Iljusin
Fesztáv : 31,7 m Hosszúság : 21,31 m Magasság : 7,8 m Szárnyfelület : 100 m2 Befogadóképesség : 18-36 utas Hasznos teher : 1.800.-5.170. kg Max. felszállótömeg : 17.500. kg Utazási sebesség : 340 km/h Legnagyobb sebesség : 390 km/h Max. hatótávolság : 1.500.-1.800. km |
Szovjet gyártmányú, rövid hatótávolságú, alsószárnyas, dugattyús motoros utasszállító repülőgép. 1950. szeptember 20.-án tette meg próbarepülését az IL-14 típusú repülőgép, amely az Il-12-esnek volt továbbfejlesztett változata. Modernizálták a hajtóművet –a gép már egy hajtóművel is biztosan tudott repülni- új jégtelenítő rendszert és számos aerodinamikai módosítást hajtottak végre. Az Il-14-es megnagyobbított változata, az Il-14 M 1955-ben jelent meg az Aeroflot vonalain. A gép személyzete 5 fő, és e mellett 18-36 fő utast tudott szállítani. A gép két AS-82T típusú kétsoros csillagmotort kapott, egyenként 1397 kW teljesítménnyel. A repülőgépet a Csehszlovák Avia gyár Avia-14 jellel (120 db), az NDK-beli Dresdner Flugzeugbau Il-14-es változatlan jellel (80 db) licencben gyártotta. Az eredeti típusból a SZU 30., 36. számú repülőgépgyáraiban 700 darabot gyártottak. Típusváltozatai P, M, T,D, Super Avia 14, Avia 14 FG, Polar (sítalpakkal szerelt). Az Il-14-es számos országban, így hazánkban is repült.
1957-ben érkeztek meg a MALÉV-hez az első Il-14 típusú repülőgépek (HA-MAA, -MAB, -MAC). A nagyobb hatótávolság újabb célállomásokat eredményezett. A gépek 400 km/h utazósebessége, 32 fős utaskapacitása és 1000 km-es hatótávolsága lényeges változást jelentett. A MALÉV összesen 10 darabot üzemeltetett a típus két változatából. Az 1957-ben átvett gépek Il-14M típusú Szovjet gyártmányok voltak, míg többi az NDK gyártású Il-14P típushoz tartoztak. 1968-ban a MALÉV Il-14 repülőgépeit az Aeroflot visszavásárolta. A nálunk maradt utolsó HA-MAB jelű gépet egy tűzoltó gyakorlat során elégették, így még egy múzeumi példány sem maradt a gépből hazánkban. Később a honvédség kért, és kapott egy Il-14P példányt a Német Demokratikus Köztársaságtól, amit Szolnokon állítottak ki. A Közlekedési Múzeum a szovjet Déli Hadseregcsoporttól kapott ajándékba egy Il-14-est. (Tehát a kiállított gép nem volt MALÉV szolgálatban) Összes MALÉV üzemeltetett darabszám 1957-1969 között 10db.
A kiállított példány:
Lajstromjelek:
Lajstrom |
Géptípus |
Lajstromozva |
Megszűnés |
Megsz.oka |
HA-MAA |
Il-14M |
1957 |
1969 |
Eladták |
HA-MAB |
Il-14M |
1957 |
1969 |
Tűzoltó gyakorlaton
elégették |
HA-MAC |
Il-14M |
1957 |
1970 |
Eladták |
HA-MAD |
VEB Il-14P |
1958 |
1968 |
Eladták |
HA-MAE |
VEB Il-14P |
1958 |
1970 |
Eladták |
HA-MAF |
VEB Il-14P |
1958 |
1968 |
Eladták |
HA-MAG |
VEB Il-14P |
1957 |
1978 |
Eladták |
HA-MAH |
VEB Il-14P |
1958 |
1964 |
Elégett |
HA-MAI |
VEB Il-14P |
1968 |
1968 |
Eladták |
HA-MAK |
Il-14P |
1960 |
1961 |
Ex HA-VLG |
HA-VLG |
Il-14P |
1956 |
1978 |
1960-61-ben HA-MAK |
♣ SRY MODELL ♣ 2004 ♣ Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣
♣Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler
A Magyar Repülés Története MKK1977; Moldoványi-Zsille
Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek,
Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia
GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html
♣