Eredeti megjelent:
Magyar Repülés
1948. 2.szám 28. old.
Lécek hajlítása
Kezdő modellezők első modelljein gyakran látunk alaposan félresikerült,
gyűrött kinézésű lekerekítéseket és össze-vissza görbült
törzsléceket. Ezek a sajnálatos hibák talán sok esetben annak köszönhetők, hogy
noha a tervrajzokhoz csatolt műszaki leírásban benne van a léchajlításra
vonatkozó utasítás, a tapasztalatlan kezdőnek halvány sejtelme sincs arról,
hogy ezt hogyan hajtsa végre.
Maga a „hajlító” , egyszerű borszeszlámpából és
bádoglemezből készült hajlító boltozatból áll. Borszeszlámpát kereskedésben is
vásárolhatunk, azonban könnyen készíthetünk magunk is. Kisméretű üveg
(tintásüveg) a célnak kiválóan megfelel. Az üveg dugóján egy fémcsövet húzunk
keresztül, ezen át fűzzük be azután a kanócot. A
csőnek a dugó alatt és felett néhány milliméternyire ki kell állnia. Most már
spirituszt is tölthetünk a lámpába. (használat után a megmaradt den. Szeszt visszaöntjük a tároló üvegbe, vagy pedig a
borszeszlámpát zárjuk el, hogy a spiritusz ne párologhasson)
A hajlító bádogot kb.½ mm lemezből (konzervdoboz) az ábra szerint
meghajlítjuk, majd egy alapdeszkára felszegeljük. Ezzel kész is van a
hajlítónk.
Ha fenyőlécet akarunk meghajlítani, nézzük meg először a léc
szálirányát. Rossz szálirányú lécet csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem
lehet meghajlítani. Lekerekítésekhez csak a párhuzamosan futó szálirányú léc
használható. Kevésbé jó minőségű lécet ajánlatos hosszabb időre vízbe
áztatnunk, míg a jó szálirányú léc maghajlításához elegendő
ha alaposan benedvesítjük. A nedves lécet óvatosan nyomva ráhelyezzük a forró bádogra és lassan lefelé görbítjük, ha a hajlítás helyéről a
víz már elsistergett, akkor itt újra megnedvesítjük és így hajlítjuk a kívánt
alakra. Nem jó ha a léceket nagyon megpörköljük, mert
ezzel szilárdságuk lényegesen csökken. A léceket mindig úgy hajlítjuk, hogy a
jobbik szálirány felé hajoljon
Ha nagyobb görbületet hajlítunk, akkor a hajlítást a hajlítónak az A-val
jelzett részén, ha pedig kisebb görbületet, akkor a B-vel jelzett részen
végezzük. Kezdőknek ajánlatos a hajlítást először hulladék léceken gyakorolni.
Haladottabb modellezők számára közlünk egy olyan hajlítót, melynek
segítségével 2x2: 2x3, lécet akár spirálban is hajlíthatunk. Ez az újrendszerű
hajlító egyes erősebb görbületeknél (pl. egybe készített elliptikus
oldalkormány) nagyon jó szolgálatokat tehet. Maga a hajlító nem áll másból,
mint egy kúpalakúra hajlított bádoglemezből, melynek alul kifúrt nyílásába
rakjuk a spirituszlámpát. A hajlítást a kúp hegyénél végezzük, ahol a lécet
bármilyen görbületűre megtudjuk hajlítani. Hajlítás
előtt erősítsük az egész szerkezetet egy szorítóval az asztalhoz, hogy munka
közben a hajlító ne tudjon elbillenni.
Modelleink szépsége szorosan összefügg a
hajlított alkatrészek kidolgozásával, nem is beszélve arról, hogy a görbén
hajlított lekerekítések elősegítve az elcsavarodást, zavarokat okozhatnak a
modell repülésében. Ezért a hajlítást mindig lelkiismeretesen végezzük és
készítsünk magunknak okvetlenül rendes hajlítót.
Végezetül meg kell még emlékeznem a balsalécek
hajlításáról. A lehasított balsalécet csak kissé
nedvesítsük be, mert a nagyon vizes léc odatapad a hajlítóhoz és pillanatok
alatt lángralobban. Arra is vigyázzunk, hogy ilyenkor
a hajlítólemez ne legyen túl forró. A megpörkölődött
vékony balsaléc nagyon törékeny lesz.
Eh-d
♣ Archiválta SRY 2006 január
03. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006