Iljusin
|
Fesztáv : 37,4 m Hosszúság : 35,89 m Magasság : 10,15 m Szárnyfelület : 140 m2 Befogadóképesség : 80-122 utas Saját tömeg : 34.999. kg Hasznos teher : 13.499. kg Max. felszállótömeg : 63.998. kg Utazási sebesség : 624 km/h Legnagyobb sebesség : 685 km/h Csúcsmagasság : 10 000 m Max. hatótávolság : 6.500. km |
Szovjet gyártmányú, közép hatótávolságú, alsószárnyú, légcsavaros gázturbinás utasszállító-repülőgép. A prototípus 1957. július 4.-én repült először. Az Aeroflot-nál 1959. április 20.-án állították forgalomba. A típust 1958-ban a brüsszeli világkiállításon aranyéremmel tüntették ki, és 1958-1960 között számos sebességi és magassági rekordot repült. A törzs fém-felhéj szerkezetű. Személyzete 5 fő, az utaslétszám 65-122 fő. Az utasfülke háromrészes, túlnyomásos, légkondicionált. Utasülések: egymás mellett 3+2 elrendezésben. A szárny fémépítésű, három főtartós. Futóműve hárompontos, behúzható, orrkerekes. A hajtómű négy db Ivcsenko AI-20K vagy AI-20 M típusú légcsavaros gázturbina, egyenként 2490 vagy 3125 kW teljesítménnyel. Típusváltozatok: A, B, D, E, gyártási darabszám 700 db. Az AEROFLOT, Balkan, CAAC, CSA, Cubana, Interflug, LOT, MALÉV, Tarom és néhány afrikai, ázsiai ország üzemeltette.
1960-ban a MALÉV megkapta első Il-18-as típusú gépeit. Az új gépek nagy előrelépést jelentettek a MALÉV számára. Alapjában véve mégis elhibázott döntés volt az Il-18-asok beszerzése, mivel ekkoriban már a sokkal korszerűbb sugárhajtású repülőgépek jelentették a valódi haladást. A MALÉV nagyarányú járatbővítésbe kezdett az új gépekkel. 1963-ig a MALÉV fokozatosan kiselejtezte Li-2 repülőgépeit, és a vidéki repülőterek többsége nem volt alkalmas a nagyobb Il-14 gépek fogadására. Ezért a külföldi járatok számának növekedésével, lassan elhalt a belföldi forgalom. 1969-ben megszűnt a belföldi légi forgalom, és csak rendszerváltást követően (1992 nyarán) éledt részben újjá. Idővel az Il-18-asok is „elkoptak” és kikerültek az utasforgalomból. A leselejtezés előtt a MALÉV AIR CARGO szolgálatában álltak. A gép nem volt túl sikeres, a 8 gépes gépparkból 4 semmisült meg balesetben, ebből 3 súlyos légikatasztrófában.
A kiállított példány:
Lajstromjelek:
Lajstrom |
Géptípus |
Lajstromozva |
Megszűnés |
Megsz.oka |
HA-MOA |
Il-18V |
1960 |
1987 |
Kivonták |
HA-MOC |
Il-18V |
1961 |
1971 |
1971.08.28.
Koppenhága közelében a tengerbe zuhant, vitéz Szentgyörgyi
Dezső+, Menyhárt József+, Jancsovics Pál+, Lantos
Károly+, Aladi László+, Tolnai Klári+, Iván Margit
Éva+, Dr. Galgóczi Tamásné+,
Szalai Jánosné+, Téglás
Gyula+. |
HA-MOD |
Il-18V |
1960 |
1962 |
1962.11.23.
Párizs-Le Bourget
közelében lezuhant, Kapitány István+, Fenesi
János+, Koleszár János+, Szűcs Gyula+, Gadácsi János+, Bancsi István+,
Ferenc Júlia+, Latabár Mária+. |
HA-MOE |
Il-18V |
1962 |
1987 |
Kivonták |
HA-MOF |
Il-18V |
1963 |
1977 |
1977.11.23.
Bukarestben összetört, selejtezték. |
HA-MOG |
Il-18V |
1964 |
1988 |
Kivonták |
HA-MOH |
Il-18V |
1964 |
1975 |
1975.01.15.
Ferihegyen lezuhant, Szerencsés András+, Lengyel György+, Ágoston Lajos+,
Szatmári István+, Pogány Béla+, Benkőné Varga
Katalin+, Hámori Andrea+, Lichtblau (Vermes) Péterné+, Vána János+. |
HA-MOI |
Il-18D |
1967 |
1989 |
Kivonták |
♣ SRY MODELL ♣ 2004 ♣ Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣
♣Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler
A Magyar Repülés Története MKK1977; Moldoványi-Zsille
Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták
MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html
♣