SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Magyar Repülés

1948. 8.szám 124. old.

Hőreakciós modellmotorok

 

  Nemcsak a szállító és a katonai repülőgépek motorjai tökéletesedtek a legutóbbi évek alatt, hanem a modell-motorok is igyekeznek lépést tartani a „nagyokkal”. Íme mutatóba.

 

Z.M.E.

Hőreakciós modellmotor az amerikai Aircraft Jet and Rocker corp. newyorki cég gyártmánya. Pulzáló rendszerrel dolgozik, működése üzembiztos, annak ellenére, hogy időben a legelső konstrukciók közé tartozik. A szelepek egy hatoldalú gúla falain helyezkednek el és egy-egy félköralakú rugóval (R) külön-külön hozzá vannak nyomva a szelepfalhoz. Az üzemanyag gázállapotban jut be egy miniatűr gázégőfejbe (É), amely szabályozó tűvel (SZ) van ellátva. A benzintartály az égéstér körül helyezkedik el. A tartály legmagasabb pontján egy szelep van az üzemanyag betöltésére, s rajta egy biztosító szelep is van (B). A tartály ilyen elhelyezése azért lehetséges, mivel az égéstér hevétől felmelegedett benzin elpárolog és így a párolgási nyomás alatt jut be az égéstérbe. Tehát az üzemanyag betáplálása más rendszerű, mint a Dynajet-, ill. Minijetnél, ahol az üzemanyag betáplálása egyszerűen felszívással történik. Hogy a tartályban keletkező nyomás át ne lépje a megengedett mértéke, ezért a betöltő szelepen lévő biztosítószelep egy bizonyos nyomásnál kinyílik és ezzel a túlnyomás a szabad levegőbe távozik.

  Az indítás lépései a következők: Két szelepet kitámasztunk egy-egy gyufaszállal, amelyel a motor megindulásakor önmaguktól kirepülnek. Megtöltjük a tartályt kb. a feléig benzinnel. Elzárjuk az üzemanyag vezetéket és bemelegítjük a motort, hogy a benzin elgázosodjék és nyomás alatt álljon, amit úgy érünk el, hogy néhány benzines vattapamacsot helyezünk az égéstérbe és ezeket a pamacsokat meggyújtjuk. Ezután működésbe hozzuk az elektromos gyújtógyertyát (GY), amely kapcsolóval (K) van ellátva, kinyitjuk az üzemanyag szabályozó tűjét kb. 3/4-ed fordulattal. A fellépő tolóerőről azonnal észrevehetjük, amint a motor beugrik. Ez a tolóerő a szabályozó tű állásától függően 0,9-1,8 kg között változik.

 

DYNAJET

Ez az ismert hőreakciós modellmotor is pulzáló rendszerrel dolgozik. Egyszerű és nagy teljesítményű. Nagyon kevés alkatrészből áll. A zárószelep megoldása igen egyszerű, a levegő beömlő nyílása Venturi-csőként van kialakítva, úgyhogy az üzemanyag a porlasztóba magától szívódik fel. Az égéstér belépő falán 10 lyuk van, amelyet a szelep zár le. Ez a szelep vékony acélrugólemezekből van kivágva, úgyhogy mind a tíz lyukat takarja.

  A motort a következőképpen hozzák működésbe: kinyitják az üzemanyag vezetékét a 2-es cső végére fújtatót erősítenek, majd a gyújtást működésbe hozzák. Ha a gyertya működik néhány befúvás után a levegő felszívja a benzint a tartályból és szétporlasztja. A beömléskor a szelepek be vannak záródva és a keverék azonnal robban. Ilyen módon a motor azonnal beugrik. A csőről leveszik a fújtatót és amint az égéstér bemelegszik, leveszik a gyertyáról a kábelt is, t.i. ezután a keverék az égéstér falának melegétől gyullad meg. A motor elég hirtelenül melegszik fel, egészen vörös izzásig.

  A tolóerő a Dynajetnél nem szabályozható, mivel gyárilag van beállítva a legnagyobb tolóerőre, ezért a porlasztónak nincs is szabályozó tűje. Főbb adatai: Tolóerő: 1,6 kg, robbanások száma: 280-300/mp, teljes hossz: 530 mm, legnagyobb átmérő 64 mm, legkisebb átmérő: 32 mm, súlya: 470 gr. Üzemanya: benzin.

  Az égéstér krómacélból van esztergályozva A csőfej és a zárófal alumínium ötvözetből készül. A porlasztó és a szelep anyaga : acél. Az Aeromarine Corp. Ohio, (USA) készíti.

 

Birtok József

 

♣ Archiválta SRY 2006 január 11. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006