Eredeti megjelent:
Magyar Repülés
1948. 2.szám 28-29. old.
MOLEKULA
Kisméretű gumimotoros
modell, aszimmetrikus szárnnyal
Olyan modell készítésére
törekedtem, mely az eddigi ilyen méretű modellektől eltérően valóban jól repül.
A modellt mindenki könnyű szerrel el tudja készíteni. Pontos építés esetén
nagyon szép repüléssel fogja meglepni készítőjét. Az eredeti példány
szélcsendben repítve 1 perces átlagot ért el, ami eddig csak 1 méter körüli
gépekkel volt elérhető. A tartósabb motorjárási idő érdekében a törzse a
szokottnál hosszabbra készült, mert az a hosszabb guminyaláb használatát tette
lehetővé. A légcsavar méretezése zárttéri elvek szerint történt, azaz a
csavarátmérő a fesztávolságnak közel a felével egyenlő (180 mm), emelkedése
pedig a jobb hatásfok miatt az átmérő 1.5-szöröse (270 mm). A fellépő forgató
nyomaték kiegyensúlyozására a szárny aszimmetrikus kivitelben készült, a
terhelt szárnyfél 20 mm-rel hosszabb. A kis felületi terhelés elérésére a
szárny oldalviszonya 1:5 (a szárnyszelvény hossza így nagyobb felületet
eredményez) A csillapító felületét a szárny felének vettem , hogy ezzel is
növelni lehessen a hordfelületeket. A csillapító szelvénye is erősen ívelt. Az
erősen emelő csillapító miatt a szárnynak elég nagy, 4-5-°os állásszöget kell
adni.
A szárny. Építése nem okoz
semmi nehézséget, mindamellett a modell repülésében a precíz munka itt jut
leginkább kifejezésre. Ajánlatos a szárnyhoz a szárnysablon készítése, mert a
vékony váz elcsavarodás mentessége így jobban biztosítható. A szárnybordák 1
mm-es, vagy 0,8-as réteges lemezből készülnek, a főtartó és az élléc anyaga
2x2-es, az orrléc 2x3-as fenyő, megfelelően lereszelve. Mindhárom lécet
hajlítón egyszerűen meghajlítjuk. A lekerekítéseket 2x2-es lécből készítjük. A
léceket általában csiszolópapírral kissé elvékonyíthatjuk. Acetonban oldott
–lehetőleg apróra vágott- celluloid (aerofix) használata itt elengedhetetlen. A
kész vázhoz még hozzá kell kötöznünk a rajzon látható felerősítő drótokat.
A törzs. Ajánlatos a törzset legalább az elejétől a 3-as bordáig
felnagyítani természetes nagyságban, hogy a léceket megfelelően
meghajlíthassuk, az orrtőkét pedig kifaraghassuk. A bordák anyaga ugyanaz mint
a szárnybordáké. A 3, 4, 5-ös bordákba beragasztunk 2 d. 2x2-es lécet, melyek a
szárnyfelerősítés céljait szolgálják. A többi hosszanti léc anyaga is 2x2-es
fenyő. Ha a törzset selyen- vagy cigarettapapírral vonjuk, alkalmazzunk az első
és az utolsó bordaközökben keresztmerevítő léceket. Vékony pausznál ez nem szükséges,
a futómű hajlítása a rajzon feltüntetett módon történik (1 mm-es acéldrótból)
A csillapítók. A függőleges csillapító bordáit 2x2-es lécekből készítjük
a rajzon látható méretek szerint (70, 62, 33 mm). Egyébként, ha pontosan fel
akarjuk nagyítani, egyszerűen rajzoljuk egy ellipszist, melynek fél
nagytengelye 80, a kistengelye pedig 70 mm. Belépőéléhez a törzsbe a megfelelő
helyre 2x2-es léc-darabkát ragasztunk és így erősítjük fel az egész csillapítót
természetesen celluloid ragasztóval.
A vízszintes csillapító szerkezetében tökéletesen megegyezik a
szárnnyal, ezért csak felerősítése okoz problémát. Amint azt az ábra is
mutatja, az orrléchez erősítjük a törzsből kijövő 0,4 mm átmérőjű acéldrótokat,
mégpedig úgy, hogy a léchez apró balsa,
kukoricaszár, parafa vagy vastag puha karton darabkát ragasztunk és erősen
kötözünk, ebbe dugjuk a drót behajlított végeit. Így a csillapító levehető
lesz. Hátul a törzshöz egy 0,4 mm belméretű karikát hajlítunk és kötözünk, ebbe
helyezzük a csillapítóhoz erősített acéltűt. Vigyázni kell arra, nehogy a
felület valamilyen állásszöget kapjon.
A légcsavar. Hárs-, éger-
vagy kőrisfából faragjuk. Ügyelnünk kell, hogy a lapátokat kb. 0,8 mm
vastagságú és 3-4% íveltségűre csiszoljuk. A durva munkát reszelőkkel, a csiszolást
üveggel, pengével és dörzspapírral végezzük. Fontos a légcsavar és az orrtőke
pontos kifúrása. A tengelyt kb. 4-5°-nyira lefelé kell hajlítani. Ajánlatos
szabadonfutó szerkezetet készíteni, hogy a modell siklása a motor lejárta után
hosszabb legyen. Az orrtőkébe és a szabadonfutó esetén a légcsavaragyba is, 1
mm belméretű rézcsövet rakunk. A tengely és a hátsó kampó 1 mm átm. Acéldrótból
készül. A csavar és az orrtőke közé apró gyöngyöt helyezünk.
Bevonás és berepítés. Az
elkészült modellt legjobb selyem- v. cigarettapapírral borítani. De megfelel a
vékony pauszpapír is. Ragasztáshoz híg hidegenyvet használunk. Nagyon
ügyeljünk, hogy az ívelt szárnyszelvény alsó részéhez jól ragasszuk a papírt,
mert különben a feszítésnél –melyet nagyon óvatosan végzünk- leválik. A
cigarettapapírt csak bevizezett és összegyűrt cigaretta- vagy selyempapír
darabbal tudjuk benedvesíteni, ronggyal nem lehet végigdörzsölni, mert
beszakad. A modellt feszítés után lakkozhatjuk. Ha a kis gépet a rajz és a
magyarázatok pontos betartásával készítjük, akkor a berepítésnél úgyszólván
csak a súlypontot kell kikeresnünk és
máris jól repül; a légcsavar megfelelő beállítását lécdarabkák segítségével
végezhetük . Ha van otthon mérlegünk akkor az adatokban ismertetett súlyok
segítségével modellünket nagyon könnyűre építhetjük.
Szárnyfelület: 3,062 dm2.
Csillapítófelület: 1,504 dm2. Összefelület: 4,566 dm2 ,
Felületi terhelés szárnyfelületre: 11,6 gr/dm2. Felületi terhelés
összfelületre: 7,7 gr/dm2.
Törzs, függőleges csillapítóval, bevonva 12 g Szárny bevonva 8 g. Vízszintes
csillapító bevonva 4 g. Légcsavar orrtőkével és drótokkal 6 g. Gumi 6 g. (10-12
szál 1 mm átm.)
(A kép rákattintva nagy méretben új ablakban
megjeleníthető)
Poich Lóránd
♣ Archiválta SRY 2006 január 03. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006