SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Magyar Repülés

1948. 2.szám 28. old.

Lécek hajlítása

  Kezdő modellezők első modelljein gyakran látunk alaposan félresikerült, gyűrött kinézésű lekerekítéseket és össze-vissza görbült törzsléceket. Ezek a sajnálatos hibák talán sok esetben annak köszönhetők, hogy noha a tervrajzokhoz csatolt műszaki leírásban benne van a léchajlításra vonatkozó utasítás, a tapasztalatlan kezdőnek halvány sejtelme sincs arról, hogy ezt hogyan hajtsa végre.

  Maga a „hajlító” , egyszerű borszeszlámpából és bádoglemezből készült hajlító boltozatból áll. Borszeszlámpát kereskedésben is vásárolhatunk, azonban könnyen készíthetünk magunk is. Kisméretű üveg (tintásüveg) a célnak kiválóan megfelel. Az üveg dugóján egy fémcsövet húzunk keresztül, ezen át fűzzük be azután a kanócot. A csőnek a dugó alatt és felett néhány milliméternyire ki kell állnia. Most már spirituszt is tölthetünk a lámpába. (használat után a megmaradt den. Szeszt visszaöntjük a tároló üvegbe, vagy pedig a borszeszlámpát zárjuk el, hogy a spiritusz ne párologhasson)

  A hajlító bádogot kb.½ mm lemezből (konzervdoboz) az ábra szerint meghajlítjuk, majd egy alapdeszkára felszegeljük. Ezzel kész is van a hajlítónk.

  Ha fenyőlécet akarunk meghajlítani, nézzük meg először a léc szálirányát. Rossz szálirányú lécet csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem lehet meghajlítani. Lekerekítésekhez csak a párhuzamosan futó szálirányú léc használható. Kevésbé jó minőségű lécet ajánlatos hosszabb időre vízbe áztatnunk, míg a jó szálirányú léc maghajlításához elegendő ha alaposan benedvesítjük. A nedves lécet óvatosan nyomva ráhelyezzük a forró bádogra és lassan lefelé görbítjük, ha a hajlítás helyéről a víz már elsistergett, akkor itt újra megnedvesítjük és így hajlítjuk a kívánt alakra. Nem ha a léceket nagyon megpörköljük, mert ezzel szilárdságuk lényegesen csökken. A léceket mindig úgy hajlítjuk, hogy a jobbik szálirány felé hajoljon

   Ha nagyobb görbületet hajlítunk, akkor a hajlítást a hajlítónak az A-val jelzett részén, ha pedig kisebb görbületet, akkor a B-vel jelzett részen végezzük. Kezdőknek ajánlatos a hajlítást először hulladék léceken gyakorolni.

  Haladottabb modellezők számára közlünk egy olyan hajlítót, melynek segítségével 2x2: 2x3, lécet akár spirálban is hajlíthatunk. Ez az újrendszerű hajlító egyes erősebb görbületeknél (pl. egybe készített elliptikus oldalkormány) nagyon jó szolgálatokat tehet. Maga a hajlító nem áll másból, mint egy kúpalakúra hajlított bádoglemezből, melynek alul kifúrt nyílásába rakjuk a spirituszlámpát. A hajlítást a kúp hegyénél végezzük, ahol a lécet bármilyen görbületűre megtudjuk hajlítani. Hajlítás előtt erősítsük az egész szerkezetet egy szorítóval az asztalhoz, hogy munka közben a hajlító ne tudjon elbillenni.

  Modelleink szépsége szorosan összefügg a hajlított alkatrészek kidolgozásával, nem is beszélve arról, hogy a görbén hajlított lekerekítések elősegítve az elcsavarodást, zavarokat okozhatnak a modell repülésében. Ezért a hajlítást mindig lelkiismeretesen végezzük és készítsünk magunknak okvetlenül rendes hajlítót.

   Végezetül meg kell még emlékeznem a balsalécek hajlításáról. A lehasított balsalécet csak kissé nedvesítsük be, mert a nagyon vizes léc odatapad a hajlítóhoz és pillanatok alatt lángralobban. Arra is vigyázzunk, hogy ilyenkor a hajlítólemez ne legyen túl forró. A megpörkölődött vékony balsaléc nagyon törékeny lesz.

Eh-d

 

♣ Archiválta SRY 2006 január 03. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006