Fesztáv : 28,81 m Hosszúság : 19,65 m Magasság : 5,15 m Szárnyfelület : 91,69 m2 Befogadóképesség : 14-28 utas Hasznos teher : 2.440. kg Max. felszállótömeg : 11.500. kg Utazási sebesség : 230 km/h Legnagyobb sebesség : 280 km/h Max. hatótávolság : 2.170. km |
1936-ban írta alá a Szovjetunió a DC-3 polgári repülőgép Szovjetunió-béli gyártására vonatkozó szerződést a Douglas Aircraft-tal. A szovjet gyártási eljárások miatt 1.293 műszaki változtatást hajtottak végre az eredeti modellhez képest. A szovjet gépnek a Svetcov AS 621R csillagmotorja jóval kisebb teljesítményű volt, mint az amerikai DC-3 bármelyik változata. A PS-84 1940-ben állt az Aeroflott szolgálatába . A Li-2 végső változatának alvariánsai: Li-2P utasszállító. Li-2G polgári- és Li-2T katonai teherszállító, Li-2D ejtőernyős-szállítógép,Li-2R megfigyelőgép, Li-2PG változtatható célú szállítógép, Li-2DB nagy távolságú és Li-2V turbófeltöltős szállítógép. A gyártás során összesen mintegy 2.930 gép készült el és Lengyelországban és Kínában licenc-bn gyártották.
A II. Világháború végére polgári repülésünk teljesen megsemmisült. A MALERT egyetlen négyszemélyes, de használhatatlan géppel rendelkezett. A repülőterek, kiszolgáló berendezések romokban hevertek. 1946. március 29.-én államközi szerződéssel magalakult a MASZOVLET, még 1946 augusztusában megérkezett Budaörsre az első öt Li-2 típusú repülőgép és öt háromszemélyes Po-2 repülőgép. A gépekre ki kellett képezni a személyzetet mert teljesen ismeretlenek voltak hajózók számára. 1946. október 15-i kezdték meg a gépekkel a járatokat a MASZOVLET kötelékében. A gépek 21 fős utaslétszámmal közlekedtek. 1951-ben az egyik gépet teherszállítóvá alakították át. 1954. november 25.-én a MASZOVLET megszűnésével magalakuló MALÉV tovább használta a gépeket. 1957-ben az átszerveződő honvédség több Li-2 gépet adott át a MALÉV-nak, enyhítve az állandó géphiányt. A típust a MALÉV 1963-ig üzemeltette, összesen 25 db-ot.
A kiállított HA-LIQ lajstromjelű példány:
A HA-LIQ története
Típusa: |
Li-2T |
A gyártás éve és helye: |
1952. 34-es számú, Cskalov Repülőgépgyár, Taskent |
Gyártási száma: |
23441206 |
Magyarországra érkezett: |
1952.III.27. |
Első felhasználó: |
Magyar Néphadsereg |
Események: |
|
1954 |
206-os fedélzeti jelzéssel repül |
1956 |
Budaörsre átrepülve |
1957.III.20. |
A MALÉV-hez kerül (zöld színnek, fehér felirattal), 2793 leszállással, 1190 óra 50 perc repült idővel |
1958 |
Tehergép, 3027 leszállással, 1334 óra 31. perc repült idővel. Üres tömeg: 7970 kg Felszállótömeg: 11500 kg |
1959.III.27. |
3532 leszállása és 1590 óra repült ideje van. |
1964.V.20. |
A Magyar Néphadseregnek visszaadva 5863 leszállással és 3829 óra repült idővel. Úrja 206-os fedélzeti számmal repül. |
1974 |
Selejtezve. Budaörsön átadták a Közlekedési Múzeumnak. |
1980 |
Felújjították, majd Farkashegyre szállították át a MÉM RSz. Telepre. |
1994 |
A Ferihegyi Repülőtér Múzeumában látható, kiállítva. |
A DC-3
FMS
Flying-Model-Simulator
Version 2.0
Beta 7
Repülhető modellje
LAJSTROMJELEK :
Lajstrom |
Géptípus |
Lajstromozva |
Megszűnés |
Megsz.oka |
HA-LIA |
Li-2P |
1946 |
1961 |
1961.12.31.
Selejtezték. |
HA-LIB |
Li-2P |
1946 |
1959 |
1959.12.31.
Selejtezték. |
HA-LIC |
Li-2P |
1946 |
1961 |
1961.03.29.
Selejtezték. |
HA-LID |
Li-2P |
1946 |
1961 |
1961.12.31.
Selejtezték, majd szétbontották. |
HA-LIE |
Li-2P |
1946 |
1960 |
1960 Selejtezték. |
HA-LIF |
Li-2P |
1947 |
1954 |
1954.12.23.
Polnánál (Csehszlovákia) összetört, selejtezték,
Sárközi Imre+, Boda Mihály+, Zlotár
Mátyás+, Viszkijevits András+, 28 utas+. |
HA-LIG |
Li-2T |
1947 |
1962 |
1962 Selejtezték. |
HA-LIH |
Li-2P |
1947 |
1959 |
1959.12.31.
Selejtezték. |
HA-LII |
Li-2P |
1948 |
1954 |
1954.12.23.
Benesovnál (Csehszlovákia) összetört, selejtezték, Nemeslaki Zoltán+, Schwanner
István+, Bojkovszki Vilmos+, Kapitány István+,
Tatár Éva+, 14 utas+. |
HA-LIK |
Li-2P |
1948 |
1949 |
1949.11.14.
Kővágószöllősnél lezuhant, vitéz Molnár Béla+, Bartos József+, Újszászi
János+, Minár György+, Tandary
István+, Reiter Endre utas+, biztonsági személy+. |
HA-LIL |
Li-2P |
1948 |
1952 |
1952.10.02.
Nyíregyházán lezuhant, Mihail Onoprijenko+,
Madarász László+, Anatolij Tyitov+. |
HA-LIM |
Li-2P |
1952 |
1957 |
1957.06.09.
Ferihegyen összetört, Kangyal János, Nagy József,
Marton Lajos, Dudás Kálmán, 13 utas. |
HA-LIN |
Li-2P |
1957 |
1963 |
1963.01.30.
Selejtezték. |
HA-LIO |
Li-2P |
1957 |
1968 |
1968.04.24.
Szolnokon elégett, Kisely Ernő, Hegyi János, Kocsis
Ferenc. |
HA-LIP |
Li-2P |
1957 |
1964 |
1964.05.20.
Visszaadták a Légierőnek. |
HA-LIQ |
Li-2T |
1957 |
1964 |
1964.05.20.
Visszaadták a Légierőnek. |
HA-LIR |
Li-2T |
1957 |
1964 |
1964.03.17.
Selejtezték. |
HA-LIS |
Li-2T |
1957 |
1964 |
1964.03.20.
vagy 03.30. Selejtezték. |
HA-LIT |
Li-2T |
1957 |
1964 |
1964.03.02.
Selejtezték. |
HA-LIU |
Li-2T |
1958 |
1964 |
1964.05.20.
Visszaadták a Légierőnek. |
HA-LIV |
Li-2T |
1957 |
1966 |
1966.08.18.
Selejtezték. |
HA-LIW |
Li-2T |
1957 |
1965 |
1965 Selejtezték. |
HA-LIX |
Li-2T |
1957 |
- |
1973-ban kiállították Szolnokon,
1997-2001 között repülőképessé tették. |
HA-LIY |
Li-2T |
1957 |
1971 |
1971.10.31.
Selejtezték. |
HA-LIZ |
Li-2T |
1957 |
1964 |
1964.05.20.
Visszaadták a Légierőnek. |
♣ SRY MODELL ♣ 2004 ♣ Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣
♣Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler
A Magyar Repülés Története MKK1977; Moldoványi-Zsille
Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek,
Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia
GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html
♣