Eredeti megjelent:
Modellezés
1988.3. szám 8-9. old.
Rezonátorcső tervezés
C-64-es számítógéppel
Ebben a cikkben azoknak a modellezőknek kívánunk tanácsot adni, akik szeretnek önálló tervezői munkát végezni, szeretnek kísérletezni és bizonyos jártasságuk van a számítástechnikában.
Ez utóbbi szempont a jelen esetben nem lényeges kritérium, mert a baráti vagy munkatársi körben biztosan lehet találni olyan szakembert, aki a most megjelenő rezonátorcső tervező programot lefuttatja egy COMMODORE-64-es gépen. A program kezelése rendkívül egyszerű, a gép minden kiinduló adatot megkérdez és azok realitását bizonyos korlátok között értékeli is.
Még mielőtt rátérnénk a konkrét méretezésre, röviden néhány szót kell szólni a rezonátorcsövekről és a számítógéppel tervezett csőről. Minden modellező esküszik az általa eredményesen használt rezonátorcsőre. Ez idáig igen sok számítási mód és tervezési eljárás jelent meg a szakirodalomban, amelyet több-kevesebb eredménnyel lehetett használni. Ez a tervezési mód Bernhard Krause: Modellmotorentechnik című könyvében (1986) közölteken alapszik.
A számítás alapjában véve nem bonyolult, csak a rezonátorcső szerkesztésénél adódnak nehézségek, mivel a cső össztérfogata adott, valamint több olyan feltételt kell kielégíteni, ami jó esetben is négy-öt szerkesztést és ugyanannyi ellenőrző számítást igényel. A tervezés ezen szakaszában, illetve a munka lényeges meggyorsításánál van szerepe a számítógépnek, mivel neki közömbös, hány műveletből számítja ki az „optimális" csőméreteket.
Az sem elhanyagolható, hogy a kiinduló adatok módosításával megvizsgálhatjuk a tervezett rezonátorcső alakjának, méretének változását. Kiszámíthatjuk a vezérlési szögek, motor fordulatszám változtatása stb. függvényében a csőhosszat, végül is rengeteg variációt számíthatunk ki.
Minden ember tudja, hogy egy adott feladat megoldására egyedül üdvözítő megoldás nincs. Van jó megoldás és kevésbé jó. Az adott esetre fordítva ez azt jelenti, hogy ugyanazt a motorteljesítményt, illetve sebességet többféle méretű, alakú, anyagú rezonátorcsővel is el lehet érni. Ez a számítási mód biztosan nem a legjobb, de alapnak mindenféleképpen igen jól megfelel, és az általa tervezett cső jól működik. Másik előnye, hogy olyan rezonátorcsövet ad, ami egyszerűen gyártható.
Most térjünk át a könyv rezonátorokkal foglalkozó fejezetének ismertetésére.
A kipufogó oldal
gázdinamikai hangolása, illesztése
A kipufogó oldalon az „illesztett kipufogórendszerben" az úgynevezett kipufogó tölcsérben, a nyomáshullámot, amely a kipufogónyílás nyitásakor keletkezik, a motor feltöltéséhez használjuk. Ez a folyamat a következő módon játszódik le: a kipufogónyílás nyitásakor egy nyomáshullám hagyja el a motort, átáramlik a kipufogó rendszeren és ezzel egyidőben a kipufogó gáz a kipufogó csőbe áramlik. A kipufogó cső hátsó részében a reflexiós kúp a nyomáshullámot a kipufogó nyílás irányában visszaveri. Eközben az összes kipufogó gáz elhagyja a motort, és az el nem égett friss gáz egy jelentős része ily módon a kipufogó rendszerbe kerül. Ez a friss gáz azoknál a motoroknál, amelyek nem rendelkeznek ilyen „hangolt" kipufogó rendszerrel, az égés szempontjából elvész, és ezért ezt öblítési veszteségnek nevezzük.
A kipufogó tölcsérbe visszaáramló nyomáshullám a visszaverődéskor maga e1őtt tolja a kipufogó elülső részében levő gázt a kipufogó nyílás irányába, és ezzel a friss gáz újból bejut a hengerbe, még mielőtt a dugattyú lezárná a kipufogó nyílást. Ily módon megakadályozza az öblítési veszteséget, sőt bizonyos mértékben a henger túltöltésére, feltöltésére is lehetőséget ad.
Ennek nagysága kb. 45%-os teljesítménynövekedés okozhat.
Mivel az imént vázolt folyamat valamennyi fázisának szinkronban kell lezajlani, a következő fizikai és konstrukciós irányelveket a helyes mértékegységekben egymáshoz kell rendelni.
A motor fordulatszáma n (1/min-ban) vagy f (1/s-ben). A kipufogó gáz hőmérséklete és ezáltal a hanghullám terjedési sebessége a kipufogó gázban v (m/s-en). A motor vezérlési szögeire vonatkozó konstans, amely az adott folyamatra rendelkezésre áll, K (dimenzió nélküli szám). A kipufogó rendszer hossza L (m-en). Konstrukciós értékek, amelyek a motor nagyságával kapcsolatosak és többnyire tapasztalati értékek.
A kipufogó rendszer számításához és a kipufogó gáz hőmérsékletméréséhez a kipufogó gázban levő hanghullám sebességére a következő értékeket adjuk meg:
v = 400 m/s.
Kis „literteljesítményű" motorokhoz és 12-15000 1/m-os fordulathoz :
v = 500 - 560 m/s.
Nagyon nagy literteljesítményű versenymotorokhoz,
nagy kompresszióhoz és 20 000 1/min fölötti fordulathoz :
v = 550 -
600 m /s.
Olyan versenymotorokhoz, amelyeknek üzemanyaga nagy
nitrometán részaránnyal és 20 000 1/min fölötti fordulatszámmal üzemelnek:
v = 550
m/s.
Olyan benzinmotoroknál, amelyeknek fordulata kb. 8000 1/min-ig terjed.
A „K" konstans a következő formulával számítható:
αA = a kipufogó nyílás
nyitvatartási szöge főtengely-elfordulási fokban,
αE = az átömlő nyílás
nyitvatartási szöge főtengely-elfordulási fokban.
Emellett decimális számként kell megadni a
feltöltéskor rendelkezésre álló forgattyústengely körülfordulásának egy
szakaszát. Ez a rész (szakasz) az átömlőnyílás nyitásával kezdődik és a
kipufogó nyílás zárásával végződik.
Mive1 a
hanghullám reflexiója legtöbbször egy kúpon megy végbe, az L. hosszat a kúp
közepéig számítjuk. Egyenes reflexiós falnál vagy más reflexiós testnél (felületnél)
analóg módon járunk el.
Az L hossz számításánál abból kell
kiindulni, hogy a kiáramló kipufogó gázban a nyomáshullám a forgattyús tengely
egy körülfordulása alatt (L m-ben)
utat tesz meg. λA a kimenő
hanghullám hossza méterben.
V= a kipufogó gázban a hanghullám terjedési
sebessége m/s-ben.
f = hangfrekvencia 1/s-ben= motorfordulat szám
1/s-ben.
Ezeket behelyettesítve a K konstans
figyelembevételével az egyenlet
helyettesítsük be K-t
helyettesítsük a frekvencia helyére a motor fordulatszámát, így a
következő egyenletet kapjuk:
rendezve és átalakítva a kipufogó rendszer hosszának számítása a
következő egyenlet szerint történik:
Mivel az L hossz mm-ben kifejezve áttekinthetőbb, a végleges egyenlet a
következő:
A kipufogó rendszer hossza mellett, amely mint az egyenletből látszik,
túlnyomórészt csak fordulatszám-függő, a kipufogó rendszer méretezésénél fontos
szerepet játszik a motor nagysága és a szükséges átmérő (1. ábra).
Ennek az átmérőnek a számításához meghatározzuk a kipufogó ablak vetületi
felületét a hengerperselyen az ismert képlettel:
E felület segítségével már a következő egyenletek szerint
meghatározhatjuk a szükséges átmérőket:
A kipufogó rendszer kifogástalan működése csak
akkor lehetséges, ha a motor lökettérfogata és a teljes kipufogó rendszer
térfogata helyes arányban áll egymással. A legkedvezőbb érték:
Vkipufogó rendszer = 22 x motor
lökettérfogata
Ezt az arányt +-10%-os eltéréssel be kell tartani.
Az így számított értékek segítségével most már meg lehet tervezni a kipufogó
rendszert. A rezonátorcső szerkesztését a hátsó kúppal kell kezdeni, és az
utolsó párhuzamos cső szakasszal. Ezeknél az értékeknél tartsuk be a megadott
szögeket. Ezután meg lehet rajzolni a számított D és d', valamint az L-nek
megfelelő méreteket és az elülső kúpot. Az első tervezésnél az elülső kúp
hossza az összhossznak kb. 40%-a legyen (l. 2. ábra).
Ezután az ellenőrző számítások
következnek, a kipufogó rendszer térfogatának meghatározásához. Az ismert
formula szerint a csonka kúpok térfogata :
A hengeres csőszakaszok térfogata:
Az össztérfogatot az egyes térfogatok összeadásával
határozhatjuk meg. Amennyiben a számított össztérfogat a megadott (javasolt)
értéken belül van, úgy a tervezés kész, más esetben az első kúpot toljuk el
addig, amíg az össztérfogat az előzőleg megadott értéken belül nem lesz. (A
motor irányában való eltolás = nagyobb térfogat, a hátsó kúp irányában való
eltolás = kisebb térfogat.) Mivel ez esetben a rezonátornak V4, V5 térfogata nem változik, a V1, V2,
V3 térfogatokat kell újra
számolni.
Nagy szerepet játszik még a
teljesítmény alakulásában a reflexiós kúp alakja. Így adódtak a szerző különböző
mérései alapján a 3. ábrán bemutatott különböző reflexiós kúpokra az ott
megadott eredmények.
Ebből egyértelműen látszik, hogy a
hiperbolikus reflexiós kúp adja a legnagyobb teljesítményt. További javulás
érhető el az 1. ábrán és a 2. ábrán bemutatott hengeres közdarab beépítésével.
Ez a rezonátorcső a minimális helyigény
mellett nagy teljesítmény-kihasználást enged meg széles sávban, ami azt
jelenti, hogy viszonylag magas fordulatszám-tartományban lép fel a
teljesítménynövekedés.
Az előző számítási módszer e
fejlesztésre vonatkozik. A 4. ábrán egy 2,5 ccm motor ilyen kipufogó rendszerének
konstrukciós adatait mutatja.
Ahhoz, hogy egy modellmotornál a
gázdinamikai feltöltést megvalósíthassuk, az szükséges, hogy a kipufogó ablak
vezérlési szögét a gázdinamikai feltöltéshez illesszük, azaz a K konstansot,
az αA vezérlési szöget
kb. 160-175°-ra növeljük, egyes motoroknál αA =180°ra növelhető. Így a K értéke 0,3-0,43-ig
változik. A kipufogó rendszer elülső hengeres részében levő eltolható közdarab
lehetővé teszi a számítási, szerkesztési pontatlanságok miatt fellépő
kiegyenlítetlenségek kiküszöbölését járó motornál is.
A rezonátorcső
tervezésénél és a számítógépes program futtatásánál a cikk írói szívesen
állnak az érdeklődők rendelkezésére.
Egy hangolt kipufogócső (rezonátorcső) általános
méretei
Rezonátorcső tervezési vázlata. Az első kúp
helyének változtatásával kell a cső térfogatát beállítani az előírt értékre
különféle reflexiós kúpok és az azzal elérhető
fordulatszám-növekedések egy 10 ccm-es modellmotornál.
1.Kiinduló érték : 11 600 1/min
2. +110 1/min
= 2,6% motorteljesítmény-növekedés
3. +200
1/min = 6,6% motorteljesítmény-növekedés
Tervezési példa egy hangolt kipufogócsőre, hengeres
közdarabbal, 2,5 ccm-es modellmotor esetén
Dobrovics Gábor-
Kiss András
(Az archiváló megjegyzése: Az íráshoz eredetileg mellékelt
négy oldalas Commodore C64 számítógépre írt Basic nyelvű programot nem
archiváltam hozzá a cikkhez, mivel kevéssé valószínű, hogy azt ma már bárki is
hasznosítani tudná. A cikk teljessége érdekében, valamint, ha valaki mégiscsak
szeretné előszedni a szekrény aljából rég elfelejtett Commodore C 64 gépét a
programot PDF formátumban le lehet tölteni innen >>)
♣ Archiválta SRY 2006 február 1. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006