„CSŐ-SZOKNYA” KÉSZÍTÉSE

KISMÉRETŰ LÉGPÁRNÁS-MODELLEKRE


 

  A légpárnás modellekkel foglalkozók egyik legnagyobb problémája a légpárnás „lelkének” nevezhető szoknya elkészítése. Jó szoknyát nem könnyű készíteni, de mivel ennek a szerkezeti elemnek a minőségétől függ a légpárnás mászó-, és akadályleküzdő képessége, irányíthatósága, talajsúrlódása stb… jó megoldást kell találnunk erre a feladatra.

 

  Zárt szoknya (vagy más megfogalmazásban cső-szoknya) elkészítésére ismertetek alábbiakban egy módszert. A zárt (cső)-szoknya kialakítás előnyei, hogy strapabíróbb mint nyitott társa, nem folyik bele víz, ami a légpárnás vízen való haladásakor nagyon hasznos , valamint nem kerül bele kosz-por ami rongálja a légpárnás-modell szerkezetét. Ezt a fajta szoknyát vastag törzsperemű légpárnás modellekre lehet felszerelni. A kivitelezéshez szükséges kétoldalas ragasztószalag, szemetes-zsák, vagy más erős fólia, és szerszámok.

 

  Első lépésben a légpárnás modell aljára felragasztunk egy nagyobb darab kétoldalas ragasztószalagot, ami a légpárnás aljának közepére kerüljön, és a ragasztószalag szélei, valamint a légpárnás modell oldalai között azonos távolságok legyenek. A ragasztószalag méretének megválasztásakor ügyeljünk a levegőjáratok helyzetére is, azokat ne takarjuk le.

 

1.ábra.

A kétoldalas ragasztó szalag a légpárnás-modell alján

 

A légpárnás peremére is ragasszunk körben kétoldalas ragasztószalagot, de a védőfóliát ne vegyük le róla. 

Ezt követően helyezzük a légpárnás testet kisimított fóliára. A fólián ne legyenek ráncok, és sima felületre terítsük rá. Így ráragasztjuk a fóliát a légpárnás alsó részére. A fólia megválasztásánál érdemes kísérletezni egy kicsit, mert léteznek egészen vékony, de nagyon erős anyagú szemetes-zsákok is. Ezek általában a drágább, márkás termékek szoktak lenni.

 

2.ábra.

A fólia méretre vágása.

 

A felragasztott fóliát ezt követően méretre kell vágni. A légpárnás test oldalaival párhuzamosan mérjük fel a 3. ábrán látható módon kiszámított méreteket, és e szerint vágjuk le a felesleges fóliát. A vágáshoz ne ollót, hanem fémvonalzót és tapétavágó kést, vagy szikét használjunk.

 

3.ábra.

A fóliaszabása és felragasztása. Sárgával jelölve a kétoldalas ragasztószalag, feketével a fólia.

 

  A fólia méretre vágása után húzzuk le a védőréteget a légpárnás test oldalára ragasztott kétoldalas ragasztószalagról és hajtsuk fel a fóliát a ragadós felületre. A fólia felső éle a légpárnás test oldalának tetejéhez illeszkedjen, mint az a 3. ábra 3. pontjában látható. Először a hosszabb oldalakat hajtsuk fel, majd a rövidebbeket. Az íveken, vagy sarkokon úgy hajtsuk fel a fóliát, hogy az sima legyen és kis fül keletkezzen.

 

4.ábra.

 A légpárnás-test oldalára felhajtott, és felragasztott fólia.

 

 

5.ábra.

A sarkokban, íveken kialakítandó fül.

 

  A sarkokon, íveken keletkező füleket elektromos pákával kell eldolgozni. A meleg pákacsúccsal kell levágni a fület, így a vágás helyén a fólia anyaga összeolvad és jól zár. A vágásnál a meleg pákacsúcsot csak végig kell húzni a fólián, így egy mozdulattal megtörténik a vágás, és a fólia forrasztása is. Ha kisebb nagyobb lyukak keletkeznének a levágott saroknál, azokat szintén meleg pákával lehet eldolgozni az anyagot, annak óvatos megolvasztásával.

6.ábra.

A fül levágása és eldolgozása pákával.

 

  Ezzel lényegében el is készült légpárnás szoknyája. A légpárnás-modell elejénél a szoknya alsó részére, ahol a talajjal érintkezik, kis szigetelőszalag csíkot ragaszthatunk, hogy kopásállóbb legyen a szerkezet. Nem érdemes sok szigetelőszalagot feltenni, mert ettől merevvé válik a szoknya alja és így romlanak a légpárna-megtartó tulajdonságai.

 

7.ábra.

A szoknya belső falának perforálása pákával.

 

  Olyan légpárnásoknál amiknek nincs külön levegőjáratuk amivel a szoknyát fújja fel, és külön amivel a légpárnát táplálja, a cső-szoknya belső falát perforálni kell. Így az emelő levegő először a szoknyába áramlik, azt felfújja, majd a perforáción át a légpárnába jut. A perforálást szintén elektromos páka meleg hegyével lehet kivitelezni a 7. ábra.-n látható módon.

 

  A fenti módon kialakított légpárna a tesztek során jól teljesített. Hátránya, hogy nehezen cserélhető, hiszen a cseréhez teljesen le kell bontani a fóliát és a ragasztószalagokat is. Ezt viszont kompenzálja az egyszerű és gyors elkészíthetőség, valamint a szoknya jó menettulajdonságai. A zárt-, vagy cső-szoknyával szerelt légpárnásoknál különösen ügyelni kell a légcsavar precesszió okozta billentő nyomatékra, valamint a szerkezet súlyelosztására is, mivel a csőszoknya jobban megemeli a testet és így az el tud dőlni. Ez kormányzási problémákat, valamint intenzív kopást okoz.

 

Sry modell 2006

2006.11.12.