CO2-es szabadon repülő modellek
versenyeinek
műszaki szabályzata
1.1. |
Meghatározás Olyan repülőmodell, amelynek meghajtását dugattyús CO2-es motor végzi és amelyen a felhajtóerőt rögzített felületekre ható aerodinamikai erők biztosítják (tehát nem forgó, vagy csapkodó felületek). A motor CO2-es gázzal működhet. |
1.2. |
A CO2-es modell
jellemzői A hordfelület nagysága és a modell súlya nincs megkötve. |
1.3. |
A repülések
száma Minden versenyző hat hivatalos repítést végez, melyből az öt legjobb eredmény összegét veszik figyelembe. |
1.4. |
Hivatalos
repülés meghatározása a.) Az első kísérlet, ha az 20 mp vagy annál több b.) A második kísérlet, bármennyi is a repült idő. c.)
|
1.5. |
Kísérlet
meghatározása Kísérletnek számít, ha a modell elstartol és ha a.) A repült idő kevesebb mint 20 mp. b.) A modell egy része leválik a start, vagy a repülési idő alatt. c.)
|
1.6. |
Egy kísérlet
megismételhető, ha a modell repülés közben egy másik modellel, vagy start közben egy személlyel ütközik. Ha a modell normálisan folytatja a repülést a versenyzőnek jogában áll kérni, hogy a repülést hivatalosnak fogadják el, még akkor is, ha ezt csak a kísérlet végén kéri. |
1.7. |
Kísérletek száma Egy hivatalos repítés első sikertelen kísérlete esetén a versenyzőnek joga van egy második kísérletre. |
1.8. |
Értékelés a.) Minden versenyző hat repítést végez és az öt legjobb eredményének összidejét veszik figyelembe a végső értékelésnél. b.) Holtverseny esetén az egyéni helyezések eldöntésére a verseny utolsó repítésének lebonyolítása után azonnal, további döntő repítéseket kell végezni. Minden egyes döntő forduló maximális repülési ideje az előző forduló maximális repülési idejéhez képes 30 mp-cel növekszik. A döntő repítések időtartama a csapatverseny értékelését nem befolyásolja, ezek csak az egyéni helyezések eldöntésénél és a díjak odaitélésénél jönnek számításba. c.) A rendezőség 15 perces időtartamot jelöli ki, mely alatt valamennyi döntős versenyzőnek el kell indítania a modelljét. Ezen 15 perces időtartamon belül a versenyzőnek joga van egy második kísérletre, ha első kísérlete sikertelen, az 1.5. pontnak megfelelően. A starthelyet minden döntő starthoz sorsolással állapítják meg. |
1.9. |
Időmérés A repülés idejét –az esetleges döntő startok kivételével- startonkénti repülések alatt 120 mp-ig mérik. Az időmérést megkezdik, ha a modell a versenyző kezét elhagyva, szabadon repül. Az időmérést befejezik, ha a modell a talajon vagy más akadályon leszáll, alkalmazva az FAI szabályzat erre vonatkozó valamennyi előírását. |
1.10, |
Segítők száma A versenyző egy segítőt vehet igénybe a starthelyet jelző rúdnál. |
1.11. |
Indítás a.) Az indítás kézből történik, a versenyző a talajon tartózkodik (ugrás, dobás megengedett). b.) Minden versenyzőnek magának kell elengedni a modellt. c.) A modellt a starthelyen jelző rúdtól mért kb. 5 m távolságon belül kell elengedni. |
2. |
VERSENYSZÁMOK |
2.1. |
CO2-es „kötött”
kategória |
2.1.1. |
Csak a „MODELA” cég által forgalomba hozott 0,27 cm3-es lökettérfogatú CO2-es motort, a hozzá tartozó tartályt (5 cm3-es) és légcsavart (180x200) –mint egységet- szabad csak a modell meghajtásához használni. A CO2 gáz töltéséhez csak a motorhoz adott gyári töltőberendezés használható. |
2.2. |
CO2-es „szabad”
kategória |
2.2.1. |
Bármilyen típusú CO2-es motor és légcsavar használható. Tartályként legfeljebb egy db originál CO2-es patron, vagy az ennek megfelelő térfogatú tartály (maximum 10 cm3-es) használható. |
2.3. |
MAKETT kategória |
2.3.1. |
A makett olyan repülőmodell, amely a levegőnél nehezebb repülőgép kicsiyített mása, embert szállított és repült. |
2.3.2. |
A CO2 makett
modell jellemzői A makett modellnek a lehető legjobban hasonlítani kell –méretarány megkötése nélkül- az eredeti repülőgépre. A modell hajtásához bármilyen típusú CO2-es motor, tartály és légcsavar használható. |
2.3.3. |
A repülések
száma Minden versenyző három hivatalos repítést végezhet, amelyből a legjobb repítés eredményét másodpercben veszik figyelembe. |
2.3.4. |
Időmérés A legjobb
időeredmény, amit figyelembe lehet venni maximum 60 mp
lehet, és a pontok száma megegyezik a mp-ek
számával: maximum 60 pont. |
2.3.5. |
A repülőmodellek
száma Minden versenyző maximálisan három modellel versenyezhet, helyezésnél csak a legjobb eredményt elért modell pontjait veszik figyelembe. |
2.3.6. |
Műszaki vizsga,
pontozás A műszaki vizsga során a makett építőnek kötelező bemutatni egy hiteles háromnézeti rajzot. Ezen kívül minden olyan dokumentációt a zsűri rendelkezésére lehet bocsátani, ami bizonyítja a modell és az eredeti repülőgép közötti hasonlóságot. (fekete-fehér, vagy színes fotók, színezési utasítás, metszetek, „röntgen-kép”, kereskedelemben vásárolt tervek, műszaki leírások, gyári tervrajzok, könyvből, vagy egyéb irodalomból vett rajzok stb.) Két bírónak egymástól függetlenül kell értékelni az 1. sz. Pontozási Táblázatban megadott szempontok szerint a makettet. Ha az eltérés 20 pont, vagy nagyobb, újból, de közösen kell újra értékelni, megtárgyalva az eltérés okait. A műszaki vizsga végeredményét a két bíró által adott pontérték számtani átlaga adja meg. Az 1. sz. Pontozási Táblázat szerint értékelik a modell bonyolultságát, nehézségi fokát ( a kabin belső hűsége, ducok, törzs-, és szárnyforma, futómű bonyolultsága stb.) a felül-alulnézetét, az oldalnézetet, az elölnézetet, a színezést , a feliratokat, jelzéseket, a kidolgozás minőségét. A modell belső szerkezeti részeit (kivéve a kabin és berendezése) nem kell a pontozásnál figyelembe venni. Az így elérhető maximális pontszám: 90 pont. |
2.3.7. |
Felülértékelés Azok a modellek, amelyeknél feltételezhető a konstrukcióból eredő alacsonyabb teljesítmény, „felülértékelési pont”-okat kaphatnak. (lásd 1. sz. táblázat) Többfelületű modell alatt értendő minden további hordfelület: 15 pont. Többmotorosnak értendő minden további működő motor: 20 pont „Különleges felülértékelést” adhatnak a pontozók: maximálisan 15 pontot „Különleges felülértékelés”-i pontokat olyan elemekért adhatnak, amelyek csökkentik a repülési képességet és nincsenek benne az értékelő táblázatban (nyitható kabin, nyitható ajtók, működő behúzható futómű, póttankok, fegyverzetek, bombák eredeti légcsavarral repülés stb.) Felülértékelésnél összesen elérhető maximális pontszám:
50 pont. |
2.3.8. |
Összértékelés Az összértékelésnél összeadják a műszaki vizsgán, az esetleges felülértékelésnél és a repült időért járó pontokat. A maximálisan így elérhető pontszám: 200 pont. Abban az esetben, ha két vagy több versenyző egyforma pontot ér el, akkor a sorrendnél az építési értékelés pontjait veszik figyelembe. Ha a modellező több modellt használt, a helyezési sorrendbe a legjobb modell által elért eredményt számítják. |
2.3.9. |
Kitételek A modellnek azokkal az alkatrészekkel kell repülnie, amellyel értékelve voltak. Repítésnél az eredeti légcsavart és a behúzható futóművet le lehet szedni. |
|
Összeállította: Kukóczki Ferenc |
1.sz.
MELLÉKLET.
Verseny neve: |
Verseny időpontja: |
Modell neve, típusa: |
|||||||
Versenyző neve: |
Születési éve: |
Klub neve: |
|||||||
Senior Junior |
|||||||||
1. sz. TÁBLÁZAT |
|||||||||
|
Kitűnő |
Jó |
Megfelelő |
Rossz |
Pontok |
||||
Bonyolultság, nehézségi fok |
15-12 |
11-8 |
7-4 |
3-2 |
|
||||
Felülnézet-alulnézet |
15-12 |
11-8 |
7-4 |
3-2 |
|
||||
Oldalnézet |
15-12 |
11-8 |
7-4 |
3-2 |
|
||||
Elölnézet |
10-8 |
7-5 |
4-3 |
2-1 |
|
||||
Színezés, felirat, jelzés |
15-12 |
11-8 |
7-4 |
3-2 |
|
||||
Kidolgozás minősége |
20-16 |
15-11 |
10-6 |
5-2 |
|
||||
Fe lül ér té ke lés |
Többfedelű,
mélyfedelű, kacsa, tandem |
15 pont |
|
||||||
Többmotoros,
csupaszárny, hidroplán sítalpas |
20 pont |
|
|||||||
Különleges felülértékelés |
Maximum 15 pont |
|
|||||||
Műszaki pontszám összesen: |
|
||||||||
Repülési Pontok |
1. start |
Kísérlet |
|
Idő |
|
|
|||
* |
* |
||||||||
2. start |
|
|
|||||||
* |
* |
|
|||||||
3. start |
|
|
|||||||
* |
* |
||||||||
Összes pontszám: |
* |
|
|||||||
* Bírók aláírása. |
|||||||||
Műszaki vizsgát végezte: |
……………………………. |
……………………………. |
|||||||
Szerkesztette : SRY
SRY MODELL 2006.09.05.