Eredeti megjelent:
Magyar Repülés
1948. 8.szám 124. old.
Hőreakciós
modellmotorok
Nemcsak a szállító és a katonai repülőgépek motorjai tökéletesedtek a
legutóbbi évek alatt, hanem a modell-motorok is igyekeznek lépést tartani a
„nagyokkal”. Íme mutatóba.
Z.M.E.
Hőreakciós modellmotor az amerikai Aircraft
Jet and Rocker
corp. newyorki cég
gyártmánya. Pulzáló rendszerrel dolgozik, működése üzembiztos, annak ellenére,
hogy időben a legelső konstrukciók közé tartozik. A
szelepek egy hatoldalú gúla falain helyezkednek el és egy-egy félköralakú rugóval (R) külön-külön hozzá vannak nyomva a
szelepfalhoz. Az üzemanyag gázállapotban jut be egy miniatűr gázégőfejbe (É),
amely szabályozó tűvel (SZ) van ellátva. A benzintartály az égéstér körül
helyezkedik el. A tartály legmagasabb pontján egy szelep van az üzemanyag
betöltésére, s rajta egy biztosító szelep is van (B). A tartály ilyen
elhelyezése azért lehetséges, mivel az égéstér hevétől felmelegedett benzin
elpárolog és így a párolgási nyomás alatt jut be az
égéstérbe. Tehát az üzemanyag betáplálása más rendszerű, mint a Dynajet-, ill. Minijetnél, ahol
az üzemanyag betáplálása egyszerűen felszívással történik. Hogy a tartályban
keletkező nyomás át ne lépje a megengedett mértéke, ezért a betöltő szelepen
lévő biztosítószelep egy bizonyos nyomásnál kinyílik és ezzel a túlnyomás a
szabad levegőbe távozik.
Az indítás lépései a következők: Két szelepet kitámasztunk egy-egy
gyufaszállal, amelyel a motor megindulásakor
önmaguktól kirepülnek. Megtöltjük a tartályt kb. a feléig benzinnel. Elzárjuk
az üzemanyag vezetéket és bemelegítjük a motort, hogy a benzin elgázosodjék és nyomás alatt álljon, amit úgy érünk el, hogy
néhány benzines vattapamacsot helyezünk az égéstérbe és ezeket a pamacsokat
meggyújtjuk. Ezután működésbe hozzuk az elektromos gyújtógyertyát (GY), amely
kapcsolóval (K) van ellátva, kinyitjuk az üzemanyag szabályozó tűjét kb. 3/4-ed
fordulattal. A fellépő tolóerőről azonnal észrevehetjük, amint a motor beugrik.
Ez a tolóerő a szabályozó tű állásától függően 0,9-1,8
kg között változik.
DYNAJET
Ez az ismert hőreakciós
modellmotor is pulzáló rendszerrel dolgozik. Egyszerű és nagy teljesítményű.
Nagyon kevés alkatrészből áll. A zárószelep megoldása
igen egyszerű, a levegő beömlő nyílása Venturi-csőként
van kialakítva, úgyhogy az üzemanyag a porlasztóba magától szívódik fel. Az
égéstér belépő falán 10 lyuk van, amelyet a szelep zár le. Ez a szelep vékony
acélrugólemezekből van kivágva, úgyhogy mind a tíz lyukat takarja.
A motort a következőképpen hozzák működésbe: kinyitják az üzemanyag
vezetékét a 2-es cső végére fújtatót erősítenek, majd
a gyújtást működésbe hozzák. Ha a gyertya működik néhány befúvás
után a levegő felszívja a benzint a tartályból és
szétporlasztja. A beömléskor a szelepek be vannak záródva és a keverék azonnal robban. Ilyen módon a motor azonnal beugrik.
A csőről leveszik a fújtatót és amint az égéstér
bemelegszik, leveszik a gyertyáról a kábelt is, t.i. ezután a keverék az égéstér falának melegétől gyullad meg. A
motor elég hirtelenül melegszik fel, egészen vörös izzásig.
A tolóerő a Dynajetnél nem szabályozható,
mivel gyárilag van beállítva a legnagyobb tolóerőre, ezért a porlasztónak nincs
is szabályozó tűje. Főbb adatai: Tolóerő: 1,6 kg,
robbanások száma: 280-300/mp, teljes hossz: 530 mm, legnagyobb átmérő 64 mm,
legkisebb átmérő: 32 mm, súlya: 470 gr. Üzemanya: benzin.
Az égéstér krómacélból van esztergályozva A csőfej és a zárófal alumínium ötvözetből
készül. A porlasztó és a szelep anyaga : acél. Az Aeromarine Corp. Ohio, (USA) készíti.
Birtok József
♣ Archiválta SRY 2006 január
11. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006