Eredeti megjelent:
Magyar Repülés
1948. 1.szám 14. old.
(Ez a kiadvány I. évfolyam 1. száma volt)
CSAK 4 GRAMM!
-Aszimmetrikus,
zárttéri verseny-modell -
A modell műszaki adatai: Fesztávolság 600 mm, törzs-hossz 500 mm,
légcsavar átmérő 320 mm, súlya 4 g. a váz anyaga balzafa (használhatunk tavi
nádat vagy vékony, 0,4 mm vastag hárslemezt is) Szárny lécek (balzafa 1,2x1),
bordák 0,8x1, csillapító 0,8x8*. A légcsavar anyaga 0,3 mm-re csiszolt
balza-lemez. A gumimotor kb. 4 szál 1 mm-es gumi. Átlagos teljesítménye 3-4
perc, eddigi legjobb ideje 4 perc 45 mp.
A modellt a közelgő zárttéri versenyre a rajz és a leírás segítségével a
zárttéri modellezésben némileg gyakorlott modellező könnyűszerrel megépítheti.
A gép szalmaszálból és balzafából készül. Ragasztásához okvetlenül
acetonban oldott celluloidot kell használnunk. Más ragasztóanyag e célra
egyáltalában nem alkalmas. Ha a törzs készítésénél nem áll rendelkezésünkre
elég hosszú darab, úgy lapolással két részből is összeragaszthatjuk. A motort tartó
törzs-részhez csatlakozik a csillapítót tartó balza-léc. A szalma végeit
mindenkor meg kell erősítenünk cigarettapapír csíkkal, nehogy berepedhessen. A
légcsavar középrésze is szalmából készül, ebbe rakjuk a lapátok dugóját, de nem
ragasztjuk be, hogy állítható legyen. A csapágy egyszerű alumíniumlemez, ebbe
jön a 0,4 mm átmérőjű acéldrót légcsavartengely. A súrlódás csökkentésére apró
üveggyöngyöt használunk. Az alumíniumlemez vastagsága 1 mm, szélessége 2 mm. A
törzshöz balzadugó segítségével erősítjük.
A szárny rajzát felnagyítjuk 1:1 arányba. Valamennyi felület alakja
szabályos ellipszis. Ismerve a nagy és kis tengelyt, a nagyítást pontosan el
tudjuk végezni. A szelvényeket a rajzon látható hálózatból szintén felnagyítjuk.
A nagy A-val jelzett csoport a szárny, a B-vel jelzett a vízszintes csillapító,
a V-vel jelzett pedig a függőleges csillapító profiljai. A léceket vonalzó
mellett zsilettpengével hasítjuk, ezután borszeszlámpás hajlítón meghajlítjuk.
(A nád vágásához nem kell vonalzó.)
A léceket szilárdsági szempontból, mindig élére állítjuk. A
lekerekítéseket vékonyra hasított szalmacsíkból készítjük. A szárny
felemelésére szolgálnak az úgynevezett baldachin-lécek. Ezekre a szárnyat
egyszerűen felragasztjuk, mégpedig a középponttól 18 mm-re eltolva. A
baldachin-lécek aljára ragasztjuk a derékszögben meghajlított 0,4 mm-es
szárnyfelerősítő-tűket.
A csillapítófelületek a szárnyhoz
teljesen hasonló eljárással készülnek. Természetesen először ezt is eredeti
nagyságban felrajzoljuk. A vízszintes felület állásszöge 0 fokú legyen. A
függőleges csillapítót az ábrán látható módon a modell körözésének érdekében
ferdén ragasztjuk fel.
A vízszintes és függőleges felületeket csak bevonásuk után ragasztjuk
össze. A légcsavarlapátokat magábafoglaló szalma középrész közepébe balzadugót
teszünk, hogy az acéldrót tengelyt beerősíthessük. Ha nincsen balzalapunk,
készíthetjük a légcsavart léckeretből vagy lécmerevítéssel ellátott füzetlapból
is. A lapátokat az emelkedésnek megfelelően elcsavarjuk. A lap aljára kis
balzadugót ragasztunk, hogy a középrészbe dugható legyen.
A modell összeállításánál, eltérően az eddig ismert zárttéri
modellektől, a szárnyat nem kell elcsavarni, mert a forgató nyomatékot az aszimmetrikus
szárny kellően kiegyenlíti. A gépet először siklatjuk, ha bukdácsol, vagy
meredeken lefelé megy, a súlypontot a szárny különböző helyekre való
beszúrásával keressük meg. A gumimotor hosszának a kampótávnál jóval többnek
kell lennie. A motort olyanra kell méreteznünk, hogy még forgó légcsavarral
szálljon le. A gumi húzásának kiegyensúlyozására a törzsön felül cérnamerevítőt
alkalmazunk (szaggatott vonal).
A modell úgy mikrofilm, mint papírborítással nagyon szépen repül. Fontos
a pontos munka, mert ennek hiányában kis gépünk mindent csinál majd, csak nem
repül.
(A rajz rákattintva új ablakban, nagy
méretben megjeleníthető)
Poich Lóránd
(az archiváló megjegyzése:* az eredeti szövegben ez elírás
lehet, a jó méret 0,8x1 mm)
♣ Archiválta SRY 2006 április 28. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006