ható közdarab lehetővé teszi a számítási, szerkesztési pontatlanságok miatt fellépő kiegyenlítetlenségek ki­küszöbölését járó motornál is.

A rezonátorcső tervezésénél és a számítógépes prog­ram futtatásánál a cikk írói szívesen állnak az érdeklő­dők rendelkezésére.

Egy hangolt kipufogócső (rezonátorcső) általános méretei

 

Rezonátorcső tervezési vázlata. Az első kúp helyének változtatásával kell a cső térfogatát beállítani az előírt értékre

 

különféle reflexiós kúpok és az azzal elérhető fordulatszám-növekedések egy 10 ccm-es modellmotornál.

1.Kiinduló érték : 11 600 1/min

2. +110 1/min  = 2,6% motorteljesítmény-növekedés

3. +200  1/min = 6,6% motorteljesítmény-növekedés

 

Tervezési példa egy hangolt kipufogócsőre, hengeres közdarabbal, 2,5 ccm-es modellmotor esetén

 

            Dobrovics Gábor- Kiss András

 

(Az archiváló megjegyzése: Az íráshoz eredetileg mellékelt négy oldalas Commodore C64 számítógépre írt Basic nyelvű programot nem archiváltam hozzá a cikkhez, mivel kevéssé valószínű, hogy azt ma már bárki is hasznosítani tudná. A cikk teljessége érdekében, valamint, ha valaki mégiscsak szeretné előszedni a szekrény aljából rég elfelejtett Commodore C 64 gépét a programot PDF formátumban le lehet tölteni innen >>)

 

♣ Archiválta SRY 2006 február 1. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006