FUTÓKERÉK
SLOWFLYER
REPÜLŐGÉP-MODELLEKRE
A slowflyer jellegű repülőgépek építéséhez minden alkatrész, alapanyag beszerezhető a szaküzletekben. Nagy és változatos a kínálat minden szükséges részegységből így futókerekekből is. Az egyik gyakoribb, a GWS által gyártott, slowfly kerékcsalád adatait tartalmazzák az alábbi táblázatok
Típus |
Külső átmérő |
Tömeg [g] |
Tengelyfurat |
|
GW/WH01/85 |
85 |
6,48 |
2 |
|
GW/WH01/65 |
65 |
3,38 |
1,4 |
|
GW/WH01/47 |
47 |
1,26 |
1,2 |
|
|
|
|
|
1.táblázat
|
Típus |
Külső átmérő |
Tömeg [g] |
Tengelyfurat |
Szélesség |
GW/LFW-254/13 |
26 |
0,6 |
1,3 |
5,6 |
|
GW/LFW-381/15 |
38 |
1,6 |
1,5 |
8 |
|
GW/LFW-381/15/A |
38 |
1,6 |
2 |
8 |
|
GW/LFW-508/21 |
51 |
3,2 |
2,1 |
10 |
|
|
|
|
|
|
2.táblázat
A lehetőségek ellenére
előfordulhat, hogy nem találunk olyan kereket ami
megfelelne igényeinknek, vagy egyszerűen nem tudunk elmenni egy szaküzletbe
megvásárolni a szükséges alkatrészt. Vannak olyan modellezők is
akik szívesebben készítik maguk az alkatrészeket. Ezekre az esetekre kínálhat
megoldást az alábbi írás.
A repülőgép-modellezők általában
nem nagy jelentőséget tulajdonítanak ennek az alkatrésznek, és sok esetben
inkább csak szükséges rossz-ként, felesleges plusz súlyként kezelik. A többi
szerkezeti elemmel összehasonlítva valóban alárendelt szerepet játszik a
futómű, és ennek része a futókerék. De ha azt vesszük figyelembe, hogy a slowflyer repülőgép-modellek sokszor kezdő modellezők első
repülőgépei. Ezen kell megtanulniuk a fel-és leszállás műveleteit is, akkor már
érthető, hogy miért kell egy kicsit alaposabban foglalkozni a futóművel,
futókerekekkel. A másik érv ami alátámasztja a
futókerekekkel való alaposabb foglalkozást, a repülőgép-modell esztétikája.
Sokszor lenne szükség olyan színösszeállítású, formájú kerekekre
amiket nem lehet kereskedelmi forgalomban kapni.
Milyen is a jó futókerék?
Erre a kérdésre a választ több összetevő együttes vizsgálatával
kaphatjuk meg.
1.)
Általánosan
elmondható, hogy a jó futókerék könnyű.
2.)
A repülőgép össztömegéhez és leszállási sebességéhez mérten elég erős. Minél nehezebb és gyorsabb a
repülőgép-modell, annál erősebb szerkezetű kerékre van szükség.
3.)
A használt fel- és
leszálló-hely viszonyaihoz mérten elég
széles, és elég vastag. Egy
teremben üzemelő repülőgép-modellnek gyakorlatilag nincs is szüksége kerékre.
Egy megfelelően meghajlított vékony acélszál is tökéletesen megfelel. Egy
aszfaltról, betonozott területről üzemelő repülőgép-modellnek már az 1.
táblázatban szereplő vékony, de viszonylag nagy átmérőjű kerekekre van
szüksége. Minél nagyobbak a felület egyenetlenségei, annál nagyobb ármérőjű kerék kell
az elakadás megelőzésére. A homokos, rövidre nyírt füves, kavicsos fel-
és leszállóhelyet használó repülőgép-modelleknél viszont már fontos a kerék
szélessége is. Főleg füves „reptereken” ahol a vékony kerekek beékelődnének a
fűcsomókba, és ettől a modell elakad, felborul.
Az átlag hazai modellezőnek
sajnos nem állnak rendelkezésére jól kiépített, betonozott modellrepterek. A
szerencsésebbek használhatnak egy-egy betonozott parkolót, félreeső
aszfaltozott utat, de a többségnek marad a dűlőút, vagy egy rendszeresen
kaszált mező repülőtér gyanánt. Így már építéskor ajánlatos a modellünk nagy
átmérőjű, széles és könnyű futókerekekkel ellátni. Elég sokféle méretű kereket
kipróbáltam, minek a végére arra jutottam, hogy egy 60
mm átmérőjű 15…20 mm széles kerék még elég könnyű kivitelben elkészíthető, és
20…25 mm magas fűvel fedett pályán még biztonsággal mozog vele a
repülőgép-modell. Nem akad el, nem bukik orra, és a felszálláshoz szükséges
sebességet is képes elérni. Természetesen a futóról való felszálláshoz
figyelembe kell venni, hogy a futókerék és a talaj közötti súrlódást is le kell
győznie a motorerőnek, tehát egy viszonylag gyenge motorral „kézből” még
elstartoló repülőgépmodell nem biztos, hogy képes lesz a mégoly jó futóművel is
felszállni talajról.
Készítsünk futókereket.
A fentiek alapján terveztem és készítettem egy 61 mm külső átmérőjű 20
mm széles futófelületű slowflyer kereket.
Természetesen a kerék mérete szabadon variálható. A tapasztalatom szerint 80…85 mm-es külső átmérőig még megfelelő szilárdságú, e felett
az abroncs rész már hajlamos a törésre.
A felhasznált agyagok:
- 1,5
mm vastag balsa lemez
- 20 mm vastag, kemény hab anyag
(kék- vagy rózsaszín, táblás szigetelőanyag)
- 3 mm belső átmérőjű réz
csődarab (lehet golyóstoll betét is)
- pillanatragasztó
- 5 perces epoxi
ragasztó
- festék. (Testors
vagy Humbrol Enamel makett
festék)
A küllők és kerékagy:
A kerék egy hab-abroncsból, balsa küllőkből és
réz kerékagyból fog állni. A küllőkhöz 3 db. 10 mm széles 70...75
mm hosszú lapocskát vágjunk le az 1,5 mm-es balsa
lemezből. Ha rendelkezésünkre áll kemény balsa, akkor
azt használjuk.
1.ábra
A küllők összeállítása sablonon.
Papírlapra rajzoljuk fel a sablont ami szerint a lapokat egymásra fogjuk ragasztani. Az
egyes lapon szimmetriavonala 60°-os szöget zár be egymással. A legalul lévő
lapot fel kell tűzni, a többi lap kb. a felénél
feküdjön fel az alatta lévőre, hogy ne billenjen el. A ragasztáshoz sűrű (gel) CA ragasztót használjunk. Amikor a ragasztás
megszáradt a sablon vonalainak segítségével jelöljük be az egyes küllők
szimmetriavonalainak metszéspontját. A körzővel vegyünk fel egy 26 mm-es
sugarat és a metszéspontba szúrva a körzőt, vigyük fel a körívszakaszokat az
egyes küllőkre. Vegyük le a küllőket a sablonról és a bejelölt körívszakaszokon
túllógó részeket vágjuk le a küllőkről.
2.ábra
Az agyfurat kifúrása.
A küllők méretrevágása
után a metszéspontban fúrjuk ki a majdani kerékagy helyét. Én kerékagynak 3mm
belső átmérőjű 0,5 mm falvastagságú rézcsövet
használtam. A pontos illeszkedés végett nem 4 mm-es fúróval fúrtam ki a
kerékagy helyét, hanem 3,2 mm-essel, és utána hengeres
tűreszelővel munkáltam pontos méretre a furatot. Akkor jó, ha a kerékagy enyhe
nyomásra megy csak bele a furatba. A fúrásnál ügyelni kell arra, hogy a furat
tengelye merőleges legyen a küllők síkjára. A balsa
fúrásánál én alátétnek mindig kartonpapírt használok. A keményebb fa alátét
használatakor a fúrószár rostokat szakíthat fel az alátétből, amik a balsa munkadarabot rongálhatják, tönkretehetik. További fontos szempont, hogy balsát közepes fordulaton, éles, és pontosan szimmetrikus élszögű fúróval fúrjunk, lassú, finom előtolást használva.
3.ábra
A küllők a beragasztott aggyal.
A 3 mm belső átmérőjű rézcsőből
levágtam egy 10 mm hosszú darabolt és ezt a furatba illesztettem. Ellenőrizni
kell, hogy a csődarab szimmetriatengelye derékszögben álljon a küllők síkjára.
Ha minden rendben híg CA ragasztóval mindkét oldalon beragasztottam a csövet a
furatba. Ezzel elkészült a kerékagy is.
Az abroncs
Az abroncs anyaga 20 mm vastag keményhad lemez (kék Floormate,
vagy rózsaszín lábazati szigetelő lemez. Egyszerű hungarocell erre a célra nem
alkalmas) A megmunkáláshoz különféle méretű körkivágó
fűrészek kellenek majd, és egy oszlopos, vagy állványos fúrógép. A legjobb ha harang kialakítású, zárt körkivágót használunk.
Használható a hajlított fűrészlapos is, de azzal közel sem lehet olyan pontos,
és szép munkát végezni.
4. ábra
A habanyag fúrása.
Fogassuk fel a hab lapot a fúrógép
tárgyasztalára. Stabilan rögzítsük, mert a fúrások során nem mozdulhat el. A
hadanyag alá rakjunk valami alátétet. Itt is jól használható az előbb már
említett kartonlap. Fogjuk be a 51 mm-es jelölésű
körkivágó harangot és fúrjuk ki a habanyagot. Kis előtolást válasszunk, nehogy
megégesse, megolvassza a hab-anyagot a szerszám.
5. ábra
A kész abroncs.
Ezekután fogjuk be a 67 mm-es jelölésű körkivágó harangot és azzal ismételjük meg a fúrást. Ezzel meg is
kaptuk a hab-anyagból készült abroncsot. Az abroncs éleiről a sorlyát csiszoljuk le. Az abroncs belső felületét is
megcsiszolhatjuk egy kicsit, mert az szokott a
rosszabb minőségű felület lenni, de a méreteket ne változtassuk meg csak a
kiálló anyagdarabokat távolítsuk el.
6. ábra
Az összeszerelt abroncs és küllők
Ezt követően illesszük a
küllőket a beragasztott aggyal az abroncsba. Ha a küllők nem akarnának
belemenni az abroncsba egy kis csiszolással igazítsuk
ki őket. A küllőknek egy kicsit szorulnia kell az abroncs falán. A küllőket be
kell állítani. Először tolómérővel, vagy más mérőeszközzel ellenőrizzük, hogy
azonos mélységben vannak-e az abroncs peremétől, majd egy tengelyre fűzzük fel
a kereket és pörgessük meg. Ha „üt” az abroncs igazítsuk ki a küllőket. A
kerékben ne legyen „8”-as.
Ha már szépen egyenletesen fut a kerék a küllők abroncshoz illeszkedő
végeit 5 perces epoxi ragasztóval
ragasszuk meg. Ne használjunk sok ragasztót, mert az Epoxi
nehéz anyag.
7. ábra.
A kész , festett
kerekek.
A ragasztó kikeményedése után
festhetjük, dekorálhatjuk a kerekeket. A hadanyag festése előtt egy hulladék
darabon mindig végezzünk próbafestést, hogy lássuk, nem oldja-e a habot a
választott festék, vagy annak oldószere. A festett kész kerekek 61 mm külső
átmérőjűek, 20 mm széles futófelülettel rendelkeznek, a tengelyfurat átmérője 3
mm és a tömegük 3 gramm.
8. ábra
A kerekek felszerelve egy Slowflyer repülőgép-modellre.
♣ SRY MODELL ♣ 2005 ♣ Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣
♣ 2005. július 10.
♣