Iljusin

IL-14

 

Fesztáv : 31,7 m

Hosszúság : 21,31 m

Magasság : 7,8 m

Szárnyfelület : 100 m2

Befogadóképesség : 18-36 utas

Hasznos teher : 1.800.-5.170. kg

Max. felszállótömeg : 17.500. kg

Utazási sebesség : 340 km/h

Legnagyobb sebesség : 390 km/h

Max. hatótávolság : 1.500.-1.800. km

 

 

 

  Szovjet gyártmányú, rövid hatótávolságú, alsószárnyas, dugattyús motoros utasszállító repülőgép. 1950. szeptember 20.-án tette meg próbarepülését az IL-14 típusú repülőgép, amely az Il-12-esnek volt továbbfejlesztett változata. Modernizálták a hajtóművet –a gép már egy hajtóművel is biztosan tudott repülni- új jégtelenítő rendszert és számos aerodinamikai módosítást hajtottak végre. Az Il-14-es megnagyobbított változata, az Il-14 M  1955-ben jelent meg az Aeroflot vonalain. A gép személyzete 5 fő, és e mellett 18-36 fő utast tudott szállítani. A gép két AS-82T típusú kétsoros csillagmotort kapott, egyenként 1397 kW teljesítménnyel.  A repülőgépet a Csehszlovák Avia gyár Avia-14 jellel (120 db), az NDK-beli Dresdner Flugzeugbau  Il-14-es változatlan jellel (80 db) licencben gyártotta. Az eredeti típusból a SZU 30., 36. számú repülőgépgyáraiban 700 darabot gyártottak. Típusváltozatai P, M, T,D, Super Avia 14, Avia 14 FG, Polar (sítalpakkal szerelt). Az Il-14-es számos országban, így hazánkban is repült.

 

  1957-ben érkeztek meg a MALÉV-hez az első Il-14 típusú repülőgépek (HA-MAA, -MAB, -MAC). A nagyobb hatótávolság újabb célállomásokat eredményezett. A gépek 400 km/h utazósebessége, 32 fős utaskapacitása és 1000 km-es hatótávolsága  lényeges változást jelentett. A MALÉV összesen 10 darabot üzemeltetett a típus két változatából. Az 1957-ben átvett gépek Il-14M típusú Szovjet gyártmányok voltak, míg többi az NDK gyártású Il-14P típushoz tartoztak. 1968-ban a MALÉV Il-14 repülőgépeit az Aeroflot visszavásárolta. A nálunk maradt utolsó HA-MAB jelű gépet egy tűzoltó gyakorlat során elégették, így még egy múzeumi példány sem maradt a gépből hazánkban. Később a honvédség kért, és kapott egy Il-14P példányt a Német Demokratikus Köztársaságtól, amit Szolnokon állítottak ki. A Közlekedési Múzeum a szovjet Déli Hadseregcsoporttól kapott ajándékba egy Il-14-est. (Tehát a kiállított gép nem volt MALÉV szolgálatban) Összes MALÉV üzemeltetett darabszám 1957-1969 között 10db.

 

A kiállított példány:

 

 

 

Lajstromjelek:

Lajstrom

Géptípus

Lajstromozva

Megszűnés

Megsz.oka

HA-MAA

Il-14M

1957

1969

Eladták

HA-MAB

Il-14M

1957

1969

Tűzoltó gyakorlaton elégették

HA-MAC

Il-14M

1957

1970

Eladták

HA-MAD

VEB Il-14P

1958

1968

Eladták

HA-MAE

VEB Il-14P

1958

1970

Eladták

HA-MAF

VEB Il-14P

1958

1968

Eladták

HA-MAG

VEB Il-14P

1957

1978

Eladták

HA-MAH

VEB Il-14P

1958

1964

Elégett

HA-MAI

VEB Il-14P

1968

1968

Eladták

HA-MAK

Il-14P

1960

1961

Ex HA-VLG

HA-VLG

Il-14P

1956

1978

1960-61-ben HA-MAK

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler A Magyar Repülés Története MKK1977;  Moldoványi-Zsille Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html